Anna-Karin Lundberg
22-02-2013, 20:48
Jag var hos min syster i England i helgen, vi åkte till en handelsträdgård vi brukar besöka. Jag ville inte åka hem, impulshandlade för att ha något roligt att se fram emot. Det blev en dahliaknöl, helt OK. Det blev en pionrot, helt OK. Det blev en ny randig trädgårdsviva, helt OK. Men det blev också en bricka med fuchsiasticklingar! Vad gör jag med dem?
Där var det varmt, barnen lekte i lekparken i kortärmade tröjor, gräset var grönt och krokus blommade i vägrenarna, snödropparna har blommat ut. Men när jag landade på Arlanda vaknade jag till. Det var minusgrader och snöfall... Måste också berätta att jag som tur var hade sticklingarna i en öppen pappkartong som handbagage på flyget. Innan jag lämnade flygplatsen fyllde jag min vattenflaska med varmt vatten och la i lådan, fyllde upp med pappersservetter som "lock" och virade in lådan med en av mina tröjor. Det var tur, för när jag kom till bilen på parkeringen så hade jag troligen glömt innerbelysningen på, batteriet var helt dött, gick inte ens att låsa upp dörren. Det här var efter mitt i natten och jag fick ringa en bärgningsbil. Det var minusgrader och jag oroade mig för mina sticklingar, men nu har det gått ett par dagar och de ser fina ut, pust!
Jag har aldrig haft fuchia, så jag köpte en bok också, men den är förstås på engelska och jag fattar inte alla uttryck. Alltså, kan de klara sig här tills det blir vår? Ska jag plantera dem i egna små krukor och ställa på fönsterbrädan? Det är söderfönster men med en hög ek snett utanför, så inte fullt ljus hela dagen. Inget element under fönstret och ca 18 grader i rummet. Behövs extra ljus? Några är "Trailing" och några är "Bush" , vad betyder det? Kan de övervintra här, i krypgrunden under huset? I England har de fuchior som buskar ute året runt!
Det blev en begoniastickling också, heter "Nonstop Pink" och jag tror att det kanske är en knölbegonia? Den var "prize winning" i alla fall och jag bara plockade åt mig i farten, helt galet, jag brukar inte vara sån.
Nån som känner att den kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag är helt okunnig om dessa växter!
Fjortispower
22-02-2013, 21:25
Fuchsior från sticklingar är mycket lätta att driva upp till blombara plantor. Det är stor sannolikhet att varje stickling du har kommer att blomma. Jag har mina utan extrabelysning vid ett fönster utan element runtomkring, så plantera om och ställ dem där du säger. De växer trögt nu men det gör alla sticklingar så här års, de får fart i april. Eventuellt kan de toppas men du avgör helt enkelt själv om du känner att sticklingarna har blivit för rangliga. För övrigt är fuchsior generellt mycket lättskötta och blomvilliga. "Trailing" står för sorter med hängande grenar och passar bra i ampel, "bush" är mer buskigare sorter och upprättväxande, dock tycker jag att alla sorter är mer eller mindre hängande.
hattstugan
22-02-2013, 22:01
Fuchsia vill ha lite trångt om fötterna och inte packad jord!
Mina står i ett kallt fönster ca 5-8 + där! De är törstiga så låt dom inte torka ut!
Övervintra i kallt/svalt och ljust utrymme och som sagt inte torka ut!
Toppar du så sätt toppen i luftig jord och du har ännu fler Fuchsior!
Anna-Karin Lundberg
23-02-2013, 17:03
Tack för råd!
Då ska jag börja med att plantera dem i små krukor, bra att veta att de vill ha trångt. Jag hade annars valt stora krukor på en gång. Det står i den engelska boken att man ska välja små krukor, gå från 9 cm till 11 cm och sen 13cm, men det står inte varför. Jag tänker "de där britterna vill göra allt så omständligt", haha, nu vet jag bättre.
Jorden i de små "pluggarna" torkar lätt, så de måste få riktiga krukor.
Jag har tittat lite på uppstammade fuchior, skulle man kunna använda en "trailing-sort" till det, eller kommer den aldrig att få en stam? Kunde vara snyggt med en hög stam och sen hängande grenar, typ som träd av "pendula-typ"?
Eva i Skåne
23-02-2013, 17:22
Jag tror nog du kan stamma upp en hängande fuchsia (jag har visserligen aldrig försökt, men dom är ganska "snälla") men jag tycker inte dom är så villiga att grena sig rikligt. Prova med en och se hur det går. Ge stammen ett bra stöd och plocka bladen på sidorna och ev nya skott längs stammen. Låt det bara finnas blad i toppen och plocka underifrån till den fått lagom höjd. Sen gäller det om den vill grena sig och bli yvig...
Jag ser framför mig att det skulle kunna bli snyggt
spacepingo
24-02-2013, 19:10
Om du provar att atamma upp en hängande sort, kan du väl lägga upp här på odla hur det gick? Jag har bara provat att stamma upp upprätta sorter men skulle vilja ha en stam med hängande grenar.
Anna-Karin Lundberg
04-05-2013, 07:26
Måste bara visa en blomma på min ena fuchsia! Jag håller fortfarande på och stammar upp dem, det går så där. Rankan är nu ca 40 cm hög, men verkar ha stannat av i tillväxt. Kan ju förstås också bero på att krukan börjar bli liten. En knopp kom, jag ville så gärna se den blomma så jag lät en knopp få växa, de andra har jag klippt bort. Men jösses, kolla blomman!
Den är så stor som det ser ut på bilden, det är inget tickfoto. Den mätte 13 cm mellan de vita spetsarna och själva "blomrosettens" höjd (utan skaft) är 10 cm, en handfull.
JAg har rotat sticklingar som jag klippt bort, så någon ska nog få växa "som den vill", dvs som trailing, alltså hängande, eller vad var det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.