Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dom du helst umgås med, Vilka egenskaper har dom?
          *Stintan*
          Inlägg 21-12-2012, 11:22
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

I min trappuppgång finns 9 lägenheter och av dem som bor i dem finns det två personer jag skulle känna igen på gatan om jag mötte dom. Jag tycker det är jätteskönt att bo på ett ställe där inte alla håller koll på och skvallrar om varandra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 30-12-2012, 23:27
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tragiskt !

Citera
          omk
          Inlägg 31-12-2012, 00:47
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Men, Motti, det finns ju folk som inte VILL ha kontakt, oavsett om de bor på landet eller i stan !

Det är nog vanligare i stan, med lägenheter och där folk flyttar oftare, men du kan väl inte mena att det är tragiskt att inte vilja umgås med sina grannar ?

Dina vänner kan du välja, men inte dina grannar. Har du bra grannar, så börjar man kanske umgås med dem, så smått, allteftersom, men om du har urusla ?
          I en lägenhet har du inte heller behovet att kunna få hjälp med ditten och datten.

Jag har haft turen att få underbara grannar just här, där jag bor just nu, men i vårt förra hus, så var det lite si och så. Bl a en riktigt terroriserande granne, som klagade och gapade på ALLT. Henne ville jag varken se, höra eller umgås med. Och det var också på "landet".

Redigerat av omk: 31-12-2012, 00:48

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-12-2012, 00:52
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag hör till dom som bor i hyreshus men inte är så överdrivet intresserad av att umgås med alla som bor här. För mig är det lite av social kontroll när grannar ska veta allt och lägga sig i allt. Jag bor ju inte här för deras skull utan för min egen. Har dessutom 2 personer med alkoholproblem i trappuppgången så jag är glad att de inte bjuder in sig själva och knackar på så ofta.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 31-12-2012, 01:13
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vad jag menar med tragiskt är ju att vi slutat umgås både med släkt och grannar för vi har inte tid med dom eller att vi inte bryr oss ,visst ska man välja sina slag men nog behöver man goda grannar och vänner .Det sägs att ensamm står stark "bullskitt människan är ett flockdjur och trivs att umgås och vi behöver varandra kompiskram.gif ingen är stark ensam rolleyes.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-12-2012, 01:39
          Länk hit: #106

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

I en lägenhet som jag hade för några år sedan var närmaste grannen en familj med en tonårsdotter, och hennes rum låg närmast mig. En gång hade hon satt på Lady Gaga på hög volym och samma låt på repeat. Sedan måste hon ha somnat eller så, för det bara fortsatte och fortsatte. Det tog över två timmar innan det tystnade och då kändes det som om jag hade fått allvarliga hjärnskador wacko.gif
          Samma familj hade även en hund som gärna stod och skällde precis innanför deras dörr. På natten när tidningsbudet kom började den gärna, och sedan kunde den stå där och skälla i flera timmar. Ägarna struntade i det, till skillnad från resten av invånarna i huset verkade de inte störas av sådant. Jäkligt skum familj var det, särskilt kvinnan såg ut som en missbrukare. Det var otroligt skönt att slippa dem när jag slutligen flyttade ut till min tysta stuga i skogen.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2012, 07:55
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Att ha goda grannar när man bor ute på landet eller alla grannar man har i flerfamiljshus är en stor skillnad.

Man kan ha tur och få goda grannar men det vet man inget om. Vi har nu 2 tomma lägenheter här på vår loftgång och då är man alltid lite rädd vad som kommer.
          Över och under oss har vi trevliga grannar samt många andra trevliga i huset men en massa spring blir det ändå inte. Och det är skönt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-12-2012, 08:35
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Motti @ 31-12-2012, 01:13) *
          Vad jag menar med tragiskt är ju att vi slutat umgås både med släkt och grannar för vi har inte tid med dom eller att vi inte bryr oss ,visst ska man välja sina slag men nog behöver man goda grannar och vänner .Det sägs att ensamm står stark "bullskitt människan är ett flockdjur och trivs att umgås och vi behöver varandra kompiskram.gif ingen är stark ensam rolleyes.gif

Jag kan förstå att det vore tragiskt för dig om du inte fick skvallra med grannarna men du kan faktiskt bara prata för dig själv.

Vad är det som säger att man inte umgås med släkt och vänner bara för att man håller grannarna utanför umgängeskretsen?

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 31-12-2012, 09:06
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Ja då är jag väl en tragisk figur då.... umgås inte särskilt mycket med släkt, bara barn med fam. i korta perioder när vi är på samma ort - bor 45 mil från varandra..... Har toppengrannar, men orsaken att jag tycker det är att dom hälsar glatt när vi ses men inget mera - har ingen som helst längtan att umgås med dom. Umgås bara med väldigt få personer och då bara i korta stunder i taget....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 31-12-2012, 09:30
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag har bott i lägenhet, i villaområde och haft stuga på landet. Jobbigast med grannar var det i villaområdet. Den första grannen hade en hund som de band vid trappen och den kunde skälla non stop i 3 timmar.

Sedan såldes det huset och ett ungt par hyrde det. På våren hade dom fest dag efter dag och till slut sov jag på en madrass i tvättstugan. Till slut gick jag in i stöket bland festande ungdomar och pratade med dom och sedan dess var det faktiskt tyst efter 22 på kvällarna men man kan ju lika gärna få en smocka nu för tiden.

Efter det såldes huset till en familj som verkligen hade problem och som var ökända i hela bygden så jag hade lite otur. Jag kom bra överens med dom och var inte rädd för dom men till slut gick det åt skogen för dom och han hamnade i fängelse.

Grannen nedanför spelade hög musik från ca 8 på morgonen till ett på natten.

I lägenhet nummer 2 som var en bostadsrätt blev jag god vän med det gamla paret ovanpå och fick en väninna som bodde längst upp och dom andra växlade jag några ord med när vi möttes i trappan eller på gården. Innan min kommande väninna flyttade in längst upp så bodde ett kort tag en tjej som hade fest varenda helg. Dom spelade så vi höll på att bli tokiga och till slut gick den gamle mannen ovanpå och ringde på och pratade med dom.

Sedan satt jag i deras lägenhet när buset gick därifrån och dom sparkade på dörren och skrek gubbjävel och dom gamla såg vettskrämda ut.

Här har vi underbara grannar på hela gatan och varje år ordnar dom fest på vändplanen. Det finns 11 hus och alla pratar med varandra när vi träffas på gatan. Det är alltid några som står och babblar någonstans på sommaren.

Man kan ju ha tur och otur var man än bor. Jag har en kompis som bor långt ute på landet och har en granne som langar knark. Hon har inte stört dom så mycket men när hennes vänner var där utan henne så fick min kompis plötsligt se hur en rad karlar promenerade in i deras potatiskällare och kom ut med fulla kassar.

Redigerat av Christa: 31-12-2012, 09:32

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2012, 10:11
          Länk hit: #111

Medlem

På vår gård umgås folk ute under den varmare årstiden.

Vi har 2 platser ute, en här nedanför vårt och en i andra ändan. Här hos oss är det alltid trevligt och inget skvaller. Men i andra ändan skvallras det nog en hel del.

Citera
          silos
          Inlägg 31-12-2012, 10:39
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2012, 10:11) *
          På vår gård umgås folk ute under den varmare årstiden.

Vi har 2 platser ute, en här nedanför vårt och en i andra ändan. Här hos oss är det alltid trevligt och inget skvaller. Men i andra ändan skvallras det nog en hel del.

Hi hi,nu skvallrade du ju själv! biggrin.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2012, 10:41
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (silos @ 31-12-2012, 10:39) *
          Hi hi,nu skvallrade du ju själv! biggrin.gif

Vad var nu skvaller i mitt inlägg?

Citera
          silos
          Inlägg 31-12-2012, 10:47
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag har alltid haft bra grannar.Jag har bott i storstäder,småstäder,i egna hus och i lägenheter.
          Visst har det varit stök och sådant men i det stora hela har grannar varit bra.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2012, 10:41) *
          Vad var nu skvaller i mitt inlägg?

Detta:"Men i andra ändan skvallras det nog en hel del"...men det var mest på skoj som jag påpekade det!
          smiley_small_hug.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 31-12-2012, 11:31
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Mellan bra grannar finns alltid ett staket. T.om om man bor ute på landet så kan vissa inte hålla sams. Själv håller jag mig neutral och nöjer mig med en vinkning om jag åker förbi eller lite kallprat om vi möts. Ev. grannosämja vill jag inte bli indragen i. Minns ett program som hett grannfejden tror jag. Vilka praktgräl för oftast struntsaker.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2012, 11:44
          Länk hit: #116

Medlem

Gnon jag tror vissa älskar bråk, dom bara måste bråka om allt.

Tycker det vore hemskt att ha en sådan granne

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-12-2012, 12:07
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (silos @ 31-12-2012, 10:47) *
          Jag har alltid haft bra grannar.Jag har bott i storstäder,småstäder,i egna hus och i lägenheter.
          Visst har det varit stök och sådant men i det stora hela har grannar varit bra.

Detta:"Men i andra ändan skvallras det nog en hel del"...men det var mest på skoj som jag påpekade det!
          smiley_small_hug.gif

Fast hade du inte en som inte gillade dina solrosor eller va det var?'

Hur mycket grannar skvallrar om en vet man nog inte.....tro inte att de berättar för dig vad de säger bakom din rygg. Man får trösta sig med att det man inte vet mår man inte illa av.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 31-12-2012, 15:50
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2012, 09:06) *
          Ja då är jag väl en tragisk figur då.... umgås inte särskilt mycket med släkt, bara barn med fam. i korta perioder när vi är på samma ort - bor 45 mil från varandra..... Har toppengrannar, men orsaken att jag tycker det är att dom hälsar glatt när vi ses men inget mera - har ingen som helst längtan att umgås med dom. Umgås bara med väldigt få personer och då bara i korta stunder i taget....

Samma här.
          Så då är vi väl två tragiska figurer då.
          Är inte ett dugg intresserad av, att "umgås med grannar" eller andra inpå mig. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-12-2012, 17:02
          Länk hit: #119

Gäster

Många åsikter om hur andra bör vara - trots att det inte ligger inom möjlighetens ram att ens påverka det minsta lilla

Själv funderar jag ofta över vem jag vill vara och hur jag kan nå dit eftersom det är det enda jag har makt över

..och som svar på trådskaparens fråga; jag umgås med människor som får mig att må bra...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-12-2012, 17:24
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gunilla T @ 31-12-2012, 17:02) *
          Många åsikter om hur andra bör vara - trots att det inte ligger inom möjlighetens ram att ens påverka det minsta lilla

Själv funderar jag ofta över vem jag vill vara och hur jag kan nå dit eftersom det är det enda jag har makt över

..och som svar på trådskaparens fråga; jag umgås med människor som får mig att må bra...

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 04:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon