| |
|
  |
Dom du helst umgås med, Vilka egenskaper har dom? |
|
|
|
|
02-01-2013, 08:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Men Christa om du träffar på en människa som du tycker verkar trevligt, talar du då direkt om din syn på hälsa, politik osv? Tala om vad man tror att man är duktig på? Den andra tycker kanske tvärtom......
Jag skulle aldrig bre ut hela min livsfilosofi så direkt. Vänskapen kan man inte tvinga fram eller tvinga på någon, sånt måste få växa fram. Även en närmare bekanntskap tar sin tid. Inte heller tycker ja att bekannta måste ha samma syn som jag på hälsa, politik, religion osv
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 09:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 02-01-2013, 07:05)  Det jag egentligen saknar mest just nu är någon att diskutera saker med. Jag är ju engagerad i hälsofrågor och samhällsfrågor och även om många här inte gillar mina trådar om hälsa så ser jag ju på nätet att det intresset har vuxit lavinartat bland allmänheten under senare år. Förr var jag med i en miljögrupp men jag vet inte ens om Miljöförbundet finns längre. I den gruppen fick jag många vänner varav jag har kontakt med en fortfarande. Han bor dock 100 mil från mig. Dom som är politiskt engagerade är ofta roliga att prata med för då behöver jag inte hålla igen. En äldre man som jag blev bekant med när jag var ute och promenerade här för några år sedan ville att jag skulle bli aktiv i hans parti men att välja ett parti och arbeta för hela paketet vill jag absolut inte. Jag har varit mycket engagerad i Naturskyddsföreningen där jag bodde tidigare men det var mest gubbar och jag var det första kvinnan i styrelsen någonsin. Föreningen hade funnits i över 50 år... Någon grupp som är engagerad i mat och hälsa känner jag inte till att det finns här i trakten så enda sättet är att bilda en själv. Vi letar dock hus i andra kommuner så jag har inte gjort det men nu har vi fastnat här i 7 år... När jag var ung tyckte jag det var mycket lättare att bli så mycket vän med människor så man umgicks och bjöd hem varandra. Frågan är dock om det är det jag vill egentligen men det får väl ge sig i så fall. Jag läste i en lite bok igår kväll som jag hittade på second hand. Vänskapsfaktorn heter den. Hon skriver att dom jag har många vänner prioriterar relationer framför allt annat och jag har nog lite för mycket egna intressen för att göra det. En kombo vore förståss kul  Tycker att det låter som om det är bekanta inom olika intresseområden du söker och inte vänner. För mig är det skillnad på bekanta och vänner. Bekanta är utbytbara...det är inte vänner. En vänskapsrelation är så mycket djupare. Om jag t.ex. ideligen började diskutera kost och hälsa eller miljö med en nära vän så skulle hon/han säkert tröttna ganska fort och tycka att jag var tjatig fast förmodligen hade vi aldrig blivit mer än bekanta just på grund av det. Tycker också att det ligger en hel del i det Elisabeth skriver här ovanför.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2013, 09:30)  Tycker att det låter som om det är bekanta inom olika intresseområden du söker och inte vänner. För mig är det skillnad på bekanta och vänner. Bekanta är utbytbara...det är inte vänner. En vänskapsrelation är så mycket djupare. Om jag t.ex. ideligen började diskutera kost och hälsa eller miljö med en nära vän så skulle hon/han säkert tröttna ganska fort och tycka att jag var tjatig fast förmodligen hade vi aldrig blivit mer än bekanta just på grund av det.
Tycker också att det ligger en hel del i det Elisabeth skriver här ovanför. Har du och dina vänner inga gemensamma intressen? Du förslog ju att jag skulle gå med i någon intresseförening eller forum på nätet för att hitta likasinnade.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 11:41
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 02-01-2013, 09:48)  Har du och dina vänner inga gemensamma intressen?
Du förslog ju att jag skulle gå med i någon intresseförening eller forum på nätet för att hitta likasinnade. Jo självklart har vi gemensamma intressen men inte håller vi på och diskuterar dom jämt. Tycker man likadant så behöver man ju inte diskutera det så mycket. Det blir ju inte mycket till diskussion om man bara får medhåll hela tiden. Dessutom skulle det bli väldigt tjatigt i längden att bara diskutera samma sak. Det finns ju en massa annat man kan prata om med en vän. Sånt som man inte pratar om med vem som helst kanske. Det är en relation och relationer kan ju aldrig bygga på bara den enes behov och intressen men det vet du ju. Ja du vill ju diskutera dina intressen så därför föreslog jag det. Då är man ju där för att i första hand få diskutera sitt intresse...inte för att hitta en vän men råkar man göra det så är det ju en bonus. Det gäller att vara lyhörd.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 12:19
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2013, 11:41)  Jo självklart har vi gemensamma intressen men inte håller vi på och diskuterar dom jämt. Tycker man likadant så behöver man ju inte diskutera det så mycket. Det blir ju inte mycket till diskussion om man bara får medhåll hela tiden. Dessutom skulle det bli väldigt tjatigt i längden att bara diskutera samma sak. Det finns ju en massa annat man kan prata om med en vän. Sånt som man inte pratar om med vem som helst kanske. Det är en relation och relationer kan ju aldrig bygga på bara den enes behov och intressen men det vet du ju.
Ja du vill ju diskutera dina intressen så därför föreslog jag det. Då är man ju där för att i första hand få diskutera sitt intresse...inte för att hitta en vän men råkar man göra det så är det ju en bonus. Det gäller att vara lyhörd. Samtidigt behöver man ju ha känt varandra ett tag innan man pratar om sådant som man bara pratar om med nära vänner.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 12:33
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Christa @ 02-01-2013, 12:19)  Samtidigt behöver man ju ha känt varandra ett tag innan man pratar om sådant som man bara pratar om med nära vänner. Du är ju intresserad av hälsa och kostfrågor. Sök dig till sådana föreningar så kanske du hittar intressanta människor att umgås med där.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 13:17
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 02-01-2013, 12:19)  Samtidigt behöver man ju ha känt varandra ett tag innan man pratar om sådant som man bara pratar om med nära vänner. Men läser du inte vad jag skriver? Du vill ju ha likasinnade att diskutera med och har fått flera förslag. Det är ju inte i första hand en vän du letar efter men har du lite tur kan du ju hitta någon som kan bli en vän i en intresseförening t.ex. En del kanske behöver längre tid än andra för att bygga en vänskapsrelation.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 18:55
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Mat och hälsa ? Finns säkert någon kurs i något studieförbund som handlar om sånt.
Ut och leta , både i " verkligheten " och på nätet.
Gick en kurs för en hel del år sedan och en del av de deltagarna är numera mina bekanta .
Gäller att ha lite fantasi och leta , leta , leta efter rätt grupp.
Visst kan det ta ett tag innan man blir vän med någon men är man aldrig ute bland folk så blir det svårt.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 19:33
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 02-01-2013, 18:55)  Mat och hälsa ? Finns säkert någon kurs i något studieförbund som handlar om sånt.
Ut och leta , både i " verkligheten " och på nätet.
Gick en kurs för en hel del år sedan och en del av de deltagarna är numera mina bekanta .
Gäller att ha lite fantasi och leta , leta , leta efter rätt grupp. Visst kan det ta ett tag innan man blir vän med någon men är man aldrig ute bland folk så blir det svårt. Det sista du skrev är ju väldigt sant. Jag trivs ju rätt bra med att pyssla hemma på egen hand men lite mer kontakter vore nog bra så jag inte glömmer hur man gör när man umgås. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill men jag skulle i alla fall sluta terrorisera er i forumet med mina hälsotrådar om jag hittade några likasinnade att diskutera med
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2013, 20:38
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 02-01-2013, 19:33)  Det sista du skrev är ju väldigt sant. Jag trivs ju rätt bra med att pyssla hemma på egen hand men lite mer kontakter vore nog bra så jag inte glömmer hur man gör när man umgås. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill men jag skulle i alla fall sluta terrorisera er i forumet med mina hälsotrådar om jag hittade några likasinnade att diskutera med  Du terroriserar inte alls med dina hälsotrådar men det är ju inte säkert att du får dom svar du vill ha.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 07:57
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-01-2013, 08:39)  Men Christa om du träffar på en människa som du tycker verkar trevligt, talar du då direkt om din syn på hälsa, politik osv? Tala om vad man tror att man är duktig på? Den andra tycker kanske tvärtom......
Jag skulle aldrig bre ut hela min livsfilosofi så direkt. Vänskapen kan man inte tvinga fram eller tvinga på någon, sånt måste få växa fram. Även en närmare bekanntskap tar sin tid. Inte heller tycker ja att bekannta måste ha samma syn som jag på hälsa, politik, religion osv
Elisabeth Politik kan man ju ha olika åsikter om men hälsa Hur tänker du då Elisabeth?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 08:18
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Nog finns det olika syn på hälsa. En del har sett ut sig själva som hälsoprofeter och berättar gärna för andra hur de borde leva mer hälsosamt. Rätt trist att prata med dem.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 08:36
|

Medlem

|
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 08:18)  Nog finns det olika syn på hälsa. En del har sett ut sig själva som hälsoprofeter och berättar gärna för andra hur de borde leva mer hälsosamt. Rätt trist att prata med dem. Många olika syn t.o.m Christa det en tycker att det är hälsosamt har kanske någon annan en helt annan syn på. Det finns i allt ett för och emot...... Ja hälsoprofeter är jobbiga och man umgås inte heller med dom. Inte heller vill jag varje gång jag stoppar nåt i min mun, först behöver titta efter i nån bok eller på internet om jag nu kan äta det eller inte. Då hinner man aldrig leva och livet är för kort för att man bara skall oroa sig. Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 08:50
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 08:36)  Många olika syn t.o.m
Christa det en tycker att det är hälsosamt har kanske någon annan en helt annan syn på. Det finns i allt ett för och emot......
Ja hälsoprofeter är jobbiga och man umgås inte heller med dom.
Inte heller vill jag varje gång jag stoppar nåt i min mun, först behöver titta efter i nån bok eller på internet om jag nu kan äta det eller inte.
Då hinner man aldrig leva och livet är för kort för att man bara skall oroa sig.
Elisabeth Det jag undrade över var sambandet mellan åsikter och hälsa. Vad som är hälsosamt handlar ju inte om åsikter utan om vetenskap. Sedan kan det ju vara svårt ibland att exakt fastställa alla samband när det gäller hälsa men det är ju ändå inte åsikter det är fråga om. Sedan kan man naturligtvis ha åsikten att man hellre äter läkemedel än ändrar matvanor.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 08:57
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 08:50)  Det jag undrade över var sambandet mellan åsikter och hälsa. Vad som är hälsosamt handlar ju inte om åsikter utan om vetenskap. Sedan kan det ju vara svårt ibland att exakt fastställa alla samband när det gäller hälsa men det är ju ändå inte åsikter det är fråga om.
Sedan kan man naturligtvis ha åsikten att man hellre äter läkemedel än ändrar matvanor. Och vem har nu sagt att man hellre äter läkemedel? Har du aldrig tänkt på det att "din" vetenskap kanske inte är den rätta?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 08:59
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 08:57)  Och vem har nu sagt att man hellre äter läkemedel? Har du aldrig tänkt på det att "din" vetenskap kanske inte är den rätta? Att kosten är viktig för hälsan är ju inte precis något som jag har hittat på...
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 09:05
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 08:59)  Att kosten är viktig för hälsan är ju inte precis något som jag har hittat på... Visst är det så, men vilken kost som är bäst är individuellt.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 09:09
|

Medlem

|
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 09:05)  Visst är det så, men vilken kost som är bäst är individuellt. Kan du utveckla det lite.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 09:18
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 09:09)  Kan du utveckla det lite. Det finns många teorier kring kosten. Vegetariskt, veganskt, lchf, tallriksmodellen, ej rött kött ... Vad som passar för dig själv beror på hur din ämnesomsättning fungerar, hurpass mycket du använder kroppen under dagen och om du har några sjukdomar. Olika lösningar för olika personer alltså. Personligen gillar jag mat och tycker att det är tråkigt när samtalsämnet kring matbordet blir om att "det här borde jag inte äta" eller "borde inte du tänka på vikten?". Jag tycker att man ska respektera var och ens egen kost- och motionslösning. När någon vill genomföra en förändring kan man, om den vill, ge det stöd som behövs. Inget moraliserande alltså. Personligen reglerar jag min diabetes med kosten och om jag skulle följa alla råd jag har fått av andra skulle jag vara tvungen att äta tabletter. Det slipper jag nu när jag har valt en diet som passar mig och som inte hindrar andra att äta vad de vill ha. Matglädje och livsglädje tycker jag hänger ihop, sprid glädje vid matbordet så mår många mycket bättre!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2013, 09:22
|

Medlem

|
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 09:18)  Det finns många teorier kring kosten. Vegetariskt, veganskt, lchf, tallriksmodellen, ej rött kött ... Vad som passar för dig själv beror på hur din ämnesomsättning fungerar, hurpass mycket du använder kroppen under dagen och om du har några sjukdomar. Olika lösningar för olika personer alltså.
Personligen gillar jag mat och tycker att det är tråkigt när samtalsämnet kring matbordet blir om att "det här borde jag inte äta" eller "borde inte du tänka på vikten?". Jag tycker att man ska respektera var och ens egen kost- och motionslösning. När någon vill genomföra en förändring kan man, om den vill, ge det stöd som behövs. Inget moraliserande alltså.
Personligen reglerar jag min diabetes med kosten och om jag skulle följa alla råd jag har fått av andra skulle jag vara tvungen att äta tabletter. Det slipper jag nu när jag har valt en diet som passar mig och som inte hindrar andra att äta vad de vill ha. Matglädje och livsglädje tycker jag hänger ihop, sprid glädje vid matbordet så mår många mycket bättre! Ja individuellt i det perspektivet håller jag med om. Då är det ju fortfarande inte åsikter det handlar om utan naturvetenskap.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|