Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köpte fuchiasticklingar i England, vad gör jag nu?
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 22-02-2013, 20:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag var hos min syster i England i helgen, vi åkte till en handelsträdgård vi brukar besöka. Jag ville inte åka hem, impulshandlade för att ha något roligt att se fram emot. Det blev en dahliaknöl, helt OK. Det blev en pionrot, helt OK. Det blev en ny randig trädgårdsviva, helt OK. Men det blev också en bricka med fuchsiasticklingar! Vad gör jag med dem?

Där var det varmt, barnen lekte i lekparken i kortärmade tröjor, gräset var grönt och krokus blommade i vägrenarna, snödropparna har blommat ut. Men när jag landade på Arlanda vaknade jag till. Det var minusgrader och snöfall... Måste också berätta att jag som tur var hade sticklingarna i en öppen pappkartong som handbagage på flyget. Innan jag lämnade flygplatsen fyllde jag min vattenflaska med varmt vatten och la i lådan, fyllde upp med pappersservetter som "lock" och virade in lådan med en av mina tröjor. Det var tur, för när jag kom till bilen på parkeringen så hade jag troligen glömt innerbelysningen på, batteriet var helt dött, gick inte ens att låsa upp dörren. Det här var efter mitt i natten och jag fick ringa en bärgningsbil. Det var minusgrader och jag oroade mig för mina sticklingar, men nu har det gått ett par dagar och de ser fina ut, pust!

Jag har aldrig haft fuchia, så jag köpte en bok också, men den är förstås på engelska och jag fattar inte alla uttryck. Alltså, kan de klara sig här tills det blir vår? Ska jag plantera dem i egna små krukor och ställa på fönsterbrädan? Det är söderfönster men med en hög ek snett utanför, så inte fullt ljus hela dagen. Inget element under fönstret och ca 18 grader i rummet. Behövs extra ljus? Några är "Trailing" och några är "Bush" , vad betyder det? Kan de övervintra här, i krypgrunden under huset? I England har de fuchior som buskar ute året runt!

Det blev en begoniastickling också, heter "Nonstop Pink" och jag tror att det kanske är en knölbegonia? Den var "prize winning" i alla fall och jag bara plockade åt mig i farten, helt galet, jag brukar inte vara sån.

Nån som känner att den kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag är helt okunnig om dessa växter!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sticklingar.jpg ( 323.47k ) Antal nedladdningar: 40
          Bifogad fil  viva.jpg ( 431.1k ) Antal nedladdningar: 31

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 21:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon