Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gör ni män efter jobbet ?
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 01:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men du har ju inte alltid varit hemmafru. Du får väl tala om för honom vad du vill att han ska göra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 01:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Mammamaggan ! för det första så är jag INTE sjukpensionär och har aldrig varit ,jag är hemmafru eller kalla det vad du vill ! jag behöver inte jobba mer för ekonomin vi klarar oss bra ändå !
          Hur vi lever min man och jag har inget med gammla ingrodda fördomar att göra !det handlar om att han jobbar typ 70 timmar och mer ibland.Vilket innebär att vi har det jäkligt bra ekonomiskt !däremot inte sakt att jag skulle vilja ha en mer närvarande man som var lite mer pigg när han kommer hem ,frågan är om jag kan förvänta mig det av en man som jobbar så hårt ?man kunde önska mer närvaro i hemmet särskillt på kvällarna så vore det trevligt om han orkade umgås och prata ,de säger att äpplet inte faller långt ifrån trädet ,kan säga att min mans far jobbade hårt med sitt lantbruk men när han hade gjort sitt så var det soffan .Har lite svårt att tro på att alla män är superallerta efter jobbet och att de städar tvättar natta barn osv !Men heder år dom männen som hjälper till hemma och delar annsvaret smiley_small_hug.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 01:45
          Länk hit: #23

Medlem

Du får sätta på dig ett raffset och parkera dig själv i soffan innan han kommer hem.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 01:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

rotfl.gif vad i all sin da Stintan ! vad ska man svara på den rotfl.gif risken är att han får en chock !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-02-2013, 05:58
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Mina arbetstider är 7-19 så jag hinner inte göra så mycket efter jobbet. Äta, duscha, kolla internet och sedan är det läggdags.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-02-2013, 07:16
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

När min sambo flyttade in hos mig för 21 år sedan då gjorde jag innan klart för honom att jag varken är hans mamma eller hushållerska.

Jobbade också heltid då och även om han många gånger kom hem senare än jag, så delade vi jobbet hemma.

Sen tycker jag att det är lite annorlund om en är hemma hela dagen och den andra jobbar mycket, då skall den jobbande inte behöver börja hemma. ( det kan också vara kvinnan....)

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 21-02-2013, 09:00
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 21-02-2013, 01:14) *
          ..............man kunde önska mer närvaro i hemmet särskillt på kvällarna så vore det trevligt om han orkade umgås och prata.........

Har du talat om det för honom??? Vi kvinnor tar ofta saker för givet och tror att männen förstår vad vi tänker för man har gett en massa ledtrådar, men till en del män (dom flesta kanske) måste man prata i klartext! Säg till honom att du vill att han kommer hem en timme tidigare och håller dig sällskap den timmen i alla fall innan han lägger sig på soffan, tala om att du går där ensam hela dagarna och skulle vilja prata lite med honom när han kommer hem.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 21-02-2013, 09:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Hos oss tar vi hand om varandra och har periodvis beroende på arbetssituation turats om att stå för marktjänsten. Just nu står min man som är nybliven pensionär för absoluta merparten av hemarbetet.
          Gita

Citera
          caprifol
          Inlägg 21-02-2013, 09:27
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Låter som "vård av frisk man"... och låter helt främmande för mig! Jag har också varit hemma flera år, och även om arbetsfördelningen då varit en annan har vi alltid gjort lika mycket. Vem som gör vad är väl inte det viktigaste tycker jag - däremot att man har lika mycket fritid! Låter som fördelningen i mina föräldrars generation: när pappa hade semester/helg var han ledig - mamma fick jobba ännu mer då vi ofta var på landet och förhållandena mindre moderna.

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2013, 09:53
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Har inte jobbat på fyra år då jag varit sjukskriven efter två strokes men så länge jag jobbade tog jag hand om allt som behövde göras här hemma, ofta handlade jag på hemvägen och gjorde andra ärenden. Blev ensamstående med tre barn -97 och då visste man minsann att man levde för att hinna med allting, dessutom var det ett himla pusslande för att få det hela att gå ihop med beredskapstjänst som ingick i mitt arbete. Så länge jag var gift och sammanboende arbetade min hustru kvällar (16-24) och jag dagtid (7-16) vilket medförde att jag inte hann hem innan hon åkte så hon tog barnen med sig till Högdalens T-banestation där jag plockade upp dem innan jag åkte hem. Jösses vilket slit det var men det gick på något sätt men man var ung då och hade mer ork än nu fast jag måste säga att jag på något sätt i alla fall. Har aldrig varit en soffsittare efter jobbet och anser att sådant är förödande för ett fungerande samliv, på den tiden tog jasg hsnd om sllt som hade med maten att göra, planering, hemhandling och tillagning och jag gjorde i ordning matlådor till min hustru och mig att ta med oss till jobbet. Många kvällar bakade jag och äldsta flickan något gott fikabröd att bjuda mamma på när hon kommit hem på kvällen fast då sov förstås alla barnen. Nu jobbade inte frun varje kväll utan i snitt varannan så lite tid fick vi ändå tillsammans på kvällarna. uera är det bara sonen och jag här hemma så det har lugnat ner sig betydligt men han gör så lite som möjligt i hushållet och tar inga som helst initiativ utan jag får säga till om precis allting. Som tur är har jag hemtjänst som kommer varannan vecka och dammsuger och torkar golv annars skulle det snart gro igen fullständigt.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-02-2013, 10:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Motti @ 21-02-2013, 01:14) *
          Har lite svårt att tro på att alla män är superallerta efter jobbet och att de städar tvättar natta barn osv !Men heder år dom männen som hjälper till hemma och delar annsvaret smiley_small_hug.gif

Tycker det är lite konstigt tankesätt - varför ska det vara hedervärt av männen att hjälpa till hemma? Är det inte ett självklart ansvar som de har? Precis lika mycket ansvar som kvinnorna. Är det lika hedervärt av kvinnorna som sköter det mesta (precis som du säger att du gör)?

Normer...

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 21-02-2013, 10:21
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det är väl som Malcolm säger, bristen på initiativförmåga som kan göra en galen.
          Maken och jag gick i avtalspension samtidigt för tre år sen. Gissa vem som alltid måste initiera allting? Visst, han kan dammsuga men först måste jag säga till om det. Samma sak med tvätten, jag måste säga till först.
          Det är lite tröttande att det bara är en i hushållet som står för initiativ, planering och många gånger genomförande.
          Dock, vissa saker gör han självmant. Frukost är hans sak att fixa. Förr berodde det på att jag är så himla morrontrött så han skulle behöva vänta länge på frukosten. Nu går jag ut med hunden först av allt och sen blir det frukost. Då har han fixat den när vi kommer hem. Det är gott.
          Men visst nöts hans fåtölj mer än min smile.gif - Du är inte ensam Motti!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Bee
          Inlägg 21-02-2013, 10:29
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 10:16) *
          Tycker det är lite konstigt tankesätt - varför ska det vara hedervärt av männen att hjälpa till hemma? Är det inte ett självklart ansvar som de har? Precis lika mycket ansvar som kvinnorna. Är det lika hedervärt av kvinnorna som sköter det mesta (precis som du säger att du gör)?

Normer...

Helt rätt. Dessa normer styr fortfarande mycket i hemma-arbetet. Ve den kvinna som inte håller rent i hörnena. Hon kan dock inte förvänta sig beröm för bra städning. Sånt är ju självklart. Är det inte så att kvinnor är bättre på städning, matlagning, tvätt mm mm (OBS! Ironi!)

Vågar man hoppas att yngre generationer inser att alla i familjen har ansvar för att hemmet funkar?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-02-2013, 10:43
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Bee @ 21-02-2013, 10:29) *
          Helt rätt. Dessa normer styr fortfarande mycket i hemma-arbetet. Ve den kvinna som inte håller rent i hörnena. Hon kan dock inte förvänta sig beröm för bra städning. Sånt är ju självklart. Är det inte så att kvinnor är bättre på städning, matlagning, tvätt mm mm (OBS! Ironi!)

Vågar man hoppas att yngre generationer inser att alla i familjen har ansvar för att hemmet funkar?

Tyvärr är det ju ofta så idag. Det är "självklart" att kvinnan håller ordning.

Usch, jag mår lite dåligt av sånt här.

Jag tillhör i alla fall den yngre genrationen (22 år) och de allra flesta av mina vänner i samma ålder delar min uppfattning om detta.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2013, 11:23
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:56) *
          Jo du har väl lite rätt i det !men jag tror man förminskar sig själv lite eftersom jag inte jobbar och på något vis känner man sig skyldig ,min man jobbar väldigt mycket och jobbar långa dagar plus att han reser mycket och då känner jag som att jag går här och gör inget typ fast jag sköter allt här hemma ,han har inte rört snöskyffeln i vinter .Sorgligt när man tänker efter ,han har alltid lagt sig i soffan när han kom hem då är hans dag slut ,medans min har hållt på tills 2300 och senare när barnen var små ,jag har alltid skött barna trädgård mitt jobb städning mm.Man tycker inte man kan ställa krav när man är hemmafru !

Förstår att han vill vila och vara ledig när han kommer hem.
          Men vänd på det.
          När är din fritid och när är du ledig?
          Du bor på din arbetsplats och kommer inte ifrån eller får semester.
          Förklara det för din gubbe och inta soffan, innan han kommer hem.
          "jag har jobbat hela dagen, så nu är jag ledig".

CITAT (caprifol @ 21-02-2013, 09:27) *
          Låter som "vård av frisk man"... och låter helt främmande för mig! Jag har också varit hemma flera år, och även om arbetsfördelningen då varit en annan har vi alltid gjort lika mycket. Vem som gör vad är väl inte det viktigaste tycker jag - däremot att man har lika mycket fritid! Låter som fördelningen i mina föräldrars generation: när pappa hade semester/helg var han ledig - mamma fick jobba ännu mer då vi ofta var på landet och förhållandena mindre moderna.

tummenupp.gif tummenupp.gif Precis så menade jag.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2013, 11:29
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 10:16) *

Normer...

Det är väl så men allt när det gäller vem som gör vad.
          Jag anses som händig och får ofta höra "vad duktig du är som kan byta/laga", vad det nu är.
          Män som håller i en skruvmejsel eller hammare kallas aldrig "duktiga"

Samma med män som är ensammstående pappor.
          Dom är så "beundransvärda" medan en ensamstående mamma, inte ses på samma sätt.
          Könsrollerna lever och frodas fortfarande, även i dagens Sverige.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Rosrup
          Inlägg 21-02-2013, 19:47
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

Behöver tips på hur jag ska uppfostra min kvinnliga sambo till att göra alla såna där "kvinnosaker" hon tydligen borde göra idea.gif

Redigerat av Rosrup: 21-02-2013, 19:48

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-02-2013, 19:55
          Länk hit: #38

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Rosrup @ 21-02-2013, 19:47) *
          Behöver tips på hur jag ska uppfostra min kvinnliga sambo till att göra alla såna där "kvinnosaker" hon tydligen borde göra idea.gif

På den tiden då det var möjligt att förmå kvinnor att ta den traditionella kvinnorollen tror jag de använde sig av stryk och social press. Lycka till.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 20:03
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Rosrup @ 21-02-2013, 19:47) *

Vill du bli av med henne? flirting.gif

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-02-2013, 20:14
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Motti @ 20-02-2013, 22:52) *
          Vad gör ni män efter arbetsdagens slut ? sofflocket eller fixar hemma mm ?

Bra fråga biggrin.gif
          Vad är sofflocket o vad menas med fixar hemma?
          Lägger mig framför tvn - aldrig.
          Fixar hemma efter jobbet med praktiska ting i lägenheten - aldrig.
          Det är nog varken eller för mig wink.gif

CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 00:48) *
          Motti att din gubbe inte gör ett skit när han kommeer hem beror på att du tillålit det i alla år. Min svärmor kom med mat till min fd man när vi hade flyttat ihop. Det satte jag snabbt stopp för. Jag frågade om hon hade tuggat maten åt honom också...

Tack det är sådant här som för Homo Sapiens framåt....biggrin.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 20:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon