|
|
  |
Segregerade områden |
|
|
|
15-03-2013, 05:35
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Rebecca @ 14-03-2013, 19:27)  Öh, nej - var har jag påstått att jag ser på mina grannar som studiematerial? Man lär väl sig av alla situationer man är med om, alla möten med människor man har osv.
Jag tycker absolut det låter bra, du har ingen aning om vad jag har kommer jobba med och hur det kan påverka samhället och dessa sk. problemområden. Men det märktes ju redan tidigt då du påstår att det inte kan vara utvecklande att bo som jag gör. Det verkar som att du är väldigt inskränkt i din egna bubbla. Håll dina tankar om vad du tror att andra människor gör och tycker för dig själv tack. Ojdå, du är väldigt ung eller hur? Du låter väldigt naiv. Troligen har du inga barn, men om du hade det skulle du verkligen vilja att de växte upp i en miljö liknande tex Rosengård eller Ronna? Gita P.s Det fetmarkerade i ditt inlägg är så motsägelsefullt i sig självt och har väl dessutom inte med saken att göra så det bryr jag mig inte om att bemöta D.s
Redigerat av Gita: 15-03-2013, 05:39
|
|
|
|
|
15-03-2013, 06:10
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
CITAT (Piccante @ 14-03-2013, 22:29)  Jag tror det är precis lika illa med rikemansgetton som med förorter med utanförskap. Det känns bättre att gråta i en Porsche än på bussen.
|
|
|
|
|
15-03-2013, 07:29
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Piccante @ 14-03-2013, 22:29)  Jag tror det är precis lika illa med rikemansgetton som med förorter med utanförskap. På vilket sätt det illa? De som bor på sådana ställen verkar nöjda.
|
|
|
|
|
15-03-2013, 07:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Rosrup @ 15-03-2013, 06:10)  Det känns bättre att gråta i en Porsche än på bussen. Tycker inte jag. Att sitta i en Prosche dubbelvikt och nästan på gatan vill jag inte. Då skulle jag hellre gråta i min gamal toyota Och så får man Porschen ju aldrig ha i fred.....
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-03-2013, 10:00
|
Gäster

|
Håller mig hellre i de större Mercedes vi har ---- bekväma och varma, gillar inte Borsche alls, för trång....
Men ser ingen anledning att gråta utan endast vara tacksam för det mesta och att även träningsvärken börjar ge med sig och tandhel...tet ska på plats om en timme...... och sedan frissan em.
Redigerat av Ugglemormor: 15-03-2013, 10:02
|
|
|
|
|
15-03-2013, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 05:35)  Ojdå, du är väldigt ung eller hur? Du låter väldigt naiv. Troligen har du inga barn, men om du hade det skulle du verkligen vilja att de växte upp i en miljö liknande tex Rosengård eller Ronna? Gita P.s Det fetmarkerade i ditt inlägg är så motsägelsefullt i sig självt och har väl dessutom inte med saken att göra så det bryr jag mig inte om att bemöta D.s Du verkar själv ha väldigt mycket åsikter om Rosengård fast du säkert inte har satt din fot där själv? Att poängtera folks ålder för att påpeka hur naiva dom är härskarteknik.
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2013, 12:34
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
Jag har bott granne med ett riktigt fattigt million projekts område med mestadels invandrare och dessutom vistats mycket där då jag hade vänner från skolan som bodde i området. Nu bor jag i ett medelklass villaområde med ca 60% invandrare.
Jag tycker helt klart villaområdet är trevligare dels för att det var fler alkoholister, narkomaner mm i det fattiga området vilket gjorde mig ledsen då jag tyckte synd om dem. Sen var det också mycket mer brottslighet av alla typer i och framförallt omkring det fattiga området.
Det var någon som nämnde Sverige Demokraterna och var dom fiskar röster, Jag tror definitivt det är bland dom som bor i och kring det fattiga invandrartäta områdena. Och där röstar man inte på SD för att man är rasist (jag vet en del invandrare som röstat på SD) utan för att man är i desperat behov av att minska brottsligheten som till viss del beror på en misslyckad integration. Alla skulle självklart välja en fungerande integrationspolitik före att stoppa invandringen men efter som varken politikerna eller de själva har en aning om vad en sån politik skulle bygga på så blir det tyvär bara SD kvar.
Ps jag är Miljöpartist så tro inte att jag röstar på SD, jag berättar bara vad gamla skolkamrater mm som röstat på SD känner.
|
|
|
|
|
15-03-2013, 15:12
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
WOW.
Hitintills hela 53,33% som svarar något av JA-alternativen. Inte illa. I och för sig inget stort underlag så statistisk säkerhet saknas. Men rätt kul att se att så många här inne i alla fall kan tänka sig det.
Tack för alla kommentarer som kommit in. Kul att se hur tankegången ligger hos er alla :-)
|
|
|
|
|
15-03-2013, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 05:35)  Ojdå, du är väldigt ung eller hur? Du låter väldigt naiv. Troligen har du inga barn, men om du hade det skulle du verkligen vilja att de växte upp i en miljö liknande tex Rosengård eller Ronna? Gita P.s Det fetmarkerade i ditt inlägg är så motsägelsefullt i sig självt och har väl dessutom inte med saken att göra så det bryr jag mig inte om att bemöta D.s Fint att du bara antar massa saker om dig. Då gör jag detsamma. Jag tror inte du har vistats i något sådant område som diskuteras en längre stund, förmodligen känner du ingen som bor i ett sånt område heller. Din bild av utsatta områden har du fått av media, t ex tror du att Rosengård är Sveriges farligaste plats. På vilket sätt är det du fetmarkerade motsägelsefullt? Och det har väl visst med saken att göra - du antar massa saker om mig som du inte har en aning om och du applicerar din bild på mig (som inte stämmer) och har det som utgångspunkt i diskussionen. Vadå inte relevant? Förmodligen blir du lite irriterad över att jag nu applicerade mina tankar om dig på denna diskussionen - så visst fasen är det relevant. Du har ingen aning om vad jag har för bakgrund och liv så anta inte en massa saker. Och jo, jag hade absolut kunnat tänka mig att låta mina barn växa upp i Rosengård. Ronna har jag ingen uppfattning om eftersom jag aldrig varit där (eller ens hört speciellt mycket om det).
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2013, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-03-2013, 10:00)  Håller mig hellre i de större Mercedes vi har ---- bekväma och varma, gillar inte Borsche alls, för trång....
Men ser ingen anledning att gråta utan endast vara tacksam för det mesta och att även träningsvärken börjar ge med sig och tandhel...tet ska på plats om en timme...... och sedan frissan em. Just Porsche var en metafor men trevligt att du har en stor Mercedes istället. Antar att du ska till frissan i ett segregerad område och parkera en av de större Mercedesarna utanför? Lycka till med tanden, den lät med lite segregerad
|
|
|
|
|
15-03-2013, 20:40
|
Medlem

|
CITAT (Rosrup @ 15-03-2013, 06:10)  Det känns bättre att gråta i en Porsche än på bussen. Så klart att det är bättre att vara rik, frisk och vacker än fattig, sjuk och ful. Den som hävdar något annat är en hycklare. Gita CITAT (Piccante @ 14-03-2013, 22:29)  Jag tror det är precis lika illa med rikemansgetton som med förorter med utanförskap. Tror du? För min del tror jag att man har ett betydligt bättre liv i Djursholm än i Rosengård. Gita
|
|
|
|
|
15-03-2013, 20:45
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 20:40)  Så klart att det är bättre att vara rik, frisk och vacker än fattig, sjuk och ful. Den som hävdar något annat är en hycklare. Nej, är hellre fattig, ful och sjuk om jag får vara lycklig och harmonisk, än att vara rik, frisk och vacker om jag måste strssa och kämpa för det med följden att vara olyckilg och oharmonisk. För i det flesta fall kostar det tid och energi i enorma mått för att bli rik och vacker...... Lite OT, men kunde inte låta bli...
|
|
|
|
|
15-03-2013, 21:01
|
Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2013, 20:45)  Nej, är hellre fattig, ful och sjuk om jag får vara lycklig och harmonisk, än att vara rik, frisk och vacker om jag måste strssa och kämpa för det med följden att vara olyckilg och oharmonisk. För i det flesta fall kostar det tid och energi i enorma mått för att bli rik och vacker......
Lite OT, men kunde inte låta bli... Så du tror inte att man kan vara lycklig om man är rik och frisk. Skulle tro att man mår betydligt bättre än om man är fattig och sjuk. Visst, man kan inte köpa allt för pengar och man inte köpa lycka men man kan faktiskt köpa både välbefinnande, frihet och i viss mån skönhet.Och jag tror inte man blir mer olycklig av pengar, hälsa och skönhet., Gita
|
|
|
|
|
15-03-2013, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 21:01)  Så du tror inte att man kan vara lycklig om man är rik och frisk. Skulle tro att man mår betydligt bättre än om man är fattig och sjuk. Visst, man kan inte köpa allt för pengar och man inte köpa lycka men man kan faktiskt köpa både välbefinnande, frihet och i viss mån skönhet.Och jag tror inte man blir mer olycklig av pengar, hälsa och skönhet., Gita Jag tror att om man behöver köpa skönhet så är man inte lycklig med sitt utseende - och med andra ord inte lycklig.
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2013, 21:16
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 21:01)  Så du tror inte att man kan vara lycklig om man är rik och frisk. Skulle tro att man mår betydligt bättre än om man är fattig och sjuk. Visst, man kan inte köpa allt för pengar och man inte köpa lycka men man kan faktiskt köpa både välbefinnande, frihet och i viss mån skönhet.Och jag tror inte man blir mer olycklig av pengar, hälsa och skönhet., Gita Visst kan man vara det. Men inte per automatik. Finns många rika framgångsrika och vackra människor som är djupt olyckliga, rätt många dövar sin smärta med alkohol och droger. Så du har även rätt i din sista mening i citatet. Man blir varken lycklig eller olycklig av det. rikedom etc har de i lyckoforskning kommit fram till bara spelar en liten del. Från fattigdom upp till en visd nivå ökar lyckokänslan sen utöver den nivån påverkades inte känslan av lyckan. om jag inte missminner mig var det ca 500k sek ungefär. Det ör i grund och botten många många parametrar som samverkar olika mycket för varje individ. I mitt fall skulle inte jag bli lyckligare av att vara rikare och vackrare eller friskare eftersom inget av detta intresserar mig och inget jag värdesätter. Blir lycklig själv att få vara med min älskade, att kunna känna den fina luften, få vara i naturen och känslan av balansen mellan kropp och själ.
|
|
|
|
|
15-03-2013, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2013, 21:16)  Visst kan man vara det. Men inte per automatik. Finns många rika framgångsrika och vackra människor som är djupt olyckliga, rätt många dövar sin smärta med alkohol och droger.
Så du har även rätt i din sista mening i citatet. Man blir varken lycklig eller olycklig av det. rikedom etc har de i lyckoforskning kommit fram till bara spelar en liten del. Från fattigdom upp till en visd nivå ökar lyckokänslan sen utöver den nivån påverkades inte känslan av lyckan. om jag inte missminner mig var det ca 500k sek ungefär. Det ör i grund och botten många många parametrar som samverkar olika mycket för varje individ.
I mitt fall skulle inte jag bli lyckligare av att vara rikare och vackrare eller friskare eftersom inget av detta intresserar mig och inget jag värdesätter. Blir lycklig själv att få vara med min älskade, att kunna känna den fina luften, få vara i naturen och känslan av balansen mellan kropp och själ.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
15-03-2013, 22:06
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har bott i ett område som i Enköping ses som ett värsting område! Har trivts bra och vet att om jag tvingas till lägenhet igen så blir det samma område igen! Bostadsföretaget trodde inte jag var klok när jag ville ha en lgh där för drygt 20 år sen! Massor av olika nationaliteter bor där! Inte bara dryga svenskar!
|
|
|
|
|
15-03-2013, 22:12
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (hattstugan @ 15-03-2013, 22:06)  Har bott i ett område som i Enköping ses som ett värsting område! Har trivts bra och vet att om jag tvingas till lägenhet igen så blir det samma område igen! Bostadsföretaget trodde inte jag var klok när jag ville ha en lgh där för drygt 20 år sen! Massor av olika nationaliteter bor där! Inte bara dryga svenskar! Romberga? Jag bodde ett tag på Lillsidan som inte heller räknas som ett bra område, och där var helt okej.
|
|
|
|
|
15-03-2013, 22:16
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Japp Romberga är mitt andra hem när jag inte bor på landet!
|
|
|
|
|
15-03-2013, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933

|
Har bott i flera s.k. segregerade områden i en medelstor stad. Kommer aldrig göra det igen, kommer inte ske på några villkor, kliver hellre ut framför tåget. Regelbundna inbrott i bilar, källarförråd, uppeldade soprum, vandalisering i cykelkällaren, cykelstölder, leksaksstölder, glåpord efter en på torg och parkeringar, sönderkrossade busskurer, trakasserier, rån och mobbing av barnen i den stökiga skolan, mord i grannhuset, misshandel i ens egna trapphus. Ja, ett axplock av vad man upplevt på mer eller mindre daglig basis under ett antal år i olika omgångar.
Multikulturell idyll? Skulle inte tro det.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|