Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur många av er lagar er egen mat ?
          Rosrup
          Inlägg 22-02-2013, 15:01
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

Vi eller mest jag egentligen gör med relativt mycket från grunden tycker jag.
          Är inte så glad för att laga mat direkt efter jobbet på vardagarna, då vill jag hellre äta och sen vila middag.Ju fortare desto bättre.
          Men fre,lör,sön tillbringas det desto mer tid i köket.
          Och minst en av dagarna brukar jag försöka få ihop något som går att spara till veckan efter.
          Ibland blir det en gryta extra med nån form av ko,gris eller kyckling.
          Nån fryses och nån sparas i kylen till veckan därpå.
          På något vis brukar vi få ihop middag för 4 dar utan någon större ansträngning än att koka pasta,ris eller potatis och kanske göra nån sås samt koka eller steka nån fryst grönsaksblandning.
          Svårt att få ihop det med 3 viljor här som alla tycker olika.
          Egentligen bara mig själv det inte är några besvär med tongue.gif

Halvfabrikat här är mest bröd,korv,pasta,smör,pålägg (tja var ska man dra gränsen numera egentligen)?

Och ibland nån skitpizza från Maxi när dom säljs ut för 5:-....

Ingen optimal mathållning på något vis varken ur hälsosynpunkt eller ekonomiskt men vi håller det på en nivå som passar oss.

Som exempel så blir det idag rimmad torsk.
          Förmodligen stekt i ugnen, kanske fel att kalla det stekt?
          Pressad potatis.
          Ska försöka få ihop nån vit sås med smak av saffranshonungen som råkade slinka med här från Odlas julerbjudande.
          Plus rårivna morötter eller kokta ärter eller kokta hericot vertes (jag kallar dom bönor smile.gif )
          Toppat med färsk gräslök från Israel.( Hur fel känns inte det på en skala)?
          Vilket påminner mig om att nån gång så ska även jag kunna ha renoverat klart så vi har ett rejält tilltaget kök med kryddväxter på nåt bra ställe.

Sitter just nu och inväntar inspirationen för att städa undan i köket innan jag kan börja med det roliga.

Halva inlägget hade ju nästan platsat i Vad gör ni män efter jobbet ?

Citera
          aloa
          Inlägg 22-02-2013, 17:00
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

Lagar det mesta själv, eller inte jag utan sambon, jag står för bakning och efterrätter emellanåt. Men blev lite putt när Johanna Westman i Gokväll påstod sig laga mat till vardags och gjorde helstekt karre (2 tim), Köttfärslimpa och auberginegratäng. Allt såg väldigt gott ut (utom majssoppan) men vem har tid med sånt under veckorna? Tacka vet jag Jaime Olivers 15 minuters middag! Kokböckerna Fredagsgourmet från Alltommat inspirerar ofta på, just fredagar.

Citera
          Rosrup
          Inlägg 22-02-2013, 18:37
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

CITAT (aloa @ 22-02-2013, 17:00) *
          Lagar det mesta själv, eller inte jag utan sambon, jag står för bakning och efterrätter emellanåt. Men blev lite putt när Johanna Westman i Gokväll påstod sig laga mat till vardags och gjorde helstekt karre (2 tim), Köttfärslimpa och auberginegratäng. Allt såg väldigt gott ut (utom majssoppan) men vem har tid med sånt under veckorna? Tacka vet jag Jaime Olivers 15 minuters middag! Kokböckerna Fredagsgourmet från Alltommat inspirerar ofta på, just fredagar.

Karrén och köttfärslimpa kan man göra dan innan och sen skiva och värma dan efter.
          Låt det svalna i formen så blir det till och med bättre än att ta den direkt när den är färdig.
          Nåja, lite hur man tycker här men blir helt OK i alla fall.

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2013, 18:52
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tror att många försöker laga mat själva efter alla köttskandaler ! man kan inte lita på innehållet i halvfabrikat eller hefabrikat för att inte tala om alla tillsatser som finns i den maten .Fick lära mig för ett tag sedan att rökt skinka inte är rökt !den är bara dränkt i en massa smakämnen saltlake och E numer.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 22-02-2013, 18:53
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Sedan jag blev ensam är det lite si och så med matlagningen. Det är ju så förbaskat tråkigt att äta själv och då är det inte kul att laga till något heller. Men när jag lagar "riktig" mat så gör jag såpass mycket att det räcker till flera portioner så behöver man inte tänka på matlagning varje dag. Förr lagade man för det mesta rejäl husmanskost från grunden varje dag och skitmat var ett undantag. Numera slinker det ner färdigköpta pizzor, hamburgare, pajer och annat. Mina barn är jätteduktiga på att laga mat och jag blir ofta bjuden på middag. Naturligtvis lagar jag mat och bjuder tillbaka.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          pejori
          Inlägg 22-02-2013, 19:20
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Biggan_ @ 22-02-2013, 18:53) *
          Sedan jag blev ensam är det lite si och så med matlagningen. Det är ju så förbaskat tråkigt att äta själv och då är det inte kul att laga till något heller. Men när jag lagar "riktig" mat så gör jag såpass mycket att det räcker till flera portioner så behöver man inte tänka på matlagning varje dag. Förr lagade man för det mesta rejäl husmanskost från grunden varje dag och skitmat var ett undantag. Numera slinker det ner färdigköpta pizzor, hamburgare, pajer och annat. Mina barn är jätteduktiga på att laga mat och jag blir ofta bjuden på middag. Naturligtvis lagar jag mat och bjuder tillbaka.

Så är det. kompiskram.gif

CITAT (ryss_бори @ 21-02-2013, 22:57) *
          Jag är yngre än samtliga i tråden, men lagar i princip enbart mat från grunden. Dock började jag också att laga mat själv redan som 14-åring.

Det finns hopp för framtiden. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2013, 19:30
          Länk hit: #67

Medlem

Jag förstår Biggan inte kul att laga mat till en person smile.gif när gubben är ute och reser så blir det ju lite si och så i alla fall förenklar man ju matlagningen när man är själv !men jag ser fördelar i att äta själv också för då kan jag bestäma vad JAG vill äta ,så när gubben är på drifft så blir det mycket fisk och grönsake linser Kenoa osv här .Det är ju så att det är mycket trevligare att äta med "la familja" och konvecera med någon vid matbordet och kunna diskutera saker med andra runt lite go mat och ett glas vin !

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-02-2013, 20:33
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

När min yngsta dotter flyttade hemifrån lovade jag mig själv att 1 ggn/dag skulle jag se till att äta lagad mat - och det har jag nog hållit. Tycker inte alls det är så trist att bara laga till mig själv, då kan jag ju göra maten precis så som jag vill ha den utan att behöva tänka på någon annan smile.gif Eftermiddagen idag har jag ägnat år att koka 12 portioner fisk och skaldjurssoppa (helt utan allt oäkta wink.gif ) som jag tänker stoppa i frysen i portionsförpackningar. Så himla bekvämt att bara kunna plocka fram, tina och hälla i lite grädde - rena lyxmiddagen biggrin.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 22-02-2013, 20:39
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anki på Öland @ 22-02-2013, 20:33) *
          När min yngsta dotter flyttade hemifrån lovade jag mig själv att 1 ggn/dag skulle jag se till att äta lagad mat - och det har jag nog hållit. Tycker inte alls det är så trist att bara laga till mig själv, då kan jag ju göra maten precis så som jag vill ha den utan att behöva tänka på någon annan smile.gif Eftermiddagen idag har jag ägnat år att koka 12 portioner fisk och skaldjurssoppa (helt utan allt oäkta wink.gif ) som jag tänker stoppa i frysen i portionsförpackningar. Så himla bekvämt att bara kunna plocka fram, tina och hälla i lite grädde - rena lyxmiddagen biggrin.gif

Önskar jag kunde bli sådan också.
          Här har "det är lättare att ta en macka" slagit till fullt ut, trots att jag älskar att laga mat. crying.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-02-2013, 20:45
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anki på Öland @ 22-02-2013, 20:33) *

Precis, man behöver ju inte stå där och joxa vid spisen varenda dag när man fryser in portioner. Idag gjorde jag korvgryta (alltiett) och kunde efter att jag ätit frysa in 5 portioner.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Biggan_
          Inlägg 22-02-2013, 20:48
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Mackor är jag väldigt försiktig med. Dom har en tendens att lägga sej mitt på magen och sätter igång ett sug efter mer!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2013, 20:51
          Länk hit: #72

Medlem

jag tycker lite som Anki på Öland att man då kan äta som man vill smile.gif när min man är ute och reser så blir det mycket fisk linser grönsaker och sällan feta såser .I går testade jag att koka potatis och morötter ihop ,dom pressade jag till min laxbit och det var supergott :)lite lättsås till också .Fredagar när jag städat nästan hela dagen är jag inte alls så hungrig men min man vill ha som han säger "riktig mat" då innebär det kött sås och helst potatis .Svårt det där när gubben villa ha grädde smör kött och jag vill äta lätt ,jag står vid spisen två gånger om dagen och har så gjort sedan jag vae 20 år !gissa om man blir trött på att laga mat då .

Citera
          ninnisky
          Inlägg 22-02-2013, 21:55
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Men gör som Ugglemormor, be din man att laga all maten!!!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-02-2013, 21:58
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Idag hade jag stor tur och fick besök av en något yngre granne, ca 8 år. Hon fick hjälpa mig att göra pizza och sedan fick jag sällskap till måltiden - hoppas att hon har tid att komma oftare, det är så mycket roligare när man får besök

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2013, 22:36
          Länk hit: #75

Medlem

Det blir svårt att be honom laga all mat eftersom han åker kl:006 på morgonen och kommer hem vid 1700-21 00 ,faller sig ganska naturligt att jag lagar mat då jag är hemarbetande .Det händer att min man lagar mat på fredagar men inte så ofta .

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-02-2013, 22:38
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 22-02-2013, 20:51) *
          jag tycker lite som Anki på Öland att man då kan äta som man vill smile.gif när min man är ute och reser så blir det mycket fisk linser grönsaker och sällan feta såser .I går testade jag att koka potatis och morötter ihop ,dom pressade jag till min laxbit och det var supergott :)lite lättsås till också .Fredagar när jag städat nästan hela dagen är jag inte alls så hungrig men min man vill ha som han säger "riktig mat" då innebär det kött sås och helst potatis .Svårt det där när gubben villa ha grädde smör kött och jag vill äta lätt ,jag står vid spisen två gånger om dagen och har så gjort sedan jag vae 20 år !gissa om man blir trött på att laga mat då .

Det är roligare att laga mat tillsammans. Även mindre matlagninsintresserade man lyckas att hantera en potatisskalare så den göra lite av grovjobbet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          gunsta
          Inlägg 22-02-2013, 22:44
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Piccante @ 22-02-2013, 22:38) *
          Det är roligare att laga mat tillsammans. Även mindre matlagninsintresserade man lyckas att hantera en potatisskalare så den göra lite av grovjobbet.

Sant - vi lagar inte precis maten ihop, det gör jag, men sådana saker som att koka ris, potatis, pasta mm överlåter jag gärna, likaså hjälps vi åt med dukning och planering av maten och att handla hem den. Delad glädje är dubbel glädje som det heter smile.gif.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2013, 22:51
          Länk hit: #78

Medlem

Själv skalar jag potatis med kniv ;)men gubben klarar inte det så då blir det en "potatiskalare" smile.gif
          Vi får mycket vilt här !nu har vi frysen full av Älg Vildsvin Hare och tamgris ,till våren får vi nötkött också direk från bonden .Blir mycket grytor här med ben i ,benen gör halva koket .Vi röker en hel del kött själva också vilt och gris både vildgris och tamgris .Tänkte på det här med köttbullar !har aldrig i mitt liv köppt en färdigköttbulle ! men vi ser hur många barnfamiljer köper storpack på Willys plus en jäkla massa Cocakola och chips och annan skräpmat typ Billys .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-02-2013, 23:16
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ungar brukar ofta tycka köpta köttbullar är godare av någon anledning. Sen kan jag förstå att det är praktiskt om man kommer hem sent med trötta hungriga ungar men mina ungar fick hålla tillgodo med mina hemlagade. Nu för tiden gör dom egna efter mitt recept så dom var nog inte så dumma. Alla kan faktiskt inte göra goda köttbullar heller.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2013, 23:40
          Länk hit: #80

Medlem

Alla kan göra Köttbullar om de vill !min dotter jobbar heltid men köper inga färdiga produkter utan gör allt själv .Vilket jag ibland önskade att hon släppte på lite rolleyes.gif tre barn och heltid är lite beundransvärt tycker jag :)men kan bli för mycket !

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 05:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon