|
Gunilla T
09-02-2013, 11:26
Köpte en bok häromdagen "Såld på nätet"- priset du betalar för gratis - författare Fredrik Alveren. Har inte riktigt läst ut den ännu men är nog lite omtumlad om vad som försiggår utan att vi vet särskilt mycket.
Det finns tusentals företag därute som lever på att samla information om oss, personlig information är en miljardindustri idag. Företag samlar kunskap om oss utifrån vårt beteende på nätet och varje liten pusselbit gör att bilden blir allt klarare. Allt kartläggs och bildar en profil som sedan säljs vidare. Informationen säljs på bl.a. auktioner som sker varje sekund på dygnet.
När vi söker på Google t.ex. så lämnar vi alltid information och sökresultaten är designade att passa just dig med den info som redan finns kartlagd, vi skapar hela tiden intressant användardata som sedan säljs vidare. Jag har ofta undrat över avsaknaden av synliga annonser på t.ex. Google men de är så smart utformade och enkelt textbaserade så om man inte är vaken blandas sjäva sökresultatet ihop med en reklamtext. Ibland kan det man letar efter vara lättare att hitta bland själva annonserna.
Allt kartläggs hälsa, arbete, semester, politiska åsikter, intressen, konsumtionsmönster o.s.v. i syfte att öka din konsumtion med designad reklam. Detta pågår hela tiden så fort vi är uppkopplade.
Mobiltelefon, kortköp, nätsurfing, twitter, facebook, youtube ja, överallt där vi rör oss i den digitala sfären så samlas användardata om oss.
Ingenting är gratis..
"Om du inte betalar för det, då är du inte kunden, då är du produkten som blir såld" Andrew Lewis aka Blur beetle
Ni kanske är införstådda med att detta sker men jag var det definitivt inte och framförallt i denna omfattning.
Visst är det så. Sen är jag lite tveksam till om det egentligen ger så mycket pengar till nån förut de direkt inblandade. Själv klickar jag väldigt sällan på nån annons om jag ens ser dom.Använder adblock och flashblock hemmavid och manuell "adblock" i IE på jobbet så missar det mesta oavsett. Och att gå från klick till köp kan jag inte minnas att jag någonsin gjort. Har man skaffat Facebook-konto så har man sålt sin själ
RibesRubusVitis
09-02-2013, 12:09
Man kan nog sabotera det för dem en smula genom att bryta mönstret och ibland uppsöka märkliga sidor som inte passar ihop med resten. Leta efter sånt man aldrig skulle köpa. Själv har jag inte en tanke på att gå med i Facebook och signalera med gillaknappar. Fast odlingsintresset står jag såklart för.
Gunilla T
09-02-2013, 12:37
Just gilla knappen om personen samlar massor med information - och allt registreras.
Men dethär handlar defintivt inte enbart om Facebook utan hela vårt beteende på nätet.
Jag har aldrig, vad jag vet iaf klickat på någon annons men så enkelt är det nog inte.
Man följer och registrerar allt vi gör, vilka tidningar vi läser och om vi väljer kultursidorna eller matrecepten
I boken beskrivs många olika företag bl.a. ett 24/7 Real media med kontor över hela världen, även i Stockholm.
De gör reklam för sig genom direktförsäljning av vissa kategorier av information:
- Beteende - som redovisar ditt liv på nätet
- Demografisk information - såsom ras, ålder, inkomst, kön, utbildning
- Retargeting - information om vad du tittat på eller köpt på en viss hemsida
- Psykografisk - en analys av din personlighet
- Geografisk - ett geografiskt filter till ovanstående information om var du befinner dig
*Stintan*
09-02-2013, 13:10
Frågan är väl vad dom kan få för sig att använda all information om människor till förutom att rikta reklam. Det förvånar mig faktiskt att så många inte verkar ha insett att t.ex. Google samlar in all info dom kan om oss. Varje klick på en annons på en sajt genererar ju pengar åt någon.
Eva i Skåne
09-02-2013, 13:14
Storebror ser dig
*Stintan*
09-02-2013, 13:29
CITAT (Gunilla T @ 09-02-2013, 12:37)  Just gilla knappen om personen samlar massor med information - och allt registreras.
Men dethär handlar defintivt inte enbart om Facebook utan hela vårt beteende på nätet.
Jag har aldrig, vad jag vet iaf klickat på någon annons men så enkelt är det nog inte.
Man följer och registrerar allt vi gör, vilka tidningar vi läser och om vi väljer kultursidorna eller matrecepten
I boken beskrivs många olika företag bl.a. ett 24/7 Real media med kontor över hela världen, även i Stockholm.
De gör reklam för sig genom direktförsäljning av vissa kategorier av information:
- Beteende - som redovisar ditt liv på nätet
- Demografisk information - såsom ras, ålder, inkomst, kön, utbildning
- Retargeting - information om vad du tittat på eller köpt på en viss hemsida
- Psykografisk - en analys av din personlighet
- Geografisk - ett geografiskt filter till ovanstående information om var du befinner dig Vill man vara hemlig så ska man nog inte ha dator överhuvudtaget.
Gunilla T
09-02-2013, 14:28
CITAT (*Stintan* @ 09-02-2013, 13:29)  Vill man vara hemlig så ska man nog inte ha dator överhuvudtaget. Ja, så är det förstås och ingen mobil heller men jag tror att de flesta människor inte har behov av att vara hemlig men däremot ett behov av att kunna kontrollera den information som samlas om oss - det är stor skillnad tycker jag. Dethär är ju bara början, nätet är ungt. Vad händer i framtiden när kanske lagstiftningen förändras, demokratin är inget att ta för givet och åsiktsregistrering kan snabbt bli aktuell. Bankerna har säkert intresse av att veta vår betalningsförmåga, arbetsgivare vill veta vår sjukdomshistoria vilket är lätt att sammanställa redan idag på de uppgifter vi frivilligt lämnar ifrån oss, försäkringsbolag kanske inrättar diferentierade avgifter på våra försäkringar, försäkringkassan har behov av information innan de betalar ut sjukpeng, rekryteringsföretag som anställer, reglerna för misstänkt brottslighet kan luckras upp.... Det finns hur mycket som helst.. Google själv menar att de enbart kommit 5% längs vägen - möjligheterna i framtiden är hur stora som helst och......detta handlar om så ofattbart mycket pengar så det är svårt att öht föreställa sig....
Myosotis
09-02-2013, 14:37
Det är otäckt och den huvudsakliga orsaken till att jag inte vill vara med på facebook. Det verkar dock som om fattiga människor som aldrig beställer något på nätet inte drar till sig så stor uppmärksamhet, jag besväras ytterst sällan av spam. Häromdagen ringde de från ett sånt där opinionsundersökningsföretag och på slutet undrade hon om jag kunde tänka mig att svara på frågor via e-mail också. Jag tackade ja men vet inte riktigt om jag vill egentligen. Jag vill gärna säga vad jag tycker och hjälpa till, men jag vill inte gynna företag som beställer undersökningar för att pracka på folk prylar som ingen behöver. De heter CMA Research, någon som känner till dem? Bör jag hoppa av medan jag har chansen? Det är frivilligt om man vill uppge ålder, inkomst, hur man bor, om man äger bil osv. osv. Jag har inget att dölja men vill inte översvämmas av en massa riktad reklam. Det känns obehagligt när storebror ser en.
Det låter som en vidareutveckling, typ, av Google-boken som kom för några år sen. Har precis läst den. Tror författaren heter Anders Ekström. Men egentligen är det inte så upphetsande att marknadsfolk söker info om potentiella kunder. Det är ju bara att kolla med vem som helst som läst marknadsföring. Och det har sagts tidigare, allt man gör på nätet registreras av någon någonstans för ev framtida användning. Handlar ni på Amazon tex? Eller för den delen IRL, Ica? Dom har stenkoll på vad du handlat och erbjuder snarlika produkter för att fresta till mer köp. Det enda man oftast inte vet om folk är skostorlek. Oftast säger jag för man kan ju faktiskt köpa skor på nätet oxå
Gunilla T
09-02-2013, 14:58
CITAT (Myosotis @ 09-02-2013, 14:37)  Det är otäckt och den huvudsakliga orsaken till att jag inte vill vara med på facebook. Det verkar dock som om fattiga människor som aldrig beställer något på nätet inte drar till sig så stor uppmärksamhet, jag besväras ytterst sällan av spam. Häromdagen ringde de från ett sånt där opinionsundersökningsföretag och på slutet undrade hon om jag kunde tänka mig att svara på frågor via e-mail också. Jag tackade ja men vet inte riktigt om jag vill egentligen. Jag vill gärna säga vad jag tycker och hjälpa till, men jag vill inte gynna företag som beställer undersökningar för att pracka på folk prylar som ingen behöver. De heter CMA Research, någon som känner till dem? Bör jag hoppa av medan jag har chansen? Det är frivilligt om man vill uppge ålder, inkomst, hur man bor, om man äger bil osv. osv. Jag har inget att dölja men vill inte översvämmas av en massa riktad reklam. Det känns obehagligt när storebror ser en. Jag kan inte råda dig Myo - du gör det som känns rätt för dig. Själv deltar jag aldrig i marknadsundersökningar eftersom jag aldrig kommer att acceptera att vi människor reducerats till något så förenklat som en konsument. Vi har andra värden...
Jag tvivlar inte alls att allt man gör registreras, men jag ställer mig frågande till hur mycket nytta någon kan ha av att känna till min skostorlek, etc. Jag slänger all reklam som kommer med posten, med mail och klickar aldrig på annonser som dyker upp när jag googlar. Jag gillar inte när ICA skickar personliga rabatthäften baserat på vad vi handlat innan, och använder ytterst sällan dem. Och på något sätt tror jag att ganska många är som jag, och vad vinner någon då på att registrera oss?
Det jag menar är kanske mest att "storebror" får inte makt över dig om du inte låter honom få det...
Myosotis
09-02-2013, 15:07
CITAT (Gunilla T @ 09-02-2013, 14:58)  Själv deltar jag aldrig i marknadsundersökningar eftersom jag aldrig kommer att acceptera att vi människor reducerats till något så förenklat som en konsument. Vi har andra värden... Nej det är ju det jag menar att jag inte vill delta i. Men att få säga sin åsikt om samhället t.ex. är väl positivt?! I det här fallet var det många frågor av typen "hur tror du att arbetslösheten kommer att utveckla sig inom det närmsta året?"
Myosotis
09-02-2013, 15:12
CITAT (Bee @ 09-02-2013, 14:53)  ...Ica? Dom har stenkoll på vad du handlat och erbjuder snarlika produkter för att fresta till mer köp... Fast de gör det inte speciellt bra, det är sällan något som passar mig. Antingen kan det vara något som man har köpt en enda gång "varor du brukar köpa", javisst  eller som den gången jag precis hade köpt tomik, det räcker ju liksom ett tag. Pga det köpet fick jag ett erbjudande att köpa en till till lägre pris vilket jag gjorde, skadar ju inte att lägga upp ett förråd och spara pengar. Direkt efter fick jag samma erbjudande en gång till!  Det är ju helt idiotiskt när det gäller såna varor, man kan ju inte köpa dem varje vecka.
Visst är det så. Datorn blir nedlusad med kakor när du besöker facebook eller youtube och andra ,då främst sociala medier. Nu inför väl Facebook att dom skall se exakt vart du rör dig i samhället via mobilen. Själv raderar jag alltid utan undantag alla kakor som gäller dessa sajter. Och det är en helt del vill jag lova. Google har en del kakor som analyserar vad just du gör på nätet, vad du besöker och troligen även vad du skriver o tycker i olika frågor. För mig går säkerheten före bekvämligheten på nätet. Tillåter ytters lite utan att jag ger just tillstånd. Lite bökigt ibland, men jag gör i alla fall vad jag kan för att förbli så anonym som det ev går att bli.
Google är mycket värre än Facebook i det här. Sök på någon sida om någon specifik vara så ska du se att 90% av reklamen som syns på andra sidor är just den varan de närmaste veckorna. Facebook har trots allt lite random reklam, kvinnor får ofta bantningsreklam oavsett om de sökt efter det eller inte till exempel.
Aqvakul
09-02-2013, 16:11
Jo, Google har en mer systematisk approach...
malcolm
09-02-2013, 16:30
Jag undrar varför jag får reklammail från Plantagen i stort sett varje dag trots att jag aldrig handlat från dem och än mindre gett dem min e-mailadress och jag öppnar inte ens mailen från dem.
Har inte mobilen blivit både dom oseriösa o seriösa aktörernas marknad idag. Tror det finns stora belopp att hämta via smartphones för den som är kriminell. Appar som laddas ner har ju visat sig kunna vara infekterade. En guldgruva för den med rymligt samvete. Dessutom är det ju relativt riskfritt eftersom lagstiftarna inte hänger riktigt med i svängarna.
Gunilla T
09-02-2013, 17:19
Skonummer är föga intressant gissar jag men dethär är nog oerhört mycket större än vad vi kan tänka oss. World Economic Forum förutspår att personlig information kommer att bli en viktig naturtillgång framöver;
"Personlig information kommer att bli den nya oljan - en värdefull råvara för 2000-talet. Den kommer att växa till en helt ny typ av tillgång och beröra alla delar av samhället"
RibesRubusVitis
09-02-2013, 19:42
Jag svarar ibland på frågorna ”Har du sett de här annonserna nyligen” (vilket jag nästan aldrig har), men nu senast undrade man om jag hade webbkamera i datorn. I så fall ville dom undersöka åt vilket håll jag tittade när olika bilder mm visades. Då fick det räcka för min del.
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-02-2013, 19:42)  Jag svarar ibland på frågorna ”Har du sett de här annonserna nyligen” (vilket jag nästan aldrig har), men nu senast undrade man om jag hade webbkamera i datorn. I så fall ville dom undersöka åt vilket håll jag tittade när olika bilder mm visades. Då fick det räcka för min del. Jag tycker det är lite läbbigt med den där kameran. Har tänkt just det där att någon kanske kan i smyg koppla upp sig på den. Men den har en indikatorlampa när man använder den, frågan är om man kan komma runt just det med spionprogram. *känner mig iakttagen*
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-02-2013, 19:42)  Jag svarar ibland på frågorna "Har du sett de här annonserna nyligen" (vilket jag nästan aldrig har), men nu senast undrade man om jag hade webbkamera i datorn. I så fall ville dom undersöka åt vilket håll jag tittade när olika bilder mm visades. Då fick det räcka för min del. Innovativt grepp! Annonser brukar ju stå till höger i bild. Av webb-tekniska skäl trodde jag! Där ser man.
RibesRubusVitis
09-02-2013, 22:51
Skulle nästan tro att det är skummare än så. Alltså något system som mäter ögonrörelser om dom visar porrbilder eller våld eller vadsomhelst. Inte bara reklam. Det finns ju något liknande som ska registrera om bilförare håller på att somna.
Jo lite av det här känner jag allt till, google gick ut med en information när dom ändrade nåt som man var tvungen att godkänna men kommer inte ihåg exakt vad/när det var. Men det handlade om att samla info vad man gjorde på näten. Sen tänker jag på de korten som iallafall jag har på ica o coop, där registreras man oxå se bara på reklamen som är riktad på just de varor du brukar köpa...så storerbror ser dig överallt....
Myosotis
10-02-2013, 10:14
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-02-2013, 19:42)  ...nu senast undrade man om jag hade webbkamera i datorn. I så fall ville dom undersöka åt vilket håll jag tittade när olika bilder mm visades. Då fick det räcka för min del. Det var vad CMA frågade mig också. Jag tycker det är mycket intressant att ta del av sådan forskning när de t.ex. visar på tv hur spädbarn gör när de tittar på ett ansikte. Men när jag själv skulle delta fegade jag ur. Jag har aldrig använt webbkameran, den bara finns där i laptopen, och jag brukar glömma dess existens. Men jag har också tänkt tanken att någon kanske tittar på mig i smyg så jag känner inte alls för att låta mig övervakas. Hade det varit ett experiment någon annanstans än hemma där man visste att syftet inte var att sälja något, skulle jag gärna bidra. Tyvärr framgick det ingenting av den kortfattade frågan. Förresten tror jag inte att någon tittar på mig i smyg, för då skulle jag översvämmas av tereklam, så mycket te som jag sitter och dricker framför datorn...
Myosotis
10-02-2013, 13:29
CITAT (gnon49 @ 09-02-2013, 15:56)  youtube... Det har ändrats på youtube nu. Rekommendationerna på högra sidan har tidigare varit relaterade till den videon man för tillfället tittar på. Nu är det både såna och personliga förslag som inte alls passar in i det jag för tillfället söker, så irriterande. Det blir en så meningslös blandning när det kommer upp förslag på fåglar och fotboll fast jag vill titta på hästar just nu.  Och speciellt när man bara klickat på en länk och filmen visade sig helt ointressant, varför kan de då inte sluta tjata om det, det tar bara plats från de relevanta förslagen. Kan man stänga av det någonstans?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|