Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Miljontals gravstenar måste säkras, Kontroll av gravstenar sker runt om i Sverige
          malarmaster
          Inlägg 24-11-2012, 16:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (pejori @ 24-11-2012, 14:33) *
          Om nu Svenska kyrkan har så dåligt med pengar, kanske dom ska sälja av lite skog och riva gamla kyrkor, som dom ändå inte underhåller.
          Är deras byggnader inte lönsamma, får dom åtgärda det.
          Har full förståelse för, att folk begär utträde ur kyrkan.
          Jag är på väg ut också.

problemet är ju om du säljer ut tillgångar som ger avkastning och använder de pengarna till drift kommer du förr eller senare att stå med tom kassakista.
          det är lätt att säga riv kyrkor men det ligger ett stort kulturvärde i kyrkorna,en del kyrkor är flera hundra år gamla och representerar inte bara nutidens tro utan våra förfäder,här har människor i århundraden döpts,gift sig och begravts.oftast är kyrkan den äldsta byggnaden i byn och den centrala punkten i samhället.
          staten skjuter till pengar för vård av dessa kulturbyggnader men det största ansvaret även ekonomiskt har ju församlingen.att folk av tro och många gånger ekonomiska skäl går ur kyrkan kan jag ha förståelse för.
          själv räknar jag mig inte som kristen men är genom dopet medlem i sv. kyrkan.kommer nog att vara det resten av livet,inte för trons skull utan just för att genom mina skatter stödja kyrkans kulturbärande funktion.
          det ger mig en ro att komma in i en gammal kyrkobyggnad och inse att här har bygdens folk levat och dött,att strosa på kyrkogården och se bygdens historia på gravstenarna.
          det är tidens gång att kyrkorna nu töms på folk,att kyrkor blir restauranger,kontor m.m men också sorgligt att se dessa kulturskatter försvinna.
          passa på och upplev detta,om 50 år lär de flesta kyrkor vara ruiner som inte är privatägda,några kommer av ålder att bli museer,men aktiva kristna kyrkor lär endast överleva i storstaden.ulf

Citera
          pejori
          Inlägg 24-11-2012, 16:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

OK. Har jag förstått dig rätt nu.
          Vi betalar kyrkoskatt till kyrkan.
          Likt för***at måste staten bidra med pengar för att hålla kyrkan flytande. (skattemedel alltså, då statens pengar, är mina och andras skatter och konsumtion.)
          Då betalar alltså medlemmar i svenska statsskyrkan dubbelt upp och måste ändå stå för underhållet av en gravsten???
          Bedrövligt enl. min åsikt.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 24-11-2012, 16:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Rotade runt lite och år 2011 hade Svenska kyrkan tillgångar på 36 miljarder kronor. dunno.gif

Så så speciellt fattiga är dom inte.

Redigerat av pejori: 24-11-2012, 17:00

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malarmaster
          Inlägg 24-11-2012, 17:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (pejori @ 24-11-2012, 16:54) *
          OK. Har jag förstått dig rätt nu.
          Vi betalar kyrkoskatt till kyrkan.
          Likt för***at måste staten bidra med pengar för att hålla kyrkan flytande. (skattemedel alltså, då statens pengar, är mina och andras skatter och konsumtion.)
          Då betalar alltså medlemmar i svenska statsskyrkan dubbelt upp och måste ändå stå för underhållet av en gravsten???
          Bedrövligt enl. min åsikt.

kyrkan får,liksom övriga som äger kulturbyggnader, stöd till dessa kulturbyggnader.inget konstigt i det enl. min mening.
          avseende kyrkans tillgångar kan det tyckas vara mycket men det är ju inte i pengar utan oftast t.ex skog och mark,byggnader m.m.de ger ju avkastning och de pengarna tillsammans med skatten används till verksamheten och underhåll,löner m.m.
          skulle kyrkan sälja av t.ex skogsmark för att bekosta ett nytt tak till kyrkan får de ju efter det mindre intäkter i framtiden och har kanske inte råd med takrenovering nästa gång.
          det är alltså intäkterna som hjälper till att driva kyrkan,värdet på marken är ju egalt i det sammanhanget.
          sedan är det ju så att det framförallt på landsbygden som problemen avseende att få det att gå runt finns.
          i mindre församlingar med sviktande befolkningsunderlag där intäkterna minskar men utgifterna är lika som innan.

sedan är det ju gravrättsinnehavaren som är ansvarig för graven,att hen köpt sig gräsklippning och dylikt
          tar ju inte bort ansvaret. greta- 92 får väl skicka ut barnen eller barnbarnen för det andra?
          alternativet att enkelt lägga ner stenen finns också.
          för mig framstår landets minneslundar som ett bättre alternativ,jordbegravningarnas tid är snart förbi och med dem kyrkogårdarna.
          är folk ändå utan religion behövs varken det ena eller andra.eller? ulf

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon