|
|
  |
Det Proffesionella tiggandet ! |
|
|
|
10-01-2013, 02:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (Motti @ 10-01-2013, 01:51)   samma här !vill man inte förstå så vill man inte . Nå, det är ju i alla fall bra att du erkänner att du inte vill förstå.
Redigerat av Kryddan03: 10-01-2013, 02:05
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-01-2013, 08:30
|
Gäster

|
Du har nog missuppfattat det "som varit upp i regeringen" Motti. Det är nämligen så att regeringen har beslutat att främja och underlätta gåvor till välgörande ändamål. Fr.o.m. 1 januari 2012 får man skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål, en förfärlig reform i mitt tycke. Hur det är konstruerat kan du läsa här; http://www.lag24.se/a/skattereduktion-f%C3...4lg%C3%B6renhet
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-01-2013, 11:05
|
Gäster

|
Kom på en sak till som var föranledde diskussion i december.
En utredning (regeringsuppdrag) publicerade sin rapport om människohandel med barn i Sverige. Utredningen kunde identifiera 166 barn i ålder 3-17 år som utsatts för människohandel under åren 2009 - 2011. Lika många flickor som pojkar och barnen användes till arbete, sexuella ändamål och tiggeri.
Samtidigt var tidningarna fulla med artiklar om vargens farlighet för barn. Rapporten om människohandel med barn väckte inga upprörda röster medan vargens ev. farlighet för små barn resulterade .i att föräldrar inte vågade skicka sina barn till skolan.
Jag blev så upprörd över denna enögdhet och det uppenbara - att det finns människor som är mycket farliga för barn - så jag skrev själv ett inlägg i tidningen.
Det var nog detta som diskuterades i december i regeringen - hur man skall komma åt handeln med barn.
Tiggeri är inte olagligt Motti.
|
|
|
|
|
10-01-2013, 20:30
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
Nej, det är ingen direkt nyhet att svenskar är snåla. Ni kan för helvete inte ens bjuda en främling på en kopp kaffe utan att gnälla.
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv.
|
|
|
|
|
10-01-2013, 21:05
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (ryss_бори @ 10-01-2013, 20:30)  Nej, det är ingen direkt nyhet att svenskar är snåla. Ni kan för helvete inte ens bjuda en främling på en kopp kaffe utan att gnälla.
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv. Vi på odla vill att medlemmarna ska hålla god ton. Att svära är inte att hålla god ton. Du kan säga precis samma sak med trevligare ton och utan svordomar. Ha en bra kväll! Mod
|
|
|
|
|
10-01-2013, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
Ja jag ger pengar till professionella tiggare - dom brukar sitta runt resecentrum, på gågatorna och på andra ställen - jag tänker att det är människor som jag som vill leva, äta, köpa kläder osv osv ... samtidigt som jag är införstådd med problematiken med 'ligor' osv. Givandet dämpar väl mitt dåliga samvete antar jag, samtidigt som någon eller några får mina pengar. Rätt eller fel ... det är frågan.
Redigerat av gunsta: 10-01-2013, 23:00
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
11-01-2013, 11:10
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (ryss_бори @ 10-01-2013, 20:30)  Nej, det är ingen direkt nyhet att svenskar är snåla. Ni kan för helvete inte ens bjuda en främling på en kopp kaffe utan att gnälla.
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv. +1
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
11-01-2013, 11:31
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Nej,jag är inte trött på toggandet!Så länge det finns fattigdom i världen ger jag till "tiggare"vad jag kan! Själv har jag ju ett hem,mat,kläder och lever i ett fredligt samhälle! Jag för min del ger av kärlek och skulle vilja ger och ännu mera om jag bara kunde det! Jag fattar inte att det sägs att man ger för att man har dåligt samvete.....dåligt samvete över vad?
|
|
|
|
|
11-01-2013, 11:44
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv. Detta stämmer INTE!!!
|
|
|
|
|
11-01-2013, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (gunsta @ 10-01-2013, 22:59)  ............samtidigt som någon eller några får mina pengar. Rätt eller fel ... det är frågan. Frågan är väl vem det är som får dina pengar.... någon som är utan och verkligen behöver dom eller "halliken" som utnyttjar den som sitter där och som du "tycker synd" om.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
11-01-2013, 12:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Motti @ 10-01-2013, 00:47)  Okej !Kryddan du får rätt men varför ska någon tigga på gatorna här ?Sist jag kollade så är både tiggeri och bettleri förbjudet i Sverige !du får inte sitta och gnida på varken gittar eller fiol och tigga utan tillstånd . Tillståndskravet för att spela gitarr mm varierar över landet. Det är de lokala ordningsföreskrifterna som bestämmer vad som gäller i respektive ort. men dessa ordningsföreskrifter har inget med tiggeri att göra utan handlar om minsta möjliga störning i våra gemensamma utrymmen på stan. Exempelvis här i Östersund får man inte dricka alkohol inom ett visst geografiskt område i centrum men i övriga delar av stan får du sitta och pimpla hur mycket du vill. I Östersund krävs inga speciella tillstånd för att spela gitarr eller så, men det måste ske på ett sätt som inte stör näringsidkare och allmänhet.
|
|
|
|
|
11-01-2013, 13:41
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Alla de där välgörenhetsgalorna på TV spelar ju ändå samma sorts musik, som är en sort jag ändå inte tycker om. Det enda som är jobbigt för mig är alltså att trycka vidare på fjärrkontrollen om jag skulle råka hamna där.
Jag skänker inget till tiggare på gatan heller. En gång satt jag i bilen och väntade på en kompis, och hade en tiggarkvinna sittande i gathörnet framför mig. Folk gick förbi hela tiden, och ibland fick hon en slant. Men så tunnades fotgängarna ut, och hon blev ensam en stund. Efter att ha förvissat sig om att ingen kom halade hon fram en storskärmad, iPhoneliknande telefon ur fickan. Stackars fattiga människa.
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-01-2013, 14:15
|
Gäster

|
CITAT (Huggorm @ 11-01-2013, 13:41)  Jag skänker inget till tiggare på gatan heller. En gång satt jag i bilen och väntade på en kompis, och hade en tiggarkvinna sittande i gathörnet framför mig. Folk gick förbi hela tiden, och ibland fick hon en slant. Men så tunnades fotgängarna ut, och hon blev ensam en stund. Efter att ha förvissat sig om att ingen kom halade hon fram en storskärmad, iPhoneliknande telefon ur fickan. Stackars fattiga människa. Sensmoral - det existerar inga fattiga människor i vårt land - alla bara luras
|
|
|
|
|
11-01-2013, 14:36
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gunilla T @ 11-01-2013, 14:15)  Sensmoral - det existerar inga fattiga människor i vårt land - alla bara luras  Jag tror det finns olika kategorier av tiggare på gatorna. Missbrukarna har nog ständigt ont om slantar på grund av sitt missbruk, det är ju dyra grejer de måste köpa. Sedan har vi den nya stora gruppen med romer som kommer från östeuropa för att tigga. Många av dem har nog betydligt mer pengar än de gör sken av, medan andra är utfattiga eftersom de måste betala stora delar av vad de lyckas tigga ihop till andra i gruppen
|
|
|
|
|
11-01-2013, 15:58
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (Anki på Öland @ 11-01-2013, 12:08)  Frågan är väl vem det är som får dina pengar.... någon som är utan och verkligen behöver dom eller "halliken" som utnyttjar den som sitter där och som du "tycker synd" om. Ja, ditt påpekande är jag väl medveten om,'vem' får mina pengar? I den stad jag bor har det skrivits mycket om dessa 'proffstiggare' - hur dom lever och hur 'dom' har det här i stan (dom bor i en bil på en parkering som tillhör en skola, dom har bott där hela vintern, sju eller åtta personer i bilen). Hur som - så är det människor som sitter där och skramlar, får dom mina pengar kanske dom får 'det lite bättre' .... Denna fråga om mitt givande är en ständigt återkommande diskussionsfråga i familjen - jag får mothugg oftast - men jag kommer fortfarande att ge till tiggare. Självklart tycker jag att det är ett stort problem, som eg inte borde finnas. Men nu gör det det.
Redigerat av gunsta: 11-01-2013, 15:59
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
11-01-2013, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 21:30)  Nu var det väl inte gatutiggandet jag irriterar mig på utan det Proffesionela tiggeriet på TV ! Hjärt och lungfondens så kallat legetima tiggeri i deras Trailer på TV där de vill åt 10% på ditt testamente ,tycker det är rent skamlöst .Det finns människor som inte längre har omdömet kvar som inte vet vad de gör eller vad det innebär att skriva om sitt testamente och avskriva 10 % till hjärt o lungfonden .Tycker det är för jäkligt rent ut sakt .  Det är väl bra om pengarna kommer till nytta. Trodde folk måste vara vid sina sinnens fulla bruk när testamente skrivs och namnteckning bevittnas för att vara giltigt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
11-01-2013, 22:13
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Ja, där håller jag med dig, motti. Jag gör något aktivt, när deras reklam kommer - jag går ut och röker, så slipper jag höra tjatet!
Men så är det väl med all reklam! Antirynkkräm med "nya, vetenskapliga bevis", hårvårdsprodukter, SOS barnbyar, ja listan kan göras oändlig. Trots att tandläkarna t.ex. säger att munsköljmedel inte hjälper ett dugg, så kör man med sina "rengörande brandmän". Tror reklamskaparna att folk går på deras finter? Då är man bra dum i huvudet!!!
Att sedan reklam kan göras kul, och framkalla ett leende eller skratt, är bra - jag tänker på ICA-Stig. Jag har aldrig handlat på ICA, och tänker inte göra det i framtiden heller, men deras reklam roar mig kolossalt! Mer av sådant - mindre av "pedagogisk" reklam, tack!
|
|
|
|
|
11-01-2013, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Min svågers son är förståndshandikappad men har eget boende ,han har TV och telefon och han har NIX ändå så ringer det försäljare och nasar till honom fast de borde både höra och förstå att han är förståndshandikappad ,detta är ett stort problem för min svåger då han ständigt får ringa upp diverse företag som säljer per telefon ,det är det jag menar är skamligt att utnyttja människor som inte är lika allerta som vi är .Att Hjärt och Lungfonden sitter och tigger 10 % av ditt testamente på TV är skandalöst när det finns människor som kanske har en enorm empati i det stadiet de befinner sig i och att det då utnyttjas komersiellt oavset vem det är de tilltalar .När jag dör och det lär väl inte dröja så himmla länge till eftersom jag är 60 år fyllda så är det upp till mina vänner efterlevande som tex barnen att bestäma hur mycket och om de vill skänka pengar till Hjärt o Lungsjuka eller Cancerfonden .Jag är ju själv lungsjuk sedan 7 års ålder men mitt testamente ska de ge fan i ,det till hör mina barn och barnbarn ingen annan .
|
|
|
|
|
11-01-2013, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 22:23)  Min svågers son är förståndshandikappad men har eget boende ,han har TV och telefon och han har NIX ändå så ringer det försäljare och nasar till honom fast de borde både höra och förstå att han är förståndshandikappad ,detta är ett stort problem för min svåger då han ständigt får ringa upp diverse företag som säljer per telefon ,det är det jag menar är skamligt att utnyttja människor som inte är lika allerta som vi är .Att Hjärt och Lungfonden sitter och tigger 10 % av ditt testamente på TV är skandalöst när det finns människor som kanske har en enorm empati i det stadiet de befinner sig i och att det då utnyttjas komersiellt oavset vem det är de tilltalar .När jag dör och det lär väl inte dröja så himmla länge till eftersom jag är 60 år fyllda så är det upp till mina vänner efterlevande som tex barnen att bestäma hur mycket och om de vill skänka pengar till Hjärt o Lungsjuka eller Cancerfonden .Jag är ju själv lungsjuk sedan 7 års ålder men mitt testamente ska de ge fan i ,det till hör mina barn och barnbarn ingen annan . Det är ju som sagt en aktiv handling som krävs för att ändra ett giltigt testamente så ingen organisation "snor" dina kvarlåtenskaper. Jag har fått intrycket att just föreningar som jobbar för kunskap och forskning om sjukdom och hälsa ofta får gåvor efter personer som deras forskning har betytt mycket för. Är ju vanligt vid begravningar att det både står i annonsen att "blommor undanbedes tänk på *****-fondens arbete istället" och att de efterlevande skänker en summa för att hedra den avlidne. Jag tror att de som testamenterar till hjärt & lungfonden och liknande gör det för att de har varit nära berörda.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|