Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

22 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varg strax utanför Jönköping !
          *Stintan*
          Inlägg 10-02-2013, 10:51
          Länk hit: #301

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 10-02-2013, 00:41) *
          Läs det här ! www.vargfakta.se/nyheter/tva-doda-och-18-skadade-i-uzbekiska-vargattacker/

Och vad skulle den gamla partsinlagan ha med "utsläppta" vargar att göra ?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Zixten
          Inlägg 10-02-2013, 12:27
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 75 500

CITAT (*Stintan* @ 10-02-2013, 10:51) *
          Och vad skulle den gamla partsinlagan ha med "utsläppta" vargar att göra ?

Troligen inget att göra med de utsläppta djurparksdjuren.
          Har mer att göra med att vargen kanske inte är så ofarlig som många vill påstå...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-02-2013, 13:46
          Länk hit: #303

Medlem

CITAT (Zixten @ 10-02-2013, 12:27) *
          Troligen inget att göra med de utsläppta djurparksdjuren.
          Har mer att göra med att vargen kanske inte är så ofarlig som många vill påstå...

Den allra farligaste är människan så kanske dags att decimera den stammen också.

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 10-02-2013, 18:45
          Länk hit: #304

Gäster

Ett utmärkt tanke, men vad skulle man se efter när man smyger med bössan under armen? rotfl.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-02-2013, 18:48
          Länk hit: #305

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 09-02-2013, 17:34) *
          Trams! Ingen tanke på att det är människan som brer ut sig mer oh mer?

Tvärtom, det har blivit allt glesare mellan folk på landsbygden de sista tvåhundra åren. Och det verkar fortsätta, så hade man bara väntat ytterligare femtio år med att återinföra vargen så hade det nog gått mycket smidigare.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-02-2013, 10:17
          Länk hit: #306

Gäster

Huggorm
          Helt rätt, håller med det du skrev....... tummenupp.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-02-2013, 13:18
          Länk hit: #307

Medlem

CITAT (Huggorm @ 10-02-2013, 18:48) *
          Tvärtom, det har blivit allt glesare mellan folk på landsbygden de sista tvåhundra åren. Och det verkar fortsätta, så hade man bara väntat ytterligare femtio år med att återinföra vargen så hade det nog gått mycket smidigare.

Det där stämmer nog bara till en mycket liten del. Betänk att folkmängden ökat med ca 7 miljoner människor i Svergie de senaste 200 åren. Alla dessa klumpar knappast ihop sig i städernas mittpunkt utan städerna har tagit landsbygd i anspråk för bostadsbyggande. Masssor av ställen där det för 200 år sen kanske bara fanns 3 - 4 gårdar eller ett mindre bruk har vuxit i omfång med fler bostäder. Hur många sommarstugor finns det inte idag jämfört med för 200 år sen. Visst har folk flytt landsbygden i perioder men moderna kommunikationsmedel och möjligheter att pendla har också gjort att många flyttat ut eller tillbaka. Jag vill nog fortfarande hävda att människan tagit mer och mer natur i anspråk. Hur långt ifrån våra större städer behöver man idag åka för att hitta landsbygd/glesbygd?

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 11-02-2013, 17:18
          Länk hit: #308

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (*Stintan* @ 11-02-2013, 13:18) *
          Det där stämmer nog bara till en mycket liten del. Betänk att folkmängden ökat med ca 7 miljoner människor i Svergie de senaste 200 åren. Alla dessa klumpar knappast ihop sig i städernas mittpunkt utan städerna har tagit landsbygd i anspråk för bostadsbyggande. Masssor av ställen där det för 200 år sen kanske bara fanns 3 - 4 gårdar eller ett mindre bruk har vuxit i omfång med fler bostäder. Hur många sommarstugor finns det inte idag jämfört med för 200 år sen. Visst har folk flytt landsbygden i perioder men moderna kommunikationsmedel och möjligheter att pendla har också gjort att många flyttat ut eller tillbaka. Jag vill nog fortfarande hävda att människan tagit mer och mer natur i anspråk. Hur långt ifrån våra större städer behöver man idag åka för att hitta landsbygd/glesbygd?

Man behöver inte åka någon längre sträcka utanför städernas mittpunkt för att komma till ödsliga omr, jag cyklar mycket och mycket runt södertörn och det är inget ovanligt med lämningar efter gammla torp, och helt avsaknad av nya boningar, om man tex vandrar längs sörmlandsleden från Tumba till södertälje så är det mycket ödsligt förutom några enstaka torp, samma sak är det efter Södertälje ner mot Gnesta, och jag tror att för hundra år sedan så var det nog ganska så många som bodde i dom trakterna. Ang sommarstugor så tror jag att det är färre som har råd med sådana i dag än på 60talet pga att folk har inte råd med det, bostäder och fritidshus har ökat mycket i pris dom sista 20åren. Har för mig att du skrev nyligen om att vi aldrig har haft så mycket skog som nu, det är väll åxå en parameter över att ödsligheten har tagit plats på landsbygden.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-02-2013, 18:16
          Länk hit: #309

Medlem

CITAT (andersen @ 11-02-2013, 17:18) *
          Man behöver inte åka någon längre sträcka utanför städernas mittpunkt för att komma till ödsliga omr, jag cyklar mycket och mycket runt södertörn och det är inget ovanligt med lämningar efter gammla torp, och helt avsaknad av nya boningar, om man tex vandrar längs sörmlandsleden från Tumba till södertälje så är det mycket ödsligt förutom några enstaka torp, samma sak är det efter Södertälje ner mot Gnesta, och jag tror att för hundra år sedan så var det nog ganska så många som bodde i dom trakterna. Ang sommarstugor så tror jag att det är färre som har råd med sådana i dag än på 60talet pga att folk har inte råd med det, bostäder och fritidshus har ökat mycket i pris dom sista 20åren. Har för mig att du skrev nyligen om att vi aldrig har haft så mycket skog som nu, det är väll åxå en parameter över att ödsligheten har tagit plats på landsbygden.

Sörmlandsleden går en bit härifrån också och självklart är den inte lagd så den går mitt i bebyggelsen. Självklart finns det lämningar efter gamla torp här och där men det finns ju massor av nyare hus också även om de inte är precis där det förr stod ett torp. Här i Sörmland finns fortfarande en hel del gamla torp som tillhör nån större gård och hyrs ut till sommargäster eller permanentboende men knappast att gårdsherrarna varit särskilt angelägna att uppföra nya hus när de gamla gjort sitt om de inte haft behov av bostäder för sina anställda. Hur ödsligt man tycker att det är beror nog på vilka vägar man åker. Hur tror du Handen, Tungelsta, Västehaninge, Ösmo osv såg ut för 100 år sen? Åker man väg 225 mellan Södertälje och Nynäs finns ju massor av hus och gårdar om än inte alla ligger precis vid vägkanten. Skärholmen, Botkyrka och Tumba var ju rena landet.

I takt med att det öppna landskapets areal minskar och man planterar gran på åkrarna ju mer skog blir det såklart men det innebär inte per automatik att ödsligeheten tagit plats på landsbygden. På många håll har det också byggts bostäder på åkrarna.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 13-02-2013, 12:00
          Länk hit: #310

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Zixten @ 09-02-2013, 15:46) *
          Hörde en kille resonera om detta, och han var helt övertygad om att det är utsatta vargar från djurparker som gör så här, är ju mer och mer rapporter om varg som söker sig till bilar och bebyggelse...

Man kan ju fråga sig varför vargar verkar dras mot industriområden eller inhägnade områden med höga staket... man kan ju tro att dom skulle vara vana vid att finna mat innanför stängslet.

Citera
          Anma
          Inlägg 13-02-2013, 14:51
          Länk hit: #311

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Skulle vi ha nån slags hemlig uppfödning på vargar nånstans i någon inhängnad där man släpper ut dem i naturen lite då och då, eller vadå?

Citera
          dahla
          Inlägg 13-02-2013, 15:50
          Länk hit: #312

Medlem

Nej, varför skulle den vara hemlig? Det räcker väl med att dom som släpper ut vargar inte behöver svara på en direkt fråga... dom jobbar troligtvis inte ens på djurparken. Alla djurparker i Sverige som har varg får ungar varje år... det sägs att merparten av alla vargar som föds i djurparkerna avlivas innan de nått ett års ålder.

Det går inte att få några dokument på att djuren har avlivats av behörig veterinär eller liknande. Allt sägs skötas av personalen på respektive djurpark. Kalla mig konspiratorisk om du vill, men jag tror inte en sekund på att vargarna avlivas eller säljs. Dom här vargarna i de svenska djurparkerna ingår faktiskt i den stam som togs fram av Projekt Varg på 70-talet.

Citera
          andersen
          Inlägg 13-02-2013, 17:00
          Länk hit: #313

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (dahla @ 13-02-2013, 15:50) *
          Nej, varför skulle den vara hemlig? Det räcker väl med att dom som släpper ut vargar inte behöver svara på en direkt fråga... dom jobbar troligtvis inte ens på djurparken. Alla djurparker i Sverige som har varg får ungar varje år... det sägs att merparten av alla vargar som föds i djurparkerna avlivas innan de nått ett års ålder.

Det går inte att få några dokument på att djuren har avlivats av behörig veterinär eller liknande. Allt sägs skötas av personalen på respektive djurpark. Kalla mig konspiratorisk om du vill, men jag tror inte en sekund på att vargarna avlivas eller säljs. Dom här vargarna i de svenska djurparkerna ingår faktiskt i den stam som togs fram av Projekt Varg på 70-talet.

Det tror jag inte alls på, någon hadde börjat och pratat om det av dom som jobbar på djurparkerna sådant går inte att ha hemligt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-02-2013, 17:09
          Länk hit: #314

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (dahla @ 13-02-2013, 15:50) *

Du, lever Elvis? naughty.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 14-02-2013, 23:44
          Länk hit: #315

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag konspirerar med dig Dhala naughty.gif som sakt jag har insider info om att så är fallet att det planteras ut Vargar och som sedan som inte beter sig som en vild Varg ska och som i sin tur tyder på att de är uppvuxna i inhängnader och är vana vid människor bilar mm.Tyvär är det ju så som många påpekar här att all info om Vargen är högst hemlig var den kommer ifrån osv .
          Finns en site som heter www.Vargfakta .se som är väl värd att läsa .

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-02-2013, 23:50
          Länk hit: #316

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 14-02-2013, 23:44) *
          Jag konspirerar med dig Dhala naughty.gif som sakt jag har insider info om att så är fallet att det planteras ut Vargar och som sedan som inte beter sig som en vild Varg ska och som i sin tur tyder på att de är uppvuxna i inhängnader och är vana vid människor bilar mm.Tyvär är det ju så som många påpekar här att all info om Vargen är högst hemlig var den kommer ifrån osv .

Den informationen är inte värd något alls så länge du inte kan komma med några vettiga belägg för det. När regeringen föreslog att man skulle plantera ut varg för att öka den genetiska variationen och för att klara sig med så liten vargstam som möjligt sade ALLA remissinstandser nej och landets samtliga djurparker sa att de inte ville riskera sina djur genom utplantering.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 15-02-2013, 06:13
          Länk hit: #317

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Motti @ 15-02-2013, 00:44) *

Jag det finns många faktakällor på nätet

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dluvan

Citera
          dahla
          Inlägg 15-02-2013, 16:18
          Länk hit: #318

Medlem

Projekt Varg är ju dock en "saga" som ingen av de inblandade längre nekar till... det enda som förnekas är att det har släppts ut vargar... det finns ju två kända släpp från Kolmården men dom vargarna blev väl båda avlivade eftersom "fel" personer fick kännedom om det hela...

Just ja, detsamma hände ju i skånes djurpark och där avlivades sedan samtliga i flocken... var det nån som fick se dom döda vargarna eller veterinärens intyg på att de var avlivade?

Citera
          Motti
          Inlägg 15-02-2013, 21:54
          Länk hit: #319

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Man får väl låta en del tro på sagan om att Vargen har invandrat "helt plötslig" från Finnland och Ryssland efter cirka 150 år .Märkligt att de inte hittade hit tidigare ?Jag har personligen inget mot Vargen jag tycker det är oerhört vackra djur och dessutom ursprunget till våra härliga hundar .Men jag ifrågarsätter sättet på hur de nu ska införlivas i den svenska naturen då de släpps ut som i stort set halvtama uppvuxna i inhängnader ,sådana Vargar har inget naturligt betende vilket jag personligen tycker vi har fått bevittna senaste året då Vargar söker sig till människan och till städer samhällen mm .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-02-2013, 22:14
          Länk hit: #320

Medlem

Fantasierna fortsätter flöda ser jag giggle.gif

--------------------

Citera

22 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon