Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det Proffesionella tiggandet !
          Motti
          Inlägg 11-01-2013, 23:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Piccante !då har du alla möjligheter att göra det vid en begravning istället för att ge blommor för flera tusen Det står det i alla begravningsannonser att tex :tänk på Cancerfonden eller tänk på Hjärt o Lungfonden !då har du ju möjlighet att ta ett vettigt beslut själv hurvida du vill skänka pengar eller inte !Vi har haft många älskade vänner sista åren som gått bort i cancer och även i hjärtsjukdom då har vi personligen valt att sätta in pengar på recpektive konton av egen vilja inte av påtryckning från någon löjlig TV reklam .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-01-2013, 23:26
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:02) *
          Piccante !då har du alla möjligheter att göra det vid en begravning istället för att ge blommor för flera tusen Det står det i alla begravningsannonser att tex :tänk på Cancerfonden eller tänk på Hjärt o Lungfonden !då har du ju möjlighet att ta ett vettigt beslut själv hurvida du vill skänka pengar eller inte !Vi har haft många älskade vänner sista åren som gått bort i cancer och även i hjärtsjukdom då har vi personligen valt att sätta in pengar på recpektive konton av egen vilja inte av påtryckning från någon löjlig TV reklam .

Nu är du där igen! Det står inte alls i alla dödsannonser! Att skänka pengar vid en begravning är inte alltid ett alternativ för alla. Det är faktiskt upp till var och en att göra som den vill med sina pengar. Jag ser inte den reklamen som påtryckning utan mer som en upplysning, men det kanske beror på att jag inte har en massa pengar som jag inte vet vad jag ska göra med.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 11-01-2013, 23:35
          Länk hit: #43

Medlem

Där de flesta dött i cancer eller hjärtsjukdom står det tex :tänk på cancerfonden eller tänk på hjärt lungfonden !så är det här i Småland i alla fall !här bryr vi oss om varandra .

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-01-2013, 23:45
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:35) *
          Där de flesta dött i cancer eller hjärtsjukdom står det tex :tänk på cancerfonden eller tänk på hjärt lungfonden !så är det här i Småland i alla fall !här bryr vi oss om varandra .

du kan ju bry dig ännu mer genom en testamentsgåva....

CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:02) *

Nu är ju testamenten skriva av egen och fri vilja också. De som inte är det brukar inte vara legitima. så länge Centern inte får bestämma så får man ju skänka bort den del som inte är barnens berättigade arvslott.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          hattstugan
          Inlägg 11-01-2013, 23:51
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Är även jag ur less på "tiggandet" till vad det än må vara på Radio/TV!! Har aldrig gett och kommer aldrig att ge pengar!
          Däremot har jag skänkt massor av tyger, garner och annat till Hjälporganisationer som gett direkt på plats!

Sen är det ju tur att här kommer det inte ens att finnas nåt efter mig den dag jag är borta!

Men de närmaste vet att får jag inga blommor när jag lever så kom inte med dom när jag är borta!
          Ge pengarna till nåt annat då!

Citera
          Motti
          Inlägg 11-01-2013, 23:55
          Länk hit: #46

Medlem

Aldrig att jag går på sådant skitsnack !om mina barn vill ta av sitt arv efter mig och skänka det så är det upp till dom när jag inte finns mer .Men ingen ska komma och snacka om vart mina pengar ska gå till det bestämer jag i första hand och i andra hand mina barn.Tycker det är skandalöst att sitta i TV och tigga testamentes pengar helt sjukt enligt mitt sätt att se på det .

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-01-2013, 00:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:55) *
          Aldrig att jag går på sådant skitsnack !om mina barn vill ta av sitt arv efter mig och skänka det så är det upp till dom när jag inte finns mer .Men ingen ska komma och snacka om vart mina pengar ska gå till det bestämer jag i första hand och i andra hand mina barn.Tycker det är skandalöst att sitta i TV och tigga testamentes pengar helt sjukt enligt mitt sätt att se på det .

Det visar väl den krassa verkligheten att vi bor i ett land där statligt finansierad forskning helt riktas på "heta" områden som Life science och telecom. Grundforskning för att rädda liv är väl inte sexigt nog för utbildningsdepartementet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 12-01-2013, 00:10
          Länk hit: #48

Medlem

Där har du helt rätt Piccante !sedan tycker jag att forskningen borde ligga i ALLAS intresse men det ska inte ske genom tiggeri på TV .Forskningspengar borde staten bidra med genom våra skattepengar och det gör de ju i en viss utsträckning men inga siffror som vi får ta del av ,samma med invandringen ingen Svensk medborgare får veta vad det kostar oss liksom Forskningen .Vi har ett stort utbyte av forskning mellen Sverige USA och framförallt Australien när det gäller genetik forskning och mickrobiologi mm .

Citera
          Rebecca
          Inlägg 12-01-2013, 10:24
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Motti @ 12-01-2013, 00:10) *
          Där har du helt rätt Piccante !sedan tycker jag att forskningen borde ligga i ALLAS intresse men det ska inte ske genom tiggeri på TV .Forskningspengar borde staten bidra med genom våra skattepengar och det gör de ju i en viss utsträckning men inga siffror som vi får ta del av ,samma med invandringen ingen Svensk medborgare får veta vad det kostar oss liksom Forskningen .Vi har ett stort utbyte av forskning mellen Sverige USA och framförallt Australien när det gäller genetik forskning och mickrobiologi mm .

Fast det där finns det visst siffror på. Tillgängliga för allmänheten. Googla lite... klart man får sålla lite med uppenbart rasistiska sidor som dyker upp angående invandringskostnaderna, men siffror finns. Samma sak med forskningen.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-01-2013, 10:42
          Länk hit: #50

Medlem

Undrar om du skulle tycka likadant om du en dag var beroende av den vård som du kan få tack vare dessa gåvor som människor frivilligt skänkt till forskning inom området. Men du kanske skulle tacka nej till hjälp? blink.gif

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-01-2013, 11:54
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Klart att Motti skulle tacka nej till hjälp. Enligt mitt sätt att se på det hela så ska Motti heller inte ha någon hjälp.

Ställer man inte upp för andra så ska man heller inte förvänta sig att andra ställer upp för en själv , så enkelt är det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rebecca
          Inlägg 12-01-2013, 12:16
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Bestämmer inte du själv var dina testementespengar ska gå?

Varför är det skandalöst? Jag tycker det är en jättebra idé som man kanske inte själv har kommit på. Vill man skänka pengar är det väl en toppengrej - man kanske inte känner för att ge alla pengar till barn osv och då är det ju perfekt att kunna göra en sån grej.

Vill man inte göra det är det väl bara att avfärda. Precis som att avfärda all annan reklam. Jag sitter ju inte och hetsar upp mig bara för att det gåtr en schamporeklam på tv som jag ogillar. "Åh, de vill att jag ska köpa deras produkt så de kan komma åt mina pengar, tiggeri, ARGH!!" Nej, man avfärdar det. Det är väl bättre att pengar går till forskning då som faktiskt kan hjälpa folk på riktigt.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-01-2013, 12:34
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja vården betalas ju via skattesedel så den är ju alla berättigad till. Om man vill ge eller inte till organisationer är ju helt upp till var o en. Frågan kanske är "vart gör pengarna bästa nytta". Där tror jag på mindre organisationer med engagerade medlemmar. U-länder reser sig inte ur fattigdom med hjälp av bistånd eftersom dom sällan kommer befolkningen tillgodo.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 12-01-2013, 13:46
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (mamamaggan @ 12-01-2013, 11:54) *
          Klart att Motti skulle tacka nej till hjälp. Enligt mitt sätt att se på det hela så ska Motti heller inte ha någon hjälp.

Ställer man inte upp för andra så ska man heller inte förvänta sig att andra ställer upp för en själv , så enkelt är det.

Jaså, så välgörenhet ska vara villkorad? Trodde välgörenhet var villkorslös och gjord med hjärtat för att man vill bidra utan baktankar.

Om villkoret att få hjälp är att man har "skänkt pengar till forskning" så är det ju inte frågan om välgörenhet mer utan en form av avgift eller försäkringslösning där man måste kunna visa på att man betalat sina bidrag för att få del av forskningsresultatet.

Nej, frivilliga bidrag är frivilliga och ska inte kopplas ihop med den eventuella nytta man kan få via forskningsresultaten. Vill man att det ska vara på annat sätt så får man lov att omvandla systemet till att bli något obligatoriskt för att kunna villkora nyttan av forskningen.

CITAT (Rebecca @ 12-01-2013, 12:16) *
          Bestämmer inte du själv var dina testementespengar ska gå?

Varför är det skandalöst? Jag tycker det är en jättebra idé som man kanske inte själv har kommit på. Vill man skänka pengar är det väl en toppengrej - man kanske inte känner för att ge alla pengar till barn osv och då är det ju perfekt att kunna göra en sån grej.

Vill man inte göra det är det väl bara att avfärda. Precis som att avfärda all annan reklam. Jag sitter ju inte och hetsar upp mig bara för att det gåtr en schamporeklam på tv som jag ogillar. "Åh, de vill att jag ska köpa deras produkt så de kan komma åt mina pengar, tiggeri, ARGH!!" Nej, man avfärdar det. Det är väl bättre att pengar går till forskning då som faktiskt kan hjälpa folk på riktigt.

Dagens sanning. Kunde inte säga det bättre själv. Trots allt finns det bra många personer som inte har några arvtagare och om de då får tips och ide om att testamentera bort sina pengar till en god sak är väl bara bra. Annars skiter man i det och pengarna går till allmänna arvsfonden istället. Och sen har vi de som inte vill att släkten ska ha pengarna av en eller annan orsak och då är det väl bra om de testamenterar bort sina pengar till nåt som de tycker känns vettigt.

Citera
          andersen
          Inlägg 12-01-2013, 13:46
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2013, 13:42) *
          Jaså, så välgörenhet ska vara villkorad? Trodde välgörenhet var villkorslös och gjord med hjärtat för att man vill bidra utan baktankar.

Om villkoret att få hjälp är att man har "skänkt pengar till forskning" så är det ju inte frågan om välgörenhet mer utan en form av avgift eller försäkringslösning där man måste kunna visa på att man betalat sina bidrag för att få del av forskningsresultatet.
          Nej, frivilliga bidrag är frivilliga och ska inte kopplas ihop med den eventuella nytta man kan få via forskningsresultaten. Vill man att det ska vara på annat sätt så får man lov att omvandla systemet till att bli något obligatoriskt för att kunna villkora nyttan av forskningen.

Håller med dej.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-01-2013, 14:00
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2013, 13:42) *

Men man kanske ska vara tacksam att det finns människor som skänker/har skänkt pengar till forskningen istället för att gnälla på att folk får reda på i TV hur man kan bidra om man vill.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-01-2013, 14:23
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2013, 13:46) *
          ........... Trots allt finns det bra många personer som inte har några arvtagare och om de då får tips och ide om att testamentera bort sina pengar till en god sak är väl bara bra. Annars skiter man i det och pengarna går till allmänna arvsfonden istället. Och sen har vi de som inte vill att släkten ska ha pengarna av en eller annan orsak och då är det väl bra om de testamenterar bort sina pengar till nåt som de tycker känns vettigt.

Precis min tanke! Alla har ju faktiskt inte barn.... Är väl jättebra att var och en får bestämma själv och att man får information om vart men kan skänka sina pengar!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-01-2013, 14:37
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (*Stintan* @ 12-01-2013, 14:00) *
          Men man kanske ska vara tacksam att det finns människor som skänker/har skänkt pengar till forskningen istället för att gnälla på att folk får reda på i TV hur man kan bidra om man vill.

tummenupp.gif

Mitt inlägg byggde på medmänsklighet .

Är upprikktigt arg på hur man kan ha mage att påstå det som Motti påstår om denna reklam. Visar man ingen medmänsklighet så ska man heller inte förvänta sig någon medmänsklighet tillbaka.

Till viss del så kan iaf jag se vissa saker som villkorade. Om man t ex inte VILL betala skatt ska man då få ta del av det som samhället erbjuder när det gäller t ex vård och omsorg ?

Det är högst frivillgt att ge till olika organisationer som gör vårt , eller andras , liv bättre men att gå så långt så att man vill förbjuda dem att tala om att man finns är för mig att gå alldeles för långt.

Man kan själv som sagt vara drabbas en dag och då bör man vara tacksam att det har skänkts pengar så att forskningen , och därmed behandlingen , gått framåt.

Hur ska dessa organisationer annars tala om att de finns ? Endast höra av sig när någon dött för att " tigga " pengar då ? Hur skulle det uppfattas ?

Regeringen har som redan sagts gjort det avdragsgillt att skänka till dessa organisationer , hur kan man då påstå att de i stället vill förbjuda dem ? Och det för att det är " professionellt tiggeri" att göra reklam ?

All annan reklam , är det också tiggeri ? " Tigger " inte dessa företag om att vi ska handla just dessas produkter ? Så skulle man ju kunna se det , eller hur ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 00:19
          Länk hit: #59

Medlem

Som tur är är jag inte beroende utan kan betala min vård själv även om en del här inte tycker jag ska ha någon ! också en dålig människosyn och inte speciellt omtänksam .
          Verkar som alla tycker man ska testamentera 10 på sin kvarlåtenskap och det är upp till var och en här bara att skaffa Vita dokumentet och skriva på !frågan är bara hur många av er som gjort det ?
          Vad jag blir upprörd över är att det lägs ut flera hundra tusen på dessa tiggerifilmer plus att det sitter många människor som kanske inte är klara i huvudet och som ser den här reklamne 8 gånger om dagen och blir bombaderade och som tar beslut som de aldrig skulle gjort om de var helt friska ! Är man normalbegåvad kan man ju ta ett förnuftigt beslut och bestäma själv .verkar som många här tycker det är rätt att köra upp människor på testamentespengar människor som kanske inte ens kan ta ett beslut för dagen .
          Alla här som är begåvade vet väl att man själv kan sätta in pengar om man vill på alla dessa fonder som nu figurerar på TV .Hade jag skänkt pengar till allt tiggeriet på TV så hade jag själv behövt hjälp nu !

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 00:30
          Länk hit: #60

Medlem

PS! de som dör och inte har arvingar :deras pengar går till allmänna arvsfonden och fördelas av staten till bla handikappade och andra organistioner . Läs p www. Wikipedia.se om :allmänna Arvsfonden .
          I Hjärt och lungfondens tiggreklam påstås det att alla pengar utan arvingar går till Staten vilket inte är sant !

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 09:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon