Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skall staten ge pengar till kultur?
          gnon49
          Inlägg 14-01-2013, 21:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Hur man behandlar konst o konstnärer är ju ett mått på hur demokratin mår. Gynna eller missgynna en viss konst eller konstnär hör inte demokratin till.
          För mig får Lars Wilks gärna måla rondellhundar även om jag inte vill ha den konsten i mitt hem. I en kommuns budget finns ju i regel alltid avsatt medel för just konst o utsmyckning. Det gör vårt samhälle lite mindre trist. Fast stora monument över en viss politik är ju inte konst, snarare förtryck. Men i Sverige är vi skonade av sådant.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-01-2013, 21:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst ska samhället stödja konst. Men sen jag sett den senaste installationen i Malmö konsthall, som var urtrist och som bara sysselsatte två vakter, så undrar man ibland om pengarna används rätt..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-01-2013, 22:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Gita @ 14-01-2013, 20:27) *
          Tjohej, here we go again! Varför inte hålla sig till fakta? Jobbskatteavdraget ger mest i kronor och ören vid en inkomst omkring 30 000 kr/mån och mest procentuellt vid ca 20 000 kr i månad. Inte särskilt höga inkomster enl. min mening. Och vet du vad, en tusenlapp mer i plånboken ger ganska många möjligheten att konsumera även lite kultur. Dvs, den typ av kultur man själv väljer, inte den av staten förespråkade och från ovan godkända.
          Gita

Men varför ska sådana som jag , d v s sjukpensionärer , behöva gynna folk som kan jobba ihop sina pengar ?

Dessa uppgifter om vilka inkomster som får mest med av jobbskatteavdraget kan jag inte bestrida just nu , har inte tid att kolla , men tvivlar storligen på uppgifterna.

Redigerat av mamamaggan: 14-01-2013, 22:23

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Bengalow
          Inlägg 14-01-2013, 22:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Varför lyder inte "konsten" under Mammons regler, som allt annat? Om någon konstnär är så duktig, att han kan leva på sina alster, så är det ju fina fisken. Men varför skall en s.k. "konstnär, som inte har sina köpare/beundrare betalas av allmänna medel för sina bidrag till kulturen. Han/hon är ju oftast glömd innan jordfärstningen. Jag har likadan uppfattning om skådespelare - dom växer sig själv, och oss, över huvudet. Det finns ju inte ett enda nyhetsprogram utan att man har taskspelare som gäst, och som berättar om hur intensivt dom jobbar, hur svårt det är att gestalta roller o.s.v. Bort med statens slöseri. Dom som vill betala för att gå på opera, skall betala vad det kostar. Det är ju den "fina" publiken, som i slutänden subventioneras...dom som har råd att betala för sig. Har ni sett ett mingel i foajén på Dramaten, eller på Operan? Fy tusan...

Citera
          Gita
          Inlägg 15-01-2013, 18:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Bengalow @ 14-01-2013, 22:56) *
          Det är ju den "fina" publiken, som i slutänden subventioneras...dom som har råd att betala för sig. Har ni sett ett mingel i foajén på Dramaten, eller på Operan? Fy tusan...

Kanske skulle du själv pröva på att mingla i Dra-matens eller Operans foajer innan du fäller dina lite nedlåtande omdömen. Det är faktiskt väldigt, väldigt trevligt!
          Gita

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-01-2013, 18:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Gita du får mingla hur mycket du vill, bryr mig inte så länge du inte gör det på mina/våras kostnader,dvs på skattekostnaden.

Konstnärslön är alldeles åt skogen. Det finns något som heter hederligt arbete........ Kan dom s-k. konstnärer int elivnära sig på sin konst så skall dom, precis som alla andra, söker sig ett arbete. Skadar inte dom heller....

Elisabeth

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-01-2013, 18:46
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Känner du inte hur "bidragen" haglar över dig i den miljön? <1000,- per biljett lär besöken kosta skattebetalrna.
          Att mingla i dessa foajeer är mig fjärran. Jag har aldrig känt behov av frotteras med kändisar, eller de som tror sig vara sådana. Det är sannerligen toppen av kultursnobberi. Avskaffa bidragen till sådant, som inte för kulturen framåt. Då är Huggorms syn på kultur tusan så mycket mer värd, än talkade peruker och sidenblåsor. Det är inget fel på operamusik, det gillar jag, men publiken...tar mig för pannan!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-01-2013, 18:46
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-01-2013, 18:45) *
          Gita du får mingla hur mycket du vill, bryr mig inte så länge du inte gör det på mina/våras bekostnad,dvs på skattekostnaden.

Konstnärslön är alldeles åt skogen. Det finns något som heter hederligt arbete........ Kan dom s-k. konstnärer int elivnära sig på sin konst så skall dom, precis som alla andra, söker sig ett arbete. Skadar inte dom heller....

Elisabeth

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-01-2013, 19:11
          Länk hit: #29

Medlem

Där blev det något fel förut. skulle ändra i mit inlägg men det bleb ett nytt inlägg. Sorry....

Citera
          Motti
          Inlägg 15-01-2013, 19:45
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker man ska ge ett visst stöd men inte till varje pris !

Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-01-2013, 21:19
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 18:46) *
          Känner du inte hur "bidragen" haglar över dig i den miljön? <1000,- per biljett lär besöken kosta skattebetalrna.

Dessutom är det inte så lättillgängligt för alla, och många har inte ens råd att besöka Dramaten eller Operan!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Gita
          Inlägg 16-01-2013, 18:51
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 14-01-2013, 22:23) *
          Men varför ska sådana som jag , d v s sjukpensionärer , behöva gynna folk som kan jobba ihop sina pengar ?

Dessa uppgifter om vilka inkomster som får mest med av jobbskatteavdraget kan jag inte bestrida just nu , har inte tid att kolla , men tvivlar storligen på uppgifterna.

Det vore väl klokt att kolla lite fakta innan du redogör för dina bestämda åsikter.
          Lite mer om jobbskatteavdraget kan du bl.a. läsa här
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 16-01-2013, 19:03
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 18:46) *
          Att mingla i dessa foajeer är mig fjärran. Jag har aldrig känt behov av frotteras med kändisar, eller de som tror sig vara sådana. Det är sannerligen toppen av kultursnobberi. Avskaffa bidragen till sådant, som inte för kulturen framåt. Då är Huggorms syn på kultur tusan så mycket mer värd, än talkade peruker och sidenblåsor. Det är inget fel på operamusik, det gillar jag, men publiken...tar mig för pannan!

Egentligen har du rätt, Dramaten och Operan borde inte subventioneras med skattepengar, men då borde inte heller konstfrusna isbanor, polisbevakning vid fotbollsmatcher, simhallar m.m. betalas med mina skattepengar.
          Om jag slapp betala för sådant som inte intresserar mig så hade jag säkerligen råd att betala min teaterbiljett själv. Men valfriheten är inte särskilt stor.
          Gita

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-01-2013, 18:45) *
          Gita du får mingla hur mycket du vill, bryr mig inte så länge du inte gör det på mina/våras kostnader,dvs på skattekostnaden.

Elisabeth

Och tänk om jag slapp att betala skatt till en massa saker som inte intresserar mig, då hade jag ju råd att betala min teaterbiljett själv, eller hur
          Gita

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 08:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon