Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

18 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chiliplantaget 2013
          Rebecca
          Inlägg 23-04-2013, 17:51
          Länk hit: #241

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Alltså... jag börjar bli mycket tveksam. Trinidad Congo Black bör väl vara någorlunda besläktad med de andra Trinidad-chilisarna? Frukterna ser bara så oerhört olika ut! Congo Black liknar närmast paprika just nu - stora och kraftiga (visserligen inte mogen än men...):

Bifogad fil  congo_black_2.jpg ( 34.83k ) Antal nedladdningar: 3

Och jämför med Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) som känns tunn i köttet och nästan lite delikat...

Bifogad fil  douglah_2.jpg ( 29.8k ) Antal nedladdningar: 3

Vad tror ni? Är det nåt lurt på gång? Fröna ska vara köpta från Jalapeno.nu.

g.gif

Redigerat av Rebecca: 23-04-2013, 17:55

--------------------

Citera
          tufflah
          Inlägg 24-04-2013, 14:18
          Länk hit: #242

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 18:45) *
          Nää... stackare! Fortsätt kämpa, du har inte gjort att jobb förgäves! Inga snyltande små kryp ska få förstöra! nono.gif

Än så länge har jag bara sätt dom på just den plantan.. så förhoppningsvis så har jag döda de som fanns. Sen har jag spraya med såpa... förstår bara inte... jag som till å med vattnade mina plantor med snusvatten för nån vecka sen.. grannens plantor lär ju vara godare ;P

Citera
          tufflah
          Inlägg 25-04-2013, 08:15
          Länk hit: #243

Medlem

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 18:51) *
          Alltså... jag börjar bli mycket tveksam. Trinidad Congo Black bör väl vara någorlunda besläktad med de andra Trinidad-chilisarna? Frukterna ser bara så oerhört olika ut! Congo Black liknar närmast paprika just nu - stora och kraftiga (visserligen inte mogen än men...):

Och jämför med Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) som känns tunn i köttet och nästan lite delikat...

g.gif

Hej

Fina bilder på fina frukter smile.gif

när jag googlade på Trinidad chogo black så fick jag fram detta:
          http://refiningfirechiles.com/congoblackgallery.html

De påminner ju om dina frukter så ska nog vara i sin ordning. smile.gif

Citera
          tufflah
          Inlägg 25-04-2013, 08:21
          Länk hit: #244

Medlem

tänkte jag skulle passa på att bjuda på lite bilder.

min lus drabbade hot lemon är först ut. Hittade en lus till på den idag så är väl bara å avvakta å se om den hunnit göra nå mer skada. Den ska få en såpa dusch imorgon i förebyggande iaf.

PhotoGrid_1366872487401.jpg

och min peter/penis peppar som är proppad med sina besynerliga frukter. wink.gif
          Denna planta sådde jag i oktober så de är väl inte förrän nästa säsong som den ska få de där riktigt lustiga utseendet på frukterna. naughty.gif

PhotoGrid_1366872004137.jpg

Citera
          Rebecca
          Inlägg 25-04-2013, 18:11
          Länk hit: #245

Medlem

CITAT (tufflah @ 25-04-2013, 09:15) *
          Hej

Fina bilder på fina frukter smile.gif

när jag googlade på Trinidad chogo black så fick jag fram detta:
          http://refiningfirechiles.com/congoblackgallery.html

De påminner ju om dina frukter så ska nog vara i sin ordning. smile.gif

Tack, det där har jag missat när jag googlat. Tycker ändå de du länkade till känns lite "sprödare", men mina kanske kommer bli sådär. Det får bli ett experiment där!

Fina bilder på dina plantor! Peter Pepper är ju väldigt speciell redan nu... laugh.gif
          Hoppas du får ordning på skadedjuren... aldrig roligt.

--------------------

Citera
          tufflah
          Inlägg 25-04-2013, 18:47
          Länk hit: #246

Medlem

CITAT (Rebecca @ 25-04-2013, 19:11) *
          Tack, det där har jag missat när jag googlat. Tycker ändå de du länkade till känns lite "sprödare", men mina kanske kommer bli sådär. Det får bli ett experiment där!

Fina bilder på dina plantor! Peter Pepper är ju väldigt speciell redan nu... laugh.gif
          Hoppas du får ordning på skadedjuren... aldrig roligt.

Tror jag kom på lusen hyfsat tidigt så än så länge har jag höga förhoppningar med att få bukt med dom. Har väl allt som allt hittat nånting runt 20-30 stycken. Å där jag funnit dom har jag brytit av å slängt. Allt för att va så säker som de går att få med alla.
          Plantan är ju också i god kondition så än så länge påvärkar dom ju inte. De beror ju på om de hunkit lägga massa ägg.
          Om dom har de syns äggen då?

Citera
          PMK
          Inlägg 25-04-2013, 19:28
          Länk hit: #247

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 18:51) *

g.gif

Såhär såg mina ut när jag odlade Congo Black smile.gif
          http://3.bp.blogspot.com/-3d8GJW7c6sQ/ToxW...00/IMG_3443.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-FsYRQCrwadE/ToxW...G_3476+copy.jpg

Dina ser onekligen lite köttigare ut än så länge men inte så hemskt olika ändå!

Redigerat av PMK: 25-04-2013, 19:29

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Rebecca
          Inlägg 25-04-2013, 20:09
          Länk hit: #248

Medlem

CITAT (PMK @ 25-04-2013, 20:28) *
          Såhär såg mina ut när jag odlade Congo Black smile.gif
          http://3.bp.blogspot.com/-3d8GJW7c6sQ/ToxW...00/IMG_3443.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-FsYRQCrwadE/ToxW...G_3476+copy.jpg

Dina ser onekligen lite köttigare ut än så länge men inte så hemskt olika ändå!

Åh TACK. Det där hjälpte mig massor - ser definitivt likhet!

sweatingbullets.gif

--------------------

Citera
          Jonas L
          Inlägg 04-05-2013, 21:55
          Länk hit: #249

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 75 821

Nu blir jag förvirrad som förstagångsodlare. Vad är bäst av att odla i kukor inne (västerfönster), krukor ute på altan (sol från 9-tiden till sent på kvällen men lite blåsigt) eller odling på friland (mindre blåst men börjar bli ont om soliga lägen)? Jag har flera sorter i gupperna annum, chinense och frutescens. Jag läste någonstans att friland inte är rekommenderat för chinense så det känns som det går bort för alla då. Alltså inne eller ute?

Hur stora krukor ska jag ha? Ska jag ha dem ute så är det inga problem att skaffa t.ex. 5l eller 12l murarhinkar om det är lämpligt. Då gör jag hål nära botten och kopplar de på bevattningssystemet (som jag inte har byggt än). Men ska jag ha dem inne blir det trångt redan med 5l hinkar. Och då måste jag kanske ordna något självbevattnande som inte spiller. I nuläget står de flesta i 2l juicepaket efter 2 omplanteringar. Det är stora blomknoppar på en del.

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-05-2013, 22:15
          Länk hit: #250

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Jonas L @ 04-05-2013, 22:55) *
          Nu blir jag förvirrad som förstagångsodlare. Vad är bäst av att odla i kukor inne (västerfönster), krukor ute på altan (sol från 9-tiden till sent på kvällen men lite blåsigt) eller odling på friland (mindre blåst men börjar bli ont om soliga lägen)? Jag har flera sorter i gupperna annum, chinense och frutescens. Jag läste någonstans att friland inte är rekommenderat för chinense så det känns som det går bort för alla då. Alltså inne eller ute?

Hur stora krukor ska jag ha? Ska jag ha dem ute så är det inga problem att skaffa t.ex. 5l eller 12l murarhinkar om det är lämpligt. Då gör jag hål nära botten och kopplar de på bevattningssystemet (som jag inte har byggt än). Men ska jag ha dem inne blir det trångt redan med 5l hinkar. Och då måste jag kanske ordna något självbevattnande som inte spiller. I nuläget står de flesta i 2l juicepaket efter 2 omplanteringar. Det är stora blomknoppar på en del.

Min erfarenhet är att det är väldigt stor variation inom varje art. Så jag vågar inte säga något generellt. Har odlat c. annuum som förädlats i Karibien på friland i en drivbänk och fått stor skörd! Trodde aldrig C. chinense skulle gå på friland heller men vissa klarar det.
          Tåligast är dock C. pubescens men samtidigt har de lång utvecklingstid ytill mogen frukt så även om de tål låg temp så mognar de inte ute.

Inne får chili lätt bladlöss o spinn om de blir för torra. Ute får de mindre ohyra och mer sol. Kan du krukodla ute på altan så hade jag gjort det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          michel021
          Inlägg 05-05-2013, 21:05
          Länk hit: #251

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 78 027

Jag plantera 3st frön i olika små krukor och för ca 3v sen flytta jag alla tre plantor som var ca 15cm höga till en jättestor kruka. Sen jag flyttade dom så har dom inte växt nånting. Vad ska jag göra? Flytta tillbaka dom till varsin kruka eller låta dom vara? Hur stora ska krukorna vara om dom ska varsin?

Jag minns inte vad sort. De ska va en liten kina chilli. När tror ni att ja kommer få frukt? Jag visste inte att man skulle börja så tidigt som er. Jag börja i mitten av mars typ

Redigerat av michel021: 05-05-2013, 21:44

Citera
          Rebecca
          Inlägg 06-05-2013, 07:19
          Länk hit: #252

Medlem

Nu har jag smakat på Red Moruga! Jag tuggade i mig en hel halva... vilket jag kanske inte borde gjort. Den exploderade ju i munnen!! Brände rejält i hela svalget, näsan och ögonen rann och svullnade... nä. Inget hjälpte heller, försökte få i mig lite mjölk men det var svårt att bara andas som vanligt. Det brände hela vägen ner i magen och gjorde rejält ont efter några minuter - den fick komma upp samma väg som den kom ner. Vågade inte ha kvar den i magen, det var lite läskigt faktiskt.

Riktigt, riktigt giftig liten sak. Känner fortfarande av att smaksinnet förändrats lite (sen vet jag inte om det beror på omilda fingrar i halsen eller om det är på grund av capsaicinet...). Finns på film och jag har skrattat riktigt gott åt mig själv i efterhand dock, detta var en kul grej och ett spännande test! biggrin.gif

Redigerat av Rebecca: 06-05-2013, 07:26

--------------------

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 06-05-2013, 11:27
          Länk hit: #253

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

När får vi skratta åt filmen? biggrin.gif

Citera
          Rebecca
          Inlägg 06-05-2013, 16:43
          Länk hit: #254

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 06-05-2013, 12:27) *
          När får vi skratta åt filmen? biggrin.gif

Vill inte sprida hur som helst - ni får gärna pm:a mig om ni är intresserade dock! biggrin.gif

Skickat länken i pm till dig.

--------------------

Citera
          PMK
          Inlägg 06-05-2013, 17:45
          Länk hit: #255

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

CITAT (Jonas L @ 04-05-2013, 22:55) *

Krukstorlek är svårt att säga. Jag har läst här att vissa skördat 100+ frukter i ~3 liters kruka vilket låter heltokigt i mina öron. Men uppenbarligen går det smile.gif Jag rekommenderar 7-10 liter, det har jag fått helt OK skörd på, på en altan med liknande läge som du beskriver. Vi har ju dock ingen direkt "chili-sommar" här i Sverige och det märks ofta. Avblåsta grenar och ibland hela plantor, vindpiskade blad och ledsna plantor pga utebliven sol och värme. Detta till trots kan man utan problem bli självförsörjande på chili. Alla dessa problem slipper du inomhus men blir krukorna för små inne kanske det tar ut varandra, vad vet jag. Du pratar om hinkar? Här finns platssparande fyrkantiga krukor: http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor-1

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          u157688
          Inlägg 07-05-2013, 16:35
          Länk hit: #256

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 77 490

Gör man fel om man börjar plocka bort blomsterknoppar. Plantan har väl någon omplantering kvar tror jag.

--------------------
          Vad menas med 3,5? Räknas ribb- och stolpträffar som 0,5?

Citat DerBesserwisser 2010-04-15 kl 21:05

Citera
          tufflah
          Inlägg 07-05-2013, 18:27
          Länk hit: #257

Medlem

Tror ni man törs börja avhärda plantorna nu.. de är som minst 5 grader på natten denna vecka å ligger som regel mwllan 7-9.
          Dagstemp är allt mellan 16-22grader. ( zon 4)

Citera
          Jonas L
          Inlägg 09-05-2013, 08:17
          Länk hit: #258

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 75 821

Tackar Piccante och PMK. Det blir ju mycket bättre med fyrkantiga krukor inomhus. Det tänkte jag bara inte på... Men problemet är fortfarande att om jag vattnar en kruka med fat och sen åker iväg några dagar så blir den antagligen för torr (och/eller för blöt från början). När jag inte är hemma och öppnar fönstren får man nog räkna med en inomhustemperatur på minst 30 grader. Den direkta solstrålningen kan jag visserligen minska med persienner men det verkar inte så optimalt.

Jag kommer att ställa de flesta ute men jag kanske provar någon extraplanta inomhus.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 09-05-2013, 08:25
          Länk hit: #259

Medlem

CITAT (Jonas L @ 09-05-2013, 09:17) *
          Tackar Piccante och PMK. Det blir ju mycket bättre med fyrkantiga krukor inomhus. Det tänkte jag bara inte på... Men problemet är fortfarande att om jag vattnar en kruka med fat och sen åker iväg några dagar så blir den antagligen för torr (och/eller för blöt från början). När jag inte är hemma och öppnar fönstren får man nog räkna med en inomhustemperatur på minst 30 grader. Den direkta solstrålningen kan jag visserligen minska med persienner men det verkar inte så optimalt.

Jag kommer att ställa de flesta ute men jag kanske provar någon extraplanta inomhus.

Har du testat upp-och-nedvänd petflaska fylld med vatten i jorden? Det har jag kört med när jag åkt bort nån vecka vilket funakt utmärkt! Du fyller en petflaska med vatten, sätter ett finger för hålet och vänder uppochned. Så trycker du ner den i jorden så att den står stadigt och släpper fingret. Då ska jorden suga upp så mycket vatten den behöver. Du kanske kan testa det när du är hemma och se hur det funkar? Jag hade en tomat på balkongen förra sommaren där det blev RIKTIGT varmt, och skulle åka bort en vecka. Tog en tvålitersflaska och fyllde med vatten, när jag kom hem sen fanns det fortfarande vatten kvar i flaskan och tomaten mådde prima.

--------------------

Citera
          michel021
          Inlägg 09-05-2013, 19:59
          Länk hit: #260

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 78 027

Det mycket snack om lysrör. Jag är nybörjare och har bara odlat enkla saker och tänkte försöka avancera nu och köpa lysrör. Jag studerar så är inte så rik.
          På biltema har dom två olika. Vanlig och industri: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-oc...industri-46301/

Vilken ska jag köpa och vilka lysrör ska jag köpa?
          Är det vanligt lampkontakt på dom? Är sladden så lång att man kan koppla in den i taket och ha lampan nere vid golvet?

Citera

18 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 01:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon