Sidor: 1, 2
Motti
Vad gör ni män efter arbetsdagens slut ? sofflocket eller fixar hemma mm ?
Piccante
Lagar mat, äter, umgås, läser kanske för att koppla av eller surfar eller kollar tv. Handlar ibland.
Motti
Du verkar vara en trevlig man och angagerad sådan tummenupp.gif
Piccante
Vad gör kvinnor efter jobbet då?
Motti
Allt ! det är vi som ser till att allt fungerar nästa dag också rolleyes.gif Nu jobbar ju inte jag längre utan är nu mer hemmafru men det är jag som ser till att allt fungerar nästa dag också och nästa dag ,jag är alltid den som lägger mig sist och så har det alltid varit även när jag jobbade .Mannen i mitt liv hittar ju inte ens sin mobil själv eller sina kläder räkningar snus ,så jag måste ha koll på allt här!
Piccante
CITAT (Motti @ 20-02-2013, 23:33) *
Allt ! det är vi som ser till att allt fungerar nästa dag också rolleyes.gif Nu jobbar ju inte jag längre utan är nu mer hemmafru men det är jag som ser till att allt fungerar nästa dag också och nästa dag ,jag är alltid den som lägger mig sist och så har det alltid varit även när jag jobbade .Mannen i mitt liv hittar ju inte ens sin mobil själv eller sina kläder räkningar snus ,så jag måste ha koll på allt här!

Om du bor ihop med en 15åring så är det acceptabelt. Är det en vuxen man så behöver han en spark där bak!
mamamaggan
Om du inte hade daltat så med honom så är jag övertygad om att han hade lärt sig ta hand om sig själv.

Min man var otroligt bortskämd av sin mamma . Han var 27 år gammal när han flyttade från mamma till mig , som då hade ett helt hem , och förväntade sig samma uppassning av mig som han fått av sin mamma.

Hon valde kvällen innan vilka kläder han skulle ha på sig till jobbet , packade en väska med te och mackor till fikapausen , tog hand om hans smutsiga kalsonger som han slängde på golvet i sitt rum osv osv.

Han har verkligen fått lära sig ska ni veta och det har gått bra.

Om man aldrig utmanar de små krakarna så lär de sig aldrig att ta hand om sig själva !
Motti
Hi hi smile.gifhärligt att höra Piccante ! nä min man är snart 60 och har monpol på soffan när han kommer hem från jobbet ,med andra ord han gör inte ett skit efter arbetstid ! Vet inte om det är en ursäkt att han har egen firma ?han åker kl:600 på morgonen och kommer hem mellan 1700-2000 så visst har han långa arbetsdagar och mycket press på sig .Men han har liksom alltid varit sån ?finns ju många som jobbar lika mycket men ändå angarerar sig när de kommer hem .Han jagar ju också då finns det inga gränser för hur mycket han orkar giggle.gif men så fort han kommer hem så blir det soffläge !Måste säga att det är "dödstråkigt"
andersen
Varför skall det vara en könsfråga? en arbetskamrat sa så här när jag är ute med barnvagnen så frågar folk mej om det är en pojke eller flicka i vagnen, jag säjer att det är en bebis.
Motti
Men min man gör ju inte en 40-timmarsvecka han gör väl mer 70 timmar med alla resor osv ! men det vore kul om han gav fan i soffan någon kväll !
Biggan_
Du får väl elda upp soffan då! biggrin.gif
Motti
Nä men Biggan flirting.gif det kan jag ju inte för den är alldeles ny och dyr var den giggle.gif men häfftstift kanske skulle fungera ?
Jubbe063
Jag gör väl alltsom behöver göras efter jobbet. städa, tvätta, handla, äta, diska, ta hand om mig själv, ta hand om övriga i familjen.
Motti
Verkar som jag gifte mig med en Grottman ! naughty.gif
pejori
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:23) *
Verkar som jag gifte mig med en Grottman ! naughty.gif

Eller så gjorde du honom till en. giggle.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 21-02-2013, 00:38) *
Eller så gjorde du honom till en. giggle.gif

tummenupp.gif
*Stintan*
Motti att din gubbe inte gör ett skit när han kommeer hem beror på att du tillålit det i alla år. Min svärmor kom med mat till min fd man när vi hade flyttat ihop. Det satte jag snabbt stopp för. Jag frågade om hon hade tuggat maten åt honom också och om hon tyckte att jag skulle slänga matlådorna jag gjort iordning. Han blev ganska duktig på att både laga mat och städa efter ett tag även om det oftast var jag som gjorde det mesta. Jag hade blivit tokig om han bara legat på soffan när han kom hem trots att han var dubbelarbetande.

mamamaggan
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:11) *
Men min man gör ju inte en 40-timmarsvecka han gör väl mer 70 timmar med alla resor osv ! men det vore kul om han gav fan i soffan någon kväll !

Finns många som gör minst 70 timmar i veckan på jobb , de kanske veckopendlar till jobbet men ändå låter bli att utnyttja sin fru/sambo när de kommer hem.

Jag har veckopendlat , har också jobbat i snitt 60 tim/vecka plus 1,5 - 2 tim varje dag för pendling , så det finns inget som säger att han ska ha uppassning bara för att han jobbar.

Vi måste sluta se män som små barn som inte kan ta hand om sig själva !

De allra flesta män kan ta hand om sig t o m sina barn och fru , varför befästa gamla fördomar ?

Alla människor , oavsett kön , måste kunna ta hand om sig själva anser jag .
Motti
Jo du har väl lite rätt i det !men jag tror man förminskar sig själv lite eftersom jag inte jobbar och på något vis känner man sig skyldig ,min man jobbar väldigt mycket och jobbar långa dagar plus att han reser mycket och då känner jag som att jag går här och gör inget typ fast jag sköter allt här hemma ,han har inte rört snöskyffeln i vinter .Sorgligt när man tänker efter ,han har alltid lagt sig i soffan när han kom hem då är hans dag slut ,medans min har hållt på tills 2300 och senare när barnen var små ,jag har alltid skött barna trädgård mitt jobb städning mm.Man tycker inte man kan ställa krav när man är hemmafru !
mamamaggan
Varför är du hemma ? Du har sagt att det beror på att du är sjukpensionär och då borde du få vara det.

Om du var totalförlamad från halsen och neråt skulle du fortfarande känna dig tvungen att dalta med din man ?

Börja med att tänka till lite varför det är som det är så tror jag att du kanske förstår hur ingrodd du är i gamla fördomar .

*Stintan*
Men du har ju inte alltid varit hemmafru. Du får väl tala om för honom vad du vill att han ska göra.
Motti
Mammamaggan ! för det första så är jag INTE sjukpensionär och har aldrig varit ,jag är hemmafru eller kalla det vad du vill ! jag behöver inte jobba mer för ekonomin vi klarar oss bra ändå !
Hur vi lever min man och jag har inget med gammla ingrodda fördomar att göra !det handlar om att han jobbar typ 70 timmar och mer ibland.Vilket innebär att vi har det jäkligt bra ekonomiskt !däremot inte sakt att jag skulle vilja ha en mer närvarande man som var lite mer pigg när han kommer hem ,frågan är om jag kan förvänta mig det av en man som jobbar så hårt ?man kunde önska mer närvaro i hemmet särskillt på kvällarna så vore det trevligt om han orkade umgås och prata ,de säger att äpplet inte faller långt ifrån trädet ,kan säga att min mans far jobbade hårt med sitt lantbruk men när han hade gjort sitt så var det soffan .Har lite svårt att tro på att alla män är superallerta efter jobbet och att de städar tvättar natta barn osv !Men heder år dom männen som hjälper till hemma och delar annsvaret smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Du får sätta på dig ett raffset och parkera dig själv i soffan innan han kommer hem.
Motti
rotfl.gif vad i all sin da Stintan ! vad ska man svara på den rotfl.gif risken är att han får en chock !
Huggorm
Mina arbetstider är 7-19 så jag hinner inte göra så mycket efter jobbet. Äta, duscha, kolla internet och sedan är det läggdags.
Elisabeth-Västkustkolonisten
När min sambo flyttade in hos mig för 21 år sedan då gjorde jag innan klart för honom att jag varken är hans mamma eller hushållerska.

Jobbade också heltid då och även om han många gånger kom hem senare än jag, så delade vi jobbet hemma.

Sen tycker jag att det är lite annorlund om en är hemma hela dagen och den andra jobbar mycket, då skall den jobbande inte behöver börja hemma. ( det kan också vara kvinnan....)
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 01:14) *
..............man kunde önska mer närvaro i hemmet särskillt på kvällarna så vore det trevligt om han orkade umgås och prata.........

Har du talat om det för honom??? Vi kvinnor tar ofta saker för givet och tror att männen förstår vad vi tänker för man har gett en massa ledtrådar, men till en del män (dom flesta kanske) måste man prata i klartext! Säg till honom att du vill att han kommer hem en timme tidigare och håller dig sällskap den timmen i alla fall innan han lägger sig på soffan, tala om att du går där ensam hela dagarna och skulle vilja prata lite med honom när han kommer hem.
Gita
Hos oss tar vi hand om varandra och har periodvis beroende på arbetssituation turats om att stå för marktjänsten. Just nu står min man som är nybliven pensionär för absoluta merparten av hemarbetet.
Gita
caprifol
Låter som "vård av frisk man"... och låter helt främmande för mig! Jag har också varit hemma flera år, och även om arbetsfördelningen då varit en annan har vi alltid gjort lika mycket. Vem som gör vad är väl inte det viktigaste tycker jag - däremot att man har lika mycket fritid! Låter som fördelningen i mina föräldrars generation: när pappa hade semester/helg var han ledig - mamma fick jobba ännu mer då vi ofta var på landet och förhållandena mindre moderna.
malcolm
Har inte jobbat på fyra år då jag varit sjukskriven efter två strokes men så länge jag jobbade tog jag hand om allt som behövde göras här hemma, ofta handlade jag på hemvägen och gjorde andra ärenden. Blev ensamstående med tre barn -97 och då visste man minsann att man levde för att hinna med allting, dessutom var det ett himla pusslande för att få det hela att gå ihop med beredskapstjänst som ingick i mitt arbete. Så länge jag var gift och sammanboende arbetade min hustru kvällar (16-24) och jag dagtid (7-16) vilket medförde att jag inte hann hem innan hon åkte så hon tog barnen med sig till Högdalens T-banestation där jag plockade upp dem innan jag åkte hem. Jösses vilket slit det var men det gick på något sätt men man var ung då och hade mer ork än nu fast jag måste säga att jag på något sätt i alla fall. Har aldrig varit en soffsittare efter jobbet och anser att sådant är förödande för ett fungerande samliv, på den tiden tog jasg hsnd om sllt som hade med maten att göra, planering, hemhandling och tillagning och jag gjorde i ordning matlådor till min hustru och mig att ta med oss till jobbet. Många kvällar bakade jag och äldsta flickan något gott fikabröd att bjuda mamma på när hon kommit hem på kvällen fast då sov förstås alla barnen. Nu jobbade inte frun varje kväll utan i snitt varannan så lite tid fick vi ändå tillsammans på kvällarna. uera är det bara sonen och jag här hemma så det har lugnat ner sig betydligt men han gör så lite som möjligt i hushållet och tar inga som helst initiativ utan jag får säga till om precis allting. Som tur är har jag hemtjänst som kommer varannan vecka och dammsuger och torkar golv annars skulle det snart gro igen fullständigt.
Rebecca
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 01:14) *
Har lite svårt att tro på att alla män är superallerta efter jobbet och att de städar tvättar natta barn osv !Men heder år dom männen som hjälper till hemma och delar annsvaret smiley_small_hug.gif

Tycker det är lite konstigt tankesätt - varför ska det vara hedervärt av männen att hjälpa till hemma? Är det inte ett självklart ansvar som de har? Precis lika mycket ansvar som kvinnorna. Är det lika hedervärt av kvinnorna som sköter det mesta (precis som du säger att du gör)?

Normer...
Bee
Det är väl som Malcolm säger, bristen på initiativförmåga som kan göra en galen.
Maken och jag gick i avtalspension samtidigt för tre år sen. Gissa vem som alltid måste initiera allting? Visst, han kan dammsuga men först måste jag säga till om det. Samma sak med tvätten, jag måste säga till först.
Det är lite tröttande att det bara är en i hushållet som står för initiativ, planering och många gånger genomförande.
Dock, vissa saker gör han självmant. Frukost är hans sak att fixa. Förr berodde det på att jag är så himla morrontrött så han skulle behöva vänta länge på frukosten. Nu går jag ut med hunden först av allt och sen blir det frukost. Då har han fixat den när vi kommer hem. Det är gott.
Men visst nöts hans fåtölj mer än min smile.gif - Du är inte ensam Motti!
Bee
CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 10:16) *
Tycker det är lite konstigt tankesätt - varför ska det vara hedervärt av männen att hjälpa till hemma? Är det inte ett självklart ansvar som de har? Precis lika mycket ansvar som kvinnorna. Är det lika hedervärt av kvinnorna som sköter det mesta (precis som du säger att du gör)?

Normer...

Helt rätt. Dessa normer styr fortfarande mycket i hemma-arbetet. Ve den kvinna som inte håller rent i hörnena. Hon kan dock inte förvänta sig beröm för bra städning. Sånt är ju självklart. Är det inte så att kvinnor är bättre på städning, matlagning, tvätt mm mm (OBS! Ironi!)

Vågar man hoppas att yngre generationer inser att alla i familjen har ansvar för att hemmet funkar?
Rebecca
CITAT (Bee @ 21-02-2013, 10:29) *
Helt rätt. Dessa normer styr fortfarande mycket i hemma-arbetet. Ve den kvinna som inte håller rent i hörnena. Hon kan dock inte förvänta sig beröm för bra städning. Sånt är ju självklart. Är det inte så att kvinnor är bättre på städning, matlagning, tvätt mm mm (OBS! Ironi!)

Vågar man hoppas att yngre generationer inser att alla i familjen har ansvar för att hemmet funkar?

Tyvärr är det ju ofta så idag. Det är "självklart" att kvinnan håller ordning.

Usch, jag mår lite dåligt av sånt här.

Jag tillhör i alla fall den yngre genrationen (22 år) och de allra flesta av mina vänner i samma ålder delar min uppfattning om detta.
pejori
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:56) *
Jo du har väl lite rätt i det !men jag tror man förminskar sig själv lite eftersom jag inte jobbar och på något vis känner man sig skyldig ,min man jobbar väldigt mycket och jobbar långa dagar plus att han reser mycket och då känner jag som att jag går här och gör inget typ fast jag sköter allt här hemma ,han har inte rört snöskyffeln i vinter .Sorgligt när man tänker efter ,han har alltid lagt sig i soffan när han kom hem då är hans dag slut ,medans min har hållt på tills 2300 och senare när barnen var små ,jag har alltid skött barna trädgård mitt jobb städning mm.Man tycker inte man kan ställa krav när man är hemmafru !

Förstår att han vill vila och vara ledig när han kommer hem.
Men vänd på det.
När är din fritid och när är du ledig?
Du bor på din arbetsplats och kommer inte ifrån eller får semester.
Förklara det för din gubbe och inta soffan, innan han kommer hem.
"jag har jobbat hela dagen, så nu är jag ledig".

CITAT (caprifol @ 21-02-2013, 09:27) *
Låter som "vård av frisk man"... och låter helt främmande för mig! Jag har också varit hemma flera år, och även om arbetsfördelningen då varit en annan har vi alltid gjort lika mycket. Vem som gör vad är väl inte det viktigaste tycker jag - däremot att man har lika mycket fritid! Låter som fördelningen i mina föräldrars generation: när pappa hade semester/helg var han ledig - mamma fick jobba ännu mer då vi ofta var på landet och förhållandena mindre moderna.

tummenupp.gif tummenupp.gif Precis så menade jag.
pejori
CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 10:16) *

Normer...

Det är väl så men allt när det gäller vem som gör vad.
Jag anses som händig och får ofta höra "vad duktig du är som kan byta/laga", vad det nu är.
Män som håller i en skruvmejsel eller hammare kallas aldrig "duktiga"

Samma med män som är ensammstående pappor.
Dom är så "beundransvärda" medan en ensamstående mamma, inte ses på samma sätt.
Könsrollerna lever och frodas fortfarande, även i dagens Sverige.
Rosrup
Behöver tips på hur jag ska uppfostra min kvinnliga sambo till att göra alla såna där "kvinnosaker" hon tydligen borde göra idea.gif
Huggorm
CITAT (Rosrup @ 21-02-2013, 19:47) *
Behöver tips på hur jag ska uppfostra min kvinnliga sambo till att göra alla såna där "kvinnosaker" hon tydligen borde göra idea.gif

På den tiden då det var möjligt att förmå kvinnor att ta den traditionella kvinnorollen tror jag de använde sig av stryk och social press. Lycka till.
*Stintan*
CITAT (Rosrup @ 21-02-2013, 19:47) *

Vill du bli av med henne? flirting.gif
xlxl67
CITAT (Motti @ 20-02-2013, 22:52) *
Vad gör ni män efter arbetsdagens slut ? sofflocket eller fixar hemma mm ?

Bra fråga biggrin.gif
Vad är sofflocket o vad menas med fixar hemma?
Lägger mig framför tvn - aldrig.
Fixar hemma efter jobbet med praktiska ting i lägenheten - aldrig.
Det är nog varken eller för mig wink.gif

CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 00:48) *
Motti att din gubbe inte gör ett skit när han kommeer hem beror på att du tillålit det i alla år. Min svärmor kom med mat till min fd man när vi hade flyttat ihop. Det satte jag snabbt stopp för. Jag frågade om hon hade tuggat maten åt honom också...

Tack det är sådant här som för Homo Sapiens framåt....biggrin.gif
Rebecca
CITAT (xlxl67 @ 21-02-2013, 20:14) *
Bra fråga biggrin.gif
Vad är sofflocket o vad menas med fixar hemma?
Lägger mig framför tvn - aldrig.
Fixar hemma efter jobbet med praktiska ting i lägenheten - aldrig.
Det är nog varken eller för mig wink.gif
Tack det är sådant här som för Homo Sapiens framåt....biggrin.gif

Jamen vad GÖR du då? giggle.gif
Anma
Anma man ser inte hela texten
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:27) *

Använder du en bärbar med liten skärm eller kanske mobil eller liknande? På min vanliga datorskärm syns allt.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:27) *

"Pappan kommer hem och får syn på huset och frågar Vad har hänt här?
Mamman i huset svarar: Igår frågade du vad jag gjort hela dagen. Tja, idag har jag inte gjort det!"

(jag ser allt i min bärbara 15 tummare)
CITAT (Huggorm @ 21-02-2013, 21:29) *
Använder du en bärbar med liten skärm eller kanske mobil eller liknande? På min vanliga datorskärm syns allt.

Jag sitter framför min staionäre dator men 19 skärm och kan inte läsa vad det egentligen står dår
Lokan
Vilken rolig tråd! smile.gif
Jag kan ju säga att jag aldrig under vårt 34-åriga äktenskap rengjort toan! Det gör min man! blush.gif
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:32) *
Jag sitter framför min staionäre dator men 19 skärm och kan inte läsa vad det egentligen står dår

Se ovan. Har svarat dig.

CITAT (Lokan @ 21-02-2013, 21:32) *
Vilken rolig tråd! smile.gif
Jag kan ju säga att jag aldrig under vårt 34-åriga äktenskap rengjort toan! Det gör min man! blush.gif

Min man gör det mesta, under 10 år gjorde han i princip allt, men avlopp och toalett har alltid fallit på min lott. smile.gif
CITAT (Anma @ 21-02-2013, 21:32) *
Se ovan. Har svarat dig.

Se det nu också efteråt.....
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:32) *

Då måste du ha en konstig inställning. Har du inte problem med att du ibland måste scrolla i sidled också?

Vad har du för inställning i den lilla rutan längst ner till vänster på sidan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon