Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dom du helst umgås med, Vilka egenskaper har dom?
          xlxl67
          Inlägg 17-12-2012, 21:13
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Människor om har en passion för något hur "udda" eller vardagligt det än är.
          Ingen humor krävs o personen behöver inte vara verbal, allmänbildad eller social bara den känner sig trygg att vara som han/hon vill med mig.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-12-2012, 21:18
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (xlxl67 @ 17-12-2012, 21:13) *
          Människor om har en passion för något hur "udda" eller vardagligt det än är.
          Ingen humor krävs o personen behöver inte vara verbal, allmänbildad eller social bara den känner sig trygg att vara som han/hon vill med mig.

HM... g.gif
          Hur tänker du då.?
          Om personen ens vill försöka samtala, hur umgås man då?
          Telepati?
          Utveckla gärna. yes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 18-12-2012, 00:41
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Mina barndomsvänn 2 stycken som jag kännt sedan jag var 5 år slutade höra av sig ,jag som trodde vi var en del av varandras liv men så var det inte !mina två så kallat vänner vänslas nu med varandra istället !
          Jag har haft lyckan att få träffa nya vänner som är helt fantastiska de bor i byn här och de ställer alltid upp och vi ställer upp på dom i alla lägen !äkta människor som inte slaimiga och fjäskar !här är det raka puckar och ärlighet ! ångrar inte en dag att vi flyttade ut hit på landet :)skönt att slippa alla glamourmänniskor som är falska och bara umgås med vissa för status .Fan så mycket behagligare att leva enkelt i gummistövlar och fiberpäls och korta naglar och slippa alla borde måste osv .

Redigerat av Motti: 18-12-2012, 00:42

Citera
          xlxl67
          Inlägg 18-12-2012, 20:42
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (pejori @ 17-12-2012, 21:18) *
          HM... g.gif
          Hur tänker du då.?
          Om personen ens vill försöka samtala, hur umgås man då?
          Telepati?
          Utveckla gärna. yes.gif

Det ställs så höga krav på egenskaper som verbalitet, allmänbildning och att vara social på rätt sätt tycker jag. Det räcker att vara sig själv oavsett om man är lågmäld, "normalallmänbildad" eller inbunden. Då komer det äkta fram och humor o allt annt löser sig av sig själv... smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 18-12-2012, 20:46
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 18-12-2012, 20:42) *
          Det ställs så höga krav på egenskaper som verbalitet, allmänbildning och att vara social på rätt sätt tycker jag. Det räcker att vara sig själv oavsett om man är lågmäld, "normalallmänbildad" eller inbunden. Då komer det äkta fram och humor o allt annt löser sig av sig själv... smile.gif

Då är jag med. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Christa
          Inlägg 19-12-2012, 13:45
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Motti @ 18-12-2012, 00:41) *
          Mina barndomsvänn 2 stycken som jag kännt sedan jag var 5 år slutade höra av sig ,jag som trodde vi var en del av varandras liv men så var det inte !mina två så kallat vänner vänslas nu med varandra istället !
          Jag har haft lyckan att få träffa nya vänner som är helt fantastiska de bor i byn här och de ställer alltid upp och vi ställer upp på dom i alla lägen !äkta människor som inte slaimiga och fjäskar !här är det raka puckar och ärlighet ! ångrar inte en dag att vi flyttade ut hit på landet :)skönt att slippa alla glamourmänniskor som är falska och bara umgås med vissa för status .Fan så mycket behagligare att leva enkelt i gummistövlar och fiberpäls och korta naglar och slippa alla borde måste osv .

Men kan det inte vara en hel del skvaller på småorter? En del säger också att det är svårt som nyinflyttad att bli accepterad fullt ut.

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-12-2012, 14:00
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Christa @ 19-12-2012, 13:45) *
          Men kan det inte vara en hel del skvaller på småorter? En del säger också att det är svårt som nyinflyttad att bli accepterad fullt ut.

Mer skvaller kan det nog iofs bli, men att man som nyinflyttad inte skulle bli accepterad hänger nog mer ihop med hurdan man är själv. Eftersom det bor färre personer på en liten ort blir ju varje enskild individ viktigare och det väcker ju nyfikenhet hos grannarna. Jag tror tvärtom, att det kan vara svårare att få nya vänner i större städer eftersom man är så anonym där och märks inte på samma sätt.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 19-12-2012, 14:01
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Christa @ 19-12-2012, 13:45) *

Det är det överallt. Ingen inkräkltare här i byn...

En av mina döttra har för 17 år sedan tagit över min brors lägenhetshotell(köpt) och flyttade då i byn i Alperna. Att det inte var lätt kan ni kanske föreställa er

Skvaller har vi också här i vår bostadshus, visserligen är det 72 lägenheter.....

Citera
          Anma
          Inlägg 19-12-2012, 15:25
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Cacki @ 19-12-2012, 14:00) *
          Mer skvaller kan det nog iofs bli, men att man som nyinflyttad inte skulle bli accepterad hänger nog mer ihop med hurdan man är själv. Eftersom det bor färre personer på en liten ort blir ju varje enskild individ viktigare och det väcker ju nyfikenhet hos grannarna. Jag tror tvärtom, att det kan vara svårare att få nya vänner i större städer eftersom man är så anonym där och märks inte på samma sätt.

Jag har aldrig haft svårt för att få vänner, men måste säga att där jag bodde innan var det svårt. Nyinflyttad stockholmare var inte populärt. Vid vissa tillfällen kände man riktigt hur man blev utfryst. Men trots detta hittade jag min bästa vän där, hon var också nyinflyttad... smile.gif Och vi är vänner än.
          Här är det stor skillnad, här är folk vänliga mot alla. Jag tror det hänger ihop med att här är man så van med främlingar och annat löst folk, det är så många sommarboenden i den här kommunen.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-12-2012, 22:28
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Varför skulle det bara hänga ihop med hur man själv är ? Du kan vara hur trevlig , social och glad som helst men inte få så mycket som en trevlig blick av ortsbefolkningen.

Tror mera på vilken sorts ort det är . Orter som är som gamla tiders brukssamhällen , där de flesta varit bofasta i generationer och c:a 90 % är släkt med varandra tror jag är de värsta att komma som ny till.

Efter 37 år på en sådan ort så finns det fortfarande personer som inte hälsar på mig om inte min man , infödd , är med. Jag ses som mycket suspekt person i dessa människors ögon , jag har bott på fler än 3 - 4 platser innan jag kom hit .

Den nye kan bli betraktad som någon " farlig " individ. Varför har h*n flyttat på sig ? Måste finnas något skumt i bakgrunden för inte flyttar man ?!

Har varit med om att personer på föräldramöten " slutit leden " mot nya , t o m pekat på dem och viskat om dem med grannen ( gärna en kusin e d ) i stället för att vara öppen och säga " Hej , jag heter xxyy och är förälder till xyxy . Kom och sätt er här . "

Kan faktiskt tycka synd om en del av dessa " typer " , de är nog jätterädda för all förändring och alla nya människor . Oj vad mycket de kan gå miste om .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-12-2012, 22:49
          Länk hit: #91

Medlem

Nu menar inte jag att "hur man är själv" alltid måste betyda någonting negativt. Som nyinflyttad kanske man själv t.ex är lite avvaktande för att man inte vill verka påträngande. Det kan misstolkas på precis samma sätt som vice versa.

Nåväl, vi har väl alla olika erfarenheter och det går nog inte att säga vilket som är "värst"/"bäst". Har alltid känt mej välkomnad dit jag flyttat, antingen det gäller städer eller småorter

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-12-2012, 00:10
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag har bott på olika ställen som haft mellan 50 000 - 100 000 inv och aldrig haft problem att få kontakt , men här där det är 10 000 har det varit svårt .

Min man är som sagt född och uppvuxen här så jag har ju fått en del " gratis " men har ändå blivit påhoppad av folk som känner min man och hans släkt . Vet att det inte bara är jag som upplever det så här , orten är känd för att folk är aviga mot inflyttade.

Folk här har sina vänner , de som de gått i skolan med , och jag vet de som vägrar att ens prata med någon ny . Varit på en hel del fester genom åren , min man har varit aktiv i en idrottsföreningpå olika sätt , och vi som kommit utifrån har de allra allra flesta infödda ignorerat . De har inte ens svarat på tilltal för vi känner ju inte varandra.

Tror som sagt var att det är de infödda aom förlorar mest på att vara så , inga nya kontakter och inga nya influenser gör ju att folk stagnerar.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          pejori
          Inlägg 20-12-2012, 12:49
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 20-12-2012, 00:10) *
          Jag har bott på olika ställen som haft mellan 50 000 - 100 000 inv och aldrig haft problem att få kontakt , men här där det är 10 000 har det varit svårt .

Min man är som sagt född och uppvuxen här så jag har ju fått en del " gratis " men har ändå blivit påhoppad av folk som känner min man och hans släkt . Vet att det inte bara är jag som upplever det så här , orten är känd för att folk är aviga mot inflyttade.

Folk här har sina vänner , de som de gått i skolan med , och jag vet de som vägrar att ens prata med någon ny . Varit på en hel del fester genom åren , min man har varit aktiv i en idrottsföreningpå olika sätt , och vi som kommit utifrån har de allra allra flesta infödda ignorerat . De har inte ens svarat på tilltal för vi känner ju inte varandra.

Tror som sagt var att det är de infödda aom förlorar mest på att vara så , inga nya kontakter och inga nya influenser gör ju att folk stagnerar.

Har samma erfarenheter som du, när det gäller småorter.
          Mycket rädsla för "de nya" tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-12-2012, 13:03
          Länk hit: #94

Medlem

Då har du fel. Du kann vara hur trevlig och utåt som helst men du är och förblir en inkräktare. Och precis som mamamaggan säger så är ju oftast halva byn släkt med varandra.

Elisabeth

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-12-2012, 13:28
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pejori @ 20-12-2012, 12:49) *
          Har samma erfarenheter som du, när det gäller småorter.
          Mycket rädsla för "de nya" tummenupp.gif

Ja det där har jag också märkt.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-12-2012, 13:03) *
          Då har du fel. Du kann vara hur trevlig och utåt som helst men du är och förblir en inkräktare. Och precis som mamamaggan säger så är ju oftast halva byn släkt med varandra.

Elisabeth

Precis, så är det på en del ställen!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-12-2012, 14:12
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-12-2012, 13:28) *
          Ja det där har jag också märkt.
          Precis, så är det på en del ställen!

Det får tala för sej själv...
          Men att generalisera är bara fånigt. Låt ett sådant bemötande enbart få stå för de småorter där det ev förekommer i så fall.

I städer kan man ju både hinna flytta in och ut igen utan att någon ens märkt att man varit varandras grannar. Det har ju t.o.m hänt att folk legat döda i sina lägenheter i månader utan att någon ens märkt att personen ifråga inte synts till på länge. Det har varit först när det börjat stinka lik i trapphuset som någon reagerat.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 20-12-2012, 18:56
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag har ju erfarenhet från båda håll. Vi flyttade till ett ställe med ca 4000 invånare. Vi var mer eller mindre utfrysta. När maken var med i lokaltidningen med en grej, då minsann pratade man med honom på ett helt annat sätt. En kännigendis var han ju då.

Så flyttade vi hit, med ca 4000 invånare. Här har vi aldrig känt oss ovälkomna.

Där vi bodde innan var det bara de som bodde där som fanns där. Främlingar åkte på sin höjd förbi på stora vägen.

Här är det skillnad. Kusten drar folk och här finns massor med fritidshus och därmed massa "främlingar" för jämnan.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-12-2012, 21:21
          Länk hit: #98

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har aldrig fått så bra kontakt med folk som när jag flyttade ut i skogen. Nu känner jag snart alla som bor inom någon kilometer. Förut har jag bott i lägenhet där jag inte ens känt någon i samma hus eller bostadsområde. Här ute i skogen är ju folk intresserade av sina medmänniskor och värdesätter dem.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-12-2012, 07:07
          Länk hit: #99

Medlem

Att man inte känner sina grannar när man bor i ett större hus förstår jag inte.
          Vi känner våra grannar. Dom över oss kommer alltid ner och talar om det för oss när dom åker bort. Vi tar in deras tidning och vattnar hennes krukor på sommaren.

Ett annat par här var nu 2 månader i Spanien och då tömde vi deras brevlåda och dom har inte bott här så länge.

Vår närmaste grantjej flyttade tyvärr i våras men hon lämnade också sitt telefonnr ifall det är något med tjejen som bor där nu.

Nu är 2 lägenheter sålda igen här på vår uppgång, hoppas att det blir trevliga nya grannar.
          I ett så stort hus flyttas det tyvärr mycket.

Elisabeth

Citera
          Motti
          Inlägg 21-12-2012, 11:05
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Här i vår by har vi en mycket god sammanhållning smile.gif vi umgås med tre par här och så har vi alla en sommarfest på sensommaren då alla i byn träffas och har kul .Behöver man hjälp med något så är det bara att fråga känns bra eftersom jag periodvis är ensam och kan behöva ett handtag någon gång .
          I villaområdet vi bodde i förut fick man sköta sig själv där handlade mycket om vem som hade nyast bil nyaste gardiner vem som städade mest och vem som skötte trädgården mest och vem som var ordentligast .
          Här i byn går vi klädda mest i fiberpäls snickarbyxor gummistövlar och ingen bryr sig om vad den andre har för bil eller arbete eller status här är alla lika mycket värda oavset .

Citera

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 13:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon