Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aktier ?
          Motti
          Inlägg 09-02-2013, 23:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Någon som innehar och kan dela med sig med tips och funderingar runt det ?

Redigerat av Motti: 09-02-2013, 23:16

Citera
          caprifol
          Inlägg 10-02-2013, 09:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Rätt intressant o spännande, KAN vara mycket lönsamt men fordrar tid, intresse o engagemang samt - om man ska göra korta affärer - en del is i magen.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 10-02-2013, 13:02
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Motti @ 09-02-2013, 23:14) *
          Någon som innehar och kan dela med sig med tips och funderingar runt det ?

Trädgårdforum är nog lite fel ställe att söka info/hjälp

Bätre forum om aktier och fonder fins på Avanza, Nordnet, Dagensindustri ...

Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-02-2013, 13:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Aktier är inte en "klipp"-ekonomi. Det är en mycket långsiktig "sparform". Jag har aktier, inte så värst många, men utvecklingen de senaste åren är försiktig. En tid rusade aktier, när det var populärt att köpa sådana som Nokia, Ericson, Telia och liknande. Jag tror att intresset för denna placering har avtagit märkbart, och därför är klippens tid börbi.
          Värdet på mina aktier ligger runt hälften av investeringen, men jag är inte beroende av de pengar jag satt in, så det är bara att vänta på en "boom" igen. Den kommer kanske inte under min livstid, men så har har jag något i reserv till mina arvingar.
          När (om?) världsekonomin tar fart igen, så kan man eventuellt börja köpa igen, annars är det ju nu som det är läge för den formen. Tänk om man kunde se in i framtiden!!!

Citera
          caprifol
          Inlägg 10-02-2013, 14:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Nja, jag håller nog inte riktigt med Bengalow. Visst kan man ha det som ett långsiktigt sparande/investering och antagligen är det så de allra flesta har det (kanske framför allt aktiefonder). Men inte är klippens tid förbi, och att döma av aktiviteten på bl a Stockpicker och diverse tidningar/ekonomisajter är jag tveksam till att intresset skulle ha minskat. Tror inte det, men - som sagt - om man ska göra klipp fordras det att man håller sig uppdaterad och ägnar en hel del tid åt detta. Det dyker upp många spännande företag inom biomedicin
          t ex där utvecklingen har varit mycket bra.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-02-2013, 15:03
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Vill man göra klipp skall man nog undvika de riktigt stora bolagens aktier, och istället satsa på mindre bolag som man tror kan öka. Särskilt utomlands, Asien har ju varit populärt ett ag nu och ännu finns det möjligheter. Man bör satsa på länder som ännu inte hunnit ikapp de stora jättarna som Kina, och som verkar ha en fördelaktig politisk utveckling. Burma bli nog bra, men jag vet inte om det går att köpa aktier från företag där ännu.

Citera
          malcolm
          Inlägg 11-02-2013, 08:52
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har aldrig ägt några aktier och kommer förmodligen aldrig at göra det heller, riktiga förlorare de som köpte Telia, inget klipp direkt som många trodde.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-02-2013, 19:59
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (malcolm @ 11-02-2013, 08:52) *
          Jag har aldrig ägt några aktier och kommer förmodligen aldrig at göra det heller, riktiga förlorare de som köpte Telia, inget klipp direkt som många trodde.

Jag förstår inte hur folk kunde tro att Telia skulle var en bra aktie att köpa. En stor, statlig myndighet som plötsligt skulle få få stå på egna ben och utstå konkurrens, det var dömt att misslyckas från början

Citera
          Motti
          Inlägg 12-02-2013, 20:27
          Länk hit: #9

Medlem

Jag läser Dagens Industri bla och jag tycker nog att aktierdiskution inte alls är malplaserad här på Odla !många äger i dag aktier även vanligt folk man behöver inte vara någon högre uppsatt för att äga aktier .Många som jag har ingen bra pension så då kan det delvis vara lönande att köpa aktier istället för typ fyra trisslotter i veckan .Är man lite med så kan man köpa aktier för 4 kr styck men naturligtvis så får man vara bered på att förlora också men det är ju samma med Trisslotter .Har köppt aktier i Petrogrand där Lundins Oil är medverkande det går upp och ner lite men hittar de gas eller olja nu så har man fått en slant till pensionen .Man får många aktier för en tusenlapp då om de kostar 4-5 kr styck .
          Är lite nyfiken på det nya materialet som Chalmers uppfunnit och som kan reveletionera typ elekronikmarknaden då man i stort set skulle kunna forma tex en Mobiltelefon hur som helst och göra den böjbar .

Redigerat av Motti: 12-02-2013, 20:28

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-02-2013, 22:30
          Länk hit: #10

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag funderar ibland på om inte aktiebolagsformen är lite förlegad. Är det inte dags att införa någon sorts ägaransvar? Puttar man in pengar i ett bolag så kan man gå med vinst, eller förlust, men man har tydligen inget ansvar för hur företaget man äger sköter sig. Jag vet att aktiebolagen på sätt och vis infördes för att få folk att satsa mer pengar eftersom risken för personlig ruin minskade då bolaget var separerat från ens personliga ekonomi, men investerar man pengar i kriminella bolag så ser jag inte att det nödvändigtvis är så mycket bättre än att investera pengarna i kriminella maffiagäng.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Motti
          Inlägg 14-02-2013, 22:39
          Länk hit: #11

Medlem

Min man och hans bror är dom enda aktieägarna i sitt bolag ! så ingen annan är ägare ! Jag eller min svägeska kan tex inte sälja aktier om en av bröderna går bort då har ena brodern förköpsrätt .Så det finns många former av aktieägande .I ett litet aktiebolag har du ett väldigt stort ägaransvar då det är upp till ägaren eller ägarna att förvalta sina investeringar på bästa sätt eftersom det är dom som har satsat mest rent ekonomiskt både i pengar och arbete .

Redigerat av Motti: 14-02-2013, 22:40

Citera
          Bengalow
          Inlägg 14-02-2013, 22:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Är det ett tips, Motti? Hur kan jag annars tolka ditt inlägg... Att jag skall köpa halva Sveaskog, t.ex. för att ha aktieutdelningen intakt, och fria från arvingars girighet?
          Din mans bolag är säkert av typen enskilt bolag, och inte registrerat på aktiemarknaden - då faller det utanför den rubrik du själv skrivit. Andra tips, som är användbara?

Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-02-2013, 22:51
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Oled matrialet är en spännande utveckling här är en dator med det https://www.youtube.com/watch?v=rwCi-WqMIFA Men oled tapeterna och och hur man kommer läsa en tidning i en snar framtid är roligare, det finns ju fullt utvecklat men fortfarande under utvecklingstadie men har man pengar till det så, men det kommer säkerligen nåt nytt väldigt snart, tekniken går att utveckla otroligt!
          Det är inget säkert att satsa på med teknikens framgång wink.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 14-02-2013, 23:02
          Länk hit: #14

Medlem

Naturligtvis är inte vår firma Börsnoterad ,ville bara förklara att det finns olika former av aktiebolag .Södra eller Svea skog skulle jag inte köpa aktier i nu då priset på stock och massaved är lågt fortfarande .

Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-02-2013, 23:13
          Länk hit: #15

Medlem

Skog är inget säkert kort i heller fast det är en brist vara, genmanipulerade träd finns det gott om i usa och snart i eu wink.gif
          Växer dubbelt så snabbare tongue.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-02-2013, 23:23
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (skånepåg @ 14-02-2013, 23:13) *
          Skog är inget säkert kort i heller fast det är en brist vara, genmanipulerade träd finns det gott om i usa och snart i eu wink.gif
          Växer dubbelt så snabbare tongue.gif

Är det så? Har du någon länk till det?

Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-02-2013, 23:29
          Länk hit: #17

Medlem

Finns en del http://www.mnn.com/search/google/gene%20tr...26sitesearch%3D

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 14-02-2013, 23:32
          Länk hit: #18

Medlem

En av orsakerna till att priset på stock och massaved är lågt kan man häröra till Gudrun och Per då det fanns enorma överskott på skog !skog finns det men ingen vill sälja till dom priserna som råder nu .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-02-2013, 23:39
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Dom lägger ju ned den ena sågen efter den andra och det kan ju bara betyda att det inte finns efterfrågan på virke.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 14-02-2013, 23:57
          Länk hit: #20

Medlem

Efterfrågan finns på svenskt virke det handlar om vad du får för det som svensk skogsbonde .Skogen är en så kallat reserv för många bönder en slags bank att ta av när det är dåliga tider ,då säljer man inte för en sportstyver man väntar på bättre priser .

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 10:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon