CITAT (Gunilla T @ 05-01-2013, 17:31)

Christa, har ni inte reflekterat över att köpa en jordbruksfastighet? Lite eller mycket mark runt bostaden garanterar ju avskildhet. Dessutom kanske markägande kan vara en bra investering i dessa oroliga tider när allt kan förändras väldigt snabbt på den finansiella scenen.
Det var det som var målet från början och vi har tittat på många sådana. Det har varit mitt livsmål att köpa en lite gård och kunna odla för husbehov och ha lite skog för att få egen ved.
Den där dom kanske skall bygga en stenkross är en gård med 11 ha mark. Tyvärr ingen skog alls och ingen odlingsbar jord runt själva huset.
Även gårdar kan ligga med vägbrus inom hörhåll och vindkraftverk i närheten. Många gårdar har också väldigt många hus att underhålla och ingen odlingsjord i direkt anslutning till huset.
Små fina gårdar har ofta små hus. Hade vi varit unga och haft ork att bygga till och fixa i 10 år framöver hade det varit lättare. Jag har stressat sönder mig en gång och måste inse min begränsning och om 10 år är jag pensionär.
Små gårdar är ofta orimligt dyra också eftersom hästfolket bjuder på dom men det är i avtagande nu.
Många ställen är också i ett förfärligt skick där i princip bara stommen är ok om ens det. Först har en gammal människa bott där långt efter att dom orkar underhålla det och sedan har en hop släktingar ärvt det och inte kommit till skott med att sälja innan huset stått tomt ett antal år och det är ännu ruffligare.
Vi måste kompromissa men inte hur mycket som helst.
Det måste kännas rätt
Det som ställt till störst problem är vindkraftsutbyggnaden. Alla områden häromkring som ligger fridfullt och där det finns fina skogar att vandra i är planerade för vindkraftsutbyggnad.
En mäklare som visade en gård bodde själv i ett otroligt tyst och fint område med tjäderspel inom hörhåll. Där planerades nu en vindkraftspark. När ämnet kom på tal gick han nästan i spinn och glömde nästan tala för objektet vi tittade på. Han var superstressad över att hans boendemiljö skulle förstöras och han och hans fru jobbade stenhårt med opinionsbildning, möten och skrivelser.
Folk blir sjuka av det ständiga oljudet och det kallas wind turbin syndrome.
Vi som flyttar för att slippa en massa motorljud vill naturtligvis inte ha det så.