Köpte en bok häromdagen "Såld på nätet"- priset du betalar för gratis - författare Fredrik Alveren. Har inte riktigt läst ut den ännu men är nog lite omtumlad om vad som försiggår utan att vi vet särskilt mycket.
Det finns tusentals företag därute som lever på att samla information om oss, personlig information är en miljardindustri idag. Företag samlar kunskap om oss utifrån vårt beteende på nätet och varje liten pusselbit gör att bilden blir allt klarare. Allt kartläggs och bildar en profil som sedan säljs vidare. Informationen säljs på bl.a. auktioner som sker varje sekund på dygnet.
När vi söker på Google t.ex. så lämnar vi alltid information och sökresultaten är designade att passa just dig med den info som redan finns kartlagd, vi skapar hela tiden intressant användardata som sedan säljs vidare. Jag har ofta undrat över avsaknaden av synliga annonser på t.ex. Google men de är så smart utformade och enkelt textbaserade så om man inte är vaken blandas sjäva sökresultatet ihop med en reklamtext. Ibland kan det man letar efter vara lättare att hitta bland själva annonserna.
Allt kartläggs hälsa, arbete, semester, politiska åsikter, intressen, konsumtionsmönster o.s.v. i syfte att öka din konsumtion med designad reklam. Detta pågår hela tiden så fort vi är uppkopplade.
Mobiltelefon, kortköp, nätsurfing, twitter, facebook, youtube ja, överallt där vi rör oss i den digitala sfären så samlas användardata om oss.
Ingenting är gratis..
"Om du inte betalar för det, då är du inte kunden, då är du produkten som blir såld" Andrew Lewis aka Blur beetle
Ni kanske är införstådda med att detta sker men jag var det definitivt inte och framförallt i denna omfattning.
|