Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomattråden 2013, Allt om tomater och tomatodling.
          Millbertina
          Inlägg 18-04-2013, 16:02
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 71 357

CITAT (tufflah @ 18-04-2013, 09:41) *
          Hur går det för alla tomatodlare.

Mina tomatplantor växte sig så otroligt långa så jag har klippt ner dom och satt tjuvar på dom. De funkade inte att hålla dom inne längre annars.

Min Vilma planta går det där emot trögt för.De dröjde innan den grodde å de vara bara en av 5 som grodde.
          Är de svåra eller har jag bara haft otur?

Mina sådda jag typ 20/2 och är oxå väldigt långa...Kan man toppa dom? Har hört att man inte skall göra det, därför har jag inte vågat. Klippte du av en bit in på toppen då? eller hur gjorde du.

// Camilla

--------------------
          Nyfiken novis odlare i zon 2

Citera
          tufflah
          Inlägg 18-04-2013, 22:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

CITAT (Millbertina @ 18-04-2013, 17:02) *
          Mina sådda jag typ 20/2 och är oxå väldigt långa...Kan man toppa dom? Har hört att man inte skall göra det, därför har jag inte vågat. Klippte du av en bit in på toppen då? eller hur gjorde du.

// Camilla

Jag såg först till att tjuvarna växte ut en bit och så klippte jag av halva plantan ungefär 1 cm över en tjuv. Sen växte tjuven ut till en ny topp.
          Jag har även satt sticklingar av tjuvar som satt längre ner ifall de inte blir bra med de gamla plantorna efter att jag klippt dom.

Jag kan fota dom å lägga in bilder imorgon.

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 19-04-2013, 05:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Vilken bra tråd! Jag har aldrig haft tomater, men i år har jag beställt småplantor - frön är inte min grej. Det är nån slags ampelsort, tror jag. Den ena heter Lizzano och den andra Hundreds and Thusands och jag tänkte ha dem i stora krukor på min altan mot husväggen.
          Jag har förstått att tomater behöver god jord och mycket näring. Kan man sätta små plantor i stor kruka direkt, eller bör de flyttas efterhand de växer? Och när de är av den här typen behöver man tjuva dem, eller bara låta dem växa? Det står att de passar för amplar och krukor och bilden visar stora buskiga hängande plantor.

Vad gör man mer? Vattnar och väntar? jag har aldrig haft tomater, så det här blir både spännande och lärorikt. Jag kommer hänga i den här tråden!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Jennyn
          Inlägg 19-04-2013, 09:21
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 125

CITAT (Piccante @ 12-03-2013, 22:18) *
          Ny för i år är bla, Mei Wei. Någon som testat den på friland? Mei Wei ska vara tidig sort och därför bättre lämpad för friland när säsongen är kort.

Mei Wei brukar gå bra utomhus, om det inte blir en lika usel säsong som 2012, då knappt någon frilandstomat blev klar hos mig. Jag odlar i stora hinkar eller Earthboxar mot en sydvägg i Roslagen, zon 4.

Hälsar Jennyn

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-04-2013, 09:34
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Jennyn @ 19-04-2013, 10:21) *
          Mei Wei brukar gå bra utomhus, om det inte blir en lika usel säsong som 2012, då knappt någon frilandstomat blev klar hos mig. Jag odlar i stora hinkar eller Earthboxar mot en sydvägg i Roslagen, zon 4.

Hälsar Jennyn

Skörd i zon4 på friland är ju bra! Tyvärr så grodde inte mina Mei Wei, hade nog fått gamla fröer men får testa nästa år igen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Millbertina
          Inlägg 19-04-2013, 17:13
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (tufflah @ 18-04-2013, 23:50) *
          Jag såg först till att tjuvarna växte ut en bit och så klippte jag av halva plantan ungefär 1 cm över en tjuv. Sen växte tjuven ut till en ny topp.
          Jag har även satt sticklingar av tjuvar som satt längre ner ifall de inte blir bra med de gamla plantorna efter att jag klippt dom.

Jag kan fota dom å lägga in bilder imorgon.

Kan/skall jag toppa dom även dom börjar sätta blommor?

--------------------

Citera
          tufflah
          Inlägg 19-04-2013, 17:32
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Millbertina @ 19-04-2013, 18:13) *
          Kan/skall jag toppa dom även dom börjar sätta blommor?

Jag hade också blommor på mina. Men vart helt enkelt tvungen att toppa då de växte ur krukor å jag hade inte haft möjlighet att ha större pga platsbrist.

Citera
          duo2010
          Inlägg 20-04-2013, 18:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (tufflah @ 18-04-2013, 09:41) *
          Hur går det för alla tomatodlare.

Mina tomatplantor växte sig så otroligt långa så jag har klippt ner dom och satt tjuvar på dom. De funkade inte att hålla dom inne längre annars.

Min Vilma planta går det där emot trögt för.De dröjde innan den grodde å de vara bara en av 5 som grodde.
          Är de svåra eller har jag bara haft otur?

Hej
          du måste startat väldigt tidigt? Vilma är lite nykfull förra årets fröer var det inte alla som kom upp så i år pulade jag ner en hel del (egna frön sen f året). Vad händer? Jo alla kom upp så jag har fått gallra bort en massa. Sen växer Vilma väääääldigt långsamt minns jag, därför startade jag dem 3 v tidigare än de andra. så ha tålamod och hoppas dina friserade klarar sig, det hade jag aldrig vågat nu blir de ju mckt senare, eller? Har du växthus så gör det kanske inte så mckt. Lycka till!
          gunilla

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-04-2013, 21:26
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Någon som har provat att förkultivera nu i slutet av april? Hittade nämligen några påsar med fröer som hamnat lite konstigt. Hittade dem inte när jag sådde i mars, trodde därför de var slut men nu dök de upp. Och så kom jag över någon ny sort i en av frökedjorna.

Redigerat av Peztis: 20-04-2013, 21:26

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          tufflah
          Inlägg 20-04-2013, 22:37
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (duo2010 @ 20-04-2013, 19:03) *
          Hej
          du måste startat väldigt tidigt? Vilma är lite nykfull förra årets fröer var det inte alla som kom upp så i år pulade jag ner en hel del (egna frön sen f året). Vad händer? Jo alla kom upp så jag har fått gallra bort en massa. Sen växer Vilma väääääldigt långsamt minns jag, därför startade jag dem 3 v tidigare än de andra. så ha tålamod och hoppas dina friserade klarar sig, det hade jag aldrig vågat nu blir de ju mckt senare, eller? Har du växthus så gör det kanske inte så mckt. Lycka till!
          gunilla

Haha ja jag började på tok för tidigt. Jag sådde mina första tomater redan i januari. dumt gjort, men man lär så länge man lever wink.gif

ok ja då är de inte bara för mig som Vilma har krångla lite för.. hur är de med den? är det en hybrid eller kan de vara värt att ta frön från den?

jag har aldrig testat att klippa tomater förr så har ingen erfarenhet igentligen.. men de växer ännu fortare nu känns det som tongue.gif
          Jag använde den ena toppen som stickling å den har redan börjat blomma igen. så lär nog få tomater tidigt iaf.

CITAT (Peztis @ 20-04-2013, 22:26) *
          Någon som har provat att förkultivera nu i slutet av april? Hittade nämligen några påsar med fröer som hamnat lite konstigt. Hittade dem inte när jag sådde i mars, trodde därför de var slut men nu dök de upp. Och så kom jag över någon ny sort i en av frökedjorna.

förra året sådde jag mina tomater i början av maj å jag hann få tomater iaf men inte så många som om jag sått tidigare förmodligen.

Citera
          Millbertina
          Inlägg 21-04-2013, 17:17
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (tufflah @ 19-04-2013, 18:32) *
          Jag hade också blommor på mina. Men vart helt enkelt tvungen att toppa då de växte ur krukor å jag hade inte haft möjlighet att ha större pga platsbrist.

Titta på mina plantor, hade du toppat dom? Jag tycker dom bara är långa o taniga. Det är väl för man startade lite för tidigt bl.a.

Bifogad fil  DSC00852.JPG ( 72.83k ) Antal nedladdningar: 12

Bifogad fil  DSC00853.JPG ( 73.27k ) Antal nedladdningar: 11

Bifogad fil  DSC00857.JPG ( 74.18k ) Antal nedladdningar: 9

--------------------

Citera
          tufflah
          Inlägg 21-04-2013, 22:25
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Millbertina @ 21-04-2013, 18:17) *
          Titta på mina plantor, hade du toppat dom? Jag tycker dom bara är långa o taniga. Det är väl för man startade lite för tidigt bl.a.

Bifogad fil  DSC00852.JPG ( 72.83k ) Antal nedladdningar: 12

Bifogad fil  DSC00853.JPG ( 73.27k ) Antal nedladdningar: 11

Bifogad fil  DSC00857.JPG ( 74.18k ) Antal nedladdningar: 9

Jag hade nog klippt om de inte finns möjlighet till att plantera om å då djupt så en stor del av stammen täcks av jord. Jag hade inte den möjligheten då jag valde att klippa mina.
          Men som sagt ta sticklingar av tjuvarna eller toppen för säkerhets skull ifall du väljer att klippa dom.
          Jag är långt ifrån nån expert å har klippt mina som test. Jag har ibgen erfarenhet hur de slutliga resultatet bli.
          Dock verkat de lovande i nuläge iaf.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 22-04-2013, 05:22
          Länk hit: #33

Gäster

De ser höga och taniga ut nu men när de kommer ut och får ordentligt med ljus så kommer de att bli mycket kraftigare.
          Jag brukar låta mina växa upp och bli två meter i växthuset höjden är bara ett problem när du hanterar plantorna inomhus.
          Har du möjlighet så ställ ut plantorna på dagarna (skugga mot solen) då brukar de lugna ner sig lite i höjdtillväxten och bli kraftigare.

Tomatplantorna behöver stöd längs hela stammen även när de växer ute.

Citera
          Millbertina
          Inlägg 22-04-2013, 06:34
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 22-04-2013, 06:22) *
          De ser höga och taniga ut nu men när de kommer ut och får ordentligt med ljus så kommer de att bli mycket kraftigare.
          Jag brukar låta mina växa upp och bli två meter i växthuset höjden är bara ett problem när du hanterar plantorna inomhus.
          Har du möjlighet så ställ ut plantorna på dagarna (skugga mot solen) då brukar de lugna ner sig lite i höjdtillväxten och bli kraftigare.

Tomatplantorna behöver stöd längs hela stammen även när de växer ute.

Då skall jag testa att sätta ut dom först, gör lite ont i hjärtat att klippa dom..

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 22-04-2013, 08:33
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (Millbertina @ 22-04-2013, 07:34) *
          Då skall jag testa att sätta ut dom först, gör lite ont i hjärtat att klippa dom..

Tycker du gör rätt men glöm inte att skugga de tål inte direkt sol första veckan.

Citera
          Peztis
          Inlägg 23-04-2013, 21:24
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag hade inte klippt dem, tycker de ser rätt fina ut. Och som jaj skriver, de kommer att bygga på sig när de kommer ut.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Lucas
          Inlägg 04-05-2013, 12:30
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 21 643

Jag har också odlat Romantica i växthuset i ett par år. Det går utmärkt att så fröna ( ingen F1 således). Den är rätt högväxande -räkna med 2 m ungefär. Barnbarnen älskar tomater och har korat den som klart godast.
          /Lucas

Tycker det kunde finnas en allmän tomat tråd också, så nu finns det.

Här kan vi disskutera vilka sorter som var bra/inte bra. Vilka som smakar bäst, vilka män tänker odla igen och vilka man inte tänker odla igen. Bifoga bilder och vad ni vill.

För mig är 2st återkommande sorter i år Gardeners Delight och Florida Petit en liten dvärgbusktomat med delikat smak, dock är det en av de absolut minsta tomatplantorna så den är inte så blir inte så många tomater tips på andra goda och gärna med hög avkastning dvärgbusktomater mottages tacksamt.

Nya sorter för i år är: Balkonzauber, Chocolate Cherry och sen har jag tagit frön från ICA's "Romantica" Hittar ingen info om den någonstans, och risken finns väl att den är en F1hybrid men jag chansar, kanske någon som vet mer om den?
          [/quote]

Citera
          sofia75
          Inlägg 04-05-2013, 15:31
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 17 361

Var på Lisebergs trädgårdsdagar igår och köpte några fina tomatplantor av Åke Truedsson. Han rekommenderade att man skulle tillsätta vedaska i jorden för att tomaterna skulle få extra fin smak.

Jag köpte en pytteliten påse men den kommer inte räcka långt när tomaterna nu skall ner i sina slutkrukor. Tror ni att det kan gå lika bra med aska hemma från öppna spisen. Brukar mest elda med ved från olika lövträd. Eller är det tillsatt andra grejer i den askan som han sålde måntro?

En av tomaterna jag köpte är Tiger Tom. Den har enligt Åke ersatt Tigerella. Nån som har provat den?

Citera
          jaj-51
          Inlägg 04-05-2013, 16:14
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (sofia75 @ 04-05-2013, 16:31) *
          Var på Lisebergs trädgårdsdagar igår och köpte några fina tomatplantor av Åke Truedsson. Han rekommenderade att man skulle tillsätta vedaska i jorden för att tomaterna skulle få extra fin smak.

Jag köpte en pytteliten påse men den kommer inte räcka långt när tomaterna nu skall ner i sina slutkrukor. Tror ni att det kan gå lika bra med aska hemma från öppna spisen. Brukar mest elda med ved från olika lövträd. Eller är det tillsatt andra grejer i den askan som han sålde måntro?

En av tomaterna jag köpte är Tiger Tom. Den har enligt Åke ersatt Tigerella. Nån som har provat den?

Det är gratis vedaska du har i öppnaspisen.

Citera
          duo2010
          Inlägg 04-05-2013, 20:57
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (sofia75 @ 04-05-2013, 16:31) *

Oj då säljer han även vedaska! Intressant att höra att Tigerella (som jag är jättenöjd med) ersatts av Tiger Tom. Hoppas du hör av dig om hur den är. Aska från öppna spisen är utmärkt sålänge den endast innehåller rena trädslag, alltså inget tryckinpregnerat, lackat o annat jox. Å T odlar ju ekoligiskt så det är säkert enbart ren vedaska han har o inget annat. Skriv o fråga om du vill veta exakt. PS vedaska är även bra i vitlöksbädden. Ds
          gunilla

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 21:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon