|
|
  |
Jag vill berätta något viktigt!, det tar bara en minut att läsa, du kan rädda liv. |
|
|
|
07-03-2013, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (gnon49 @ 07-03-2013, 13:30)  På onsdagar i TV4 fakta är det alltid program om olika sjukhus o operationer. Att se en transplanterad patient överleva o få ett nästan normalt liv är helt fantastiskt. Det kan var en njure eller hjärta eller lungor. Svåra operationer som inte alltid lyckas, men som ändå ofta ger livet åter till en svårt sjuk patient. Så visst är det viktigt med organdonationer eller att vara blodgivare. Att som donator fundera över vem som var givaren är nog ganska naturligt. gnon nu menar du säkert att som mottagare skulle man gärna vilja vet från vem hjärtat kom???? Men jag tror att ingen får reda på det, allt anna<t är uppdiktat
|
|
|
|
|
07-03-2013, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-03-2013, 13:35)  gnon nu menar du säkert att som mottagare skulle man gärna vilja vet från vem hjärtat kom????
Men jag tror att ingen får reda på det, allt anna<t är uppdiktat Ja hur skriver jag egentligen. Mottagare givetvis.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
07-03-2013, 14:30
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (gnon49 @ 07-03-2013, 13:50)  Ja hur skriver jag egentligen. Mottagare givetvis. Vad rätt tänkt men fel det blev.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
07-03-2013, 14:31
|
Gäster

|
Sucka hur mycket ni vill ------  men även min grannfru nämnde det till mig att hon undrat vems njurar hon hade fått, så nog finns dom tankarna hos flera ......alla tänker inte bara på sig själv utan att det finns en tanke och tacksamhet till en donator. Att min vän ville veta, är inte konstigt alls och han har alla möjligheter att ta reda på det han vill. Han hade inte levt nu om han hade kunnat säga sitt ---- att inte ta emot ett nytt hjärta och det får man respektera, även att jag då inte hade fått hans stora björnkramar........och saknad hade han blivit ....  .
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-03-2013, 14:46
|
Gäster

|
Ugglemormor - du upprepar ditt mönster. Lämnar ut dina anhöriga, vänner och bekanta som inte haft något att säga till om i dina berättelser. Det har slutat på ett tråkigt sätt alla gånger och nu är du på väg dit igen.
Det är skillnad mellan personlig och privat - personlig kan man vara men att bli så privat som du blir är inte bra...tänk om du pratar med någon av dina grannar här och de vet snart hela din familjs livshistoria utan att du vet om det...
Du är inte anonym på nätet och du lämnar så mycket information om dig själv, dina anhöriga och bekanta att vem som helst kan avslöja din identitet.
Ett sätt att hejda sig kan vara att skriva under ditt eget namn, då kanske du också tänker efter en smula vad det är som du lämnar ut till allmänt beskådande.
Bara en tanke...
|
|
|
|
|
07-03-2013, 14:48
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Ja, det är ju bra ju fler som ställer upp som givare. Men trots att man ställer upp både som levande och död donator så är det långt ifrån säkert att ens organ kan användas, därför viktigt att så många som möjligt ställer upp så det blir ett större urval så att säga. Det är bara de som avlider när de vårdas i respirator som kan donera organ. Det beror på att organen måste vara försörjda med syresatt blod hela tiden. Lite enklare är det med vävnader då dessa klarar sig lite längre utan syre (hjärtklaffar, hornhinnor och hud exempelvis) http://merorgandonation.se/om-organdonation/vad-kan-doneras/
|
|
|
|
Ugglemormor
|
07-03-2013, 15:30
|
Gäster

|
Gunilla T, Jag ansåg inte alls att det skulle vara något utlämnande av mina anhöriga nu när vi diskuterade om detta med donationen. Personerna jag nämner är inte samma i irl, endast berättelse hur en del reagerade vid organbyte. Tror du att jag inte tänkte före? Men om den allmänna meningen är som du säger så kommer jag att tala om person1, person 2, osv. skulle det lätta förståelsen? ......
|
|
|
|
|
07-03-2013, 15:52
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Om jag har fattat rätt så kan man också precisera vilka organ man vill skänka ? Jag har väldigt svårt för att ta ställning till donation och så bör man väl vara frisk också vid donation tex inga kroniska sjukdomar som astma diabetes eller annat .
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (KRT @ 07-03-2013, 12:25)  Ok, nu har jag lugnat ner mig från mitt utbrott och kan svara sakligt...
1) eftersom man endast transplanterar hjärta på några få sjukhus i Sverige är det nog inte så att din vän transplanterats "i lappmarken" 2) organ skickas över hela Sverige, samt resten av norden, det finns nationella och internationella transplantationslistor - hittar man ingen matchande mottagare i Sverige, tittar man i våra grannländer osv. 3) pga ovanstående kan man alltså aldrig veta varifrån och från vem ett organ kommer 4) donationer är anonyma och omfattas av sekretess, men kan alltså INTE spåra organ. 5) hur fort man kan hitta ett organ beror på vad du har för blodgrupp etc, vissa grupper är vanligare än andra: har man tex A+ är det lättare att hitta ett matchande ordan än om man har 0- eller AB -.
6) hur kan du vara så urbota korkad att du skriver (eller ens tänker!) något så dumt som att etiska ursprunget till organet skulle "förklara" att din vän inte kommer överens med sitt nya hjärta!!! Det spelar väl ingen roll varifrån det kommer, vem som har donerat och möjliggjort att din vän fått en ny chans till liv.......
Ursäkta utbrottet men, jag har väldigt svårt att inte reagera på den typen av rasistiska och neonazistiska uttalanden!!!!! Tack för att du fick utbrottet, samt förklarade. Då slapp jag reta upp mig..  CITAT (Motti @ 07-03-2013, 15:52)  Om jag har fattat rätt så kan man också precisera vilka organ man vill skänka ? Jag har väldigt svårt för att ta ställning till donation och så bör man väl vara frisk också vid donation tex inga kroniska sjukdomar som astma diabetes eller annat . Ja. Du kan också välja vilka organ du inte vill ge bort.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
Anmälan gjord, tack för länken!
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
Ugglemormor
|
07-03-2013, 17:23
|
Gäster

|
Japp, nu fick man veta att inte berätta något ovanligt här inne, enbart hålla med andra...... Jag instämmer.......
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:29
|
Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 07-03-2013, 12:52)  Ja, jag förstår ditt utbrott, hade reagerat liknande, men kan inte komma ur fakta som jag VET om detta fall,
Ja, det lasarettet, mycket litet, ligger långt in på "lappmarkerna", men de gjorde så gott de kunde. Sedan kunde de inte säga om det kom en läkare fr. större sjukhus, men min vän är välkänd person på orten och hans föräldrar innnan dess så han känner väl till de som jobbar i detta sjukhus. (obs, ej i sverige) "///////" NU har du fel "Ugglis"!!! Det är bara två sjukhus som får utföra hjärttransplantationer i Sverige. - Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg
- Skånes Universitetssjukhus i Lund
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:36
|

Medlem

|
Det är mycket man inte vet om organdonationer ! vet inte om etniskt ursprung har någon skillnad har det det ?vad jag vet är eller tror mig veta att man bör ha samma blodgrupp eller hur ?
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:42
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 15:52)  Om jag har fattat rätt så kan man också precisera vilka organ man vill skänka ? Jag har väldigt svårt för att ta ställning till donation och så bör man väl vara frisk också vid donation tex inga kroniska sjukdomar som astma diabetes eller annat . Ja du kan precisera vad du vill ge och inte ge. Nej, finns ingen åldersgräns eller friskhetskrav. Organens kvalitet bedöms var för sig. Så diabetiker och astmatiker kan donera organ som ej påverkats av sjukdom. För du kan ju ge hud, ben, hornhinnor, tunntarm, lunga, hjärta, kranskärl, blodådror, etc etc....
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:49
|

Medlem

|
Men att ge någon astmalungor kan väl inte vara någon bra utgång för mottagaren ! ju yngre och friskare organ ju bättre måste det ju varar ?
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:51
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 17:49)  Men att ge någon astmalungor kan väl inte vara någon bra utgång för mottagaren ! ju yngre och friskare organ ju bättre måste det ju varar ? Precis som Jubbe sa, väljs organen var för sig. Att donatorn har astma betyder inte att man inte kan ta hans hjärta. Lungorna behöver ju faktiskt inte användas. Lever, njurar, hornhinnor, m.m. berörs inte av astma.
--------------------
|
|
|
|
|
07-03-2013, 17:58
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 07-03-2013, 17:51)  Precis som Jubbe sa, väljs organen var för sig. Att donatorn har astma betyder inte att man inte kan ta hans hjärta. Lungorna behöver ju faktiskt inte användas. Lever, njurar, hornhinnor, m.m. berörs inte av astma. precis. Själv har jag inte preciserat mig, läkarna får fatta beslut om vilka organ de kan ha nytta av. Jag är ju död då, så mig är det ju detsamma om de tar benbitar eller kranskärl, det som de inte tar kommer ju ändå att brinna upp eller ruttna bort.
|
|
|
|
|
07-03-2013, 18:02
|

Medlem

|
Som sakt jag har väldigt svårt för det där ,har väl med min tro att göra kanske och hur jag är uppvuxen ,i min släkt jordbegravs man och ingen av oss har donerat .Känns lite otäckt att bli tömd på allt särskillt hjärtat det som står för kärlek till alla som man älskar ,känns som att det skulle bli taget ifrån en .Som kristen har man ju inte riktigt dom nya värderingarna att töma sin kropp på organ ,hör inte ihop riktigt för mig .
|
|
|
|
|
07-03-2013, 18:17
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 18:02)  Som sakt jag har väldigt svårt för det där ,har väl med min tro att göra kanske och hur jag är uppvuxen ,i min släkt jordbegravs man och ingen av oss har donerat .Känns lite otäckt att bli tömd på allt särskillt hjärtat det som står för kärlek till alla som man älskar ,känns som att det skulle bli taget ifrån en .Som kristen har man ju inte riktigt dom nya värderingarna att töma sin kropp på organ ,hör inte ihop riktigt för mig . Ja, sånt måste man ju själv ta ställning till, det ska kännas rätt för dig oavsett vad andra säger. Men som jag ser det. Är man kristenså är ju kroppen det skal som själen bor i, när du dör åker själen till himlen och kroppen antingen grävs ner och blir maskmat och ruttnar bort. Eller så kremeras man och allt i kroppen brinner upp... Är man Jehovas vittne är jubssken mer komplex. Då finns nog inte alternativet att donera vad jag förstått. Judendom, buddhism, islam, hinduism etc ställer nog inte heller till med några nämnvärda problem för donation. Nåja, som ssgt. måste ju kännas rätt för en själv oavsett vad andra tycker. Men rent etiskt kan jag tycka att är man beredd att ta emot organ om man behöver det så borde man ju även kunna ge till andra.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|