CITAT (Jonas L @ 04-05-2013, 22:55)

Nu blir jag förvirrad som förstagångsodlare. Vad är bäst av att odla i kukor inne (västerfönster), krukor ute på altan (sol från 9-tiden till sent på kvällen men lite blåsigt) eller odling på friland (mindre blåst men börjar bli ont om soliga lägen)? Jag har flera sorter i gupperna annum, chinense och frutescens. Jag läste någonstans att friland inte är rekommenderat för chinense så det känns som det går bort för alla då. Alltså inne eller ute?
Hur stora krukor ska jag ha? Ska jag ha dem ute så är det inga problem att skaffa t.ex. 5l eller 12l murarhinkar om det är lämpligt. Då gör jag hål nära botten och kopplar de på bevattningssystemet (som jag inte har byggt än). Men ska jag ha dem inne blir det trångt redan med 5l hinkar. Och då måste jag kanske ordna något självbevattnande som inte spiller. I nuläget står de flesta i 2l juicepaket efter 2 omplanteringar. Det är stora blomknoppar på en del.
Min erfarenhet är att det är väldigt stor variation inom varje art. Så jag vågar inte säga något generellt. Har odlat c. annuum som förädlats i Karibien på friland i en drivbänk och fått stor skörd! Trodde aldrig C. chinense skulle gå på friland heller men vissa klarar det.
Tåligast är dock C. pubescens men samtidigt har de lång utvecklingstid ytill mogen frukt så även om de tål låg temp så mognar de inte ute.
Inne får chili lätt bladlöss o spinn om de blir för torra. Ute får de mindre ohyra och mer sol. Kan du krukodla ute på altan så hade jag gjort det.