Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Motti
Ensam Varg har sets vid Dummemosse natur resarvat strax söder om Jönköping !
dahla
Så här års dräller det av varg överallt men spåren måste säkras av någon från länsstyrelsen... annars finns det ingen varg... man litar således inte på svensson om det inte är filmat i HD.
Eva i Skåne
Såg ett reportage på Sydnytt i veckan om en varg i Smygehamn eller möjligen Smygehuk (så långt söderut man kan komma)
zaaritha
Vargspåren i vår trädgård bekräftades av en naturvetare.
Strax utanför Hjo, alltså.
Motti
Troligen samma Varg som nu vistas vid Dumme mosse Zaaritha !En Varg kan dra iväg några mil på en dag uppåt en 4 mil minst .En Stövare kan dra iväg fyra fem mil under en jaktdag .
dahla
CITAT (zaaritha @ 23-11-2012, 23:04) *
Vargspåren i vår trädgård bekräftades av en naturvetare.
Strax utanför Hjo, alltså.

För att länsstyrelsen och naturvårdsverket ska vara säkra på ett spår så måste de bakspåra tre kilometer... din naturvetare borde lära myndigheterna hur man säkrar ett spår.
kerstinbern
Erfarenheten för den Lars Furuholm, tidigare rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Värmland, är ju att länsstyrelsen varit ute ”några gånger” och de påstådda vargspåren då istället har handlat om ”hundar, rådjur, rävar och ekorrar”.
dahla
CITAT (kerstinbern @ 24-11-2012, 06:22) *
Erfarenheten för den Lars Furuholm, tidigare rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Värmland, är ju att länsstyrelsen varit ute ”några gånger” och de påstådda vargspåren då istället har handlat om ”hundar, rådjur, rävar och ekorrar”.

Vart skriver Furuholm att påstådda vargspår handlar om spår från ekorrar?

*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-11-2012, 00:19) *

Ja det får säkert plats några vargar i Småland också. Stäng alla dörrar och fönster!
sparvuggla
CITAT (Motti @ 21-11-2012, 00:19) *

Vi hoppas den hittar en partner och slipper vara ensam. smiley_small_hug.gif
Ensam är stark gäller nog inte i djurens värld.....
Motti
Jag är lite kluven i frågan om Varg !jag älskar att se dom på TV men är osäker på om jag vill ha dom inpå knutarna,Vargar är större hot mot hundar än mot människa.Just on Vargen i Dunnemosse så varnade de hundägare att släppa lös sina hundar ,hundar är en konkurent till Vargen i näringskedjan .
dahla
Jodå, och fler kommer det bli... Alla jag har pratat med häromkring som jagar med hund kommer sluta släppa hund under jakt och flera har pratat om att helt sluta jaga tills beslutsfattarna inser vilka effekter det får att ha varg där människor har sina intressen... om inte markägarna får in sina jaktarrenden kommer dom klaga... om inga älgar skjuts kommer trafikdöden som ett brev på posten och varenda tallplanta kommer ätas upp... skjuts det inga rådjur kan man ju alltid hägna in sina tulpaner... skjuts det inga dovhjortar kan bönderna bara odla klöver... skjuts det inga vildsvin... ja, grattis smile.gif

Fram för fler vargar!!!

CITAT
17 februari: ­Lessebo. Ett får dödas av en varg. DNA-spår visar att det är samma varg som tidigare synts då och då i Småland under ett års tid.
•30 september: Arnaskruv. Fem får hittas rivna i Arnaskruv strax söder om Kosta. Två DNA-spår säkras från blod och en pälstuss.
•10-11 oktober: Skurup. En varg river ett 20-tal får på Näsbyholms gods utanför Skurup.
•12 oktober: Smygehuk. Anna Krämer och Åsa Veilgersson från Smygehuk möter en varg mitt inne bland bostadshusen. Misstänkta vargspår omkring 10 centimeter i diameter med en steglängd på 192 centimeter kan säkras i närheten av Latituden i Smygehamn.
•14 oktober: Skabersjö. Tips om att varg har setts i utkanten av byn. Inga spår hittas men länsstyrelsen uppmanar bönderna i området att vara vaksamma.
•22-29 oktober: Simrishamn. 20 får dödas, 20 skadas och måste avlivas vid Ravlunda. En hund misstänks.
•31 oktober: ­Raskarum. Fyra får hittas döda och två får avlivas i Raskarum vid S:t Olof. Även här tros det vara en hund som är skyldig, men inte samma som i Ravlunda.
•1 november: Simrishamn. Tio får hittas döda på Ravlunda skjutfält. Återigen misstänker man att det är en hund som har rivit dem.
•3 november: Tomelilla. Bengt Sjöberg ser vad han tror är en varg nära sitt hem.
•5 november: Kivik. En flicka som rider i skogarna runt Haväng säger sig ha se en varg. Uppgifterna har inte kunnat bekräftas.
•13 november: DNA-analys visar att det definitivt är en varg som dödat fåren, som man först trodde dödades av en hund på Ravlunda.
•17 november: Smygehamn. Flera ­personer ser en varg precis utanför en ­villatomt i Smygehamn. Misstänkta ­vargspår säkras.
•26 november: Pjätteryd. Sex får hittas ihjälbitna natten till måndagen norr om Pjätteryd utanför Älmhult.

http://www.expressen.se/kvp/varg-stryker-o...land-och-skane/
Motti
Vi har minst två Vargar runt Nässjö nu !snacket här är att någon har planterat ut dom !så min mans jaktkamrater tänker inte släppa sina Jakthundar runt Nässjö just nu !det har sets varg utanför Malmbäck bla och det är nära till oss typ 4 mil .Min man säger att det finns inte en chans att en Varg vandrar från norrland hit ner .För två veckor sedan såg de 1 varg vid Dummemosse Naturesarvat nu är det helt plötsligt två Vargar här ?Är lite benägen att tro på att de är inplanterade .Två Vargar kan ju inte bara helt plötsligt dyka upp här nere i Småland !
Trampendal
CITAT (dahla @ 30-11-2012, 19:30) *
Jodå, och fler kommer det bli... Alla jag har pratat med häromkring som jagar med hund kommer sluta släppa hund under jakt och flera har pratat om att helt sluta jaga tills beslutsfattarna inser vilka effekter det får att ha varg där människor har sina intressen... om inte markägarna får in sina jaktarrenden kommer dom klaga... om inga älgar skjuts kommer trafikdöden som ett brev på posten och varenda tallplanta kommer ätas upp... skjuts det inga rådjur kan man ju alltid hägna in sina tulpaner... skjuts det inga dovhjortar kan bönderna bara odla klöver... skjuts det inga vildsvin... ja, grattis smile.gif

Fram för fler vargar!!!
http://www.expressen.se/kvp/varg-stryker-o...land-och-skane/

Men det där är ju ändå inte sant. Vargen äter, enligt uppgift, upp alla älgar och rådjur de träffar på ju! Vargen gör så att de "stackars" jägarna måste köpa sitt kött på ICA istället för att leva av det ekologiska, klimatsmarta viltköttet.

Alltså fler vargar=inga viltolyckor och tulpaner och pelargonerna får vara ifred! Jippi!

Vildsvinen blir nog kvar men de intresserar ju varken jägare eller vargar, så då blir det ju ingen skillnad mot idag, liksom. smile.gif
dahla
Ja, om man räknar på att en vargflock tar cirka 120 älgar per år så behövs det bara 3300 flockar för att utrota älgen i sverige på ett år smile.gif Det är ju något som 300 000 jägare inte har lyckats med smile.gif

Vi lägger ner alla gröna näringar och låter alla hagar växa igen också... lantbrukarna som prompt måste fortsätta med djurhållning får väl flytta till ett land där det inte finns varg helt enkelt... det är ju ändå bara jävla bönder som inget fattar...

På tal om gris så höll jag på att göra en riktig blunder här om dagen... Jag var ut med bössan på axeln, det regnade och blåste ganska bra så det gick riktigt bra att smyga. Jag kommer fram till ett ställe där jag vet att det brukar vara vildsvin och ser mycket riktigt en stor mörk klump ligga under en stor gran. Jag är bara sju meter från granen och ser att den stora klumpen rör på sig och det är en ganska stor gris på runt 100 kilo som jag bedömer den. Den ligger med rumpan mot mig men håller huvet ganska högt så ett skott i nacken/bakhuvet hade inte varit några problem. Jag ser inga andra grisar under granen så jag tror ju att det är en galt men man kan ju aldrig vara 100% säker så jag håller inne med skottet på grisen när den ligger och bestämmer mig för att hosta lite försynt så grisen ska resa sig vilket den också gör... jag står redo med bössan mot axeln och har den i siktet när den lullar iväg... precis när jag ska skjuta så ser jag att det rör sig i ögonvrån på det ögat som inte tittar genom siktet och det kliver ut 7 randiga kultingar som rultar efter suggan... Då tittade jag upp i himlen och tackade oden och hans allseende öga... men nu då... när jag läser ovanstående... ska jag känna mig som en usel jägare nu?
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 30-11-2012, 23:29) *
..........Min man säger att det finns inte en chans att en Varg vandrar från norrland hit ner...........

Vad räknar du och din man att norrland börjar?? Norr om Göteborg och Stockholm eller?? För övrigt har det väl länge funnits enstaka vargar i Småland och neråt.
dahla
CITAT (Anki på Öland @ 01-12-2012, 08:49) *
Vad räknar du och din man att norrland börjar?? Norr om Göteborg och Stockholm eller?? För övrigt har det väl länge funnits enstaka vargar i Småland och neråt.

Det är väl bara det att det faktiskt är lite märkligt när det dyker upp vargar hux flux och ingen har sett dom på sin vandring genom landet... Det är absolut inte omöjligt för en varg att färdas den sträckan på egna ben. Nog borde jägare eller lantbrukare ha sett vargtagna rådjur och älgar eller kanske får utmed färdsträckan.

Men som sagt, omöjligt är det inte... det lär ju dock bli enklare bakspåra vargarna nu när det finns snö på marken.
Anma
Jag hör från det ena och andra hållet att man sett varg, hela sträckan från Norrland till Småland, så visst görs det iakttagelser i princip hela landet.
gunsta
I Uppsala 'enl säkra källor' - har man sett varg två gånger MITT inne i stan det senaste året - foton och filmer finns .... Hur trovärdigt det är kan jag inte yttra mig om. Källan är UNT
Anma
CITAT (gunsta @ 01-12-2012, 18:59) *
I Uppsala 'enl säkra källor' - har man sett varg två gånger MITT inne i stan det senaste året - foton och filmer finns .... Hur trovärdigt det är kan jag inte yttra mig om. Källan är UNT

Inte alls omöjligt då vi har vargflock inom 10 mils radie från Uppsala. Själv mötte jag en utanför porten för några år sedan. Det var en ungvarg som skulle ut och söka sig egen mark.
gunsta
CITAT (Anma @ 01-12-2012, 19:25) *
Inte alls omöjligt då vi har vargflock inom 10 mils radie från Uppsala. Själv mötte jag en utanför porten för några år sedan. Det var en ungvarg som skulle ut och söka sig egen mark.

Jo jag vet - Riala-reviret är ju omtalat.
Anma
CITAT (gunsta @ 01-12-2012, 19:37) *
Jo jag vet - Riala-reviret är ju omtalat.

Jag tänkte inte på Riala-reviret i för sig.
Anki på Öland
CITAT (dahla @ 01-12-2012, 16:30) *
Det är väl bara det att det faktiskt är lite märkligt när det dyker upp vargar hux flux och ingen har sett dom på sin vandring genom landet... Det är absolut inte omöjligt för en varg att färdas den sträckan på egna ben. Nog borde jägare eller lantbrukare ha sett vargtagna rådjur och älgar eller kanske får utmed färdsträckan.

Men som sagt, omöjligt är det inte... det lär ju dock bli enklare bakspåra vargarna nu när det finns snö på marken.

Den kan väl ha kommit söderifrån i så fall - observationer och rivna får i Kronoberg (runt Kosta) har ju rapporterats under hösten.
Trampendal
CITAT (dahla @ 01-12-2012, 05:43) *
Ja, om man räknar på att en vargflock tar cirka 120 älgar per år så behövs det bara 3300 flockar för att utrota älgen i sverige på ett år smile.gif Det är ju något som 300 000 jägare inte har lyckats med smile.gif

Vi lägger ner alla gröna näringar och låter alla hagar växa igen också... lantbrukarna som prompt måste fortsätta med djurhållning får väl flytta till ett land där det inte finns varg helt enkelt... det är ju ändå bara jävla bönder som inget fattar...

På tal om gris så höll jag på att göra en riktig blunder här om dagen... Jag var ut med bössan på axeln, det regnade och blåste ganska bra så det gick riktigt bra att smyga. Jag kommer fram till ett ställe där jag vet att det brukar vara vildsvin och ser mycket riktigt en stor mörk klump ligga under en stor gran. Jag är bara sju meter från granen och ser att den stora klumpen rör på sig och det är en ganska stor gris på runt 100 kilo som jag bedömer den. Den ligger med rumpan mot mig men håller huvet ganska högt så ett skott i nacken/bakhuvet hade inte varit några problem. Jag ser inga andra grisar under granen så jag tror ju att det är en galt men man kan ju aldrig vara 100% säker så jag håller inne med skottet på grisen när den ligger och bestämmer mig för att hosta lite försynt så grisen ska resa sig vilket den också gör... jag står redo med bössan mot axeln och har den i siktet när den lullar iväg... precis när jag ska skjuta så ser jag att det rör sig i ögonvrån på det ögat som inte tittar genom siktet och det kliver ut 7 randiga kultingar som rultar efter suggan... Då tittade jag upp i himlen och tackade oden och hans allseende öga... men nu då... när jag läser ovanstående... ska jag känna mig som en usel jägare nu?

Hur du känner dig vet bara du.

Fattar inte hur du menar faktiskt. Klart man inte ska skjuta en sugga med kultingar. Verkar dock lite vanskligt att förlita sig på oden.
Din berättelse säger ju att om oden hade råkat blinka hade kultingarna varit utan mor, låter som lotteri.

För övrigt har jag inget emot bönder och anser dem inte mindre intelligenta än andra, men att skydda sin boskap har väl alltid ingått i "bondekonceptet"
och bönder är ju inte precis nåt nytt påfund. rolleyes.gif
Motti
Tänk tanken :)om Vargen bara ville äta Vildsvin och inget annat wink.gif

Sista infon här !Varg utanför Malmbäck cirka tre mil från Nässjö .Nu har vi helst plötsligt två vargar här i Jönköpings län bara helt plötsligt ! Många tror de är hitskjutsade inplanterade här .
Trampendal
CITAT (Motti @ 02-12-2012, 01:40) *

Sista infon här !Varg utanför Malmbäck cirka tre mil från Nässjö .Nu har vi helst plötsligt två vargar här i Jönköpings län bara helt plötsligt ! Många tror de är hitskjutsade inplanterade här .

Många tror på Jesus och Tomten också. crazy.gif

Anma
CITAT (Motti @ 02-12-2012, 01:40) *

Hur vet man att det är två?
Motti
Det bekräftades på lokalt TV i dag ! de har tittat på spåren i snön ! Vargen i Malmbäck är inte bekräfftad men däremot den i Dummemosse natureservat och en utanför Vetlanda ,den i Vetlanda är troligtvis den som sets i Malmbäck tidigare !är det tik och hane så finns risk för att de får en kull här i Småland på senvintern .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 21:20) *
Det bekräftades på lokalt TV i dag ! de har tittat på spåren i snön ! Vargen i Malmbäck är inte bekräfftad men däremot den i Dummemosse natureservat och en utanför Vetlanda ,den i Vetlanda är troligtvis den som sets i Malmbäck tidigare !är det tik och hane så finns risk för att de får en kull här i Småland på senvintern .

Vadå risk, det finns säkert plats för ett revir i de smålänska skogarna.
Motti
Ja just risk !vet du något om jaktlivet ?eller har du bara åsikter !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 04-12-2012, 00:37) *
Ja just risk !vet du något om jaktlivet ?eller har du bara åsikter !

Vet nog mer och har större erfarenhet av jakt än vad du nånsin kommer att få!
sparvuggla
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 21:20) *

Vad kul om den slipper vara ensam nu!!
Är lite avis faktiskt.......
Huggorm
Sydsvenska höglandet liknar ju Värmland en del, så där borde gå att ha lika mycket varg. Sedan får vi se om det blir ett nytt dackeuppror.
hattstugan

Tja Höglandet är ju ett av få större skogsområden i söder så det vore bra om vargen kan etablera sig där!

Instämmer med Sparvuggla om att den ska slippa vara ensam!

Spännande att följa hur det utvecklar sig!
dahla
Jag har alltid varit för en liten men frilevande vargstam i Sverige... dessvärre så har jag fått ta del av information som gör att jag helt vänder i frågan och helt säger nej till vargarna som nu finns i Sverige och jag tycker verkligen synd om de som får leva med "vargarna" i sin närhet.
Anma
CITAT (dahla @ 04-12-2012, 15:25) *
Jag har alltid varit för en liten men frilevande vargstam i Sverige... dessvärre så har jag fått ta del av information som gör att jag helt vänder i frågan och helt säger nej till vargarna som nu finns i Sverige och jag tycker verkligen synd om de som får leva med "vargarna" i sin närhet.

Vad är det för info och vad menar du med "vargar"?
Motti
Alltså Stintan vad har du för problem ?Du vet väl inte ett skrutt om hur jag är uppvuxen eller vad jag har för erfarenheter eller hur jag lever har du monopol på livet ?du tar allt till en personlig nivå som jag absolut ogillar vill du vara snäll och släppa det och mig också .
Motti
Ja man är väl lite upphetsad av att ha Varg här i knutarna :)fast ja man vet ju inte hur man ska ta det .Enligt Jägarförbunden här i trakterna så anser de att de här två Vargarna är hitkörda och därmed inplanterade .Vet inte om det är rätt väg att gå ,i alla fall har de varnat hundägare för att släppa sina Hundar lösa utan uppsikt då hunden är en konkurent till vargen och därmed ett byte .Ja vi får se vad som händer nu framöver .Jag vet verkligen inte hur jag står i denna frågan just nu .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-12-2012, 00:45) *
Alltså Stintan vad har du för problem ?Du vet väl inte ett skrutt om hur jag är uppvuxen eller vad jag har för erfarenheter eller hur jag lever har du monopol på livet ?du tar allt till en personlig nivå som jag absolut ogillar vill du vara snäll och släppa det och mig också .

Har jag sagt något om det? Det var ju du som ifrågasatte mitt kunnande på området och tog det till personlig nivå....jag svarade bara....så vad har du för problem?
Motti
Som sakt så har jag lite insider info och jag vet att tre Vargpar är utplanterade i Småland av Naturvårdsverket !ett par i Dummemosse Naturreservat ,ett par är utplanterade runt Vetlanda Eksjö !det andra vargparet är osäkert men troligtvis utanför Malmbäck men som sakt inte hundra .
sparvuggla
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:13) *
Som sakt så har jag lite insider info och jag vet att tre Vargpar är utplanterade i Småland av Naturvårdsverket !ett par i Dummemosse Naturreservat ,ett par är utplanterade runt Vetlanda Eksjö !det andra vargparet är osäkert men troligtvis utanför Malmbäck men som sakt inte hundra .

Det går rykten här bland jägarkåren att snart ska jultomtar utplanteras.....
naughty.gif

Den 24/12 får dom bevis. Visst måste dom vara utplanterade, har inte setts på länge.
Aqvakul
CITAT (sparvuggla @ 08-12-2012, 07:40) *
naughty.gif

Den 24/12 får dom bevis. Visst måste dom vara utplanterade, har inte setts på länge.

a0a.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:13) *

Det där tror du väl inte ens själv på! Det är ju knappast första gången det rapporteras förekomst av varg i Småland! http://www.vargfakta.se/tag/kronobergs-lan/

Finns inga belägg alls för att de skulle vara utplanterade!
Biggan_
naughty.gif

rotfl.gif
Monaxe
naughty.gif

giggle.gif
hattstugan

Ja du Sparvuggla!! Den va bra!! giggle.gif
Motti
Ni lever i en bubbla och har ingen koll på verkligheten !slår vad om att de flesta av er här som sitter och gör löje av det jag skrivit bor i städer !
Min son har en jaktvän i en av de största Skogsbolagen i Sverige ,han i sin tur har en vän i Naturvårdsverket som har bekräfftat alla dessa tre Vargpars utsläpp i Småland Det är inte olagligt att plantera ut Varg men Naturvårdsverket har ingen skyldighet att berätta när eller hur det sker ! Dessa tre Vargpar ska styra upp inaveln bland Vargen i Sverige !sägs det då .
Aqvakul
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 21:09) *
Ni lever i en bubbla och har ingen koll på verkligheten !slår vad om att de flesta av er här som sitter och gör löje av det jag skrivit bor i städer !
Min son har en jaktvän i en av de största Skogsbolagen i Sverige ,han i sin tur har en vän i Naturvårdsverket som har bekräfftat alla dessa tre Vargpars utsläpp i Småland Det är inte olagligt att plantera ut Varg men Naturvårdsverket har ingen skyldighet att berätta när eller hur det sker ! Dessa tre Vargpar ska styra upp inaveln bland Vargen i Sverige !sägs det då .

Rykten och vandringssägner...
kerstinbern
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 22:09) *

Du har lyckats få med i stort sett alla myter som finns i din vadringssägen
Gossen Ruda
Fast nog är det sant att Naturvårdsverket kan sätta ut vargar utan samråd med befolkningen i området. Man skulle sätta ut vargar i ett område i Västergötland. Först valde man ut området, sen beslutade man och till sist blev det informationemöten med lokalbefolkningen. Utan att dessa kunde påverka beslutet. Säkerligen hade man inte behövt informara alls. Detta sätt att totalt köra över lokalbefolkningen skapar bara ilska och på sikt förödande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon