Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det Proffesionella tiggandet !
          Piccante
          Inlägg 18-01-2013, 02:17
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:30) *
          PS! de som dör och inte har arvingar :deras pengar går till allmänna arvsfonden och fördelas av staten till bla handikappade och andra organistioner . Läs p www. Wikipedia.se om :allmänna Arvsfonden .
          I Hjärt och lungfondens tiggreklam påstås det att alla pengar utan arvingar går till Staten vilket inte är sant !

Pengarna går ju till staten så till vida att staten (allm arvsfonden) fördelar pengarna.

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:19) *
          Som tur är är jag inte beroende utan kan betala min vård själv även om en del här inte tycker jag ska ha någon ! också en dålig människosyn och inte speciellt omtänksam .
          Verkar som alla tycker man ska testamentera 10 på sin kvarlåtenskap och det är upp till var och en här bara att skaffa Vita dokumentet och skriva på !frågan är bara hur många av er som gjort det ?
          Vad jag blir upprörd över är att det lägs ut flera hundra tusen på dessa tiggerifilmer plus att det sitter många människor som kanske inte är klara i huvudet och som ser den här reklamne 8 gånger om dagen och blir bombaderade och som tar beslut som de aldrig skulle gjort om de var helt friska ! Är man normalbegåvad kan man ju ta ett förnuftigt beslut och bestäma själv .verkar som många här tycker det är rätt att köra upp människor på testamentespengar människor som kanske inte ens kan ta ett beslut för dagen .
          Alla här som är begåvade vet väl att man själv kan sätta in pengar om man vill på alla dessa fonder som nu figurerar på TV .Hade jag skänkt pengar till allt tiggeriet på TV så hade jag själv behövt hjälp nu !

En människa som inte är tillräknelig och inte kan ta ekonomiska beslut själv har oftast en gode man/ förvaltare och kan inte skriva på hur som helst. Dessutom ställs ju vissa krav på ett testamente för att det ska vara giltigt så du blir upprörd i onödan...

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Monaxe
          Inlägg 18-01-2013, 08:00
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:30) *
          I Hjärt och lungfondens tiggreklam påstås det att alla pengar utan arvingar går till Staten vilket inte är sant !

Du som lungsjuk (astma) borde väl vara glad över att forskning flitigt bedrivs runt om på flera olika center i vårt land. Mycket av den forskningen sker genom anslag från privata fonder och stiftelser, som välvilliga och generösa medmänniskor skänkt.

Utan forskning hade du inte haft din astmamedicin idag.

Redigerat av Monaxe: 18-01-2013, 10:55

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-01-2013, 09:08
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:19) *
          Som tur är är jag inte beroende utan kan betala min vård själv även om en del här inte tycker jag ska ha någon ! också en dålig människosyn och inte speciellt omtänksam .
          Verkar som alla tycker man ska testamentera 10 på sin kvarlåtenskap och det är upp till var och en här bara att skaffa Vita dokumentet och skriva på !frågan är bara hur många av er som gjort det ?
          Vad jag blir upprörd över är att det lägs ut flera hundra tusen på dessa tiggerifilmer plus att det sitter många människor som kanske inte är klara i huvudet och som ser den här reklamne 8 gånger om dagen och blir bombaderade och som tar beslut som de aldrig skulle gjort om de var helt friska ! Är man normalbegåvad kan man ju ta ett förnuftigt beslut och bestäma själv .verkar som många här tycker det är rätt att köra upp människor på testamentespengar människor som kanske inte ens kan ta ett beslut för dagen .
          Alla här som är begåvade vet väl att man själv kan sätta in pengar om man vill på alla dessa fonder som nu figurerar på TV .Hade jag skänkt pengar till allt tiggeriet på TV så hade jag själv behövt hjälp nu !

Ibland när man läser dina inlägg vill man bara ställa sig och dunka huvudet i väggen..... läser du ingenting av dom svar du får???? Det fetmarkerade har du ju fått svar på i massor av inlägg. Du rabblar ju bara upp samma sak gång på gång utan hänsyn till alla som lägger tid och tankemöda på att ge dig svar på det du skriver thumbdown.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Monaxe
          Inlägg 18-01-2013, 10:58
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2013, 09:08) *
          Ibland när man läser dina inlägg vill man bara ställa sig och dunka huvudet i väggen..... läser du ingenting av dom svar du får???? Det fetmarkerade har du ju fått svar på i massor av inlägg. Du rabblar ju bara upp samma sak gång på gång utan hänsyn till alla som lägger tid och tankemöda på att ge dig svar på det du skriver thumbdown.gif

no.gif

Det är verkligen som att tala för döva öron.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-01-2013, 12:42
          Länk hit: #65

Medlem

För att klara ut alla missförstånd:
          Allmänt om testamenten:

CITAT
          Kan jag upprätta ett testamente själv?

Om tillgångarna inte är så komplicerade (där ingen nyttjanderätt, förvaltarskap, förfoganderätt eller avkomsträtter eller liknande ska regleras) går det alldeles utmärkt att upprätta testamentet själv med en lämplig och anpassad mall. Det viktigaste är att man då uppfyller de formella kraven som är:

Vara upprättat i skrift och undertecknat av testatorn (Den som arvet avser)
          Testators underskrift måste vara bevittnad av två personer som inte är jäviga, dvs:
          - personerna måste vara över 15 år
          - personerna lider inte av psykisk störning som gör att de inte förstår betydelsen av vittnesbekräftelsen
          - personerna är inte släkt i rätt upp- eller nedstigande led (såsom föräldrar, farföräldrar, barn eller barnbarn). De får heller inte vara make eller syskon, inte ens till någon i släktledet.
          http://densistavilan.se/info/testamente

CITAT
          Klander av testamente - Det är endast arvingar som kan väcka klander mot ett testamente, inte testamentstagare.

Detta måste göras inom sex månader från det att delgivning av testamentet skett om klandertalan görs på grund av att:
          • Man anser att testatorn inte var behörig att upprätta ett testamente.
          • Man anser att formkraven för ett lagligt upprättat testamente inte var följda.
          • Man kan påvisa att testatorn var psykiskt störd vid upprättandet av testamentet.
          • Man anser att testamentet är upprättat under tvång
          • Testatorn har blivit lurad att upprätta testamentet
          • Testatorns oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning har utnyttjats och missbrukats.
          • Någon har svikligen förlett testatorn att upprätta testamentet
          • Testatorn har upprättat testamentet efter att ha missuppfattat något som varit bestämmande för honom att göra detta.

I övriga fall gäller inte sexmånadersregeln.

När testamentet delges arvingarna bör man, om man anser att det är felaktigt, vara noga med att inte skriva under att man godkänner det utan att man har tagit del av det, annars förlorar man sin rätt att klandra testamentet.

http://www.internetjuridik.com/familjeratt...testamente.html

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 20:31
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Var så goda att dunka huvudet i väggen !jag tycker ändå inte om tiggeri, att de vill åt testamenten dessutom är lågt .Sverige är ett fritt land och det ska vara upp till var och en vad man vill tycka och vilka åsikter man har .Min åsikt står fast !hatar tiggeri på TV .Lägg dom pengarna på forskning istället .

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-01-2013, 21:01
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 20:31) *
          Var så goda att dunka huvudet i väggen !jag tycker ändå inte om tiggeri, att de vill åt testamenten dessutom är lågt .Sverige är ett fritt land och det ska vara upp till var och en vad man vill tycka och vilka åsikter man har .Min åsikt står fast !hatar tiggeri på TV .Lägg dom pengarna på forskning istället .

Ska ideella organisationer satsa alla sina pengar på forskning och inte ha utåtriktad verksamhet kvar? Hur vore det om vår regering kunde finansiera forskning i större utsträckning istället för att ge skatterabatter åt dom som äter ihjäl sig på mc Donalds eller åt de som inte orkar städa sina (onödigt) stora Täbyvillor?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 21:07
          Länk hit: #68

Medlem

Nu tycker jag diskutionen spårar ur´och att vi ska hålla oss till tråden ! Proffesionelt tiggeri har inte mycket med Mac Donalds att gör i sak. Men å andra sidan är Mac Donalds orsaken till all övervikt som skapar sjuklig fettma både bland barn och vuxna och därmed hjärtsjukdom diabetes mm!

Redigerat av Motti: 18-01-2013, 21:08

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 18-01-2013, 23:16
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Min far lever tack vare att Hjärt-lungfonden bidragit med pengar till forskning. Han genomgick flera ballongsprängningar med inopererade stentar och till slut en by pass-operation. Om det inte varit för att att Hjärt-lungfonden tiggt till sig pengar på det "professionella tiggandet" till forskning så hade min far kanske inte varit i livet idag.Så när du motti säger att det är fel med det professionella tiggandet så säger du samtidigt att det är fel att min far är i livet. Tänk på det.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 18-01-2013, 23:21
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Monica i Nässjö @ 18-01-2013, 23:16) *
          Min far lever tack vare att Hjärt-lungfonden bidragit med pengar till forskning. Han genomgick flera ballongsprängningar med inopererade stentar och till slut en by pass-operation. Om det inte varit för att att Hjärt-lungfonden tiggt till sig pengar på det "professionella tiggandet" till forskning så hade min far kanske inte varit i livet idag.Så när du motti säger att det är fel med det professionella tiggandet så säger du samtidigt att det är fel att min far är i livet. Tänk på det.

Motti tror kanske att hon kan köpa den vård som behövs.

Och att alla mediciner, operationstekniker etc kommer från annat håll, dvs inte är framsforskat på olika kliniker med hjälp från ex hjärtlungfonden...

Redigerat av Monaxe: 19-01-2013, 00:37

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 23:22
          Länk hit: #71

Medlem

Min mor blev baypass opererad i Linköping och bytte fyra kranskärl efter två hjärtinfakter !Vad har det med tiggeriet att göra ?

Citera
          Monaxe
          Inlägg 18-01-2013, 23:24
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 23:22) *
          Min mor blev baypass opererad i Linköping och bytte fyra kranskärl efter två hjärtinfakter !Vad har det med tiggeriet att göra ?

Hur tror du tekniken att genomföra by-pass har kommit till? Jo genom gedigen långvarig forskning med pengar från bla hjärtlungfonden som du retar dig så på.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 23:43
          Länk hit: #73

Medlem

Forskning är naturligt vis bra på alla vis !har en <morbror som forskat i mickrobiologi och den forskningen har gjort stora framgångar De så kallat arvslösa pengarna går till "Allmäna arvsfonden"och de pengarna går oavkortat till forskning !Varför ska man då skriva testamente för förmån för Hjärt Lungfonden ?Det finns väl många hemska sjukdommar som tex barncancer osv som ska ha lika stor chans till att få pengar .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2013, 00:07
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 23:43) *
          Forskning är naturligt vis bra på alla vis !har en <morbror som forskat i mickrobiologi och den forskningen har gjort stora framgångar De så kallat arvslösa pengarna går till "Allmäna arvsfonden"och de pengarna går oavkortat till forskning !Varför ska man då skriva testamente för förmån för Hjärt Lungfonden ?Det finns väl många hemska sjukdommar som tex barncancer osv som ska ha lika stor chans till att få pengar .

Japp Barncancerfonden "tigger" också i TV.

När det gäller vart Allmänna arvsfondens pengar går så har du fel. Kopierar in direkt från deras sida detta:

"Det här stödjer Arvsfonden: Arvsfonden stödjer ideella föreningar och andra icke-vinstdrivande organisationer, som vill pröva nya idéer för att utveckla verksamheter för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning på deras egna villkor. Vi vill ge organisationerna möjlighet att pröva nya idéer som kan utveckla verksamheten inom olika områden.

Arvsfonden stödjer verksamhet som stärker ställningen i samhället för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Målet är att utveckla välfärd, livskvalitet, delaktighet, jämlikhet och jämställdhet samt bidra till social, etnisk och kulturell integration.

FN:s barnkonvention är grundpelaren i arvsfondens satsning på barn och unga. Alla beslut och all verksamhet utgår från den."

http://www.arvsfonden.se/default____3.aspx

Redigerat av *Stintan*: 19-01-2013, 00:08

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 19-01-2013, 00:09
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Minnet svek.

Redigerat av Kryddan03: 19-01-2013, 00:19

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2013, 00:24
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ta en funderare på hur många släktingar/bekanta som hade överlevt om fler hade skänkt pengar till sådana organisationer som du kallar för tiggare.

Motti , du har skrivt att i Småland så tänker ni på varandra och ställer upp för varandra eftersom ni ger pengar till sådana här organisationer i stället för blommor vid begravningen.

Har du aldrig funderat på att den personen kanske hade levt i dag om fler skänkt pengar innan de dött ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-01-2013, 00:43
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Motti @ 18-01-2013, 21:07) *
          Nu tycker jag diskutionen spårar ur´och att vi ska hålla oss till tråden ! Proffesionelt tiggeri har inte mycket med Mac Donalds att gör i sak. Men å andra sidan är Mac Donalds orsaken till all övervikt som skapar sjuklig fettma både bland barn och vuxna och därmed hjärtsjukdom diabetes mm!

Du missade min poäng där... McDonalds användes som exempel i debatten om sänkningen av restaurangmomsen. Den momssänkningen (skatterabatten) skulle ju öka jobben men de blev väl 5- 10 st totalt samtidigt som det minskade skatteintäkterna med miljoner. Istället för att subventionera hamburgare och städning hos överklasskärringar så kunde man satsat de miljonerna på forskning. Nu är inte forskning lika prioriterat, därför "tigger" de som stödjer forskning så att projekten kan fortsätta.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 19-01-2013, 07:09
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Piccante @ 19-01-2013, 00:43) *
          Du missade min poäng där... McDonalds användes som exempel i debatten om sänkningen av restaurangmomsen. Den momssänkningen (skatterabatten) skulle ju öka jobben men de blev väl 5- 10 st totalt samtidigt som det minskade skatteintäkterna med miljoner. Istället för att subventionera hamburgare och städning hos överklasskärringar så kunde man satsat de miljonerna på forskning. Nu är inte forskning lika prioriterat, därför "tigger" de som stödjer forskning så att projekten kan fortsätta.

Nu gör du ju som som Rädda Barnen, Majblomman med flera, dvs. använder av helt felaktiga siffror i ditt debattinlägg. Tycka vad man vill kan man göra men man bör nog använda sig av fakta i sitt argumenterade, eller hur?
          Sänkningen av restaurangmomsen har hittills givit 5000 nya jobb enl. SCB, och jobb till just ungdomar som behöver få in en fot på arbetsmarknaden. Rut har väl givit betydligt fler jobb skulle jag tro, ca 500 000 personer utnyttjade ju avdragsmöjligheten 2012 och så många lär inte de du föraktfullt kallar för "överklasskäringar" vara. (f.ö. är det säkert lika många män som kvinnor som behöver hjälp med städning??)

När det sen gäller de ihoptiggda pengarna så vet man ju inte heller hur mycket som verkligen går till det behjärtansvärda ändamålet det sägs att det skall gå till. Hur det är med just Hjärtfonden vet jag inte men när det gäller t.ex. Röda Korset så upptäcktes ju för ett par år sedan en väldigt kostsam administration och skyhöga löner till generalsekreterare m.fl.

Efter 35 yrkesverksamma år i landet med världens högsta skatter på arbete så anser jag mig mer än väl betalat min del till samhället och nog borde väl landet med just världens högsta skatter få en slant över till forskning.
          Jag håller med Motti, jag gillar inte det offentliga tiggeriet som lever på att få folk att känna dåligt samvete och rent osmakligt tycker jag "testamentestiggeriet är.
          Gita
          P.s. Vilka avser du med uttrycket "överklasskärringar? Är det sådana som jag, dvs. heltidsarbetande medelinkomsttagare? D.s

Redigerat av Gita: 19-01-2013, 07:15

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2013, 08:18
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 19-01-2013, 07:09) *
          Nu gör du ju som som Rädda Barnen, Majblomman med flera, dvs. använder av helt felaktiga siffror i ditt debattinlägg. Tycka vad man vill kan man göra men man bör nog använda sig av fakta i sitt argumenterade, eller hur?
          Sänkningen av restaurangmomsen har hittills givit 5000 nya jobb enl. SCB, och jobb till just ungdomar som behöver få in en fot på arbetsmarknaden. Rut har väl givit betydligt fler jobb skulle jag tro, ca 500 000 personer utnyttjade ju avdragsmöjligheten 2012 och så många lär inte de du föraktfullt kallar för "överklasskäringar" vara. (f.ö. är det säkert lika många män som kvinnor som behöver hjälp med städning??)

När det sen gäller de ihoptiggda pengarna så vet man ju inte heller hur mycket som verkligen går till det behjärtansvärda ändamålet det sägs att det skall gå till. Hur det är med just Hjärtfonden vet jag inte men när det gäller t.ex. Röda Korset så upptäcktes ju för ett par år sedan en väldigt kostsam administration och skyhöga löner till generalsekreterare m.fl.

Efter 35 yrkesverksamma år i landet med världens högsta skatter på arbete så anser jag mig mer än väl betalat min del till samhället och nog borde väl landet med just världens högsta skatter få en slant över till forskning.
          Jag håller med Motti, jag gillar inte det offentliga tiggeriet som lever på att få folk att känna dåligt samvete och rent osmakligt tycker jag "testamentestiggeriet är.
          Gita
          P.s. Vilka avser du med uttrycket "överklasskärringar? Är det sådana som jag, dvs. heltidsarbetande medelinkomsttagare? D.s

Vet du vad jag tror Gita? Det är nog bara folk som har gott om pengar som får dåligt samvete av Hjärt-lungfondens och barncanserfondens TV-reklam. Som en parentes undrar jag om du kan svara på vad det är för skillnad på avdrag och bidrag?

När det gäller barnfattigdomen är jag inte ett dugg förvånad att du inte förstår vad det är fråga om utan som vanligt sparkas det på de svagaste i samhället, i det här fallet barnen. Bedrövligt är bara förnamnet.

Vet du vad medelinkomsten är för dem som har jobb? Tvivlar starkt på att du tjänar en bra bit inder 30.000/månad.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-01-2013, 10:01
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag kan också tycka att det under de senaste åren blivit väl mycket "välgörenhetstiggeri" framförallt på TV, både i form av annonser och galor. Jag föredrar i princip statliga skattefinansierade insatser framför privat välgörenhet. Men så har jag också varit motståndare till en rad av de skattesänkningar som gjorts under senare år och som främst kommit de redan ganska välbärgade (inkl. mig själv) till del.

Det jag dock har svårt att förstå är hur ni två (Motti och Gita), som uppenbarligen stöder alliansens politik, både vill betala mindre skatt och slippa ge till välgörenhet. Jag anar en doft av egoism och snålhet...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 16:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon