Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Internationella kvinnodagen 2013
          Rebecca
          Inlägg 09-03-2013, 12:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:38) *
          Visst är det så, motsätter mig inte det. Men tycker att det inte ska behövas. Kanske missförstod dig tidigare att vara en sån person som enögt bara såg kvinnors problem och därför förordade kvinnodagen som viktig och sen raljera hur gullig mansdagen är när de ha 364 dagar annars eller hur det nu uttrycktes ;-)

Men då så ;-) allt frid och fröjd.

Nej nej, självklart ska det vara JÄMNT. Jag tycker inte heller det ska behövas såna här dagar när man tar upp och diskuterar orättvisor och jämnställdhet. Men det går liksom inte att blunda för att det faktiskt är ett patriarkat vi lever i och det är ju inte jämnt någonstans. Så jag tycker fortfarande att det är ett bra koncept med dessa dagar när man får chansen att "tänka lite extra" på det.

Angående det där med mansdagen och raljerande kring det så är det lika viktigt att det kommer upp diskussioner kring orättvisor som har med män att göra. Som någon (du?) tog upp tidigare i tråden finns det mycket som män har problem med i dagens samhälle (ja Rudan, jag generaliserar friskt här). Utseendehets och normer hit och dit gäller inte bara kvinnor, så är det ju. Och det är ett PROBLEM!

Vet inte om vi ska gå in vidare på normer, det kanske blir alltför offtopic.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 12:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 12:28) *
          Säger man "män" innefattar det alla män, likväl om man säger "kvinnor". Annars skulle jag kunna säga att kvinnor inte kan köra bil. När jag körde till IKEA i morse hamnade jag bakom ett sånt exemplar som idkade krypkörning i vänsterfilen helt i onödan. Jag vet dock bättre än att generalisera.

Se det så här :

Våld = allt våld mot både kvinnor och män och barn

Våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor enbart alltså ej våld mot barn och män

Mäns våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor där förövaren är en man, alltså inte där förövaren är en kvinna eller barn.

Således tar vi inte upp "mäns våld mot män" eller "kvinnors våld mot män"

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-03-2013, 12:56
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:48) *
          Hmm, vi talar om hur farlig unga män är i trafiken, vi talar om hur våldsbenägna unga män är i kroglivet, vi talar om att killar har sämre skolbetyg än flickor.... Så enligt ditt sätt att se har ALLA killar sämre betyg än flickor, ALLA unga killar är farliga i trafiken etc?

Deär väl så att dylika påståenden är generella iaktagelser enär vissa kön och åldersgrupper oftare än andra utsätter sig för risker eller begår vissa handlingar.

När det gäller våld mot kvinnor i stort så är den störsts majoriteten utsatta av våld utövade av en man, ytterst ovanligt att kvinnor utsätter andra kvinnor för våld procentuellt. MEN ÄVEN OM MAJORITETEN AV VÅLDET MOT KVINNOR UTÖVAS AV MÄN, är det en liten procent av männen det gäller.

Samma med trafik, per kön och åldersgrupp är det killar mellan 18-25 de som oftast drabbas av bilolyckor genom onödiga risktagningar och övertro på sin egen körförmåga.

Procentuellt sett får killar lägre betyg i skolan är flickor, men det hindrar ju inte att många killar har toppbetyg.

tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Rebecca
          Inlägg 09-03-2013, 12:57
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:54) *
          Se det så här :

Våld = allt våld mot både kvinnor och män och barn

Våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor enbart alltså ej våld mot barn och män

Mäns våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor där förövaren är en man, alltså inte där förövaren är en kvinna eller barn.
          Således tar vi inte upp "mäns våld mot män" eller "kvinnors våld mot män"

Där satte du det. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2013, 13:00
          Länk hit: #45

Gäster

Just uttrycket "Mäns våld mot kvinnor" är det som alltid väckt så mycket ilska och frustrationer då många - även kvinnor - tolkat det som beskyllning om en kollektiv skuld.

Som så mycket annat har det en historia och en förklaring.

Samhället har inte alltid brytt sig om att kvinnor misshandlas i sina hem - det ansågs länge som helt privata problem bakom hemmets väggar som ingen annan skulle lägga sig i. Mörkertalet var stort och de ggr övergreppen kom till myndigheternas kännedom noterades det som relationsproblem eller lägenhetsproblem (i det ligger också en antydan om att brottet endast begås i lägenheter, inte villor)

När man på allvar försökte ta itu med detta, bl.a. genom Kvinnofridsreformen och under ledning av Bengt Westerberg ansågs det viktig att benämningen blev korrekt och tydlig för vad det var vi egentligen pratade om.

Så kom benämningen "Mäns våld mot kvinnor" till och där fanns absolut inga intentioner att belasta män med kollektiv skuld eftersom alla mycket väl vet att det är en bråkdel av män som utövar våld.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 09-03-2013, 14:41
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Får väl be om ursäkt över alla mina spydigheter på forumet då. Men ibland tröttnar man på att skriva inlägg efter inlägg och ändå alltid mötas av samma "småspydiga" kommentarer. Hade inte folk från första början (flera år sen) svarat ganska drygt med en sorts översittarattityd, så hade jag själv nog hållt en betydligt lägre ton från första början. Nu har den liksom gradvis blivit värre och värre pga irritation. Dock är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt, och nej, jag förnekar inte att jag passerat gränsen med kommentarer som "din jävla flöjtfåne" etc.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 09-03-2013, 14:51
          Länk hit: #47

Medlem

Jag tycker för övrigt inte det är fel att säga "mäns våld mot kvinnor" eftersom det genrellet sett är män som utför det, oavsett om det är en minoritet av män. Men då ska det gälla allt och alla, vilket det inte gör. Det hade aldrig varit okej att skriva t.ex. muslimers hedersvåld mot kvinnor, fast det är precis samma sak där - en väldigt liten del av alla muslimer ligger bakom det mesta av hedersvåldet i Sverige. Tror jag i alla fall. För den här sakens skull betyder det inte att man anklagar varken män eller muslimer, men kan förstå om det känns så för många.

Det hade heller aldrig varit okej att göra liknande generalisering av kvinnor, vilket bara bevisar att Sverige inte är objektivit alls. Att t.ex. ha en artikel som tar upp problemet att en grupp av kvinnor belönar våldsamma män (väljer dem i realtioner), skulle aldrig vara okej, fast så är fallet. Alla kvinnor är så klart inte så här, men ändå en så pass stor andel att det kan vara relevant att ta upp. Observera att jag inte anklagar dessa kvinnor då de precis som alla män är styrda av biologi, och evolutionen skiter fullständigt i om ett beteende är moraliskt korrekt. Man bör dock vara medveten om att problem ofta skapas av båda könen, och att båda könen styrs precis lika mycket sin biologi, fast den ser lite annorlunda ut. Är man dessutom själv inte en av dessa män/kvinnor så finns det ingen anledning att känna skuld för vad andra ur samma grupp gör, bara för att man tillhör samma grupp. Känns som nån typ av högerextremistiskt tänk med kollektiv skuld.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-03-2013, 15:11
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (ryss_бори @ 09-03-2013, 14:41) *
          Får väl be om ursäkt över alla mina spydigheter på forumet då. Men ibland tröttnar man på att skriva inlägg efter inlägg och ändå alltid mötas av samma "småspydiga" kommentarer. Hade inte folk från första början (flera år sen) svarat ganska drygt med en sorts översittarattityd, så hade jag själv nog hållt en betydligt lägre ton från första början. Nu har den liksom gradvis blivit värre och värre pga irritation. Dock är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt, och nej, jag förnekar inte att jag passerat gränsen med kommentarer som "din jävla flöjtfåne" etc.

smiley_small_hug.gif tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2013, 15:15
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

bravo.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2013, 15:38
          Länk hit: #50

Gäster

Jag instämmer gärna i applåderna - bra gjort. Inte lätt alltid på forum att behålla lugnet men man kan lära sig mycket om sig själv om man vill - vad är det som gör mig så irriterad?

Såg förresten en intressant tanke framföras där det diskuterades vad som var den viktigaste kvinnofrågan idag. Svaret - vatten!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-03-2013, 15:41
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har aldrig hört de skällsorden förr och du har rätt i att det inte passar sig här i forumet tummenupp.gif

men jag flinar inom mig och ska absolut lägga orden på minnet, men jag använder inte sådana skällsord annat än i skämtsamma sammanhang biggrin.gif

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 17:01
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

smiley_small_hug.gif

Citera
          Bee
          Inlägg 09-03-2013, 23:26
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (ryss_бори @ 09-03-2013, 01:43) *
          Snälla säg att du brukade droger då du skrev det där inlägget. Tappar fan hoppet helt när jag ser vilka galningar det finns.

Nej, jag brukar inga droger förutom kaffe då wink.gif!

Jag har sett av senare inlägg att du tar avstånd från dina tidigare idéer vilket är bra. Tas tacksamt emot smile.gif

Det är "Dagen Efter" idag (och nästan över den med). Men kvinnors utsatthet är fortfarande aktuell, året runt. Låt oss uppmärksamma det i vardagen och låt oss Inte blunda när vi ser orättvisor som beror på könet!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 10-03-2013, 16:23
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Bee @ 09-03-2013, 23:26) *
          Nej, jag brukar inga droger förutom kaffe då wink.gif!

Jag har sett av senare inlägg att du tar avstånd från dina tidigare idéer vilket är bra. Tas tacksamt emot smile.gif

Det är "Dagen Efter" idag (och nästan över den med). Men kvinnors utsatthet är fortfarande aktuell, året runt. Låt oss uppmärksamma det i vardagen och låt oss Inte blunda när vi ser orättvisor som beror på könet!

Fel. Jag tar endast avstånd från de personliga påhoppen jag gjorde. Det andra jag skrev anser jag fortfarande vara helt korrekt.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon