Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

22 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varg strax utanför Jönköping !
          gunsta
          Inlägg 01-12-2012, 19:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Anma @ 01-12-2012, 19:25) *
          Inte alls omöjligt då vi har vargflock inom 10 mils radie från Uppsala. Själv mötte jag en utanför porten för några år sedan. Det var en ungvarg som skulle ut och söka sig egen mark.

Jo jag vet - Riala-reviret är ju omtalat.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Anma
          Inlägg 01-12-2012, 19:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (gunsta @ 01-12-2012, 19:37) *
          Jo jag vet - Riala-reviret är ju omtalat.

Jag tänkte inte på Riala-reviret i för sig.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-12-2012, 20:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (dahla @ 01-12-2012, 16:30) *
          Det är väl bara det att det faktiskt är lite märkligt när det dyker upp vargar hux flux och ingen har sett dom på sin vandring genom landet... Det är absolut inte omöjligt för en varg att färdas den sträckan på egna ben. Nog borde jägare eller lantbrukare ha sett vargtagna rådjur och älgar eller kanske får utmed färdsträckan.

Men som sagt, omöjligt är det inte... det lär ju dock bli enklare bakspåra vargarna nu när det finns snö på marken.

Den kan väl ha kommit söderifrån i så fall - observationer och rivna får i Kronoberg (runt Kosta) har ju rapporterats under hösten.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Trampendal
          Inlägg 01-12-2012, 23:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (dahla @ 01-12-2012, 05:43) *
          Ja, om man räknar på att en vargflock tar cirka 120 älgar per år så behövs det bara 3300 flockar för att utrota älgen i sverige på ett år smile.gif Det är ju något som 300 000 jägare inte har lyckats med smile.gif

Vi lägger ner alla gröna näringar och låter alla hagar växa igen också... lantbrukarna som prompt måste fortsätta med djurhållning får väl flytta till ett land där det inte finns varg helt enkelt... det är ju ändå bara jävla bönder som inget fattar...

På tal om gris så höll jag på att göra en riktig blunder här om dagen... Jag var ut med bössan på axeln, det regnade och blåste ganska bra så det gick riktigt bra att smyga. Jag kommer fram till ett ställe där jag vet att det brukar vara vildsvin och ser mycket riktigt en stor mörk klump ligga under en stor gran. Jag är bara sju meter från granen och ser att den stora klumpen rör på sig och det är en ganska stor gris på runt 100 kilo som jag bedömer den. Den ligger med rumpan mot mig men håller huvet ganska högt så ett skott i nacken/bakhuvet hade inte varit några problem. Jag ser inga andra grisar under granen så jag tror ju att det är en galt men man kan ju aldrig vara 100% säker så jag håller inne med skottet på grisen när den ligger och bestämmer mig för att hosta lite försynt så grisen ska resa sig vilket den också gör... jag står redo med bössan mot axeln och har den i siktet när den lullar iväg... precis när jag ska skjuta så ser jag att det rör sig i ögonvrån på det ögat som inte tittar genom siktet och det kliver ut 7 randiga kultingar som rultar efter suggan... Då tittade jag upp i himlen och tackade oden och hans allseende öga... men nu då... när jag läser ovanstående... ska jag känna mig som en usel jägare nu?

Hur du känner dig vet bara du.

Fattar inte hur du menar faktiskt. Klart man inte ska skjuta en sugga med kultingar. Verkar dock lite vanskligt att förlita sig på oden.
          Din berättelse säger ju att om oden hade råkat blinka hade kultingarna varit utan mor, låter som lotteri.

För övrigt har jag inget emot bönder och anser dem inte mindre intelligenta än andra, men att skydda sin boskap har väl alltid ingått i "bondekonceptet"
          och bönder är ju inte precis nåt nytt påfund. rolleyes.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 02-12-2012, 01:40
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tänk tanken :)om Vargen bara ville äta Vildsvin och inget annat wink.gif

Sista infon här !Varg utanför Malmbäck cirka tre mil från Nässjö .Nu har vi helst plötsligt två vargar här i Jönköpings län bara helt plötsligt ! Många tror de är hitskjutsade inplanterade här .

Citera
          Trampendal
          Inlägg 02-12-2012, 02:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Motti @ 02-12-2012, 01:40) *

Sista infon här !Varg utanför Malmbäck cirka tre mil från Nässjö .Nu har vi helst plötsligt två vargar här i Jönköpings län bara helt plötsligt ! Många tror de är hitskjutsade inplanterade här .

Många tror på Jesus och Tomten också. crazy.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 02-12-2012, 09:01
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Motti @ 02-12-2012, 01:40) *

Hur vet man att det är två?

Citera
          Motti
          Inlägg 03-12-2012, 21:20
          Länk hit: #28

Medlem

Det bekräftades på lokalt TV i dag ! de har tittat på spåren i snön ! Vargen i Malmbäck är inte bekräfftad men däremot den i Dummemosse natureservat och en utanför Vetlanda ,den i Vetlanda är troligtvis den som sets i Malmbäck tidigare !är det tik och hane så finns risk för att de får en kull här i Småland på senvintern .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-12-2012, 23:08
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 03-12-2012, 21:20) *
          Det bekräftades på lokalt TV i dag ! de har tittat på spåren i snön ! Vargen i Malmbäck är inte bekräfftad men däremot den i Dummemosse natureservat och en utanför Vetlanda ,den i Vetlanda är troligtvis den som sets i Malmbäck tidigare !är det tik och hane så finns risk för att de får en kull här i Småland på senvintern .

Vadå risk, det finns säkert plats för ett revir i de smålänska skogarna.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 04-12-2012, 00:37
          Länk hit: #30

Medlem

Ja just risk !vet du något om jaktlivet ?eller har du bara åsikter !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-12-2012, 11:11
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Motti @ 04-12-2012, 00:37) *
          Ja just risk !vet du något om jaktlivet ?eller har du bara åsikter !

Vet nog mer och har större erfarenhet av jakt än vad du nånsin kommer att få!

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 04-12-2012, 11:17
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Motti @ 03-12-2012, 21:20) *

Vad kul om den slipper vara ensam nu!!
          Är lite avis faktiskt.......

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-12-2012, 11:38
          Länk hit: #33

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Sydsvenska höglandet liknar ju Värmland en del, så där borde gå att ha lika mycket varg. Sedan får vi se om det blir ett nytt dackeuppror.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 04-12-2012, 15:13
          Länk hit: #34

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Tja Höglandet är ju ett av få större skogsområden i söder så det vore bra om vargen kan etablera sig där!

Instämmer med Sparvuggla om att den ska slippa vara ensam!

Spännande att följa hur det utvecklar sig!

Citera
          dahla
          Inlägg 04-12-2012, 15:25
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Jag har alltid varit för en liten men frilevande vargstam i Sverige... dessvärre så har jag fått ta del av information som gör att jag helt vänder i frågan och helt säger nej till vargarna som nu finns i Sverige och jag tycker verkligen synd om de som får leva med "vargarna" i sin närhet.

Citera
          Anma
          Inlägg 04-12-2012, 15:30
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (dahla @ 04-12-2012, 15:25) *
          Jag har alltid varit för en liten men frilevande vargstam i Sverige... dessvärre så har jag fått ta del av information som gör att jag helt vänder i frågan och helt säger nej till vargarna som nu finns i Sverige och jag tycker verkligen synd om de som får leva med "vargarna" i sin närhet.

Vad är det för info och vad menar du med "vargar"?

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2012, 00:45
          Länk hit: #37

Medlem

Alltså Stintan vad har du för problem ?Du vet väl inte ett skrutt om hur jag är uppvuxen eller vad jag har för erfarenheter eller hur jag lever har du monopol på livet ?du tar allt till en personlig nivå som jag absolut ogillar vill du vara snäll och släppa det och mig också .

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2012, 00:51
          Länk hit: #38

Medlem

Ja man är väl lite upphetsad av att ha Varg här i knutarna :)fast ja man vet ju inte hur man ska ta det .Enligt Jägarförbunden här i trakterna så anser de att de här två Vargarna är hitkörda och därmed inplanterade .Vet inte om det är rätt väg att gå ,i alla fall har de varnat hundägare för att släppa sina Hundar lösa utan uppsikt då hunden är en konkurent till vargen och därmed ett byte .Ja vi får se vad som händer nu framöver .Jag vet verkligen inte hur jag står i denna frågan just nu .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-12-2012, 07:12
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Motti @ 06-12-2012, 00:45) *
          Alltså Stintan vad har du för problem ?Du vet väl inte ett skrutt om hur jag är uppvuxen eller vad jag har för erfarenheter eller hur jag lever har du monopol på livet ?du tar allt till en personlig nivå som jag absolut ogillar vill du vara snäll och släppa det och mig också .

Har jag sagt något om det? Det var ju du som ifrågasatte mitt kunnande på området och tog det till personlig nivå....jag svarade bara....så vad har du för problem?

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 08-12-2012, 00:13
          Länk hit: #40

Medlem

Som sakt så har jag lite insider info och jag vet att tre Vargpar är utplanterade i Småland av Naturvårdsverket !ett par i Dummemosse Naturreservat ,ett par är utplanterade runt Vetlanda Eksjö !det andra vargparet är osäkert men troligtvis utanför Malmbäck men som sakt inte hundra .

Citera

22 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 16:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon