| |
Med anledning av alla beskärarfrågor;, Måste man beskära sina träd (ffa äpple)? |
|
|
|
|
17-03-2013, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Normalt låter jag träden växa fritt numera men jag håller just på med att tukta plommonträdet för första gången på länge. Alla små nedhängande grenar klipps bort, jag gillar inte att trädet tafsar mig i håret när jag klipper gräset. Inga nedhängande grenar som gör att jag inte kan gå rak. Sen har jag sågat bort en del av en stor gren som terroriserade min Forsythia, plus några andra grenar som växte fel. Jag skall även gallra ut lite försiktigt där det är som tätast och ta bort några torrgrenar. Jag har även bankat bort alla Monilia-mumier.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2013, 12:32
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 77 685

|
Det verkar som många har en felaktig bild av beskärning. Då tänker jag på i första hand frukträd och speciellt äpple. Först och främst är beskärning något som man gör de tre första åren efter inköp av nytt äppelträd. Detta gör man för att skapa grunden för ett "kraftigare" träd. Vissa sorter växer mera på en säsong än andra. Genom att beskära ner grenarna något så får man grunden till ett hållbarare träd. Om man underlåter beskärningen av ett träd med snabbt växande grenar, får man ett vekt träd, som lätt får avbrutna grenar inte bara av tyngden av frukter, men ännu mera av tung, blöt snö. Har själv sett vilken förödelse detta kan bli, speciellt efter en snörik vinter med först blöt snö, sedan kyla, som kommer att frysa fast snön på grenarna. Fortsatt rikligt med snö kommer då att bli många kilon på grenverket som helt kan ruinera trädets utseende.Det är väl inte detta man vill ha i en trädgård! Efter de tre första åren gör man i regel en gallring av grenarna, tar bort inåtväxande grenar o.s.vför att få mera ljus in i krona och kanske också i viss mån "frisering" för att kanske få en bättre form och inte alltför stort träd.
Redigerat av P.Domesticum: 18-03-2013, 21:22
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2013, 17:08
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Plantskolor gör formen till fruktträd, de börjar jobba med den formen från början, så behöver inte man tänker på formen första tre år efter plantering, men behöver koncentrerar på etablering under första tre år. H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
20-03-2013, 14:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Igår var arboristen här,han tog ner ett träd som stod dåligt till.det var "mer än ruttet" enl.honom. Han tvättade sina verktyg noga innan nästa träd eftersom det kunde ha någon smitta. Sen tog han bara lite grann och ville komma tillbaka när bladen hade varit utslagna 14dar för att kunna göra ett bra jobb! Så det är läget nu.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-03-2013, 21:19
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 77 685

|
CITAT (Bassam @ 18-03-2013, 17:08)  Hej
Plantskolor gör formen till fruktträd, de börjar jobba med den formen från början, så behöver inte man tänker på formen första tre år efter plantering, men behöver koncentrerar på etablering under första tre år. H.Bassam Hej! Jag vet inte om det var riktat till mitt inlägg, men jag menar inte att bilda formen de tre första åren efter inköp av ett äppelträd, utan att det gäller att bygga upp stadga de första åren efter inköp.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2013, 16:14
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 69 998

|
CITAT (Klint @ 20-03-2013, 14:46)  Igår var arboristen här,han tog ner ett träd som stod dåligt till.det var "mer än ruttet" enl.honom. Han tvättade sina verktyg noga innan nästa träd eftersom det kunde ha någon smitta. Sen tog han bara lite grann och ville komma tillbaka när bladen hade varit utslagna 14dar för att kunna göra ett bra jobb! Så det är läget nu. Förstår jag dig rätt: vill han fortsätta beskärningen två veckor efter lövsprickningen???
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2013, 18:28
|

Medlem

|
CITAT (Rubecula @ 21-03-2013, 16:14)  Förstår jag dig rätt: vill han fortsätta beskärningen två veckor efter lövsprickningen??? Ja det var så han sa.Min svärmor va med eftersom han bara talar engelska,hoppas jag förstod rätt,får dubbelkolla med henne.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2013, 18:52
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det innebär att trädet får satsa en massa kraft på att skapa löv, sedan förlorar det alla de löven och måste börja om igen på de krafter som finns kvar. Det låter inte som en bra taktik.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2013, 19:42
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
Det viktigaste torde nog vara varför, har man ingen aning om varför man tar just den grenen man tar så ska man nog låta bli. Andra viktigast är nog hur, bra snitt, bra mängd så kanske "när" inte spelar så stor roll. Jag fick tidsskriftenpomologen här i veckan och enligt Harald Kratschmer- Ledande arborist så kan tillexempel plommon dö oavsett tidpunkt för beskärning pga att man tar bort för stor andel av bladmassan, han mnear också att blödare riskerar att blöda oavsett årstid och att därför lättare ingrepp är att föredra. Det bästa är nog trial and error. Jag har beskurit fläder hemma och de mådde inte alls bra av vårvinter beskärning. Man måste observera hur trädet\busken reagerar på föregående beskärning. Allt är inte svart eller vitt. man ska sträva efter runda snitt: visst det går bra om genen har rak vinkel men är vinkeln spetsig så har jag noterat att grnen läker bättre med ovalt snitt. Så det gäller att prova sig fram bara man kan grunderna. [ursäkta för långt inlägg  ]
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2013, 21:29
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 69 998

|
CITAT (Klint @ 21-03-2013, 18:28)  Ja det var så han sa.Min svärmor va med eftersom han bara talar engelska,hoppas jag förstod rätt,får dubbelkolla med henne. Det låter inte som en beskärare du ska anlita mer. Jag är ingen expert själv, men att skära när saven stiger som bäst låter dumt. På senvintern FÖRE lövsprickningen, ELLER i Juli/Augusti/September brukar man säga är det som gäller.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2013, 00:38
|
Medlem

|
Hej Beskärning är lätt om man studera bra växter som ska beskära plus man måste känner bra alla regler till beskärning. Obs Det finns stor biologi skillnad mellan växter. H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2013, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (KRT @ 07-03-2013, 08:29)  Vad händer om man "ärver" ett äppelträd som tidigare beskurits hårt och låter det vara? Kommer det kunna återta ett normalt växtsätt? Där vågar jag mig på ett nej, när vi köpte huset stod det fem fruktträd där, på en rad, med ungefär fyra meters mellanrum. De var toppade där förra ägaren tyckte det var lagom högt tror jag, efter det hade han dock inte gjort så värst mycket alls så upptill såg varenda gren ut som en kvast. Vi försökte få fason på dem (anlitade en att beskära dem) och de blev bättre men inte bra, och till sist tog vi bort dem.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2013, 09:04
|
Medlem
Antal inlägg: 380
Medlem nr: 8 323

|
Håller med om det där med att hårt beskurna träd inte återtar någon naturlig form. Det gör de inte. Man får hålla på och underhållsbeskära om man vill ha "snygg" form på dem. Men det behöver inte innebära en ohygglig massa arbete (såvida man inte har extremt många äppleträd). T ex kan man ju vrida av vattenskott på våren om det blir liksom kvastar. Tag då inte alla, om där är tio på ett ställe, lämna 2 osv. Eftersom äppleträd växer JÄRNET när man beskär hårt så är lösningen att beskära mindre och mindre, år efter år.
Har man en kanin eller känner någon som har så är äpplekvistar/skott/grenar något av det bästa kaniner kan utfodras med och har man inget eget träd kan det vara svårt att få tag i, så varje kaninägare blir lycklig om de kan få äpplekvistar!
(Lade till det sista för att jag har en kanin. Och äppelträd. En bra kombination!)
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2013, 11:12
|

Medlem

|
Jg ska kontakta arboristen igen,men han är alltså en aktoriserad med företag,tack för att ni skriver det där med vårvinter och JAS har jag ju naturligtvis läst massa ggr.men ja glömde fråga han hade ju tänkt beskära nu men ångrade sej när han hade börjat lite.Kan berätta att hasseln somhan beskärde där klättrade han upp och ner hela tiden för att allt skulle bli rätt.Han är kommen från England och har indianpåbrå,säjer att han har deras syn på träd.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2013, 17:10
|
Medlem

|
Hej Som jag säga alltid, fegisar kan inte lära sig, man ska våga beskära men jag lärt mig:
Man ska från börja lätt beskärning, nästa gång ska man beskära mera hårdare, den här brukar jag följa, när jag vattnar ge inte så mycket vatten och när gödsla jag jag ger mindre mängd, om de skriver tellexempel ( man ska blanda en matsked näring i en liter vatten, jag blandar 1/2 matsked istället det fungerar bra).
H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
yingko
|
12-11-2025, 18:55
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|