Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 7 8 9 10 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dom du helst umgås med, Vilka egenskaper har dom?
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2013, 09:31
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 04-01-2013, 08:50) *
          Det jag undrade över var sambandet mellan åsikter och hälsa. Vad som är hälsosamt handlar ju inte om åsikter utan om vetenskap. Sedan kan det ju vara svårt ibland att exakt fastställa alla samband när det gäller hälsa men det är ju ändå inte åsikter det är fråga om.

Sedan kan man naturligtvis ha åsikten att man hellre äter läkemedel än ändrar matvanor.

Nog sjutton handlar det om åsikter också när det gäller vad som är hälsosamt. Särskilt när det gäller kosten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Natur liv
          Inlägg 04-01-2013, 09:37
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Christa @ 04-01-2013, 09:22) *
          Ja individuellt i det perspektivet håller jag med om. Då är det ju fortfarande inte åsikter det handlar om utan naturvetenskap.

Fast de flesta kostråd vilar på olika vetenskapliga studier och en del motsäger varandra. Alltså får jag själv skaffa mig en egen uppfattning kring kosten utifrån den kunskap jag har. Det finns alltså olika åsikter kring vilka vetenskapliga koststudier man ska luta sig mot.

En del har åsikten att man ska följa socialstyrelsens rekommendationer. Andra att man ska följa andra, som medelhavskost, stenålderskost, lchf osv.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 09:43
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 09:37) *
          Fast de flesta kostråd vilar på olika vetenskapliga studier och en del motsäger varandra. Alltså får jag själv skaffa mig en egen uppfattning kring kosten utifrån den kunskap jag har. Det finns alltså olika åsikter kring vilka vetenskapliga koststudier man ska luta sig mot.

En del har åsikten att man ska följa socialstyrelsens rekommendationer. Andra att man ska följa andra, som medelhavskost, stenålderskost, lchf osv.

Jag antar att du menar Livsmedelsverkets kostråd. Socialstyrelsen ger väl inga kostråd?

När det gäller Livsmedelsverkets kostråd så är det ganska få som följer dom plus att det är allmänna kostråd till friska människor som också följer rekommendationen om minst 30 minuters rask promenad per dag eller motsvarande fysisk aktivitet.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-01-2013, 09:58
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 09:31) *
          Nog sjutton handlar det om åsikter också när det gäller vad som är hälsosamt. Särskilt när det gäller kosten.

Ja åsikter och personlig erfarenhet. Alla mår vi bra eller dåligt av olika kosthållning och var och en måste hitta det den mår bäst av.

Aldrig skulle jag äta något som jag blir dåligt av men skall vara bra enligt någon hälsoguru

Christa hur många gånger måste man tala om dör dig att det finns många människor som inte kan ta den där 30 minuters raska promenad????

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 10:16
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 09:58) *
          Ja åsikter och personlig erfarenhet. Alla mår vi bra eller dåligt av olika kosthållning och var och en måste hitta det den mår bäst av.

Aldrig skulle jag äta något som jag blir dåligt av men skall vara bra enligt någon hälsoguru

Christa hur många gånger måste man tala om dör dig att det finns många människor som inte kan ta den där 30 minuters raska promenad????

Du har skrivit både att du inte orkar engagera dig i kosten och att då hinner du inte leva och sedan att du aldrig skulle äta något som blir dålig av. Det går inte ihop.

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 09:31) *

På vilket sätt då menar du? Kroppen är ju ett biologiskt system.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-01-2013, 10:22
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Christa @ 04-01-2013, 10:16) *
          Du har skrivit både att du inte orkar engagera dig i kosten och att då hinner du inte leva och sedan att du aldrig skulle äta något som blir dålig av. Det går inte ihop.

nu kommer du igen med dina antaganden.....

Var någonstans har ja skrivit att jag inte orkar engagera mig in min kosthållning?

Tror du att jag har lebt hela livet utan mat? Alla lär sig väl med åren vad man mår bra av.

Och nej jag vill inte se faror överallt som du

Elisabeth

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 10:29
          Länk hit: #167

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 10:22) *
          nu kommer du igen med dina antaganden.....

Var någonstans har ja skrivit att jag inte orkar engagera mig in min kosthållning?

Tror du att jag har lebt hela livet utan mat? Alla lär sig väl med åren vad man mår bra av.

Och nej jag vill inte se faror överallt som du

Elisabeth

Ok, då missförstod jag dig. Jag har dock träffat många som inte engagerar sig i kosten. En kille på mitt förra jobb sa rent ut att han hellre tog läkemedel mot sina höga blodfetter än att han ändrade på sina matvanor.

Det vimlar ju för övrigt av människor i Sverige som har hälsoproblem på grund av kosten så det är ju inte direkt ovanligt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2013, 11:12
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (Christa @ 04-01-2013, 10:16) *
          .....

Var och en blir salig på sin tro. Det finns inga kostråd som passar alla.

Nu är det väl ganska mycket OT iallafall.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 11:32
          Länk hit: #169

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 11:12) *
          Var och en blir salig på sin tro. Det finns inga kostråd som passar alla.

Nu är det väl ganska mycket OT iallafall.

Jag har aldrig påstått att det finns en kost som passar alla.

Citera
          silos
          Inlägg 04-01-2013, 11:41
          Länk hit: #170

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag åt LCHF dieten under 6 månader och gick ner i vikten cirka 30 kilo och mådde hur bra som helst.
          Nu har jag ätit LCHF dietendå och då och har gått upp 10 i vikten och har åter börjat bli både stel i kroppen och fått värk både här och där....
          Jag tycker bara att det är ganska jobbigt att följa den dieten!

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 12:24
          Länk hit: #171

Medlem

CITAT (silos @ 04-01-2013, 11:41) *
          Jag åt LCHF dieten under 6 månader och gick ner i vikten cirka 30 kilo och mådde hur bra som helst.
          Nu har jag ätit LCHF dietendå och då och har gått upp 10 i vikten och har åter börjat bli både stel i kroppen och fått värk både här och där....
          Jag tycker bara att det är ganska jobbigt att följa den dieten!

Ja då har du ju i alla fall kunnat konstatera att du kan påverka din hälsa.

Den största nackdelen med LCHF är väl att man inte kan äta den dieten "lite då och då" som du skriver.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2013, 13:03
          Länk hit: #172

Medlem

Christa! Du kan läsa t.ex. i den här länken (läs även kommentarerna) så ser man lätt att det finns vitt skilda åsikter om kost och hälsa.
          http://coltingblogg.com/2013/01/02/fettrad...akar-alzheimer/
          Det är bara att konstatera att det kommer nya rön hela tiden. Sen är det upp till var och en att känna efter vad man mår bäst av.

Silos! Är det inte värt besväret för att må bättre och slippa det onda? Du kan ju faktiskt välja! Självklart har det ingen effekt om man frossar i kolhydrater ena veckan och enligt LCHF den andra veckan. Då blir det ju snarare motsatt effekt.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 15:51
          Länk hit: #173

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 13:03) *
          Christa! Du kan läsa t.ex. i den här länken (läs även kommentarerna) så ser man lätt att det finns vitt skilda åsikter om kost och hälsa.
          http://coltingblogg.com/2013/01/02/fettrad...akar-alzheimer/
          Det är bara att konstatera att det kommer nya rön hela tiden. Sen är det upp till var och en att känna efter vad man mår bäst av.

Silos! Är det inte värt besväret för att må bättre och slippa det onda? Du kan ju faktiskt välja! Självklart har det ingen effekt om man frossar i kolhydrater ena veckan och enligt LCHF den andra veckan. Då blir det ju snarare motsatt effekt.

Människor argumenterar för olika kostsammansättning, det är sant. Vi är ju överens om att samma kost inte passar alla. Jag tycker att Jonas Colting borde vara tydligare med det när han debatterar. Det är ju inte speciellt många människor som springer miltals var och varannan dag som han gör.

Jag lyssnade på ett föredrag av honom i mitten av 90-talet innan jag själv hade så mycket kunskap. Ät mer fett och drick mer kaffe var det jag fick med mig och det resulterade i att jag blandade havregryn och fett till frukost. Det fungerade inte alls. Hans argumentation och kunskap har nog utvecklats mycket sedan dess men han är fortfarande inte tydlig med att han har en helt annan förbränning än dom flesta andra.

Du brukar säga att folk inte så dumma så dom tror att dom kan äta mer fett samtidigt som dom fortsätter att äta mjölmat men så dum var jag...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2013, 17:19
          Länk hit: #174

Medlem

CITAT (Christa @ 04-01-2013, 15:51) *
          Människor argumenterar för olika kostsammansättning, det är sant. Vi är ju överens om att samma kost inte passar alla. Jag tycker att Jonas Colting borde vara tydligare med det när han debatterar. Det är ju inte speciellt många människor som springer miltals var och varannan dag som han gör.

Jag lyssnade på ett föredrag av honom i mitten av 90-talet innan jag själv hade så mycket kunskap. Ät mer fett och drick mer kaffe var det jag fick med mig och det resulterade i att jag blandade havregryn och fett till frukost. Det fungerade inte alls. Hans argumentation och kunskap har nog utvecklats mycket sedan dess men han är fortfarande inte tydlig med att han har en helt annan förbränning än dom flesta andra.

Du brukar säga att folk inte så dumma så dom tror att dom kan äta mer fett samtidigt som dom fortsätter att äta mjölmat men så dum var jag...

Men nu gällde ju forskningen han skrev om inte speciellt bara för människor av hans kaliber. Jag tycker iallafall att det var ganska intressant. Fast nu har vi kommit ännu längre från ämnet, sorry.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 04-01-2013, 18:39
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Christa @ 04-01-2013, 09:43) *
          Jag antar att du menar Livsmedelsverkets kostråd. Socialstyrelsen ger väl inga kostråd?

Både Livsmedelsverket och Socialstyrelsen ger kostråd.

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-11-7
          http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Christa
          Inlägg 04-01-2013, 18:47
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 18:39) *

Kostråden du länkade till på Socialstyrelsen gäller diabetiker medan de på slv är allmänna.

Den här på slv är dessutom mer detaljerad
          http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/

Citera
          xlxl67
          Inlägg 04-01-2013, 18:47
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2012, 09:06) *
          Ja då är jag väl en tragisk figur då.... umgås inte särskilt mycket med släkt, bara barn med fam. i korta perioder när vi är på samma ort - bor 45 mil från varandra..... Har toppengrannar, men orsaken att jag tycker det är att dom hälsar glatt när vi ses men inget mera - har ingen som helst längtan att umgås med dom. Umgås bara med väldigt få personer och då bara i korta stunder i taget....

Detta är toppengrannar för mig med. Trevliga som hälsar, kanske ngn kort fras men det räcker!
          Har också en kärna jag känt i 20-30år på 6-7 personer. Det räcker gott.

Citera
          Motti
          Inlägg 05-01-2013, 00:44
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Då kan man fråga sig hur ni bor ,villa lägenhet på landet ? Jag bor på landet i en lite by med 13 åretruntboende resten är sommarstugeägare här .Mina eller våra åretruntgrannar är jätteviktiga för oss här vi hjälps vi åt med mycket i byn ger varandra alltid ett handtag om någon behöver hjälp , vi hjälper varandra med att sätta i båtarna på våren och mycket annat lånar varandra verktyg skjuts osv .Det där att ensam är stark är inte sant !alla behöver vi goda grannar och goda vänner .Det där att sköta sig själv håller inte på landsbyggden ,kommer en dag i våra liv då vi kanske behöver hjälp av en granne på något vis .

Redigerat av Motti: 05-01-2013, 00:45

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2013, 09:02
          Länk hit: #179

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (xlxl67 @ 04-01-2013, 18:47) *
          ..........kanske ngn kort fras men det räcker!

Vad sägs om frasen "får jag byta stolparna i ditt stängsel? Dina gamla börjar se väldigt dåliga ut, speciellt i hörnet, och jag har några över..." smile.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 05-01-2013, 11:48
          Länk hit: #180

Medlem

CITAT (Motti @ 05-01-2013, 00:44) *
          Då kan man fråga sig hur ni bor ,villa lägenhet på landet ? Jag bor på landet i en lite by med 13 åretruntboende resten är sommarstugeägare här .Mina eller våra åretruntgrannar är jätteviktiga för oss här vi hjälps vi åt med mycket i byn ger varandra alltid ett handtag om någon behöver hjälp , vi hjälper varandra med att sätta i båtarna på våren och mycket annat lånar varandra verktyg skjuts osv .Det där att ensam är stark är inte sant !alla behöver vi goda grannar och goda vänner .Det där att sköta sig själv håller inte på landsbyggden ,kommer en dag i våra liv då vi kanske behöver hjälp av en granne på något vis .

Det gäller ju att ha tur om man skall hamna i en så fin gemenskap. Vi letar hus på landet och man har ju inte så stor möjlighet att sondera terrängen i förväg om man inte känner en kotte på platsen.

Ett ställe som vi tittade på hade en granne som min sambo var lite bekant med men vi köpte inte det stället eftersom de planerade vindkraftverk inom 1 km därifrån. Nu har en annan granne ansökt om att få starta en stenkross. Vilken tur att vi inte köpte den gården och satsade allt på det stället fear.gif

Citera

10 sidor V  « < 7 8 9 10 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 17:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon