Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gamla äppelträd med dåliga skördar, Vad kan man göra?
          kerstinbern
          Inlägg 14-01-2013, 12:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Flera av träden har blivit hårt beskurna för några år sedan, då bildas vattenskott som inte ger någon frukt. Träden kompenserar förlusten av bladmassa genom att satsa på tillväxt.

Numera verkar det vara många som medvetet beskär sina äppelträd på detta sätt, förmodligen för att de då slipper kratta äpplen!

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-01-2013, 18:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag märkte att din träd har dåligt beskärning så når ljus inte träd kroppen så bra, så kan träden inte bygga blom knoppar och risken stor att träden drapas under svamp sjukdom och mossa.

H.Bassam

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 20-01-2013, 10:04
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Har nu haft en trädgårdsmästare här för en bedömning och hon tycker träden är i utmärkt skick, de behöver gallras ur för att släppa in ljus i kronan, vattenskott och uppåtväxande grenar tas bort och kronan formas till på bredden. För ett proffs tar det nån timma per träd så det får det nog bli. Sedan blir det lättare att underhålla när trädet väl har blivit tillrättat.

Nån gödning tyckte hon inte var nödvändig på så pass gamla träd, de är väl etablerade och kommer ge bra med frukt bara vi får in ljus i kronan. Bara klippa gräset och hålla efter slyn.
          Vad säger ni om det?

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 21-01-2013, 10:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

CITAT (Hasse_h @ 20-01-2013, 10:04) *
          Har nu haft en trädgårdsmästare här för en bedömning och hon tycker träden är i utmärkt skick, de behöver gallras ur för att släppa in ljus i kronan, vattenskott och uppåtväxande grenar tas bort och kronan formas till på bredden. För ett proffs tar det nån timma per träd så det får det nog bli. Sedan blir det lättare att underhålla när trädet väl har blivit tillrättat.

Nån gödning tyckte hon inte var nödvändig på så pass gamla träd, de är väl etablerade och kommer ge bra med frukt bara vi får in ljus i kronan. Bara klippa gräset och hålla efter slyn.
          Vad säger ni om det?

Jag tycker det låter vettigt i alla fall biggrin.gif

Skicka gärna bilder sen när det är gjort så vi får se resultatet smile.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 21-01-2013, 11:38
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Spännande. Fint m så stora träd. Låter som om trädgårdsmästaren tänker ta det lite försiktigt vilket är bra. Bra att du skaffat lite kunskap innan. Några grannar hos mig gjorde det inte utan beställde beskärning o tyvärr visste inte de som anlitades hur man bör göra, utan träden blev till "paraplyer" o nu m många vattenskott o få äpplen o inte alls fina. Vet man som beställaren lite är det lättare att beställa rätt arbete. Lycka till.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 21-01-2013, 12:18
          Länk hit: #26

Medlem

Tackar, bilder kommer när vi fått träden gallrade, troligtvis fram i mars nån gång.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 24-01-2013, 10:41
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Men gamla träd skall ju gallras under JAS, inte nu !!! Dessutom skall det göras i mindre steg under ett par års tid !!!!

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 24-01-2013, 11:32
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 24-01-2013, 10:41) *
          Men gamla träd skall ju gallras under JAS, inte nu !!! Dessutom skall det göras i mindre steg under ett par års tid !!!!

Menar du att jag fick oprofessionella råd av trädgårdsmästaren som var här på plats och gjorde denna bedömning?

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 24-01-2013, 13:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Beror på hur trädgårdsmästaren tänkte. Om hen tänkte förymgringsbeskära så är nu rätt tid, men om det är att gallra i vattenskotten är JAS bättre. Döda grenar kan man väl ta när som . Förhoppningvis tänkte hen på detta o har en plan, men det skadar inte att du frågar mer specifikt kanske. Att dela arbetet på flera år är oftast bra när det gäller beskärning av levande ved.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2013, 15:17
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Beskärning på våren ger mer ny tillväxt än höstbeskärning. Eftersom du vill glesa ur i kronan är det alltså bättre att ta det under den sena perioden juli-september. Och det bör tas i etapper, tar man allt på en gång blir det stor obalans mellan krona och rot, och trädet skickar ut nya skott för att kompensera. Alltså, beskär lite varje sensommar de närmsta tre åren.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 24-01-2013, 15:42
          Länk hit: #31

Medlem

Ok.. då vet jag inte vad jag ska tro längre. Meningen här verkar vara att beskärning på etablerade träd som inte ska ha nån tillväxt ska göras i JAS och att det är viktigt att ta hjälp av proffs. Sen säger proffset jag fick hit att urgallringen kan göras i skarven vinter/vår, typ mars.

Är det ett direkt felaktigt råd anser ni här? Eller är det så att det BÖR göras i JAS men det GÅR också under vårvintern?

Jag vill ju inte släppa lös nån med sågar och saxar om träden riskerar bli i sämre skick än vad de är nu.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2013, 16:08
          Länk hit: #32

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Visst går det att göra även på vårvintern, men det är inte optimalt. Historiskt sett gjordes det under den årstiden eftersom man inte hade tid i JAS på grund av skörd i jordbruket.

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-01-2013, 00:20
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Man kan beskära under vårvinter eller Jas perioden, I båda fallen är växter växter vilande men:
          1 på vårvinter beskärning: växter vakna efter en månad, och på samma tid finns inte balans mellan rötterna och krona, rötterna är stora men krona är liten, så börjar växter ger mycket grenar för att ska bli balans igen.
          2 på JAS beskärning: behöver växter flera månader för att vakna igen så blir mindre grenar men det
          Blir stor risken för svampsjukdom som gillar om färska sår med mycket fuktighet.
          H. Bassam

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 25-01-2013, 07:42
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Bassam @ 25-01-2013, 01:20) *
          Hej
          Man kan beskära under vårvinter eller Jas perioden, I båda fallen är växter växter vilande men:
          1 på vårvinter beskärning: växter vakna efter en månad, och på samma tid finns inte balans mellan rötterna och krona, rötterna är stora men krona är liten, så börjar växter ger mycket grenar för att ska bli balans igen.
          2 på JAS beskärning: behöver växter flera månader för att vakna igen så blir mindre grenar men det
          Blir stor risken för svampsjukdom som gillar om färska sår med mycket fuktighet.
          H. Bassam

Suck, som vanligt har du fått det om bakfoten. Risken för infektion av svampsjukdomar är störst vid beskärning på våren. Under JAS är träden aktivt växande, har ett bra grundskydd och kan snabbt sluta beskärningssåren som uppstår.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 25-01-2013, 09:21
          Länk hit: #35

Medlem

Det lutar åt att jag överlåter gallringen av kronorna åt proffset som har många års erfarenhet med en relevant utbildning som grund. Om inte annat så slipper jag skylla på min egen bristande kompetens på området om det går åt fanders och träden blir missformade, sjuka eller ruttnar upp och dör.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 25-01-2013, 09:53
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag resonerar som Huggorm i sitt inlägg 15:17.

Det finns proffs och 'proffs', hos mig har en prosessionell hantverkare spikat fast dörrkarmen i isoleringsmaterialet, proffslagt tak läckte på flera ställen, det finns oändligt med exempel hur 'proffs' har gjort fel. Det finns också exempel på utmärkta insatser.

Jag känner inte 'ditt' proffs, men misstänksam djävel som jag är så resonerar jag att gallring i mars innebär att fakturan ställs ut i mars.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 25-01-2013, 13:27
          Länk hit: #37

Medlem

Förstår resonemanget, har själv liknande erfarenheter av olika hantverkare och gör hellre saker o ting själv än att ge mina pengar till nån som bara är intresserad av att få jobbet gjort så snabbt och billigt som möjligt med maximal intäkt från kunden utan nåt egentligt intresse av kvalitet och kundnöjdhet.

Jag känner inte heller "mitt proffs" mer än att vi träffats och diskuterat träden och denne gav då ett bra intryck. Hur det blir efter genomfört arbete vet jag ju inte.

Skillnaden här är att jag inser mina egna begränsningar vad gäller trädbeskärning medan snickeri- och vvsarbeten där har jag bättre koll och fixar det mesta själv om det inte är alltför stora projekt även om jag bara är en glad amatör.

Men vem vet, kanske jag får ett ryck och tar saken i egna händer. Nån gång ska man väl lära sig, hade ju ändå själv tänkt göra den löpande skötseln av träden efter att jag fått lite bättre ordning på dem.

Citera
          Rubecula
          Inlägg 25-01-2013, 16:20
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 69 998

Jag håller med dem som talar om proffs och 'proffs', och i synnerhet vad gäller trädbeskärning. 'Proffsen' häromkring har skalat ned villaträdgårdarnas äppelträd till fula och sårbara paraplyer som genererar massor av vattenskott men inga äpplen. Beroende på var du bor skulle jag leta efter fler beskärare, och välja en jag hade förtroende för. När du talar om 'utbildning', vad menar du då? Det finns många, bättre och sämre, utbildningar, vad jag vet. Certifierad trädbeskärare med grönt kort är nog det du ska leta efter: http://www.tradgard.org/kunskap/beskarare/...dbeskarare.html

Citera
          Nivestaahl
          Inlägg 25-01-2013, 20:24
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 15 669

Äntligen en lista!! Har letat och letat.. uppenbarligen på fel ställe. Toppen!

Redigerat av Nivestaahl: 25-01-2013, 20:31

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 25-01-2013, 22:34
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Rubecula @ 25-01-2013, 16:20) *
          Jag håller med dem som talar om proffs och 'proffs', och i synnerhet vad gäller trädbeskärning. 'Proffsen' häromkring har skalat ned villaträdgårdarnas äppelträd till fula och sårbara paraplyer som genererar massor av vattenskott men inga äpplen. Beroende på var du bor skulle jag leta efter fler beskärare, och välja en jag hade förtroende för. När du talar om 'utbildning', vad menar du då? Det finns många, bättre och sämre, utbildningar, vad jag vet. Certifierad trädbeskärare med grönt kort är nog det du ska leta efter: http://www.tradgard.org/kunskap/beskarare/...dbeskarare.html

Utbildad trädgårdmästare. Tack för listan, ska kolla upp denna.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-07-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon