CITAT (Gunilla T @ 27-01-2013, 19:14)

Jag hade inte riktigt klart för mig vilken lagstiftning som möjliggjorde detta så jag kollade och hittade detta från 2008.
http://www.regeringen.se/sb/d/9528/a/104328...men det skrivs också tydligt att svensk arbetslagstiftning är vad som gäller.
Det är, tycker jag, viktigt att rikta ilskan mot dem som utnyttjar systemet och inte mot dem som blir utnyttjade - en viss skillnad.
regelverket är ju tydligt och i detta fallet hade de kontrakt med arbetsgivaren (annars blir de inte insläppta) som hade tecknat kollektivavtal.
tydligt är att arbetsgivaren sket i det och hoppades att ingen skulle kolla ifall det följdes.
nu får de sin avtalsenliga lön tack vare att det uppmärksammades men flera fall finns säkert,bärplockarna brukar också ha problem med löner och bostäder,likaså finns det fall med asiatisk kökspersonal som arbetat under slavliknande förhållanden.
uppenbarligen saknas det en kontrollfunktion som följer upp arbetskraftsinvandringen.
konstigt är det också att trots arbetslöshet inga inom landet vill ha dessa jobb.
skogsbygderna har ju annars hög arbetslöshet,något för arbetsförmedlingen att jobba på?
men det är riktigt,oseriösa företagare skall slås ut,arbetstagare skall ha vettiga löner och förhållanden,detta särskilt med bakgrund om det är arbetskraftsinvandring,att arbetstagaren kommer till en ny miljö där språk och andra omständigheter gör dem utlämnade till arbetsgivaren.
just i detta fallet har arbetsgivaren grovt utnyttjat situationen.
som redogjorts i en annan tråd om arbetskraftsinvandring så är lågutbildad arbetskraft oftast säsongsarbetare typ bärplockning o liknande.de stannar här max 6 månader.
av de som erbjuds stadiga jobb 1-2 år är majoriteten högskoleutbildade och majoriteten jobbar inom data och ingenjörsjobb.som upplysning jobbar det f.n 5000 arbetskraftsinvandrande data och civilingenjörer enbart i stockholmsområdet.utan dem hade många företag fått dra ner eller flytta.
arbeten som svenskar kunde haft men då det saknas elever till utbildningarna så saknas det kompetens inom sverige.teknikutbildningarna är inte attraktiva för dagens ungdomar,något som tyvärr får konsekvenser för vår industri som i jakt på kompetens flyttar utomlands.ulf