Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det Proffesionella tiggandet !
          gnon49
          Inlägg 19-01-2013, 11:29
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Kommer inte dom mesta forskningsanslagen från staten o näringslivet? Läkemedelsindustrin forskar ju på många intressanta områden där det finns pengar att hämta om man lyckas. Privata insamlingar är inte fel men knappast avgörande för dom framsteg som görs. Sverige är rikt. Vill staten satsa än mer på forskningen så kan man göra det. Det viktigaste är nog forskningen kring vår framtida energiförsörjning. Om reklam tycker jag inte, oavsett budskap.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-01-2013, 12:47
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (gnon49 @ 19-01-2013, 11:29) *
          Kommer inte dom mesta forskningsanslagen från staten o näringslivet? Läkemedelsindustrin forskar ju på många intressanta områden där det finns pengar att hämta om man lyckas. Privata insamlingar är inte fel men knappast avgörande för dom framsteg som görs. Sverige är rikt. Vill staten satsa än mer på forskningen så kan man göra det. Det viktigaste är nog forskningen kring vår framtida energiförsörjning. Om reklam tycker jag inte, oavsett budskap.

Att forska fram nya läkemedel är oerhört dyrt. Naturligtvis är läkemedelsindustrin i första hand inriktad på att stötta forskning som i slutändan genererar läkemedel som under patenträttighetstiden generar rejäla vinster.
          Forskning som gäller kroniska åkommor sponsrars stenghårt, medan det är nästan omöjligt att få fram pengar till bättre antibiotika.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-01-2013, 14:18
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Aqvakul @ 19-01-2013, 12:47) *
          Att forska fram nya läkemedel är oerhört dyrt. Naturligtvis är läkemedelsindustrin i första hand inriktad på att stötta forskning som i slutändan genererar läkemedel som under patenträttighetstiden generar rejäla vinster.
          Forskning som gäller kroniska åkommor sponsrars stenghårt, medan det är nästan omöjligt att få fram pengar till bättre antibiotika.

Forskningspolitiken kritiseras ofta för att favorisera spetsforskning. Det är högre ansett att forska på specifika åkommor och ta patent på mediciner mot dessa än att ägna sig åt grundforskning där man forskar i förståelsen för bakomliggande orsaker och funktioner men kanske inte kan omsätta den kunskapen direkt i en säljbar produkt. Men utan grundforskning är heller inte vidare utveckling möjlig. När det gäller livsstilssjukdomar som tex cancer som utvecklas under lång tid så är forskningen väldigt resurskrävande då man måste kartlägga patientgrupper i kanske 10- 20 år för att kunna se variation i vad som gör att vissa blir sjuka och inte andra. Hjärt & kärlsjukdomar är ju ofta kostrelaterat tex, tar lång tid det med.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 19-01-2013, 15:11
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (gnon49 @ 19-01-2013, 11:29) *

Nej, statens bidrag till grundforskningen är väldigt liten i jämförelse med de donationer som kommer in via dessa organisationer.

Forskningen på läkemedelsföretagen är ingen grundforskning som är förutsättningslös, dvs de forskar inte om de inte ser en omedelbar vinst för deras produkter. Så läkemedelsföretag forskar inte på hur man bäst förebygger en sjukdom eller vilken operationsmetod som är bäst. De föredrar att utveckla medicin.

Därför behövs donationer så även kunskap skapas om hur man undviker sjukdom, hur man rehabiliterar, opererar etc..... Och framför allt så forskning kan ske inom områden där läkrmedelsbolagen inte ser någon ekonomidk vinst för sina egna bolag.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2013, 20:45
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Att ta fram ett nytt läkemedel kan ta en massa år , 10 - 15 år kanske , och kosta massor med pengar. Klart att läkemedlesföretagen inte tar fram något de inte kan få tillbaka pengarna på.

Sedan kostar det att försäkra sig om att det inte tillverkas " piratkopior " , kostar också.

Där finns ett av skälen till att utvecklingen av nya läkemedel flyttas från Sverige.

Att tro att staten står för forskningspengar för att få veta vad olika sjukdomar beror på och om man kan göra något för att hindra att man får sjukdomen , kan hindra den från att utvecklas fullt ut eller bota gör nog väldigt många .

Men så är det inte och om nu t ex McDonalds ska få göra reklam för något som försämrar vår hälsa så tycker jag att vi skulle i så fall ta bort den reklamen före reklam om att det finns möjlighet att hjälpa redan sjuka eller kan göra så att folk slipper bli sjuka.

Varför ska t ex McDonalds få tigga våra pengar men inte de som kan hjälpa oss ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 19-01-2013, 22:15
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

När det gäller att betala skatt så har nog både min man och jag bidragit mer än de flesta här gör under hela sin levnad .Att rösta på alliansen gör en inte automatiskt till en kall människa som inte har förståelse för andras lidande det vill jag verkligen poängtera ,tycker det är rent barnsligt att ens påstå något sådant då lever man inte med medkänsla eller vill man inte veta eller höra .Vi har skänkt rikligt med pengar både till Cancerfonden Hjärt-lungfonden och till mina Gatubarn i Bolivia som ligger mig väldigt varmt om hjärtat ,även Frälsningsarmen fick en slant till jul till dom hemlösa ,plus många andra .
          Jag vill inte bli indoktrinerad och övertalad att skänka pengar från TV och som sakt många människor vet inte riktigt vad dom gör därför tycker jag var och en kan ta ställning om man vill skänka pengar det är bara att ringa efter ett inbetalningskort eller gå in på datorn och skaffa uppgifter om hur du ska gå till väga !

Citera
          Rebecca
          Inlägg 19-01-2013, 22:22
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (mamamaggan @ 19-01-2013, 20:45) *
          Men så är det inte och om nu t ex McDonalds ska få göra reklam för något som försämrar vår hälsa så tycker jag att vi skulle i så fall ta bort den reklamen före reklam om att det finns möjlighet att hjälpa redan sjuka eller kan göra så att folk slipper bli sjuka.
          Varför ska t ex McDonalds få tigga våra pengar men inte de som kan hjälpa oss ?

Åh, du har så rätt i detta!!

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 19-01-2013, 22:37
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Motti @ 19-01-2013, 22:15) *
          När det gäller att betala skatt så har nog både min man och jag bidragit mer än de flesta här gör under hela sin levnad .Att rösta på alliansen gör en inte automatiskt till en kall människa som inte har förståelse för andras lidande det vill jag verkligen poängtera ,tycker det är rent barnsligt att ens påstå något sådant då lever man inte med medkänsla eller vill man inte veta eller höra .Vi har skänkt rikligt med pengar både till Cancerfonden Hjärt-lungfonden och till mina Gatubarn i Bolivia som ligger mig väldigt varmt om hjärtat ,även Frälsningsarmen fick en slant till jul till dom hemlösa ,plus många andra .
          Jag vill inte bli indoktrinerad och övertalad att skänka pengar från TV och som sakt många människor vet inte riktigt vad dom gör därför tycker jag var och en kan ta ställning om man vill skänka pengar det är bara att ringa efter ett inbetalningskort eller gå in på datorn och skaffa uppgifter om hur du ska gå till väga !

Hur i hela friden kan du veta hur mycket andra har betalat i skatt?

Du påstår saker om andra som du inte har någon som helst vetskap om, återigen Motti, skaffa källor innan du kommer med påståeden tagna helt ur luften.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 19-01-2013, 22:51
          Länk hit: #89

Medlem

Efter som vi är egna företagare så betalar vi skatt och mer än gemene man !en annställd betalar inte på långa vägar dom skatterna ,så jag vet vad jag talar om .Alla som har höga inkomster förmögenheter som driver egen verksamhet får betala skatt därefter ,som anställd är det ju inte på långa vägar samma skattesatser som de som driver verksamhet betalar .Jag har själv haft eget företag och har bra koll på hur det fungerar jag har också varit anställd i flera år . Utan företagare som vågar satsa så fanns det inga jobb heller .

Citera
          Rebecca
          Inlägg 19-01-2013, 22:54
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Motti @ 19-01-2013, 22:51) *
          Efter som vi är egna företagare så betalar vi skatt och mer än gemene man !en annställd betalar inte på långa vägar dom skatterna ,så jag vet vad jag talar om .Alla som har höga inkomster förmögenheter som driver egen verksamhet får betala skatt därefter ,som anställd är det ju inte på långa vägar samma skattesatser som de som driver verksamhet betalar .Jag har själv haft eget företag och har bra koll på hur det fungerar jag har också varit anställd i flera år . Utan företagare som vågar satsa så fanns det inga jobb heller .

Jo men hur kan du förutsätta att ingen annan här inne inte är egen företagare?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 19-01-2013, 22:59
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Min man är egen företagare så jag vet också hur det fungerar. ca 50% av det han får in går till skatt, moms och sociala avgifter. Förutsatt att han inte har några avdrag, vilket ju de flesta företagare har.
          Av dessa 50% är det lika mycket "vanlig" skatt som en anställd har. Skillnaden är att egenavgifterna och ev moms betalas av arbetsgivaren utan att den anställda ser det i lönespecen.

Citera
          Motti
          Inlägg 19-01-2013, 23:05
          Länk hit: #92

Medlem

Men låt oss säga att din man tar ut en vinst på företaget då betalar han 70 % skatt på det han tar ut i vinst ,tänk då att han tar ut 2 millioner så får han skatta 700 000 på dom ,hur många annställda betalar det varje år eller vart annat ?Plus att du skattar på din inkomst=lön .

Redigerat av Motti: 19-01-2013, 23:06

Citera
          Monaxe
          Inlägg 19-01-2013, 23:14
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Nu är du ju där igen!!! Hur många av oss odlaiter är egna företagare och hur många är anställda?

Det har du inte en endaste aning om!!!

Här finns flera som är egna företagare men har den goda smaken att inte tjata om varken sina pengar ellor firmor i vart och varannat inlägg!!!

Jag tror att alla numera vet att ni är rika, egna företagare. bor på landet vid en sjö... jösses, nu orkar jag inte mer. slap.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 19-01-2013, 23:19
          Länk hit: #94

Medlem

Nu tycker jag att du går till personangrepp Monax och det ska väl inte behövas om man är vuxen !Det är ju så att jag bara svarat på det vi diskuterar om du tycker jag är jobbig så är det väl bara att låta bli att läsa denna tråden !svårare än så är det inte .Hoppas du får en bra helg .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2013, 23:43
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 19-01-2013, 23:05) *
          Men låt oss säga att din man tar ut en vinst på företaget då betalar han 70 % skatt på det han tar ut i vinst ,tänk då att han tar ut 2 millioner så får han skatta 700 000 på dom ,hur många annställda betalar det varje år eller vart annat ?Plus att du skattar på din inkomst=lön .

Byt revisor! Det finns massor av knep för att minska skatten på vinsten man eventuellt tar ut. Du kan väl ändå inte mena att din man plockar ut 2 miljoner av vinsten vart och varannat år ur företaget? Jo jag har levt med egna företagare i hela mitt liv så lite hum har jag om hur det fungerar.

För övrigt fanns inte tilstymmelse till personangrepp i Monaxes inlägg! Det är du och ingen annan som snackar om ert företag och era pengar. Vad har det för relevans i ämnet hur mycket skatt ni betalat. Det handlade ju om det "proffesionella" tiggeriet. Det går ändå inte tillräckligt med skattepengar till forskningen så därför behövs frivilliga bidrag. Vill du inte se reklamen så byt kanal hur svprt kan det vara.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 19-01-2013, 23:59
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Motti @ 19-01-2013, 23:05) *

Hur får du ihop det där?
          70% på två miljoner är 1,4 miljoner...

Citera
          Motti
          Inlägg 20-01-2013, 00:10
          Länk hit: #97

Medlem

Förstår hur du tänker Biggan men det fungerar inte så i verkligheten !Är man småföretagare som vi med 8 anställda så är det bara att sköta sig vi har en bra revisor som sköt våra papper i många år .Min man och hans bror jobbar åt stora företag som tex IKEA då kan man inte fuska med att betala skatt eller försöka krypa undan .Ikea villa ha spesade fakturor och kvitton liksom andra företag som min man och hans bror tillverkar för ,alla vill ha kvitton för sina avdrag deklarationer mm ,går inte att fuska en tia när man har med sådana företag att göra ,och därmed måste du köra shyst betala din skatt osv.Visst finns det företag som fuskar och annat men de blir inte långvariga .Vi har drivit vårt företag i 32 år och har aldrig under dessa år haft en revision eller ens blivit seda under lup av skatteverket därför att vi har betalat skatt och inte hållt på med svartaffärer och annat .Vi kör vitt och det gynnar både oss våra anställda och företaget .

Precis så mycket blev det över efter skatt Anma !Tar du ut en vinst i ditt företag så skattar du 70 % rätt av .

Citera
          Anma
          Inlägg 20-01-2013, 00:18
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:10) *
          Förstår hur du tänker Biggan men det fungerar inte så i verkligheten !Är man småföretagare som vi med 8 anställda så är det bara att sköta sig vi har en bra revisor som sköt våra papper i många år .Min man och hans bror jobbar åt stora företag som tex IKEA då kan man inte fuska med att betala skatt eller försöka krypa undan .Ikea villa ha spesade fakturor och kvitton liksom andra företag som min man och hans bror tillverkar för ,alla vill ha kvitton för sina avdrag deklarationer mm ,går inte att fuska en tia när man har med sådana företag att göra ,och därmed måste du köra shyst betala din skatt osv.Visst finns det företag som fuskar och annat men de blir inte långvariga .Vi har drivit vårt företag i 32 år och har aldrig under dessa år haft en revision eller ens blivit seda under lup av skatteverket därför att vi har betalat skatt och inte hållt på med svartaffärer och annat .Vi kör vitt och det gynnar både oss våra anställda och företaget .

Precis så mycket blev det över efter skatt Anma !Tar du ut en vinst i ditt företag så skattar du 70 % rätt av .

Du skrev tvärt om där uppe.

En arbetare får behålla ca 100.000 kr mer med en inkomst på två miljoner.

Citera
          Motti
          Inlägg 20-01-2013, 00:32
          Länk hit: #99

Medlem

Vet inte va du menar Anma !men om du som företagare tar ut en vinst på 2 mille får du skatta 70% så är det .

PS !det gäller all vinst du tar ut i ett företag ,70% skatt .

Citera
          Biggan_
          Inlägg 20-01-2013, 00:33
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:10) *

Blanda inte in mej i detta!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 08:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon