Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Här promenerar det ;)
          Christa
          Inlägg 18-01-2013, 14:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 13:36) *
          Numera finns det ju viltstängsel som är i stort sett osynliga.

Är inte dom ganska låga? Ett riktigt viltstängsel är väl 220 cm eller något sådant?

Skall man sätt upp viltstängsel så kan man ju inte ha någon häck också samtidigt för då kan man inte klippa den så det är ju inte alltid helt lätt heller. Sedan har vi ju infarten.

Här är det inte aktuellt men där jag bodde tidigare skulle det ha blivit 200 meter stängsel och det är ju inte helt gratis så det får ju bli när man vet att man skall bo på samma ställe ett tag.

En familj där satte upp ett sådant viltstängsel som dom har längs motorvägar men dom bodde i ett hörn med två sidor mot skogen.

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 22:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För det första så är inte viltstacket lösningen när man bor på landet !det handlar om att anpassa sig till den miljön man bor i då hjälper inga jäkla stacket ,det handlar om att odla rätt och odla det inte haren och Rå¨djuren tycker om ,då är det aliumlökar som gäller !
          I dag var vi och köppte 25 kilo Fårpellets för att stödutfodra både Haren och våra Rådjur plus att vi lägger ut morötter och äpplen då och då ! man får lära sig att på på landet wink.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2013, 23:30
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du är ju sanslös ohmy.gif Självklart är staket en lösning för många som bor på landet och vill kunna odla både blommor och grönsaker och fruktträd utan att dessa blir uppätna av både rådjur och harar. Kanske alliumlökar är effektivt om man bara odlar det men vem vill ha sin trädgård full med såna lökar och inget annat. Då kan man ju lika gärna låta bli alliumlökarna också för då har domändå inget att käka upp och förstöra.

Många vill kanske vara i stort sett självförsörjande på frukt och grönt och då duger inte ditt resonemang långt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Monaxe
          Inlägg 18-01-2013, 23:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 23:30) *
          Du är ju sanslös ohmy.gif Självklart är staket en lösning för många som bor på landet och vill kunna odla både blommor och grönsaker och fruktträd utan att dessa blir uppätna av både rådjur och harar. Kanske alliumlökar är effektivt om man bara odlar det men vem vill ha sin trädgård full med såna lökar och inget annat. Då kan man ju lika gärna låta bli alliumlökarna också för då har domändå inget att käka upp och förstöra.

Många vill kanske vara i stort sett självförsörjande på frukt och grönt och då duger inte ditt resonemang långt.

En del har tom frukt och grönt som sin inkomst, tror inte att det är så lätt att bara sätta sig ner och tänka: nåja, jag bor ju på landet.

Folk har i alla år bott på landet och levt på vad mark och skog ger, UTAN att odla Alliumlökar.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 20-01-2013, 01:07
          Länk hit: #25

Medlem

Min man är uppvuxen på landet på en gård där de hade både gris höns och Köttdjur Charoles ,jag själv till bringade mina lov som barn på landet i Hankabo och många dagar med grannbondens barn i skog och mark och fick va med att hämta korna till mjölkning och fick därmed lära mig om både lantbruk och skog i 40 år.Mitt barndoms ställe där odlade min mormor allt helt oinhängnat aldrig att ett Rådjur var där och betade av allt .Mycket skrönor och gissningar om hur viltet beter sig .Samma här aldrig ett rådjur som gått i mina odlingar här inte haren heller .Man får odla det dom inte gillar helt enkelt !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-01-2013, 10:57
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Motti @ 20-01-2013, 01:07) *
          Min man är uppvuxen på landet på en gård där de hade både gris höns och Köttdjur Charoles ,jag själv till bringade mina lov som barn på landet i Hankabo och många dagar med grannbondens barn i skog och mark och fick va med att hämta korna till mjölkning och fick därmed lära mig om både lantbruk och skog i 40 år.Mitt barndoms ställe där odlade min mormor allt helt oinhängnat aldrig att ett Rådjur var där och betade av allt .Mycket skrönor och gissningar om hur viltet beter sig .Samma här aldrig ett rådjur som gått i mina odlingar här inte haren heller .Man får odla det dom inte gillar helt enkelt !

Jaha men det finns fler som är uppvuxna på en gård och haft odlingar eller som du tillbringat somrarna på landet.

Hur mycket odlingar har du förutom allium och i ditt växthus?

Enligt VILT OCH FISK FAKTA NR 4 2009 skattar man också att populationsstorleken ökat från 100 000 till 375 000 mellan åren 1955 till 2005.

Kanske inte så konstigt att man inte behövde hägna in sina odlingar på samma sätt när du var barn eftersom det inte fanns den mängd av rådjur som det finns nu.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-01-2013, 11:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Inte kan man ha en trädgård (i ordets bemärkelse) när man har vilt i trädgården. Skulle inte heller ville ha en trädgård med bara allium, hur roligt är det?

Vi hade kaninplåga när vi hade trädgården. Och det som inte åts upp, det grävde dom upp. Vi satte stängsel runt hela trädgården och nät på insidan som även fick grävas ner.

Elisabeth

Citera
          Motti
          Inlägg 27-01-2013, 00:16
          Länk hit: #28

Medlem

Väljer man att bo på landet så får man ta det onda med det goda !det är vi som gör intrång på viltets marker inte tvärt om.Och alliumlökar är fanastiskt vackra !finns hur mycket som helst att välja på .Gillar man inte läget får man hålla sig till större Samhällen då ska man inte flytta ut på landet .

Citera
          gunsta
          Inlägg 27-01-2013, 00:29
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Motti @ 27-01-2013, 00:16) *
          Väljer man att bo på landet så får man ta det onda med det goda !det är vi som gör intrång på viltets marker inte tvärt om.Och alliumlökar är fanastiskt vackra !finns hur mycket som helst att välja på .Gillar man inte läget får man hålla sig till större Samhällen då ska man inte flytta ut på landet .

Olika det där Motti - jag är född och uppvuxen mitt i urskogen (ja vi bodde i ett hus) - aldrig att vi hade rådjur eller älg i trädgården då - dom höll sig långt ifrån oss människor. Nu några år senare när vi har ett torp 10 km fr stadskärnan i Sveriges fjärde största stad, knappast landsbygd. Där har vi rubbet - rådjur, harar, älgar och grävlingar som förstör och äter upp det mesta man planterar - vet inte hur många äppelträd lymlarna förstört. Som sagt olika smile.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 27-01-2013, 00:54
          Länk hit: #30

Medlem

Vi har inte det problemet här Gunsta vi har haft det här stället sedan 2001 och odlar öppet utan inhängnader och andra hinder !vi har aldrig blivit skövlade här,vi har rubbet Älg Rådjur Hare Grävling Mink Räv ingen av dom har förstört något här av det vi odlar ! På hösten kommer de in i trädgården och äter det som torkat men de ger sig aldrig på mina odlingar på sommaren .Märkligt kanske men så är det !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-01-2013, 01:27
          Länk hit: #31

Medlem

Du har inte svarat på vad du har för odlingar förutom allium Motti. Hur stort är ditt trädgårdsland t.ex.?

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 27-01-2013, 11:15
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (*Stintan* @ 27-01-2013, 01:27) *
          Du har inte svarat på vad du har för odlingar förutom allium Motti. Hur stort är ditt trädgårdsland t.ex.?

Skulle jag också vilja veta

Citera
          Motti
          Inlägg 30-01-2013, 22:51
          Länk hit: #33

Medlem

Har ett växthus på 12 kvm plus en odlingspalts på 5 gånger 5 meter bredvid ! några fler frågor som ni är intresserade av ?

Citera
          Motti
          Inlägg 30-01-2013, 23:00
          Länk hit: #34

Medlem

Kan tala om att vi har en sjötomt på 1800 kvm också så jag har odlingsytor om jag vill odla mer !plus att vi vattnar det vi odlar utan att det kostar oss ett öre !
          fler frågor ?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2013, 23:16
          Länk hit: #35

Medlem

Det måste bli en faslig massa allium ohmy.gif

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 30-01-2013, 23:28
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2013, 23:16) *

rotfl.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Monaxe
          Inlägg 30-01-2013, 23:33
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2013, 23:16) *

giggle.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Biggan_
          Inlägg 30-01-2013, 23:43
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Men snyggt är det!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 30-01-2013, 23:46
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

xxx

Redigerat av Kryddan03: 30-01-2013, 23:57

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Motti
          Inlägg 01-02-2013, 22:08
          Länk hit: #40

Medlem

Ja det blir en hel del Allium ja och vackert är det också !finns säkert uppemot en hundra olika alliumlökar som man kan plantera om man vill slippa Rådjur och Hare i trädgården ,varför plantera Tulpaner när man bor ute i skogen ?de blir ju ändå uppätna !

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 19:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon