| |
|
  |
Varg strax utanför Jönköping ! |
|
|
|
|
14-01-2013, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (dahla @ 14-01-2013, 17:46)  På landsbygd är det aldrig 100% mörkt om natten... måne, stjärnor och snö gör att det blir lite ljusare. Prova att använda en handkikare av god kvalité om natten (på landsbygd) så får Du själv se vilken skillnad det gör... Den aktuelle jägaren såg ju uppenbarligen inte vad han sköt på iallafall. Hur sjutton kan du som jägare försvara det? Vet du vad det var för väder den aktuella natten/morgonen på platsen? Så värst mycket månsken kan det knappast ha varit heller. Jägaren påstår ju själv att han såg färgen??? och den yviga svansen??? Borde han inte hört hundägarens rop på hunden när dom var så pass nära varandra att båda såg åteln och hunden?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2013, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Jag försvarar absolut inte att en hund sköts!
Jag tycker dock att det är riktigt korkat av hundägaren att släppa hunden lös på någon annans jaktmark.
Hur högt ropade husse? Hade jägaren hörselskydden på sig?
Redigerat av dahla: 14-01-2013, 23:31
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2013, 23:51
|

Medlem

|
Trots att jag bott på landet bland jägare större delen av mitt liv har jag aldrig varit med om att dom varit ute och jagat kl 6-7 på morgonen vintertid. Du kan väl ändå inte mena att jägare har ensamrätt till naturen. Dom skjuter på varandra och på motionärer, dom skjuter på sina jakthundar och på andras hundar. Något brister ju uppenbarligen hos många jägare eftersom sånt här händer ideligen. Det går inte att skylla på att det är gamla dementa gubbar för så är oftast inte fallet. Vad är det som händer med män när de är ute med gevär?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 02:17
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (dahla @ 14-01-2013, 17:46)  På landsbygd är det aldrig 100% mörkt om natten... måne, stjärnor och snö gör att det blir lite ljusare. Prova att använda en handkikare av god kvalité om natten (på landsbygd) så får Du själv se vilken skillnad det gör... Nog fasen är det beckmörkt på landet alltid! Åtminstone där jag bor. Fullmåne och absolut klart ger ju lite ljus, men det är ju inte så ofta och inte kan man identifiera föremål på 25 meter.. Menar du att jägare jagar i beckmörker? Hur vanligt är det? Låter ju skitläskigt! Min farsa är jägare och han skulle aldrig få för sig att ge sig ut på jakt i mörker, det trodde jag var regel liksom.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 06:34
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2013, 23:51)  Du kan väl ändå inte mena att jägare har ensamrätt till naturen. Nej, vart har jag skrivit det? Menar du att hundägare har all rätt i världen att släppa sina hundar lösa vart dom vill? CITAT (Trampendal @ 15-01-2013, 02:17)  Nog fasen är det beckmörkt på landet alltid! Åtminstone där jag bor. Fullmåne och absolut klart ger ju lite ljus, men det är ju inte så ofta och inte kan man identifiera föremål på 25 meter..
Menar du att jägare jagar i beckmörker? Hur vanligt är det? Låter ju skitläskigt!
Min farsa är jägare och han skulle aldrig få för sig att ge sig ut på jakt i mörker, det trodde jag var regel liksom. Det är beckmörker ifall man tittar ut ur fönstren sittandes i stugvärmen  Sen får man ju inte glömma att alla har olika bra mörkerseende och det finns faktorer som påverkar mörkerseendet... rökning och ålder exempelvis. Jag har inte skrivit att man jagar i beckmörker va?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 08:56
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 06:34)  Nej, vart har jag skrivit det? Menar du att hundägare har all rätt i världen att släppa sina hundar lösa vart dom vill?Det är beckmörker ifall man tittar ut ur fönstren sittandes i stugvärmen  Sen får man ju inte glömma att alla har olika bra mörkerseende och det finns faktorer som påverkar mörkerseendet... rökning och ålder exempelvis. Jag har inte skrivit att man jagar i beckmörker va? Nej, var har jag skrivit det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Inte för att detta har ett dugg med vargar i Jönköping att göra men jag fortsätter väl på räv/jägarspåret... jag är i alla fall jätteglad att "mina" jägare hade ögonen med sig. Gick för ett par veckor sen utefter en vandringsled mellan åkrar och ängar vid havet. Bra sikt åt alla håll och inget "levande" så långt ögat nådde, så jag släppte 2 av hundarna så dom fick leka. Alldeles i hörnet av åkern som låg ung. 25-30 m på andra sidan om en äng hittade dom något gott.... Min dotter gick dit för att sjasa tillbaka dom och såg att dom käkat på inälver av ett rådjur som låg där. Jag undrade hur i hela friden det hamnat där och varför räv eller rovfåglar inte kalast upp det. Det finns gott om båda där nere, det vet jag. Några dagar senare ser jag länken här och förstod då vad det var som låg där. Antar att jägarna dolde sig i den lilla skogsgläntan bredvid åkern. Detta var alltså en officiell vandringsled under jullovet och inga varningslappar fanns. Hade väl varit himla smart att sätta upp en lapp på vägen från båda håller att rävjakt pågick....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 09:25
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Varg har konstaterats i Nacka strax utanför Sthlm i dagarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 10:08
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 15-01-2013, 09:25)  Varg har konstaterats i Nacka strax utanför Sthlm i dagarna. Och dom uppgifterna kommer från??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 11:02
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 10:28)  Iof inte så ovanligt att det synts till varg i Stockholmstrakten. Har spåren kvalitetssäkrats? Vargen i Nacka kan ha hunnit långt därifrån vid det här laget om det inte finns färskare rapporter än de som kom för 14 dagar sedan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 13:09
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2013, 11:02)  Har spåren kvalitetssäkrats? Inte ännu... det fanns ingen spårsnö och man ska väl bakspåra 3 eller om det är 4 kilometer för att vara säker på att det är varg om det inte finns bildbevis... Hos DN kan man ju dock läsa vad Göran Nilsson som varit viltvårdare i 40 år där säger om det hela. http://www.dn.se/sthlm/vargvarning-i-nacka...pla-din-hund-nuDet är ju främst i Stockholm man vill att det ska finnas varg i Sverige så det är ju toppenbra att det rör sig vargar både norr och söder om huvudkommunen...
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 14:05
|

Medlem

|
Ja inte vet jag men Värmdö kanske inte är bästa platsen. Den som förra gången förirrade sig ner till södertörn fick ju inte heller leva särskilt länge.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 15:01
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2013, 14:05)  Ja inte vet jag men Värmdö kanske inte är bästa platsen. Den som förra gången förirrade sig ner till södertörn fick ju inte heller leva särskilt länge. Menar du den som polisen körde ihjäl? Nu går det en varg inne i varberg också... perfekt för alla vargvärnare som vill se en varg... gå gärna fram och mata den... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...rberg--1.41122/
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 15:03
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Sveriges NRA...är endast ute i naturen för att se, om det finns mer eller mindre djur att skjuta. Renägande samer, ett 50-tal personer, får ersättning för varje ren som skadas, så som dom får ersättning för renar som går på banvallen, och blir påkörda. När jag bodde och arbetade i Kiruna, så hörde jag, att samerna kastade döda djur på spåret, och därmed fick ersättning. Den ersättning dom får för vargskador överstiger vida saluvärdet på renkött. Varför klagar dom då`Jo, det finns tokjägare i den stammen också. Pang på rödbetan. Precis som skolungar på nyårskväll...
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 15:33
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 15:03)  Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Sveriges NRA...är endast ute i naturen för att se, om det finns mer eller mindre djur att skjuta. Renägande samer, ett 50-tal personer, får ersättning för varje ren som skadas, så som dom får ersättning för renar som går på banvallen, och blir påkörda. När jag bodde och arbetade i Kiruna, så hörde jag, att samerna kastade döda djur på spåret, och därmed fick ersättning. Den ersättning dom får för vargskador överstiger vida saluvärdet på renkött. Varför klagar dom då`Jo, det finns tokjägare i den stammen också. Pang på rödbetan. Precis som skolungar på nyårskväll... Och alla dessa påstående har du givetvis bevis för va?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 15:39
|

Medlem

|
Nu en varg i Falkenberg... men det är väl samma som dom ser i Varberg va? http://jaktjournalen.se/index.php?id=16761&avd1=0Vad är det som gör att vargar dras mot stora samhällen där det finns människor... vargen sägs ju vara så skygg av sig...
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-01-2013, 15:49
|
Gäster

|
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 15:03)  Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Så bra skrivet Bengalow - jag tror tom att det var 50 år tidigare som Gysingevargen härjade och angrep människor. Jag förstår inte denna överdrivna rädsla för varg - varifrån kommer den, vad är det som håller den vid liv? Jag tvivlar på att de som står för de mest hätska utfallen har förläst sig på Selma Lagerlöf eller Rödluvan...här skulle säkert finnas uppslag och material för en doktorsavhandling inom psykologin. Övertygad är jag om att det ligger i någons högst personliga intresse att upprätthålla denna oresonliga skräck men alla andra som låter sig skrämmas utan att tänka själv? Såg ett program från Rumänien om varg, där finns ca 2500 vargar på en mindre yta än Sverige men där fanns ingen rädsla för vargarna. De är inte farliga för oss - tar något får ibland men de är viktiga för den biologiska mångfalden eftersom de håller hjortdjuren på en acceptabel nivå - sa man i Rumänien. Har vi distanserat oss så till den milda grad från naturen här i Sverige så vi inte längre förstår de viktiga predatorernas roll i våra ekosystem? De allra farligaste för små barn är utan tvivel människor.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 15:54
|

Medlem

|
Då kanske det är hundar folk ser. Ganska vanligt felseende ju.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|