Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill berätta något viktigt!, det tar bara en minut att läsa, du kan rädda liv.
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2013, 12:26
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ugglemormor @ 09-03-2013, 11:26) *
          Jag har hela tiden visat respekt för TS för jag har upplevt samma sak när person 6 skulle funnits i liv, men med facit i handen, vet jag inte om orsaken var ett dolt sjukdom eller endast en akut, stor infarkt.

Vad som person 1 har för ideer, är hen stark nog sjunga ut det själv utan mig....... kompiskram.gif

Men sluta nu! Ingen människa här är intresserad av det du pladdrar om. Det är bara du och ditt heeela tiden oavsett vad trådarna handlar om och jag trodde du skulle sluta upp med detta efter avstängningen. Det är inte att visa respekt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 12:30
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 09-03-2013, 02:01) *
          För mig är donationsfrågan läskig !"det där med att karva ut organ och dela med sig ,känns inte bra för mig alls .Om något av mina barnbarn skulle behöva ett organ ?ja mina duger inte i alla fall .Ja jag vet inte bara ,att donera är ganska nytt för vår generation och det tål att tänka på .Vet inte om det är guds mening att vi ska handla organ imellan oss ? som sakt har jättesvårt för det här .

Ja, känns det för läskigt så avstå. Du behöver inte rättfärdiga eller förklara. Baserar du det på din personliga tro eller annan orsak är inte relevant, vill du inte så vill du inte. svårare än så är det inte.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2013, 16:01
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:30) *
          Ja, känns det för läskigt så avstå. Du behöver inte rättfärdiga eller förklara. Baserar du det på din personliga tro eller annan orsak är inte relevant, vill du inte så vill du inte. svårare än så är det inte.

Håller med, var och en måste göra det som känns rätt för den personen. tummenupp.gif

CITAT (Piccante @ 09-03-2013, 02:36) *
          Mitt första och sista inlägg i denna tråden!

Donation är svårt måste jag erkänna. Tror inte på något liv efter döden eller att kroppen gör någon nytta men har ändå lite svårt att förställa mig min kropp som "reservdelslåda". Men jag skulle nog ha lättare för att donera efter min död än att ge tex en njure eller benmärg som levande för då måste jag vara medveten om det fear.gif

Sen är det väldigt märkligt att personer som ondgör sig över den bristande sjukhusetiken och sekretessen måste berätta om det på ett forum med nära 100000 medlemmar och i detalj beskriva de drabbades kön, yrke, bostadsort mm. Man gör ju liksom inte skadan mindre av att basunera ut det för hela världen!

Det är bara i fantasins värld det fungerar så.
          Du får som mottagare, aldrig reda på något om givaren.
          Det är knappt läkarna vet. tummenupp.gif

Inte ens som vaken donator, (benmärg) fick jag veta vem mottagaren var.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          KRT
          Inlägg 09-03-2013, 19:04
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:30) *

Det viktiga, och det TS ville poängtera, är att göra sin vilja känd! Oavsett vad viljan säger, registret är inte bara för folk som vill donera, utan lika mycket förde som INTE vill!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 19:57
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (KRT @ 09-03-2013, 19:04) *
          Det viktiga, och det TS ville poängtera, är att göra sin vilja känd! Oavsett vad viljan säger, registret är inte bara för folk som vill donera, utan lika mycket förde som INTE vill!

Visst är det så. men nu var mitt inlägg rörande steget före att göra sin vilja känd, dvs att komma fram till om man vill eller ej och att kunna känna sig bekväm i sitt val.

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-03-2013, 20:45
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

En släkting fick stamceller för sin leukemi. Det han fick veta var att givaren var från Tyskland. Tydligen har sjukvården ett kontaktnät över landsgränserna för att få tag i lämplig donator. Han var totalisolerad under flera veckor för att inte drabbas av baskelusker när immunförsvaret var utslaget. Har för mig det var i Lund behandlingen skedde.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-03-2013, 20:57
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (gnon49 @ 09-03-2013, 20:45) *
          En släkting fick stamceller för sin leukemi. Det han fick veta var att givaren var från Tyskland. Tydligen har sjukvården ett kontaktnät över landsgränserna för att få tag i lämplig donator. Han var totalisolerad under flera veckor för att inte drabbas av baskelusker när immunförsvaret var utslaget. Har för mig det var i Lund behandlingen skedde.

Ja dom letar i hela Europa

Citera
          KRT
          Inlägg 09-03-2013, 22:09
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (gnon49 @ 09-03-2013, 20:45) *

Eftersom benmärg kommer från levande donatorer har man praktisk möjlighet att leta både nationellt och internationellt efter en passande donator.
          När det gäller benmärg har jag för mig att kraven för matchning är större än för t.ex. lunga....... Men oftast har mn också mer tid på sig att hitta den perfekta donatorn!

Kan ha varit i Lund behandlingen skedde, jag vet att de transplanterar benmärg på hematologen här i Lund!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2013, 22:12
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (KRT @ 09-03-2013, 22:09) *
          Eftersom benmärg kommer från levande donatorer har man praktisk möjlighet att leta både nationellt och internationellt efter en passande donator.
          När det gäller benmärg har jag för mig att kraven för matchning är större än för t.ex. lunga....... Men oftast har mn också mer tid på sig att hitta den perfekta donatorn!

Kan ha varit i Lund behandlingen skedde, jag vet att de transplanterar benmärg på hematologen här i Lund!

Ja det är hårdare matchning på den.
          Där gäller en stenhård perfektion, för att få den att fastna och börja producera egen benmärg.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          hattstugan
          Inlägg 09-03-2013, 22:24
          Länk hit: #90

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Benmärg transplanteras även på Huddinge!

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2013, 22:33
          Länk hit: #91

Medlem

Tror dom flesta större sjukhus transplanterar benmärg.
          Det är bara hjärttransplantationer som är begränsat till två sjukhus.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon