|
|
  |
Hur många av er lagar er egen mat ? |
|
|
|
24-02-2013, 15:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 10:07)  Och HÄR kommer det jag väntat på..... Om man serverar sina barn halvfabrikat så bryr man sig inte om dem. Halvfabrikat är dålig mat och alltså är jag en dålig mamma för att jag köper mamma scans köttbullar, falukorv och pulvermos till mina barn (kanske ska tillägga att jag inte gör det varje dag, så ingen tror att jag är helt förtappad och vill omhänderta mina barn). Väntade faktiskt bara på ett inlägg av denna typen, tur att jag inte tar åt mig så lätt annars skulle jag bli nedbruten av att bli kallad dålig mamma  Vet du vad, jag lagade knappt någon barnmat heller, vi köpte burkar till barnen - är inte DET dekadent, så säg? Vet du Mammamaggan, jag vill min familj allt väl och jag älskar mina barn. Jag serverar dem inte halvfabrikat på daglig basis, men jag har inget som helst dåligt samvete för att jag har en förpackning mamma scans i frysen för akutfall, liksom falukorv, fiskpinnar eller vinerkorv. Lika lite om jag skäms för att vi har pulvermos i skafferiet, vilet är en livräddare när barnen kommer hem och håller på att falla i bitar om de inte får mat direkt. Just eftersom vi båda jobbar heltid prioriterar jag att umgås med mina barn på kvällar och helger, så i stället för att rulla köttbullar på kvällen vill jag prata med dem om deras dag, träna bokstäver med äldsta sonen, rita med den yngre etc. Trots allt, de HAR ätit en välkomponerad, näringsriktig, hemlagad måltid redan på skolan/dagis, så det är inte direkt så att de får näringsbrist för att de serveras pulvermos och fiskpinnar då och då  Stintan, Elisabet och några till - jag förstår era synpunkter och det var inte er jag avsåg att bemöta med mitt inlägg. Det var snarare en allmän reflektion på tongången i tråden. Ett mycket bra inlägg i denna tråd
Redigerat av gunsta: 24-02-2013, 15:27
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
24-02-2013, 15:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Nu när vi tränar äter vi lagad mat två gånger om dagen. Tidigare var det oftast en gång om dagen. Nyss kom jag hem från träningen, värmde gårdagens köttfärssås tillsammans med frysta grönsaker (blomkål, broccoli och morötter). Gick på mindre än 10 minuter och gott var det. När vi åker till Uppsala äter vi ofta antingen på Ikea (billigt och gott, passar vår skrala plånbok) eller på MAX. Då väljer jag alltid GI-meny med bönsallad. Så man kan välja lite bättre mat även på hamburgerrestaurang. Mc Donalds minns jag inte när jag varit på senast, MAX är så mycket godare. Någon enstaka gång blir det pizzeria och då brukar jag ta en kebabsallad framför pizza eller kebabtallrik med pomfritt.
|
|
|
|
|
24-02-2013, 17:12
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Vi föredrar att laga vår mat själva, helst från grunden, men det handlar mest om att ingen av oss är speciellt förtjusta i hämt-, snabb- eller hel/halvfabrikat. Har man som jag, dessutom tid över för matlagning så ser vi våra matvanor som ytterligare en bonus att man dessutom får lite mer pengar över till annat. För oss handlar det alltså inte först och främst om nitiskt sund kosthållning och vi ser inte heller vårt levnadssätt som någon större belastning. MEN...det är vi det, andra människor lever under andra förutsättningar.
Och till er småbarns föräldrar som ger era barn Mamma scans köttbullar, tänk bort ert ev. dåliga samvete! I barnens värld är en "långkokande" förälder också en "frånvarande" förälder. Era barn behöver inte sitta framför datorn eller tv-n i väntan på att maten skall bli klar. De kan springa ut och leka och röra på sej mycket snabbare....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-02-2013, 18:04
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Argumentet att barnen sitter och väntar på maten och nästan förgås av hunger för att det tar 15 - 30 minuter att värma/ tillaga egen mat i stället för att värma halv - alt helfabrikat köper inte jag.
Varför ska de sitta framför datorn eller TV:n och vänta ? Låt dem i stället delta i matlagningen så lär de sig samtidigt att laga mat.
Förstår inte varför det ska vara så farligt att låta barnen delta ?! Tiden det tar att laga mat blir då också tid man ägnar åt barnen.
Varför ska det i dag vara så uppdelat ? Barnen ska vara för sig och inte få insyn i hur det fungerar i ett hem . Varför ?
Ingen av våra söner har hungrat ihjäl för att vi tillsammans ägnat några fler minuter åt att laga/värma hemlagad mat än åt att värma halv - eller helfabrikat.
På söndagarna när barnen var små brukade vi laga mat i lergryta , t ex köttgryta eller helstekt kyckling. När vi lagt ner ingredienserna i grytan och ställt in den i ugnen gick vi ut och gjorde något tillsammans i några timmar och när vi kom in igen var maten klar.
Riset kokade medan vi dukade och tog upp maten ur lergrytan . Det blev också mat över att frysa in och äta någon annan dag.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
24-02-2013, 18:10
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2013, 18:04)  Varför ska de sitta framför datorn eller TV:n och vänta ? Låt dem i stället delta i matlagningen så lär de sig samtidigt att laga mat.
Förstår inte varför det ska vara så farligt att låta barnen delta ?! Tiden det tar att laga mat blir då också tid man ägnar åt barnen.
Varför ska det i dag vara så uppdelat ? Barnen ska vara för sig och inte få insyn i hur det fungerar i ett hem . Varför ? Jag tycker också att barn ska delta i alla de vardagssysslor som finns, naturligtvis efter förmåga. Att lära så länge som de tycker att det är kul är lättare än att vänta tills de har blivit bekväma och vana vid att bli servade. Det är tryggt att öva matlagning, städning, tvättning osv när det finns vuxna att få hjälp av än att vänta och lära sig allt när man har flyttat hemifrån.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
24-02-2013, 18:33
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Nu finns det tyvärr föräldrar som inte vill ha barnen med i köket vid matlagningen för att det blir såååå stökigt och kladdigt osv! Mina har alltid fått vara med och låter även sina barn vara med i allt vad som har med hemmets skötsel att göra!
Det här med hel och halvfabrikat tja för att komma ifrån det får väl människan se till att bli helt självförsörjande igen eller?
Men hur många kan idag slakta ett djur? Mala sin säd? Mjölka sin kossa?
Jag kan det inte även om jag vuxit upp på bondgård!
|
|
|
|
|
24-02-2013, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Sedan finns det barn som inte vill vara med också Har en av varje, men man kan ju inte alltid bara umgås med det barn som vill vara med i köket, eller? Däremot har jag två st duktiga dammsugare och golvtorkare här hemma
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
24-02-2013, 18:49
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Att kunna slakta ett djur osv var väl inte det som menades , eller har jag fel ?
Förstår fortfarande inte varför man ska ge sin familj näringsfattig mat som ofta innehåller tillsatser som man inte mår bra av.
Även om man slaktar själv osv så är det i alla fall viktigt att man ser till att det man ska äta är bra mat.
Senaste veckans larm om vad som finns i halv - och helfabrikat visar väl att man måste vara noga med maten . För mig innebär det att så långt det är möjligt laga maten själv från vad jag uppfattar som bra råvaror .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
24-02-2013, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 18:43)  Sedan finns det barn som inte vill vara med också Har en av varje, men man kan ju inte alltid bara umgås med det barn som vill vara med i köket, eller? Däremot har jag två st duktiga dammsugare och golvtorkare här hemma  Grattis KRT  Jag tycker du verkar ha lyckats bra med dina barn
|
|
|
|
|
24-02-2013, 19:24
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Hemma hos mig lagas ingen mat på daglig basis, däremot syras grönsaker, kokas ghee, groddas det oftare ;-)
|
|
|
|
|
24-02-2013, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Nejdå, barnen behöver inte sitta framför datorn eller tv-n, men beroende på barnets ålder, hur länge brukar koncentrationen räcka för småttingarna innan de tappar intresset? Speciellt trötta och hungriga barn? Att vänta en "hel kvart/halvtimma" extra är låååång tid för en liten mage med behov av täta påfyllningar.
Sedan finns det väl inget som säger att ett långkok per automatik måste vara det mest näringsrika?? Ett snabbt kok av ett paket djupfryst torsk kan väl vara minst lika nyttigt som en gryta kallops?
Redigerat av Cacki: 24-02-2013, 19:30
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
Ugglemormor
|
25-02-2013, 10:50
|
Gäster

|
Alla har väl sina vanor med sin matlagning/köpmat ex. så ser jag inte det som "präktighet" att laga maten som våra föräldrar och gammelmormor gjorde. De hade ju inte andra möjligheter på den tiden ....  Alldeles för tidigt fick jag laga maten till pappa och mina syskon och lägga undan åt mor när hon kom hem sent på kvällen. Det blev varannan vecka efter skolan som jag fick ta vid det. (orättvist var att om jag inte lyckades så bra i början, fick jag stryck av min hungriga far!) Det är väl upp till var och en hur de vill ha det beroende av tid och annat som finns nuförtiden. Jag fick min första skada då flickan var 13-14 års ålder, så det var jobbigt nog och hungrig som hon var, så ville hon att jag skulle se på så ville hon lära sig det mest elementära och den vägen är det. Både maken och dottern gillar matlagningen, så ser inget konstigt i det, och de köper pizza också. Jag var enbart tacksam då efter min första op, inte kunde göra mer, så det var tacksamt att få färdiglagad som maken gav mig då han inte hann med att laga mat.
|
|
|
|
|
25-02-2013, 21:04
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Ugglemormor @ 25-02-2013, 10:50)  Alla har väl sina vanor med sin matlagning/köpmat ex. så ser jag inte det som "präktighet" att laga maten som våra föräldrar och gammelmormor gjorde. De hade ju inte andra möjligheter på den tiden ....  Alldeles för tidigt fick jag laga maten till pappa och mina syskon och lägga undan åt mor när hon kom hem sent på kvällen. Det blev varannan vecka efter skolan som jag fick ta vid det. (orättvist var att om jag inte lyckades så bra i början, fick jag stryck av min hungriga far!) Det är väl upp till var och en hur de vill ha det beroende av tid och annat som finns nuförtiden. Jag fick min första skada då flickan var 13-14 års ålder, så det var jobbigt nog och hungrig som hon var, så ville hon att jag skulle se på så ville hon lära sig det mest elementära och den vägen är det./::: /. Vilken flicka??? Hade du en pryo hos dig?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
26-02-2013, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Känns bra i dessa tider att man lagar sin egen mat från grunden och med kött som man vet vad det är och vart det kommer ifrån ! väntar på 50-60 kilo nötkött framöver .Förstår allvarligt inte varför inte folk lagar mat själv som tex köttbullar !det tar ju ingen tid ,stäng av Tv:n och laga mat ihop istället på helgerna och i sama veva skickar man med sina barn något sunt och bra för framtiden .
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:39
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Motti @ 26-02-2013, 23:45)  Känns bra i dessa tider att man lagar sin egen mat från grunden och med kött som man vet vad det är och vart det kommer ifrån ! väntar på 50-60 kilo nötkött framöver .Förstår allvarligt inte varför inte folk lagar mat själv som tex köttbullar !det tar ju ingen tid ,stäng av Tv:n och laga mat ihop istället på helgerna och i sama veva skickar man med sina barn något sunt och bra för framtiden . Tror inte det är tiden som saknas, är nog mer att intresset inte finns där för kökssysslor ;-)
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Nä det tror jag inte Jubbe ! jag tror det är bekvämlighet helt enkelt ! Hörde i kväll hur många ton köttbullar Ikea sålde varje månad och det är skrämande att så få inte tar sig tid att laga riktig mat som tex köttbullar !Vi ser min man och jag när vi storhandlar vad som finns i barnfamiljernas mat vagnar och det är nästan bara skräpmat färdiglagat Mamma Scan, cocakola chips godis pulvermos kakor och annat skräp ,inte konstigt att vi börjar få samma problem som USA med överviktiga vuxna och barn stillasittande framför Tv:n och datorn med skräpmat .Jag har alltid lagat mat till min familj och det är inte så himmla mycket mer jobb ,det handlar om att prioritera vad som är viktigt fölr en och ens barn .
|
|
|
|
|
27-02-2013, 07:07
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Motti @ 20-02-2013, 23:28)  Vad tror ni är orsaken till att det säljs så mycket färdiglagat ?ser ofta när vi handlar att många köper Mamma Scans köttbullar tex mycket halvfabrikat .Kanske det är så att många inte orkar laga mat efter en hel dags jobb eller är det bekvämt att handla färdigmat . Jag tror att det är en kombination av ett stressigt liv och för mycket reklam. Det är en rätt omfattande förändring i butikernas sätt att sälja, med allt ifrån stora reklamsatsningar till att ställa varor på ett sätt att vi köper mer än det vi har tänkt. Den som inte stannar upp och tänker efter kan lätt hamna i sitsen att köpa det färdiglagade för att man tror att det tar otroligt mycket längre tid att laga från grunden.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
27-02-2013, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Tror inte bara det är ointresse utan mycket är okunskap. Folk vet helt enkelt inte hur man gör (+många tror inte jag vet hur farligt det kan vara med en dålig kost speciellt för barn som har hjärnor som utvecklas etc.).
Finns många som inte vet hur man gör det mest enkla i ett kök. Jag hade med mig hembakat bröd i min matsäck till jobbet och fick frågan vilka ingredienser måste man ha för att kunna baka när jag sa mjöl, salt, vatten, jäst är grunden sedan kan man ju lägga till saker, och fick svaret jaha är det inte mer man måste ha hemma.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|