Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur många av er lagar er egen mat ?
          Anma
          Inlägg 21-02-2013, 14:40
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Här hemma är det mest mat från grunden även om det händer att vi köper halvfabrikat/färdiglagat. Men vi köper aldrig färdigrätter från frysen som man stoppar i micron. Jo, det har hänt nån gång att jag köpt en paj eller nåt då jag inte haft färdig låda och måste ha lunch till jobbet. Vi har inte en micro, som vi nu har kommit på är en nackdel så vi börjat frysa in matlådor av rester sen jag fick jobb. Ibland är man lat och vill bara värma upp nåt snabbt hemma också.

Färdiga köttbullar händer det att vi köper. Annat också, stuvade morötter på tub och risgrynsgröt.
          Men det mesta lagar maken själv och så är jag alldeles underbart duktig på att värma maten dagen efter. giggle.gif
          Jag kan laga mat, men under de 10 åren med min skada tappade jag det lilla intresse jag hade, det är inte kul att stå vid spisen när resultatet är ökad värk efteråt. Har inte, som med så mycket annat, hittat tillbaka till matlagningen ännu.

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2013, 14:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Egentligen tycker jag inte om att värma mat i micron eftersom det blir en unken smak av det, på jobbet tog man bort de gamla hederliga värmeskåpen när micron kom men jag lyckades rädda ett av dem och satte upp med tidur och allt fast det fanns de som protesterade. Har alla mina rostfria plåtlådor kvar men de lär väl aldrig komma till användning nåt mer. -cry-.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 14:59
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pejori @ 21-02-2013, 13:24) *
          Tänker osökt på en sak, med de som lagar all mat "från grunden".
          Tänk på att pasta är färdigmat.
          Eller står ni och gör egen pasta också?
          En liten undran bara. giggle.gif

Lagar gärna maten själv, men det förutsätter att jag har "medätare"
          Bruna bönor köper jag däremot färdiga.
          Aldrig "Sås på påse" däremot.

Tycker att pasta är mer halvfabrikat än färdiglagat och halvfabrikat är svårt att komma undan. Ungefär som korv, ingen står väl och stoppar korv.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2013, 15:02
          Länk hit: #44

Medlem

Kungafamiljen gör. giggle.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-02-2013, 15:19
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malcolm @ 21-02-2013, 14:54) *
          Egentligen tycker jag inte om att värma mat i micron eftersom det blir en unken smak av det, på jobbet tog man bort de gamla hederliga värmeskåpen när micron kom men jag lyckades rädda ett av dem och satte upp med tidur och allt fast det fanns de som protesterade. Har alla mina rostfria plåtlådor kvar men de lär väl aldrig komma till användning nåt mer. -cry-.gif

Värmeskåp såg jag på en arbetsplats senast förra månaden, så än finns de kvar

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2013, 15:44
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 14:59) *
          Tycker att pasta är mer halvfabrikat än färdiglagat och halvfabrikat är svårt att komma undan. Ungefär som korv, ingen står väl och stoppar korv.

Ligger något i det. tummenupp.gif
          "Halvfabrikat" är det nog.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          gunsta
          Inlägg 21-02-2013, 15:55
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Eva i Skåne @ 21-02-2013, 13:19) *
          VÅR KOKBOK vill jag rekommendera. Den var min bibel när jag var ung, om det var något jag inte kunde hemifrån och fortfarande händer det att jag tar en titt, t ex i julas när jag skulle rimma skinka. Sonen fick en VÅR KOKBOK när han flyttade till Skottland för att studera. Den var trevligt moderniserad jämfört med min gamla. Han lärde sig att laga både det ena och det andra med hjälp av den.

Instämmer - Vår Kokbok är bäst enligt mitt förmenande, trots att jag är skolad på Hemmets Kokbok. Hemmakokboken för mig är alla 'Annas Mat', har nog fyra av dom i olika upplagor och ska snart köpa den nya upplagan. Även hennes mamma Pernilla Tunbergers böcker är trevliga och så Hirams böcker.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-02-2013, 15:59
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Inget intresse i matlagning?.....

När mina barn var tonåringar så började min ladsta att laga mat med ca 12-13 år. Men inte den andra, hon ville bara inte..... Min före detta gnällde redan på mig att jag inte får henne till att lära sig nåt. Men vad skall man göra?

Så när han var omkring 15 så träffade hon enungdomskärlek som varje ledig minut var hos oss på gården. Och så klart åt han även hos osss på helgerna.

Då, så plötsligt började tösabiten laga mat, för hon lagade ju mat till killen giggle.gif

Hon är mycket duktig i att lagan mat

Edelweiss

Citera
          Uggi
          Inlägg 21-02-2013, 18:20
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

Frugan lagar nästan all mat själv, mycket råvaror från trädgård och skog använder hon. Jag hjälper allt till att plocka bär och frukt samt svamp i skogen, fiskar och rensar.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 21-02-2013, 18:39
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Matlagning är ett av min intressen och det är jättekul att planera och laga maten. Jag försöker undvika onödiga tillsatser, vilket gör att jag gör det mesta själv. Såser, kryddblandningar och allt möjligt. Bearnaisesås har jag inte lärt mig, men det är ju inte heller så nyttigt så det kan man väl egentligen hoppa över.

Jag har ju tur att vara sambo med en jägare, så viltkött har vi mer än vad vi behöver. Fiskar gör han också, men det räcker bara under sommarhalvåret. Jag önskar att jag inte behövde jobba så mycket, annars skulle jag ha höns och någon gris för att fixa allt kött från grunden.

Förr läste jag i "Vår kokbok", men numera har jag gått över till internetkokbok (www.kokaihop.se). Där kan man söka recept, lägga in egna recept och skapa receptsamlingar. Inköpslistor kan skapas och omräkningar till olika antal personer är enkelt. Jättesmidigt!

Fast jag är ju inte mer än människa, så lite fusk ibland blir det ändå.

Redigerat av Natur liv: 21-02-2013, 18:40

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-02-2013, 19:07
          Länk hit: #51

Medlem

Natur liv jag skulle gärna ha lite mera viltkött, lyckliga du

Fisk äter jag gärna, helst 2-3 gånge ri veckan.

Min Sambo kunde aldrig laga mat innan (utan grillning) men när jag blev så dåligt i rygen då fick han börja med min hjälp. Nu lagar han ofta mat. Men grytor, stekar och goda såser måste jag göra.
          Likaså pannbiffar och så några saker till. Olika Sallader har han inte lärt sig heller och inte heller soppor.

Men det mesta i köket hjälps vi åt nuförtiden.

Jag gillade den rutiga kokboken men vår kokbik var min första svenska kokbok.

Annars har jag en tysk/bayersk Kokbok, das bayrische Kochbuch, som nu nästan faller isär. Men i norra Tyskland finns det inte att köpa och att skicka hit den är för dyrt.

Sambon köpte för några dagar sen igen en kokbok av Mannerström, honom gillar vi. Kokböcker finns det gott om här, liksom trädgårdsböcker som jag inte längre har någon användning av sad.gif

Elisabeth

Citera
          ninnisky
          Inlägg 21-02-2013, 19:50
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Elisabeth, den kokboken - das bayerische Kochbuch - blev jag så nyfiken på... såg att den finns hos Amazon.de
          för 25 Euro + frakt.

Är boken tjock och tung?

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-02-2013, 19:57
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (ninnisky @ 21-02-2013, 19:50) *
          Elisabeth, den kokboken - das bayerische Kochbuch - blev jag så nyfiken på... såg att den finns hos Amazon.de
          för 25 Euro + frakt.

Är boken tjock och tung?

ja det är tungt. Och så får man titta att man får det rätta för under tiden har det kommit ett annat som också kallar sig bayrisches Kochbuch.

Har tittat nu och ja det är boken med det blåa omslaget och för 25 Euro.

Min är ju minst 40 år gammal.....

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 21-02-2013, 20:09

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2013, 20:10
          Länk hit: #54

Medlem

På Willys har jag hittat små papperslådor med jättegod Thaimat som man värmer i micron men som vanligt blir man inte mätt av en portion.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 21-02-2013, 20:11
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Köper gärna färdiga köttbullar, om de är till halva priset - både hund och katt gör det mesta om man erbjuder en bit köttbulle.

Lever ensam och skalar ofta en eller två potatisar till min måltid, varför skulle det vara fel och bättre än att köpa något halvfabrikat?

Gör ofta potatismos men då till mer än en gång då det är så enkelt att värma potatismos i micron

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 21-02-2013, 22:57
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Jag är yngre än samtliga i tråden, men lagar i princip enbart mat från grunden. Dock började jag också att laga mat själv redan som 14-åring.

Citera
          zissi
          Inlägg 21-02-2013, 23:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag tycker det är roligt att planera matsedlar, handla hem, laga maten...men inte plocka undan och diska/röja upp efteråt. Intressant just nu är att laga så nyttig och rätt sammansatt kost som möjligt och dessutom i lagom portionsstorlekar. Försöker undvika tillsatser i maten i den mån det går. Hittat buljong där de uteslutit natriumglutamaten t.ex...toppen. Ekologiskt börjar det komma allt mer och mer i ...toppen även det.

Jag fick följa med gubben till dietisten för ett tag sedan (lite höga blodfettsvärden) bara för att jag ville lära mig att laga allt nyttigare och godare mat till oss båda. Där fick jag jättemycket inspiration och tips.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-02-2013, 08:08
          Länk hit: #58

Medlem

Jag kunde i princip ingenting om matlagning när jag flyttade hemifrån vid 22 års ålder men hade vunnit en kokbok som jag började laga mat ifån, allt blev väl inte helt perfekt men jag kämpade på och blev till sist riktigt duktig och numera är det sällan jag lagar mat efter recept och kan trolla fram en måltid av det mesta.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 22-02-2013, 09:51
          Länk hit: #59

Gäster

Min mor hade ingen kokbok, men det satt väl där ändå även att det blev för lite variation och hon bakade all bröd och vetebröd.
          Jag fick börja laga samma mat när hon jobbade på kvällen. Först samla ihop syskonen (inte alltid så lätt) och vid 8-9 års ålder fick jag börja med matlagningen, vilket jag inte gillade alls. Syskonen blev sedan efter maten läxtförhörda och den minsta nattade och det blev sent när jag var färdig med efterarbete, disk, städ, ex.

Pappa lyfte inte ens undan sin talrik och inte tal om att hjälpa till för det var ju "fruntimmers jobb", dock klev han veden, för det mesta, till spisen när jag var för liten att kunna det.

Sedan som gift lagade jag inte den maten utan hade en kokbok, men jag gillade inte matlagningen alls, men när ingen annan gjorde det så fick man göra sitt bästa.
          Jag var nog lite över 10 år när jag också fick börja lära mig att baka, först ihop med mor o sedan själv.

Nu när maken husserar i köket, brukar han laga mer på en gång och frysa ner lagom till sig själv och han köper periodvis färdiglagad från en kinarestaurang och det finns även färdigrätter i frysen för säkerhets skull, så han varierar, men får ibland en dille att bröva på något nytt och då kommer mina gamla kokböcker fram.

Jag plockar undan och tar en del lättare hushållsjobb alltefter jag orkar med.

Redigerat av Ugglemormor: 22-02-2013, 09:53

Citera
          EKLO
          Inlägg 22-02-2013, 11:51
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag lagar i princip al mat fr grunden - undantaget de halvfabrikat ni pratat om (som korv etc). Jag är road av matlagning (och av att äta god mat!), men också av att äta så vettigt som möjligt, lite av en utmaning. Försöker sedan några år komma bort från importerade grönsaker (därför blir det mkt kål, lök, och rötter så här års), och minskar andelen kött. Det blir ju mkt billigare också.

Det är ganska klurigt att lägga om maten på det sättet, för jag är som de flesta van vid att köttet (eller fisken) är huvudsaken på tallriken. Numera gör jag mkt grönsakgrytor med lite kött/korv/rökt fläsk i. Det går att variera i oändlighet eftersom alla grönsaker verkar passa ihop, och man kan ge helt olika kryddningar. Gör också ganska mkt varma eller ljumna sallder, med kanske råris, hela korn, linser el dyl som bas, och sedan en massa snabbstekta grönsaker nedblandat + fetaost eller rökt korv eller ngt annat "uppiggande".

När jag har ont om tid gör jag gärna en matig omelett.

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-03-2026, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon