Har läst många frågor om beskärning på sistone, och började fundera - måste man alltid beskära sina träd? Tänker kanske ffa på äppelträd (eftersom det är det många frågor handlar om), men även andra träd?
Ger inte obeskurna äppelträd frukt? Är inte dagens fruktträd kapabla att skapa välbalanserade kronor själv? Vad händer om man "ärver" ett äppelträd som tidigare beskurits hårt och låter det vara? Kommer det kunna återta ett normalt växtsätt? Och vad ÄR ett normalt växtsätt för äpple? Vilket är situationen hos oss - äppelträden är formade på ett sätt som varken är praktiskt eller snyggt (låga och platta, omöjliga att gå under). Vill gärna göra dem lite högre, vilket jag hoppas och tror går, men borde jag kanske köpa ett nytt träd i stället och börja om?
Jag förstår att man måste beskära om grenar skaver mot varandra, eller mot t.ex. ett hus. Eller att träd kan börja luta, grenar knäckas etc. Men måste man verkligen klippa bort alla grenar som inte går i exakt rätt riktning - gör man trädet en tjänst om man klipper, eller en större tjänst om man låter det vara lite vildvuxet?
Att man beskär hårt på en äppelodling, där träden ska vara extremt produktiva under en kort tid är en sak - men de flesta av oss vill väll inte ha en äppelodling på tomten?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|