CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 11:24)

Hm, i te måste jag ju testa!

Åh det där lät fruktansvärt gott, får man fråga om recept? Jag gillar sprattla-med-benen-i-luften-god mat

Tjenar Rebecca & ledsen för sent svar!
Jag har dessvärre inget vidare recept till dig. Jag kör på känn och smakar av ofta och när det är bra så är jag nöjd. Skriver dumt nog inte ner.
Men iallafall, grunden.
Jag brukar oftast köra såsen i samma stekpanna jag stekt köttet i. Sköljer inte ur.
Brukar väl ta typ 6dl vatten, 2dl mjöl, "typ" 2dl mjölk och om man vill lyxa till det, 1-2dl grädde.
Sen i med en köttbuljongtärning och färgsätt med soja tills dina ögon är nöjda med färgen.
Sen är det ju knepigt att säga hur mycket kakao och chili du ska ha i, det är här jag höftar som fan.
Har _för_ mig att jag brukar ta typ två matskedar kakao, men jag är inte säker.
Det du vill ha är en sås som smakar lagom kakao fast inte så mycket att det smakar chokladsås. Smaka dig fram en matsked i taget. När din tunga börjar göra saltomortaler av välbehag i gommen har du hamnat rätt. Bara du kan veta vad du tycker är gott (så är det ju med mat).
Chilin ska ligga som en fin avslutning på kakaosmaken. Det du vill ha är en fin kakaosmak med vilt/kött toner som avslutas med ett litet sting. Du vill alltså inte att chilin ska dominera utan den ska harmoniera med kakaon (och det gör den underbart bra om du får till rätt proportioner).
Smaka dig fram, lite i taget.
Jag lovar, det blir underbart gott.
Kommer mest till sin rätt egentligen till vildsvin, både kotletter och färsbiffar.
Prova! Det är sjukt gott.
Mvh
Edit: Prova också vanlig chokladsås med lite chili i, till glass. Eller vad du nu gillar att äta chokladsås med. Som sagt, choklad+chili=lycka.

Snabbupdate:
Mina thai yellows växer som galningar. Det är som ett grönt hav i odlingslådan nu och jag börjar känna att ljuset och platsen inte räcker till.
Väntar ivrigt på de två 105W 6400K lågenergi jag beställt från Kina.
Ska bygga en dubbelarmatur med de.
Då är det nog lite mer lagom..
... och sen ska ju mina tomatplantor få plats också.
Dessa ständiga problem, plats & ljus.
Redigerat av MrLeaf: 13-03-2013, 11:57