| |
|
  |
Varg strax utanför Jönköping ! |
|
|
|
|
15-01-2013, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Det är väl inte så jäkla konstigt att bara en har dödats av vargar i Sverige sedan gysingevargen... Man försökte ju och lyckades ju troligtvis att utrota vargen... hur fan tror ni att vargen skulle kunna döda om den inte finns???
Att jämföra länder som rumänien med Sverige är ju lite tossigt... hur många jägare finns det i Rumänien respektive Sverige? Här i Sverige begränsar jägarkåren stammarna av klövvilt.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-01-2013, 16:22
|
Gäster

|
Fast...faktum kvarstår - varifrån kommer denna oresonliga rädsla för vargen i vårt land? För även du får väl medge att rädslan inte är adekvat.
Varför är du så rädd för vargen dahla att du ägnar så mycket tid till att underblåsa och vidmakthålla denna rädsla på ett i sammanhanget ganska obetydligt forum? Vad är ditt intresse i det hela? Vi människor bör vara stolta nog att inte tappa vårt omdöme och förhålla oss till naturen på ett mera ödmjukt sätt om vi vill behålla naturen så som vi känner den.
Naturen är vår bästa vän - vi lever av den.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 16:27
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 15:03)  Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Sveriges NRA...är endast ute i naturen för att se, om det finns mer eller mindre djur att skjuta. Renägande samer, ett 50-tal personer, får ersättning för varje ren som skadas, så som dom får ersättning för renar som går på banvallen, och blir påkörda. När jag bodde och arbetade i Kiruna, så hörde jag, att samerna kastade döda djur på spåret, och därmed fick ersättning. Den ersättning dom får för vargskador överstiger vida saluvärdet på renkött. Varför klagar dom då`Jo, det finns tokjägare i den stammen också. Pang på rödbetan. Precis som skolungar på nyårskväll... Förklaringen är enkel. Egoism och den egna frysen hos jägargubbarna, själva kallar dom det för jakttradition. Året är 2013 men inte i dom kretsarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 16:51
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2013, 16:22)  Fast...faktum kvarstår - varifrån kommer denna oresonliga rädsla för vargen i vårt land? För även du får väl medge att rädslan inte är adekvat.
Varför är du så rädd för vargen dahla att du ägnar så mycket tid till att underblåsa och vidmakthålla denna rädsla på ett i sammanhanget ganska obetydligt forum? Vad är ditt intresse i det hela? Vi människor bör vara stolta nog att inte tappa vårt omdöme och förhålla oss till naturen på ett mera ödmjukt sätt om vi vill behålla naturen så som vi känner den.
Naturen är vår bästa vän - vi lever av den. Jag känner inte till någon som är rädd för vargen för egen del... men jag känner människor som inte vågar låta barnen gå 400 meter till skolskjutsen och det har jag full förståelse för... Jag känner folk som har mist sina hundar till vargen... Om en varg utan problem tar en fullvuxen hund på en villatomt så har den vargen inga problem med att ta ett barn... Jag känner lantbrukare och fårägare som har blivit av med får. Det finns inte en fårägare som vill hitta sina avelsdjur sönderslitna i stycken. Den rädsla ni beskriver har ni en bild av från rödluvan och vargen... den rädsla som finns hos drabbade är någonting helt annat.. fråga ett våldtäcktsoffer om den personen vill bo granne med gärningsmannen... Förr var jag av den åsikten att vi absolut kunde ha en liten men frisk vargstam i Sverige. Hur lever Du av naturen?
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-01-2013, 17:06
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 16:51)  Jag känner inte till någon som är rädd för vargen för egen del... men jag känner människor som inte vågar låta barnen gå 400 meter till skolskjutsen och det har jag full förståelse för...
Jag känner folk som har mist sina hundar till vargen... Om en varg utan problem tar en fullvuxen hund på en villatomt så har den vargen inga problem med att ta ett barn...
Jag känner lantbrukare och fårägare som har blivit av med får. Det finns inte en fårägare som vill hitta sina avelsdjur sönderslitna i stycken.
Den rädsla ni beskriver har ni en bild av från rödluvan och vargen... den rädsla som finns hos drabbade är någonting helt annat.. fråga ett våldtäcktsoffer om den personen vill bo granne med gärningsmannen...
Förr var jag av den åsikten att vi absolut kunde ha en liten men frisk vargstam i Sverige.
Hur lever Du av naturen? Du känner inte till någon som är rädd för vargen - inte ens du med din erfarenhet. Bra, då har vi konstaterat det att vargen inte är farlig för jag litar på ditt omdöme där... Men då återstår frågan förstås varför och i vilket syfte du fortsätter att skrämmas med vargen när du vet att t.ex. fästingen är mycket farligare för oss människor. Att underblåsa människors rädsla är inte och kommer aldrig att vara i närheten av omsorg om människor. Det finns så mycket farligare saker att förhålla sig till. ..och så detdär med hundarna igen...ett gott försök men du vet nog att jägarna själv skjuter och skadar fler jakthundar än vad vargen gör, allt enligt Agria så om det handlar om omsorg om hundar finns det inget smartare sätt att rädda hundar än att upphöra med jakten. Hur jag lever av naturen?????? Skämtar du?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 18:59
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det du antyder om skrämsel ligger du ju själv bakom, dahla! Jag har sällan sett sådan makalös inkonsekvens i ett försvar av sina egna meningar! Paradox är det närmaste jag kan komma. Den erfarenheten som du påskiner att du har, tror jag är stor lögn - rena fiskehistorien! Kom med fakta, och inte tyckande!!! (läs: jag har en bror, som vet en, som har hört...!)
När sernast hotade en varg en människa i Sverige???
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 19:20
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 18:59)  När sernast hotade en varg en människa i Sverige??? Har vi redan glömt Kolmården? Det har stått i dagspress flera ggr att hundägare med hund i koppel har känt sig hotade av var... tidningar och stenar har kastats på närgångna vargar som visat tänderna... grannar har fått rycka in med tillhyggen för att rädda hund och matte... Hoten finns men väljer man att inte läsa om det utan istället sticka huvet i sanden så är det inte så lätt att förstå.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 19:35
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 16:51)  har den vargen inga problem med att ta ett barn...
Jag känner lantbrukare och fårägare som har blivit av med får. Det finns inte en fårägare som vill hitta sina avelsdjur sönderslitna i stycken. Det finns inga barn eller djurägare som vill hitta sin sällskapshund ihjälskjuten av jägare, bara för att dessa inte kan se skillnaden mellan räv och hund.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 19:37
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2013, 17:06)  Du känner inte till någon som är rädd för vargen - inte ens du med din erfarenhet. Bra, då har vi konstaterat det att vargen inte är farlig för jag litar på ditt omdöme där... Kul! Varför står det att det är livsfarligt att gå in till vargar på zoo? CITAT (sparvuggla @ 15-01-2013, 19:35)  Det finns inga barn eller djurägare som vill hitta sin sällskapshund ihjälskjuten av jägare, bara för att dessa inte kan se skillnaden mellan räv och hund. Det är nog första gången du har rätt i någonting... grattis!
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-01-2013, 20:22
|
Gäster

|
Ärligt talat förstår jag inte ditt resonemang,,
Du är inte rädd för vargen och ingen annan du känner lider heller av den rädslan.
Samtidigt säger du dig ha förståelse för de människor som blir uppskrämda av allt som står i pressen och visst, rädsla är aldrig trevlig att gå och bära på.
Det blir något av ett moment 22 över det hela...
Det logiska vore ju, om du bryr dig om dina medmänniskor att bidra till saklig information om vargen, samma information som gör att du själv inte känner rädsla.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Vargar är livsfarliga,vilket den här bilden bekräftar http://hd.se/multimedia/dynamic/00533/NG_Vargen2_533897d.jpg"Magnus Ekdahl var den som kom allra närmast vargen i Helsingborg. Han hamnade på samma sida stängslet som vargen och fick sig ett nafs i byxbenet. "Jag är helt uppspelt av detta men visst blev man lite rädd. Men jag ångrar inte att jag gick dit för att få en bild.", säger Magnus Ekdahl" Resten av bilderna och texten hittar ni i denna länk. http://hd.se/skane/2011/04/11/nar-vargen-kom-till-stan/Tycker personligen att varghysterin verkar vara ett landsbygdsfenomen,för inte försvann alla Malmöbor ner i skyddsrummen,under tiden gängkrigen fortgick på gatorna... Vill inte använda ordet "grottmänniskor" om folket i skogslänen men någon form av otakt med tiden måste det föreligga,mor står vi spisen och far hämtar köttet i skogen,alternativt han skyddar sin familj mot alla former av rovdjur... Man kanske skulle kalla dom,skogens Sverigedemokrater
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2013, 23:10
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 19:20)  Har vi redan glömt Kolmården?
Det har stått i dagspress flera ggr att hundägare med hund i koppel har känt sig hotade av var... tidningar och stenar har kastats på närgångna vargar som visat tänderna... grannar har fått rycka in med tillhyggen för att rädda hund och matte...
Hoten finns men väljer man att inte läsa om det utan istället sticka huvet i sanden så är det inte så lätt att förstå. Men Kolmården går knappast att jämföra med vilda vargar. Att gå in till en flock ungvargar i ett hägn..... Det skulle säkert också vara ganska obehagligt att gå in till ett gäng unghundar av större ras om de inte fått någon som helst fostran (kanske inte gäller labradorer dock  ). Sen att folk känner sig hotade betyder nödvändigtvis inte att det ÄR hotade.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2013, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tycker också att man ska ha det som hände i Kålmården i åtanke ändå så anses väl dom Vargarna vara delvis domenestiserade i och med att de umgås med människor !Vargar i flock leds av Alfaledaren =den starkaste i gruppen !Man kan ju också se på dom vargar(som påstås vara vilda) som vi har i Svergie nu inte beter sig som vilda vargar när de söker sig in bland människor inget normalt betende för Varg ,i det vilda är det väldigt skygga och undviker människor så vidare de inte svälter .Även tamhundar som tex i USA som springer ägarlösa bildar flock och annfaller människor för att skydda sina tikar och valpar ! både varg och hund visar ett helt annat betende i flock liksom vi människor gör .
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 06:37
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
Jag har ju länge misstänkt att alla rådjur och älgar som vi har i Sverige inte är riktiga vilda djur utan att de är utplanterade domesticerade djur. De beter sig ju inte normalt, de går in i trädgårdar, kan nästan inte skrämmas bort och de springer ut på vägar och ställer sig framför bilar.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 09:17
|
Medlem

|
CITAT (kerstinbern @ 18-01-2013, 06:37)  Jag har ju länge misstänkt att alla rådjur och älgar som vi har i Sverige inte är riktiga vilda djur utan att de är utplanterade domesticerade djur. De beter sig ju inte normalt, de går in i trädgårdar, kan nästan inte skrämmas bort och de springer ut på vägar och ställer sig framför bilar.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 11:31
|

Medlem

|
Många ser vargar som vandrar norrut från skåne, blekinge och småland men man hör sällan att någon ser några vargar vandra söderut... konstigt att ingen av vargarna som rör sig i söder har sändare när mer än hälften av alla vargar i sverige är sändarförsedda...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (dahla @ 18-01-2013, 11:31)  Många ser vargar som vandrar norrut från skåne, blekinge och småland men man hör sällan att någon ser några vargar vandra söderut... konstigt att ingen av vargarna som rör sig i söder har sändare när mer än hälften av alla vargar i sverige är sändarförsedda... Visst är det märkligt. Det verkar vimla av vargar söderut men det är ytterst få iakttagelser där det bekräftats att det verkligen rör sig om varg.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 13:46
|

Medlem

|
Jag roade mig med att söka på google och sökte då på "projekt varg" vilket kanske kan vara roande läsning för vissa här. Projekt varg
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2013, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 13:35)  Visst är det märkligt. Det verkar vimla av vargar söderut men det är ytterst få iakttagelser där det bekräftats att det verkligen rör sig om varg. Nä, det finns en hel del säkra uppgifter. Att det inte är sändarförsedda vargar beror nog på att det är ungdjur som lämnat föräldrarna och söker en partner nånstans, och ställer till med problem under tiden. Det rör sig troligen bara om ett fåtal djur med de rör sig lätt över stora områden.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|