Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

18 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chiliplantaget 2013
          Chili Linkan
          Inlägg 24-02-2013, 21:01
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

Höjden på plantorna beror mest på två faktorer: Ljustillgång och vilken sort man odlar.

Citera
          KRT
          Inlägg 24-02-2013, 21:33
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Chili Linkan @ 24-02-2013, 21:01) *
          Höjden på plantorna beror mest på två faktorer: Ljustillgång och vilken sort man odlar.

Så du menar att om jag börjar göd dem kommer deinte ränna iväg, om det inte är starkväxande sorter från början? Vad räknas Aji Panca och Early Jalapeno som då?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 25-02-2013, 17:05
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

Utan lampa tror jag dom blir lite rangliga å glest med frukt

Vilka lampor kör ni med, ska ut o handla
          LED typ 75W.

Citera
          KRT
          Inlägg 25-02-2013, 17:23
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Om du menar mig så har jag självklart lampa, men jag kan inte höja den hur mycket som helst eftersom det står andra växter under dem också.....
          Jag har kallvita lysrör, har aldrig använt LED

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          wotan
          Inlägg 25-02-2013, 17:43
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 21 896

hemma kör jag med 2x58 w dagsljusrör från biltema. det växer så det knakar under dessa. har även 90 w led. men har inte kunnat testa denna fullt ut än.

sen har jag 2x300 w Lågenergi. (Monsterlampor) dessa kan jag inte köra just nu för jag måste få tag i starkare fläktar. de blir VARMA.
          har även 4x24 w ca 10000 kelvin. har inte bestämt om ja orkar brassa på dem än. får se om det behövs.

jag har en stor golvfläkt som blåser över plantorna på medium effekt, vet inte om det är därför jag har så krafiga stammar men jag tror att det är en bidragade orsak. plantorna gungar bra av fläkten.

http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/MTF...#036;prod$

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 25-02-2013, 18:23
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

CITAT (skogsmulle101 @ 25-02-2013, 17:05) *
          Utan lampa tror jag dom blir lite rangliga å glest med frukt

Vilka lampor kör ni med, ska ut o handla
          LED typ 75W.

Just nu när de är relativt små kör jag bara med fönsterljus + 45W kallvit lågenergilampa med hemmabyggd reflektor.
          De växer bra och man märker att lampan ger bra resultat.
          Såfort temperaturen tillåter ska de åka ut i förrådet. Det är tyvvärr inte isolerat eller uppvärmt så jag får vänta på rätt utetemp.

Därute har jag redan monterat upp en 2x36w dagsljus lysrörsarmatur (tror den ligger på 5000K).
          Så de ska få stå under den tillsammans med 1 eller 2x 105watt lågenergilampa.
          Beroende på hur stor plats mina plantor tar vid det laget (har tomater på g som jag planterar successict också).

Mvh

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 25-02-2013, 23:33
          Länk hit: #107

Medlem

CITAT (KRT @ 24-02-2013, 21:33) *
          Så du menar att om jag börjar göd dem kommer deinte ränna iväg, om det inte är starkväxande sorter från början? Vad räknas Aji Panca och Early Jalapeno som då?

Precis, har dem bara bra ljus så ränner dem inte iväg så värst, Early Jalapeno är dock en som ränner iväg på höjden i alla fall för mig. Även innan jag börjat göda mina plantor är det den sort som för mig dragit iväg mest, säkert de dubbla eller mer jämfört med mina 15 övriga sorter.

Citera
          tufflah
          Inlägg 03-03-2013, 22:17
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

Kommer med en liten uppdatering på min jalapeno Purple som jag tidigare har visat som jag ännu inte plockat blomknoppar på. Tänkte låta dom sitta till de blommat ut å sen plocka bort knoppen som blir kvar. Jag har även med mina nyomslolade mini mix paprika småttingar.

uppdatering 2013-03-03

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 04-03-2013, 19:52
          Länk hit: #109

Medlem

CITAT (tufflah @ 03-03-2013, 22:17) *
          Kommer med en liten uppdatering på min jalapeno Purple som jag tidigare har visat som jag ännu inte plockat blomknoppar på. Tänkte låta dom sitta till de blommat ut å sen plocka bort knoppen som blir kvar. Jag har även med mina nyomslolade mini mix paprika småttingar.

uppdatering 2013-03-03

Den var riktigt fin tufflah!
          När satte du den?
          Eller är den övervintrad?

Mvh

Citera
          PMK
          Inlägg 04-03-2013, 19:56
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Antar att detta är årets ''chilitråd''? smile.gif

Har själv inte en enda sådd iår, men har däremot lyckats övervintra två plantor. En Goathorn (min favorit) och en Golden Cayenne. De har stått i söderfönster, levt hela sitt liv inomhus och det har gått oförskämt bra över vintern. Goathorn har redan börjat sätta ny frukt!
          Gjorde dock precis det jag jag länge väntat på, nämligen att klippa ner dem till bara en kort liten tjock stam. Skär lite i hjärtat att stympa dem så hårt, men i år satsar jag helhjärtat på beskärning. Hoppas på ett par riktigt stadiga stora plantor i år. smile.gif

Se videon här för inspiration ang. beskärning. Killen gör grymma videos, ett tips är att följa honom på YT! http://www.youtube.com/watch?v=6ckg4Vh9ga8

Hela kanalen med alla klipp: http://www.youtube.com/user/Praxxus55712/videos?view=0

Redigerat av PMK: 04-03-2013, 19:57

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 04-03-2013, 20:07
          Länk hit: #111

Medlem

Dags för lite uppdatering!

Planterade om igår, inte riktigt alla plantor dock.
          Den röda prydnadschilin (som jag inte vet namnet på) får stå kvar i jiffypotsen lite till. De är så små och växer så långsamt så det var de som fick bli bortprioriterade pga plats.
          Kommer kruka om dem lite senare.

Jag har börjat ge dem alla näring nu, Hesi TNT complex. Den är riktigt bra den näringen (iaf i vegg). Kör mellan 50-75% av dosen. Kommer öka på lite efterhand.

Det börjar grönska på lite nu smile.gif

Yellow Thai är utan tvekan den sort som växt snabbast. Verkar vara lite högväxande?

Nu behöver jag bara mer ljus och mer plats :/
          Har 2 st 105W kallvita LE på väg från Hong Kong dock så det ordnar sig med ljuset:)

Mvh

Redigerat av MrLeaf: 04-03-2013, 20:12

Citera
          tufflah
          Inlägg 05-03-2013, 08:58
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 04-03-2013, 19:52) *
          Den var riktigt fin tufflah!
          När satte du den?
          Eller är den övervintrad?

Mvh

Tack ska du ha smile.gif

Jag sådde den redan i oktober.

Nu blommar de för fullt. Tycker de lila blommorna är så vackra. smile.gif

jalapeno Purple blommar Äntligen har blommorna slagit ut.

CITAT (PMK @ 04-03-2013, 19:56) *
          Antar att detta är årets ''chilitråd''? smile.gif

Har själv inte en enda sådd iår, men har däremot lyckats övervintra två plantor. En Goathorn (min favorit) och en Golden Cayenne. De har stått i söderfönster, levt hela sitt liv inomhus och det har gått oförskämt bra över vintern. Goathorn har redan börjat sätta ny frukt!
          Gjorde dock precis det jag jag länge väntat på, nämligen att klippa ner dem till bara en kort liten tjock stam. Skär lite i hjärtat att stympa dem så hårt, men i år satsar jag helhjärtat på beskärning. Hoppas på ett par riktigt stadiga stora plantor i år. smile.gif

Se videon här för inspiration ang. beskärning. Killen gör grymma videos, ett tips är att följa honom på YT! http://www.youtube.com/watch?v=6ckg4Vh9ga8

Hela kanalen med alla klipp: http://www.youtube.com/user/Praxxus55712/videos?view=0

Kul att se att de inte bara är jag som inspirerats av Ray. Tyvärr har inte hans beskärning teknik funkat för mig då de bara växte upp en ny stam istället för 2 men ska bli kul att se hur de går för dig. smile.gif

CITAT (MrLeaf @ 04-03-2013, 20:07) *
          Dags för lite uppdatering!

Planterade om igår, inte riktigt alla plantor dock.
          Den röda prydnadschilin (som jag inte vet namnet på) får stå kvar i jiffypotsen lite till. De är så små och växer så långsamt så det var de som fick bli bortprioriterade pga plats.
          Kommer kruka om dem lite senare.

Jag har börjat ge dem alla näring nu, Hesi TNT complex. Den är riktigt bra den näringen (iaf i vegg). Kör mellan 50-75% av dosen. Kommer öka på lite efterhand.

Det börjar grönska på lite nu smile.gif

Yellow Thai är utan tvekan den sort som växt snabbast. Verkar vara lite högväxande?

Nu behöver jag bara mer ljus och mer plats :/
          Har 2 st 105W kallvita LE på väg från Hong Kong dock så det ordnar sig med ljuset:)

Mvh

Fina plantor.

Ja tänk om man hade all plats i världen. Jag hade gärna haft minst en lysrörsarmatur till men då får nog maken spel på mig. tongue.gif

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 05-03-2013, 11:01
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (tufflah @ 05-03-2013, 08:58) *
          Tack ska du ha smile.gif

Jag sådde den redan i oktober.

....

Fina plantor.

Ja tänk om man hade all plats i världen. Jag hade gärna haft minst en lysrörsarmatur till men då får nog maken spel på mig. tongue.gif

Hur mycket ljus har du nu då?

De som inte är riktigt inbitna förstår inte att man aldrig kan ha för mycket ljus tongue.gif

Mvh

Citera
          PMK
          Inlägg 05-03-2013, 16:03
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Senare på säsongen, vad använder ni för näring till plantorna?
          Letade en del förra säsongen men hittade inget ekologiskt som tilltalade mig. Tar gärna emot tips!

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 05-03-2013, 17:49
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (PMK @ 05-03-2013, 16:03) *
          Letade en del förra säsongen men hittade inget ekologiskt som tilltalade mig. Tar gärna emot tips!

Biobact Tomat funkar bra, annars fermenterade nässlor är riktigt bra och dessutom mycket billigt och mer ekologiskt än så är svårt att få det. wink.gif

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 05-03-2013, 18:29
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (PMK @ 05-03-2013, 16:03) *

Jag brukar köra med hönsgödsel, sånt granulat man kan köpa på påse.
          Brukar blanda det i jorden och det funkar hyfsat.
          Är lite sugen på att köra Hesi Bloom complex i år dock.
          Det jag gillar med flytande näring är att man lätt kan strypa näringstillförseln ifall de har fått för mycket, och sen vet man att det inte tar slut i krukan så att säga.
          Har kört bloom complex förr på den tiden man odlade lite mer tveksamma växter, och den är verkligen sjukt bra.
          Går väl på 90 spänn för en liter och den räcker väldigt långt. Har för mig att man doserar 50ml till 10 liter vatten.
          Eftersom chili inte är såå snabbväxande som tomater och annat kan man gå ner lite i dos och då räcker den längre.

Mvh

Citera
          tufflah
          Inlägg 05-03-2013, 19:37
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 05-03-2013, 11:01) *
          Hur mycket ljus har du nu då?

De som inte är riktigt inbitna förstår inte att man aldrig kan ha för mycket ljus tongue.gif

Mvh

Ska jag vara ärlig har jag bara mina små plantor och de jag bryr mig mest om under en armaturer med dagsljuslysrör. De andra (bla jalapenon) står i fönsterna. Men har fönster på hörnen så det kommer ljus från 2 håll. Allt annat än optimalt men de för duga.
          Jag får ta diskussionen med maken om en till armatur till nästa säsong.

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 05-03-2013, 20:21
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (tufflah @ 05-03-2013, 19:37) *
          Ska jag vara ärlig har jag bara mina små plantor och de jag bryr mig mest om under en armaturer med dagsljuslysrör. De andra (bla jalapenon) står i fönsterna. Men har fönster på hörnen så det kommer ljus från 2 håll. Allt annat än optimalt men de för duga.
          Jag får ta diskussionen med maken om en till armatur till nästa säsong.

Ljusfrågan blir ju lite lättare om man bor i hus och har ngt litet rum över som man kan göra om till odlingsrum.
          Nu bor vi i en trea så man får hålla tillgodo med den plats man har. Hade vårt förråd haft isolering så kunde man börja köra där lite tidigare, men nu får man vänta tills utetempen är stabil och att det inte blir för kallt.
          Sen när vi flyttar till hus kommer jag försöka lägga rabarber på ngt lite rum man kan ha som hobbyutrymme för detta ändamål.

Men är man bara lite uppfinningsrik så går det att odla även fast man bor i lägenhet smile.gif

Citera
          tufflah
          Inlägg 05-03-2013, 20:51
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 05-03-2013, 20:21) *
          Ljusfrågan blir ju lite lättare om man bor i hus och har ngt litet rum över som man kan göra om till odlingsrum.
          Nu bor vi i en trea så man får hålla tillgodo med den plats man har. Hade vårt förråd haft isolering så kunde man börja köra där lite tidigare, men nu får man vänta tills utetempen är stabil och att det inte blir för kallt.
          Sen när vi flyttar till hus kommer jag försöka lägga rabarber på ngt lite rum man kan ha som hobbyutrymme för detta ändamål.

Men är man bara lite uppfinningsrik så går det att odla även fast man bor i lägenhet smile.gif

Mitt problem är inte igentligen utrymme. de går att fixa plats. De är väl att de kostar lite mer att sätta upp fler armaturer. Å då de är maken som betalar elen å inte delar mitt intresse för att odla så tycker han lite att de är en onödig utgift.
          Men ska försöka ta mig råd till led lampor så kan jag ha fler till samma watt.

Citera
          tufflah
          Inlägg 05-03-2013, 23:14
          Länk hit: #120

Medlem

Förra årets chili och paprika tråd hette:
          2012 års chili/paprikatråd

så vore de inte en ide att döpa om denna tråd till:
          2013 års chili/paprikatråd
          så kanske de som var med förra året hittar hit. är ju roligare om man är fler. wink.gif

Redigerat av tufflah: 05-03-2013, 23:14

Citera

18 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 21:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon