Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 8 9 10  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dom du helst umgås med, Vilka egenskaper har dom?
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2013, 13:06
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du verkar ha väldigt höga krav på det mesta Christa. Ibland kanske man får ge avkall på det ena för att få det andra för jag tror inte någon kan få allt eftersom det alltid finns något det är "fel " på.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 05-01-2013, 13:09
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vi är beredda på att kompromissa men syftet med att flytta till landet är att få stillhet och ro. Hittar vi inget sådant ställe så kan vi lika gärna bo kvar här.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2013, 13:35
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har man en massa grannar inpå så finns ju inga garantier för det. Vad är det för fel på stället ni bor nu?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          aloa
          Inlägg 05-01-2013, 17:17
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

Låg i sängen och funderade över året som gått och vilka vänner som försvunnit ur min bekantskap och vilka som är kvar. Har insett att det är svårare att hitta nya vänner ju äldre jag blir och tror det beror på en kombination av att alla har mer att göra med familjer och redan har sin dos vänner men också på att jag väljer bort människor som jag känner drar mycket energi av olika anledningar. Jag känner att min fritid vill jag spendera med folk som jag verkligen trivs med, efter arbete och resor till och från jobbet är det inte så mycket tid kvar, mest helger. Var lite mer öppen förr men å andra sidan umgicks jag med människor som jag inte hade så trevligt med alla gånger. Om jag skulle beskriva de jag gillar så är det folk som vågar ha åsikter, har humor (gärna mycket) och som är snälla. Har några jag kan prata trädgård med, jobb, nyheter, politik, miljö, åldrade föräldrar, skolor, relationer, ja, det mesta helt enkelt, pratar lite olika med olika vänner men ofta om allt möjligt. Att de vill mig väl är nog det viktigaste i längden och att jag unnar dem allt gott. Gillar inte de som söker status och prestige men de skulle inte välja att umgås med mig heller. Vissa funkar inte att umgås med som par så då träffar jag min "kompis" själv. En kompis är kulturell, en annan kollar jag in trädgårdar tillsammans med. Ni har skrivit mycket om hälsa, och jag som är av typen "lagom" inser att den vännen som försvann var helt inriktad på att vara så smal som möjligt och träna så mcyket som möjligt, hon åt väldigt underliga dieter men mår inte alls speciellt bra. Efter 15 år så umgås vi inte längre, jag blev ärkeless på att bara prata, lyssna på en annans problem, det är klart att det är så ibland men inte konstant. Så just nu har jag inte plats för någon hälsofreak, om än det inte alls var hälsa utan kroppskontroll i det här fallet. Ni har kanske sett artiklarna där man forskat fram resultat att mulliga lever längst :-)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-01-2013, 17:31
          Länk hit: #185

Gäster

CITAT (Christa @ 05-01-2013, 13:09) *
          Vi är beredda på att kompromissa men syftet med att flytta till landet är att få stillhet och ro. Hittar vi inget sådant ställe så kan vi lika gärna bo kvar här.

Christa, har ni inte reflekterat över att köpa en jordbruksfastighet? Lite eller mycket mark runt bostaden garanterar ju avskildhet. Dessutom kanske markägande kan vara en bra investering i dessa oroliga tider när allt kan förändras väldigt snabbt på den finansiella scenen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-01-2013, 20:21
          Länk hit: #186

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gunilla T @ 05-01-2013, 17:31) *
          Christa, har ni inte reflekterat över att köpa en jordbruksfastighet? Lite eller mycket mark runt bostaden garanterar ju avskildhet. Dessutom kanske markägande kan vara en bra investering i dessa oroliga tider när allt kan förändras väldigt snabbt på den finansiella scenen.

Dagens visdomsord tummenupp.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 06-01-2013, 09:49
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Gunilla T @ 05-01-2013, 17:31) *

Det var det som var målet från början och vi har tittat på många sådana. Det har varit mitt livsmål att köpa en lite gård och kunna odla för husbehov och ha lite skog för att få egen ved.

Den där dom kanske skall bygga en stenkross är en gård med 11 ha mark. Tyvärr ingen skog alls och ingen odlingsbar jord runt själva huset.

Även gårdar kan ligga med vägbrus inom hörhåll och vindkraftverk i närheten. Många gårdar har också väldigt många hus att underhålla och ingen odlingsjord i direkt anslutning till huset.

Små fina gårdar har ofta små hus. Hade vi varit unga och haft ork att bygga till och fixa i 10 år framöver hade det varit lättare. Jag har stressat sönder mig en gång och måste inse min begränsning och om 10 år är jag pensionär.

Små gårdar är ofta orimligt dyra också eftersom hästfolket bjuder på dom men det är i avtagande nu.

Många ställen är också i ett förfärligt skick där i princip bara stommen är ok om ens det. Först har en gammal människa bott där långt efter att dom orkar underhålla det och sedan har en hop släktingar ärvt det och inte kommit till skott med att sälja innan huset stått tomt ett antal år och det är ännu ruffligare.

Vi måste kompromissa men inte hur mycket som helst.

Det måste kännas rätt

Det som ställt till störst problem är vindkraftsutbyggnaden. Alla områden häromkring som ligger fridfullt och där det finns fina skogar att vandra i är planerade för vindkraftsutbyggnad.

En mäklare som visade en gård bodde själv i ett otroligt tyst och fint område med tjäderspel inom hörhåll. Där planerades nu en vindkraftspark. När ämnet kom på tal gick han nästan i spinn och glömde nästan tala för objektet vi tittade på. Han var superstressad över att hans boendemiljö skulle förstöras och han och hans fru jobbade stenhårt med opinionsbildning, möten och skrivelser.

Folk blir sjuka av det ständiga oljudet och det kallas wind turbin syndrome.

Vi som flyttar för att slippa en massa motorljud vill naturtligvis inte ha det så.

Citera

10 sidor V  « < 8 9 10
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon