|
Chili Linkan
10-03-2013, 06:08
Tycker det kunde finnas en allmän tomat tråd också, så nu finns det.
Här kan vi disskutera vilka sorter som var bra/inte bra. Vilka som smakar bäst, vilka män tänker odla igen och vilka man inte tänker odla igen. Bifoga bilder och vad ni vill.
För mig är 2st återkommande sorter i år Gardeners Delight och Florida Petit en liten dvärgbusktomat med delikat smak, dock är det en av de absolut minsta tomatplantorna så den är inte så blir inte så många tomater tips på andra goda och gärna med hög avkastning dvärgbusktomater mottages tacksamt.
Nya sorter för i år är: Balkonzauber, Chocolate Cherry och sen har jag tagit frön från ICA's "Romantica" Hittar ingen info om den någonstans, och risken finns väl att den är en F1hybrid men jag chansar, kanske någon som vet mer om den?
sofia75
10-03-2013, 06:49
Jag sådde mina frön den förste mars och nu har dom tittat upp så fint. Några gamla favoriter som jag alltid kör med är Sungold, Black sweet cherry, tigerella, Mei Wei och Maskotka. Nya för i år är Tiger Tom, Suzanne och busktomaten Bonita. Första april startas växthuset igång med värmefläkt. Längtar!!
Niklas-73-
10-03-2013, 07:15
Jag har också satt mina. I år blev det följande
Inkas Choclate cherry Black russian Gold nuget F1 Sungold Black Cherry
får se om det är någon skillnad på Black Cherry och Choclate Cherry.
alla har kommit upp med sina hjärtblad.
Jag har 5 plantor Dansk Export som är ca 15-20 cm höga. Några Gardeners Delight som har en höjd på ca 4-5 cm och en del Oregon Spring som alldees nyligen grott. Dansk Export odlar jag varje år, Gardeners Delight är ny för mig i år. Oregon Spring odlar jag för att frysa in för vinterns behov, jag älskar denna tomat som är mycket "köttig" och passar att ha i maten. Tyvärr fick jag potatisbladmögel på alla tomatplantor 2011 och fick då kassera ca 200 tomater och nästan alla plantorna. Bladmöglet sprids ju i vinden och jag fick den t.o.m. in i växthuset. Förra säsongen fick jag ingen bladmögel och vågar nu satsa på tomater igen. Jag odlar Oregon Spring på friland och övriga i växthus.
Har också satt lite tomater i år. Satte dom för knappt två v sedan och de är ca5-8cm höga. Det är Moneymaker och Gardeners Delight som jag tänkte testa i år. Tänker sätta ett gäng plantor till så det är lite mellanrum i tid mellan dom. Då borde man kunna skörda över en ganska lång period.
Barynia
10-03-2013, 11:05
Här såddes häromdagen Supersweet (ny för mig) och Gul päron. Ska så ett par sorter till, men har inte skaffat frön än. Väntar på mitt brev i Frökedjan, hoppas det finns något roligt där. Tänkte att det kunde vara kul att pröva någon ny sort. Har tidigare odlat Chocolate cherry, de är jättegoda och har snygg färg. Gul päron är en favorit, som är med här varje år.
Jordgubbe
10-03-2013, 21:36
Fråga till er som sått nu i Mars, använder ni tillskottsbelysning för att kompensera antal rekommenderade timmar (14-16 timmars ljus per dag) ?.
Normalt sett så brukar jag alltid så 1 vecka innan klockan ska ställas om (och det brukar fungera bra utan extraljus), men i år tänkte jag prova lite tidigare i hopp om lite tidigare tomater.
Har kallväxthus och enligt tomatklubbens medlemsblad så passar perioden 10/3-1/4 bra.
Köpte 5 sorter från Tomatklubben i år Ailsa Craig, Bajaja, Grot, irishka, Morkovnyi. De är iaf bestämda. Det kanske blir någon mer men hade tänkt ha mer variation i växthuset i år samt köpa nya större hinkar till tomaterna.
Chili Linkan
11-03-2013, 07:42
Jag kör med endast tillskotts belysning för tillfället, en del åker up i fönstret om ett tag, men har så mycket plantor nu så får inte plats med allt i fönstren.
Jag sitter också och klurar på en beställning från tomatklubben, tänkte främst skaffa några dvärgbusktomatsorter att kunna odlas inomhus under belysning vinterhalvåret. Tänkte prova dem i sommar ute och se vilka som jag gillar bäst och satsa på dem inne sedan.
sofia75
11-03-2013, 11:08
Mina plantor står på en bänk i vår klädkammare med fyra lysrör över sig. Blir knubbiga och fina plantor.
Sår alltid tomaterna den 1/3 och flyttar ut dem till växhuset med värmefläkt den 1/4. Då är de fortfarande lätthanterliga och det blir lagom tidig skörd.
Jordgubbe
11-03-2013, 15:13
Jag sådde alla 5 ovanstående sorter idag, 2 av varje i en kruka + 3 chilisorter som jag hade haft liggande länge.
Jag hittade billiga lågenergilampor på 11 watt med E27 sockel och 6500k idag. Kan ju vara kul att testa att börja lite tidigare.
Pyssel-Fia
12-03-2013, 18:31
Om det står att en tomatsort är för odling ute, funkar det ändå att odla den i växthus? Jag har köpt en påse Black Russian utan att läsa så noga, och nu ser jag att det står "för odling ute i skyddat läge" och det är just det där med skyddat läge jag saknar. Jag bor på västkusten och det blåser mycket hos mig, så det blir växthus eller inte alls. Någon som vet?
tufflah
12-03-2013, 20:59
Hej. jag hade lite brotom i år å sådde mina tomater redan i januari. Fråga mig inte varför.. antar att de kliade för mycket i fingrarna  De sorter jag har satsat på i år är: Röd Pärontomat German orange strawberry German johnson och en lila tomatsort som jag inte vet namnet på. Köpte den på tradera och de står med massa krusseduller som jag inte fattar. Såhär ser iaf påsen ut. http://www.tradera.com/20-stycken-lila-tom...40975_176355061Nån som vet va det kan vara för sort? Sedan sådde jag nyligen lite dvärgtomater som jag tänkte ha inne i köks fönstret och de är: Tiny tim Vilma Sweet'n neat yellow Little sun yellow Av dessa har Tiny Tim och Sweet'n neat kommit upp.
Piccante
12-03-2013, 21:18
Ny för i år är bla, Mei Wei. Någon som testat den på friland? Mei Wei ska vara tidig sort och därför bättre lämpad för friland när säsongen är kort.
Chili Linkan
13-03-2013, 08:19
CITAT (Pyssel-Fia @ 12-03-2013, 18:31)  Om det står att en tomatsort är för odling ute, funkar det ändå att odla den i växthus? Jag har köpt en påse Black Russian utan att läsa så noga, och nu ser jag att det står "för odling ute i skyddat läge" och det är just det där med skyddat läge jag saknar. Jag bor på västkusten och det blåser mycket hos mig, så det blir växthus eller inte alls. Någon som vet? Det bör inte vara några problem, värre åt andra hållet, men även det kan gå i vissa fall.
bullerbybo
21-03-2013, 13:29
CITAT (MrLeaf @ 10-03-2013, 10:45)  Har också satt lite tomater i år. Satte dom för knappt två v sedan och de är ca5-8cm höga. Det är Moneymaker och Gardeners Delight som jag tänkte testa i år. Tänker sätta ett gäng plantor till så det är lite mellanrum i tid mellan dom. Då borde man kunna skörda över en ganska lång period.  Du behöver inte sätt nya frön om du vill ha en omgång plantor till, det går snabbare att låta de plantor du har skjuta tjyvskott och så tar du tjyvarna som sticklingar. Det går snabbare än att så från frö och de plantor som blir av sticklingarna går snabbare i blom och börjar få tomater långt ner på stammen (så man får ut flera klasar innan ¨de slår i taket).
duo2010
28-03-2013, 23:05
Hej Jag köpte en påse Marmande på Fuertoventura på skoj. Det är tydligen en heirloom typ så det skall bli roligt att se vad den ger. Men det var en faslig massa frö 2 g räcker både detta o nästa liv känns det som. Jag delar gärna med mig om intresse finns. Pma mig i så fall. De grodde raskt i Roottrainern. Hälsningar gunilla
Piccante
28-03-2013, 23:15
CITAT (duo2010 @ 28-03-2013, 23:05)  Hej Jag köpte en påse Marmande på Fuertoventura på skoj. Det är tydligen en heirloom typ så det skall bli roligt att se vad den ger. Men det var en faslig massa frö 2 g räcker både detta o nästa liv känns det som. Jag delar gärna med mig om intresse finns. Pma mig i så fall. De grodde raskt i Roottrainern. Hälsningar gunilla Marmande är ganska vanlig. Verkar vara en gammal pålitlig sort som även ska gå ganska bra på friland. Förra året fick jag ut mina plantor för sent men i år har jag satt flera. Ska bli spännande att se hur de blir.
tufflah- den lila tomaten kan heta Cherokee dark purple/blue, efter vad jag såg på hemsidan nittorpsträdgårdscaffe. Verkar vara en spännande sort, du kan väl ta en egen bild på den när du får tomater?
Hos mig än så länge har bara "Vilma" och "Minibell" kommit upp.
tufflah
29-03-2013, 19:47
CITAT (IreneH @ 29-03-2013, 08:17)  tufflah- den lila tomaten kan heta Cherokee dark purple/blue, efter vad jag såg på hemsidan nittorpsträdgårdscaffe. Verkar vara en spännande sort, du kan väl ta en egen bild på den när du får tomater?
Hos mig än så länge har bara "Vilma" och "Minibell" kommit upp. Tack för att du letade upp namnet på de lila tomaterna åt mig. Ja förutsagt att att lyckas med dom så lovar jag att lägga bilder.
tufflah
18-04-2013, 08:41
Hur går det för alla tomatodlare.
Mina tomatplantor växte sig så otroligt långa så jag har klippt ner dom och satt tjuvar på dom. De funkade inte att hålla dom inne längre annars.
Min Vilma planta går det där emot trögt för.De dröjde innan den grodde å de vara bara en av 5 som grodde. Är de svåra eller har jag bara haft otur?
Millbertina
18-04-2013, 16:02
CITAT (tufflah @ 18-04-2013, 09:41)  Hur går det för alla tomatodlare.
Mina tomatplantor växte sig så otroligt långa så jag har klippt ner dom och satt tjuvar på dom. De funkade inte att hålla dom inne längre annars.
Min Vilma planta går det där emot trögt för.De dröjde innan den grodde å de vara bara en av 5 som grodde. Är de svåra eller har jag bara haft otur? Mina sådda jag typ 20/2 och är oxå väldigt långa...Kan man toppa dom? Har hört att man inte skall göra det, därför har jag inte vågat. Klippte du av en bit in på toppen då? eller hur gjorde du. // Camilla
tufflah
18-04-2013, 22:50
CITAT (Millbertina @ 18-04-2013, 17:02)  Mina sådda jag typ 20/2 och är oxå väldigt långa...Kan man toppa dom? Har hört att man inte skall göra det, därför har jag inte vågat. Klippte du av en bit in på toppen då? eller hur gjorde du.
// Camilla Jag såg först till att tjuvarna växte ut en bit och så klippte jag av halva plantan ungefär 1 cm över en tjuv. Sen växte tjuven ut till en ny topp. Jag har även satt sticklingar av tjuvar som satt längre ner ifall de inte blir bra med de gamla plantorna efter att jag klippt dom. Jag kan fota dom å lägga in bilder imorgon.
Anna-Karin Lundberg
19-04-2013, 05:28
Vilken bra tråd! Jag har aldrig haft tomater, men i år har jag beställt småplantor - frön är inte min grej. Det är nån slags ampelsort, tror jag. Den ena heter Lizzano och den andra Hundreds and Thusands och jag tänkte ha dem i stora krukor på min altan mot husväggen. Jag har förstått att tomater behöver god jord och mycket näring. Kan man sätta små plantor i stor kruka direkt, eller bör de flyttas efterhand de växer? Och när de är av den här typen behöver man tjuva dem, eller bara låta dem växa? Det står att de passar för amplar och krukor och bilden visar stora buskiga hängande plantor.
Vad gör man mer? Vattnar och väntar? jag har aldrig haft tomater, så det här blir både spännande och lärorikt. Jag kommer hänga i den här tråden!
CITAT (Piccante @ 12-03-2013, 22:18)  Ny för i år är bla, Mei Wei. Någon som testat den på friland? Mei Wei ska vara tidig sort och därför bättre lämpad för friland när säsongen är kort. Mei Wei brukar gå bra utomhus, om det inte blir en lika usel säsong som 2012, då knappt någon frilandstomat blev klar hos mig. Jag odlar i stora hinkar eller Earthboxar mot en sydvägg i Roslagen, zon 4. Hälsar Jennyn
Piccante
19-04-2013, 09:34
CITAT (Jennyn @ 19-04-2013, 10:21)  Mei Wei brukar gå bra utomhus, om det inte blir en lika usel säsong som 2012, då knappt någon frilandstomat blev klar hos mig. Jag odlar i stora hinkar eller Earthboxar mot en sydvägg i Roslagen, zon 4.
Hälsar Jennyn Skörd i zon4 på friland är ju bra! Tyvärr så grodde inte mina Mei Wei, hade nog fått gamla fröer men får testa nästa år igen.
Millbertina
19-04-2013, 17:13
CITAT (tufflah @ 18-04-2013, 23:50)  Jag såg först till att tjuvarna växte ut en bit och så klippte jag av halva plantan ungefär 1 cm över en tjuv. Sen växte tjuven ut till en ny topp. Jag har även satt sticklingar av tjuvar som satt längre ner ifall de inte blir bra med de gamla plantorna efter att jag klippt dom.
Jag kan fota dom å lägga in bilder imorgon. Kan/skall jag toppa dom även dom börjar sätta blommor?
tufflah
19-04-2013, 17:32
CITAT (Millbertina @ 19-04-2013, 18:13)  Kan/skall jag toppa dom även dom börjar sätta blommor? Jag hade också blommor på mina. Men vart helt enkelt tvungen att toppa då de växte ur krukor å jag hade inte haft möjlighet att ha större pga platsbrist.
duo2010
20-04-2013, 18:03
CITAT (tufflah @ 18-04-2013, 09:41)  Hur går det för alla tomatodlare.
Min Vilma planta går det där emot trögt för.De dröjde innan den grodde å de vara bara en av 5 som grodde. Är de svåra eller har jag bara haft otur? Hej du måste startat väldigt tidigt? Vilma är lite nykfull förra årets fröer var det inte alla som kom upp så i år pulade jag ner en hel del (egna frön sen f året). Vad händer? Jo alla kom upp så jag har fått gallra bort en massa. Sen växer Vilma väääääldigt långsamt minns jag, därför startade jag dem 3 v tidigare än de andra. så ha tålamod och hoppas dina friserade klarar sig, det hade jag aldrig vågat nu blir de ju mckt senare, eller? Har du växthus så gör det kanske inte så mckt. Lycka till! gunilla
Någon som har provat att förkultivera nu i slutet av april? Hittade nämligen några påsar med fröer som hamnat lite konstigt. Hittade dem inte när jag sådde i mars, trodde därför de var slut men nu dök de upp. Och så kom jag över någon ny sort i en av frökedjorna.
tufflah
20-04-2013, 22:37
CITAT (duo2010 @ 20-04-2013, 19:03)  Hej du måste startat väldigt tidigt? Vilma är lite nykfull förra årets fröer var det inte alla som kom upp så i år pulade jag ner en hel del (egna frön sen f året). Vad händer? Jo alla kom upp så jag har fått gallra bort en massa. Sen växer Vilma väääääldigt långsamt minns jag, därför startade jag dem 3 v tidigare än de andra. så ha tålamod och hoppas dina friserade klarar sig, det hade jag aldrig vågat nu blir de ju mckt senare, eller? Har du växthus så gör det kanske inte så mckt. Lycka till! gunilla Haha ja jag började på tok för tidigt. Jag sådde mina första tomater redan i januari. dumt gjort, men man lär så länge man lever  ok ja då är de inte bara för mig som Vilma har krångla lite för.. hur är de med den? är det en hybrid eller kan de vara värt att ta frön från den? jag har aldrig testat att klippa tomater förr så har ingen erfarenhet igentligen.. men de växer ännu fortare nu känns det som  Jag använde den ena toppen som stickling å den har redan börjat blomma igen. så lär nog få tomater tidigt iaf. CITAT (Peztis @ 20-04-2013, 22:26)  Någon som har provat att förkultivera nu i slutet av april? Hittade nämligen några påsar med fröer som hamnat lite konstigt. Hittade dem inte när jag sådde i mars, trodde därför de var slut men nu dök de upp. Och så kom jag över någon ny sort i en av frökedjorna. förra året sådde jag mina tomater i början av maj å jag hann få tomater iaf men inte så många som om jag sått tidigare förmodligen.
Millbertina
21-04-2013, 17:17
CITAT (tufflah @ 19-04-2013, 18:32)  Jag hade också blommor på mina. Men vart helt enkelt tvungen att toppa då de växte ur krukor å jag hade inte haft möjlighet att ha större pga platsbrist. Titta på mina plantor, hade du toppat dom? Jag tycker dom bara är långa o taniga. Det är väl för man startade lite för tidigt bl.a. [attachment=75966:DSC00852.JPG] [attachment=75967:DSC00853.JPG] [attachment=75968:DSC00857.JPG]
tufflah
21-04-2013, 22:25
CITAT (Millbertina @ 21-04-2013, 18:17)  Titta på mina plantor, hade du toppat dom? Jag tycker dom bara är långa o taniga. Det är väl för man startade lite för tidigt bl.a.
[attachment=75966:DSC00852.JPG]
[attachment=75967:DSC00853.JPG]
[attachment=75968:DSC00857.JPG] Jag hade nog klippt om de inte finns möjlighet till att plantera om å då djupt så en stor del av stammen täcks av jord. Jag hade inte den möjligheten då jag valde att klippa mina. Men som sagt ta sticklingar av tjuvarna eller toppen för säkerhets skull ifall du väljer att klippa dom. Jag är långt ifrån nån expert å har klippt mina som test. Jag har ibgen erfarenhet hur de slutliga resultatet bli. Dock verkat de lovande i nuläge iaf.
De ser höga och taniga ut nu men när de kommer ut och får ordentligt med ljus så kommer de att bli mycket kraftigare. Jag brukar låta mina växa upp och bli två meter i växthuset höjden är bara ett problem när du hanterar plantorna inomhus. Har du möjlighet så ställ ut plantorna på dagarna (skugga mot solen) då brukar de lugna ner sig lite i höjdtillväxten och bli kraftigare.
Tomatplantorna behöver stöd längs hela stammen även när de växer ute.
Millbertina
22-04-2013, 06:34
CITAT (jaj-51 @ 22-04-2013, 06:22)  De ser höga och taniga ut nu men när de kommer ut och får ordentligt med ljus så kommer de att bli mycket kraftigare. Jag brukar låta mina växa upp och bli två meter i växthuset höjden är bara ett problem när du hanterar plantorna inomhus. Har du möjlighet så ställ ut plantorna på dagarna (skugga mot solen) då brukar de lugna ner sig lite i höjdtillväxten och bli kraftigare.
Tomatplantorna behöver stöd längs hela stammen även när de växer ute. Då skall jag testa att sätta ut dom först, gör lite ont i hjärtat att klippa dom..
CITAT (Millbertina @ 22-04-2013, 07:34)  Då skall jag testa att sätta ut dom först, gör lite ont i hjärtat att klippa dom.. Tycker du gör rätt men glöm inte att skugga de tål inte direkt sol första veckan.
Jag hade inte klippt dem, tycker de ser rätt fina ut. Och som jaj skriver, de kommer att bygga på sig när de kommer ut.
Jag har också odlat Romantica i växthuset i ett par år. Det går utmärkt att så fröna ( ingen F1 således). Den är rätt högväxande -räkna med 2 m ungefär. Barnbarnen älskar tomater och har korat den som klart godast. /Lucas
Tycker det kunde finnas en allmän tomat tråd också, så nu finns det.
Här kan vi disskutera vilka sorter som var bra/inte bra. Vilka som smakar bäst, vilka män tänker odla igen och vilka man inte tänker odla igen. Bifoga bilder och vad ni vill.
För mig är 2st återkommande sorter i år Gardeners Delight och Florida Petit en liten dvärgbusktomat med delikat smak, dock är det en av de absolut minsta tomatplantorna så den är inte så blir inte så många tomater tips på andra goda och gärna med hög avkastning dvärgbusktomater mottages tacksamt.
Nya sorter för i år är: Balkonzauber, Chocolate Cherry och sen har jag tagit frön från ICA's "Romantica" Hittar ingen info om den någonstans, och risken finns väl att den är en F1hybrid men jag chansar, kanske någon som vet mer om den? [/quote]
sofia75
04-05-2013, 15:31
Var på Lisebergs trädgårdsdagar igår och köpte några fina tomatplantor av Åke Truedsson. Han rekommenderade att man skulle tillsätta vedaska i jorden för att tomaterna skulle få extra fin smak.
Jag köpte en pytteliten påse men den kommer inte räcka långt när tomaterna nu skall ner i sina slutkrukor. Tror ni att det kan gå lika bra med aska hemma från öppna spisen. Brukar mest elda med ved från olika lövträd. Eller är det tillsatt andra grejer i den askan som han sålde måntro?
En av tomaterna jag köpte är Tiger Tom. Den har enligt Åke ersatt Tigerella. Nån som har provat den?
CITAT (sofia75 @ 04-05-2013, 16:31)  Var på Lisebergs trädgårdsdagar igår och köpte några fina tomatplantor av Åke Truedsson. Han rekommenderade att man skulle tillsätta vedaska i jorden för att tomaterna skulle få extra fin smak.
Jag köpte en pytteliten påse men den kommer inte räcka långt när tomaterna nu skall ner i sina slutkrukor. Tror ni att det kan gå lika bra med aska hemma från öppna spisen. Brukar mest elda med ved från olika lövträd. Eller är det tillsatt andra grejer i den askan som han sålde måntro?
En av tomaterna jag köpte är Tiger Tom. Den har enligt Åke ersatt Tigerella. Nån som har provat den? Det är gratis vedaska du har i öppnaspisen.
duo2010
04-05-2013, 20:57
CITAT (sofia75 @ 04-05-2013, 16:31)  Var på Lisebergs trädgårdsdagar igår och köpte några fina tomatplantor av Åke Truedsson. Han rekommenderade att man skulle tillsätta vedaska i jorden för att tomaterna skulle få extra fin smak.
En av tomaterna jag köpte är Tiger Tom. Den har enligt Åke ersatt Tigerella. Nån som har provat den? Oj då säljer han även vedaska! Intressant att höra att Tigerella (som jag är jättenöjd med) ersatts av Tiger Tom. Hoppas du hör av dig om hur den är. Aska från öppna spisen är utmärkt sålänge den endast innehåller rena trädslag, alltså inget tryckinpregnerat, lackat o annat jox. Å T odlar ju ekoligiskt så det är säkert enbart ren vedaska han har o inget annat. Skriv o fråga om du vill veta exakt. PS vedaska är även bra i vitlöksbädden. Ds gunilla
sofia75
05-05-2013, 06:52
Då testar jag att ta aska hemma från spisen  Jag är också supernöjd med Tigerella, en god tomat som är ständigt återkommande i mitt växthus. Ska bli spännande att testa Tiger Tom som enl Å T skulle vara lite mindre men med ännu bättre smak. Köpte även Elin och Super Sweet 100 som jag ej testat förut. Vilken sort skulle ni rekomendera om man vill ha en röd normalstor och en röd normalstor plommon?
Hej. Här har ni en till nybörjare inom tomatodling. Jag ska försöka mig på: Black cherry Marmande Green zebra Plum lemon
Dom har redan kommit upp fint, ska försöka plantera om dom i morgon. Blir spännande att se hur det går:)
duo2010
15-05-2013, 21:13
CITAT (Frilip @ 15-05-2013, 20:52)  Hej. Här har ni en till nybörjare inom tomatodling. Jag ska försöka mig på: Black cherry Marmande Green zebra Plum lemon
Dom har redan kommit upp fint, ska försöka plantera om dom i morgon. Blir spännande att se hur det går:) Välkommen till Odla och tomatsidan! Hur tänker du odla tomaterna? Har du växthus eller balkong eller krukor mot varm vägg? Jord o gödning?Black Cherry är min favorit på godistomater, Marmande har jag för första ggn alla står på friland utom de höga som får bo i krukor mot varm vägg. Lycka till. Gunilla
Friland, är det när dom är satta i jorden utomhus? Mina har fram till nu stått inne i ett fönster och när jag planterat om dom ska dom ut i mitt drivhus (billig sak köpt på ÖB). Sen kommer dom nog att få komma ut och stå mot en varm vägg. Kommer nog blanda jord med kogödsel. Funkade förra året, men då sådde jag inte själv.
Det kommer bli väldigt spännande att se om det blir något:)
michel021
16-05-2013, 17:23
Har någon fått blommor på sina plantor än? Lägg gärna upp bild så man får se hur långt era plantor kommit. Mina har typ stannat i växten sen jag plantera om dom men snart har dom starkare rötter o då lär det gå snabbare.
Chili Linkan
16-05-2013, 18:11
Jag plantera om dem flesta tomatplantor i 4 liters krukor för inte så länge sedan planterade ner dem rätt skapligt. Nu växer dem snart ur huset och jag tror dem åker ut snudd på lite väl tidigt i år. Men det ska nog gå bra bara dem inte får någon frost. Sparar några plantor inne ut i fall att olyckan är framme.
Jordgubbe
16-05-2013, 19:28
CITAT (michel021 @ 16-05-2013, 18:23)  Har någon fått blommor på sina plantor än? Jag har fått blommor på min tomat av sorten Bajaja. Försöker att skaka lätt på plantorna varje dag.
duo2010
17-05-2013, 14:20
Hej nu har jag gjort i ordning tomatbädden enl Åke truedssons recept: 7,5 dl vedaska, 1 dl benmjöl per 50 l jord. Plus lite algomin som jag hade förra året, det får ligga till sig till början av juni för jag litar inte på sommaren (just nu 25+ men blåsigt utanför Göteborg) Fast det blir ju ett fasligt kånkande på plantorna ut och in allt efter väderleken som skall bli betydligt kyligare nästa vecka! gunilla
Jordgubbe
17-05-2013, 16:45
Mina tomater fick krossade äggskal och sparat hår i gropen (innan plantering). Det må låta konstigt, men fungerade bra för mig förra året. Gjorde även samplantering med tagetes och använde kaffesump som gödsel. Tog lång tid innan bladen blev gula och tagetesen fungerade lite grand som en vattenindikator. 8 ovanliga saker att gödsla tomater med
Har satt 12 olika sorter. De ska bo i hinkar på min vindskyddade söderbalkong. Inför nästa år vill jag ha egna frön. Hur stor är korsningrisken på tomater egentligen, min bok "Köksväxternas fröodling" från 1919 säger att korsning sker lätt mellan sorter. Hur gör jag för att helt undvika risken att de korsar sig? kan man t.ex. sätta en påse runt blomklasarna för att stoppa insekter? Hur tät, plast/fiberduk/kålmasknät? Eller finns det smaratare sätt?
Det blev: Tiny tim Garderners delight Black sweet cherry Mei Wei Black Krim Stupice San Marzano 2 Green zebra Golden sunrise Marmande VF Ananas Brandywine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|