Full version: Segregerade områden
Sidor: 1, 2
Jubbe063
Hur tänker ni inför frågan?
Rebecca
"100% säger självklart" laugh.gif

Jag skulle absolut inte se något fel i det överhuvudtaget. Är det ett område jag känner att jag kan trivas i så spelar det ingen roll vad det är för människor som bor där. Huvudsaken är att läget ska passa mig bra, standard på hus/lägenhet ska funka osv.

Vad menar du med "icke-svensk"? Räknar du till exempel med andra generationens invandrare som "icke-svenska"?
Natur liv
Olika erfarenheter berikar. "Självklart" är givet för mig.
*Stintan*
Självklart här också.
Ugglemormor
Även ja här också..... tummenupp.gif
Det finns flera ställen utomlands där jag skulle tänka mig att bo i om jag hade bara mig själv att tänka på...
men det finns planer till delvisa alternativ och ha hemmet som utgångspunkt.
hattstugan

Tja jag har i princip testat att vara enda svensk i en stad! Dock i England men det var inte alltid så lätt ändå!
Cacki
Hittar egentligen inget alternativ som stämmer på mej. Är det ett ställe som känns attraktivt så javisst, däremot skulle jag nog inte välja att bo där "bara för att". En härlig mix av olika nationaliteter vore toppen.
Monarda
Det beror allt på omgivningen det. Inte som ensam svensk kvinna bland övervägande muslimer i alla fall. Flyttade från ett sådant område i slutet på 80-talet när vår kommun öppnade famnen för invandring, kände mig inte trygg som ensamboende kvinna där.
Rebecca
CITAT (Monarda @ 11-03-2013, 18:00) *
Det beror allt på omgivningen det. Inte som ensam svensk kvinna bland övervägande muslimer i alla fall. Flyttade från ett sådant område i slutet på 80-talet när vår kommun öppnade famnen för invandring, kände mig inte trygg som ensamboende kvinna där.

Vad gjorde att du inte kände dig trygg?
silos
I och för sig så är jag inte svensk,mer än till nationalitet,men jag har bott bland icke svenskar här i Sverige och så klart utomlands så ja jag skulle kunna tänka mig det.
malcolm
Nej, jag har ingen lust med det, inte så mycket beroende på vilka som bor där utan mer pga. att området ser så himla trist ut men jag kanske blir tvungen. Vill ju sälja mitt radhus och det är ont om lägenheter i kommunen så det kanske blir så i alla fall, en gång när jag var inlagd på Huddinge sjukhus gick jag och en medpatient runt i Flemingsberg och kollade lite i trappuppgångarna för att räkna svenska resp. utländska namn och av 17 lägenheter var det bara två med svenskklingande namn. Blev rånad av fyra svarta ungdomar för ett antal år sedan och var återfanns mitt leg från jobbet, jo i Flemingsberg utanför Preemmacken. Har dock gåtte omkring i trappuppgångarna där i andra ärenden och faktum är att det ser rätt snyggt ut på de flesta ställen och det är inte ovanligt med krukväxter i fönstren så jag är lite kluven men medge att området inte ser speciellt lockande ut.

[attachment=75389:untitled.bmp]

bor hellre här

[attachment=75390:CLTF000080.JPG]
Monarda
CITAT (Rebecca @ 11-03-2013, 18:08) *
Vad gjorde att du inte kände dig trygg?

Det blev en markant ökad brottslighet i området.
Rosrup
Antar att frågan underförstått gäller i Sverige så svarar därefter.

Inte om jag har något annat val.
Räcker att se Malmö och vissa förorter där och även förorter på andra håll här i landet för att inse detta.
Håller man under 70 genom Rosengård snor dom fälgarna mad.gif
Huggorm
Det beror på vad för område det är. Är det ett välmående villaområde eller ännu hellre ute på landet så är det inga problem. Är det ett miljonprogramsområde med 80+% arbetslöshet och mängder med kriminalitet är det otänkbart. Jag vill kunna parkera bilen på kvällen och veta att den står kvar på morgonen.

CITAT (Rosrup @ 11-03-2013, 19:06) *
Håller man under 70 genom Rosengård snor dom fälgarna mad.gif

En gång när jag åkte igenom Malmö fick jag se en skylt mot Rosengård, och bestämde mig för att åka igenom och se hur det såg ut på det beryktade området. Men jag blev besviken, det såg ju ut exakt som alla andra miljonprogramsområden. Ungefär som Skogslyckan i min gamla hemstad Uddevalla. Det var inte ens någon som sköt efter mig.
Piccante
Jag bor redan i ett område som är socialt utsatt eller hur man ska beskriva det. Här bor inte så många invandrare men desto fler alkoholister och nu är det LSS-lägenheter här så det bor allt fler med psykiskt handikapp.

Jag bryr mig inte speciellt mycket om vilka som bor här.
Ugglemormor
Jaha, om det gäller enbart Sverige, så har jag dragning mot skånehållet och i ett hus med rejäl tomt och kunna ha en målarstuga separat från huset....
Eller ett hus vid havet.
Tror inte att jag klarar att bo i en lägenhet, kanske i en radhus, men endast i ett hörnlägenhet med möjligheter att ha en liten plätt att ha lite växter runt om......... tummenupp.gif
Även en röd och gammaldags torp i Småland, helst nära vatten. ......

Men trivs så bra här jag bor och vackert är det också här......
Motti
Vi har invandrare här i byn som har stuga här ,han är ungrare och hon är från tjeckien .Min svärdotter är till hälften ungerska och en av mina bästa vänninor är från Eritrea så att bo granne med innvandrare är inga problem för oss .Däremot skulle vi aldrig sätta oss i en lägenhet där det bor 90% invandrare ,därför att vi föredra att bo i villa ,tror vi skulle känna oss lite malplaserade där det eventuellt bara bodde invandrare !
Ugglemormor
Det är enbart så att jag har inte bott i någon lägenhet under mitt liv.......än under tiden min utbildning i ett äldre 3vån. hus, högst upp.........det var inte så jag ville bo, men var under helgerna --- skollov hos makens släktingar på landet ------- det är där jag verkar må som bäst......
Motti
Segregation är ju något som invandrare frå tex Afrika och Arabvärlden väljer själva därför att de är vana att bo kollektivt i hop med hela släkten ,helt narurligt för dom .Vi Svenskar bor ju var för sig och sätter ofta våra gammmal på hem och glömmer bort dom !vi har till och med glömt bort att leva med våra familjer barn barnbarn.Där har vi jäkligt mycket att lära av våra innvandrare ! Och respecket för de gammla och visdomen de har .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 11-03-2013, 22:51) *
Segregation är ju något som invandrare frå tex Afrika och Arabvärlden väljer själva därför att de är vana att bo kollektivt i hop med hela släkten ,helt narurligt för dom .Vi Svenskar bor ju var för sig och sätter ofta våra gammmal på hem och glömmer bort dom !vi har till och med glömt bort att leva med våra familjer barn barnbarn.Där har vi jäkligt mycket att lära av våra innvandrare ! Och respecket för de gammla och visdomen de har .

Hmmm, säger bara svenskgettona i Spanska solkusten och på riveäran med kalles kaviar svenska tidningar svensk tv, svensk radio och dalahästar.

Så nog beter sig Svenskar som emmigrerar till andra länder likadant som du beskriver invandrare i Sverige ;-)
*Stintan*
CITAT (Motti @ 11-03-2013, 22:51) *

Svenskar klumpar också ihop sig när de bosätter sig i andra länder.
Motti
Precis Jubbe !det tror jag handlar om trygghet och språket smile.gif
ryss_борис
Har bott utomlands som enda svensk i områden där alla andra är svarthåriga med mörka ögon, så ja.

Varför skulle jag ens vara rädd för andra kulturer?
ryss_борис
Om du som ensam svensk bosätter dig på ett ställe där det endast bor t.ex. araber, så kommer de fråga om du vill hänga med dem, bjuda dig på grejer etc. Om du som ensam arab däremot bosätter dig i ett område med enbart svenskar, så kommer du få klara dig helt själv, och får heller knappat hjälp om du ens ber om det. Där har ni den generella skillnanden.

Den svenska gästvänligheten gör sig påmind igen slap.gif
Motti
Var bodde du då ? i vissa afrikanska länder går man inte säker som vit välbärgad .Varför har vi annars alla dessa kidnappnigar i Afrikanska länder och även i arabvärlden ?Jo för de annser att alla vita är förmögna och kan pressas på pengar .I mitt tycke är det inte så civiliserat !i mitt tycker är det mest ocivilicerat .
Rosrup
CITAT (ryss_бори @ 11-03-2013, 23:11) *
Om du som ensam svensk bosätter dig på ett ställe där det endast bor t.ex. araber, så kommer de fråga om du vill hänga med dem, bjuda dig på grejer etc.

Speciellt som tjej lär du bli bjuden på många fester.
gnon49
Skulle aldrig bosätta mig ett problemområde. Sedan beror det väl på vilka som bor där, hur området ser ut mm. Enda svensk vill jag nog inte vara men bra grannar uppväger det mesta i o för sig. Kan vi så flyttar vi ju till mer attraktiva områden o lämnar problemområdena. Ganska naturligt. Boendet är såpass viktigt att vi nog ställer höga krav på både lägenhet som omgivningar innan vi slår till. Tyvärr är segregerade områden ofta lika med problemområden. Men en bra granne är en bra granne oavsett ursprung o även tvärtom. Men hyreshus med en massa paraboler på balkongerna undviker jag, det skall erkännas.
ryss_борис
CITAT (Motti @ 11-03-2013, 23:13) *
Var bodde du då ? i vissa afrikanska länder går man inte säker som vit välbärgad .Varför har vi annars alla dessa kidnappnigar i Afrikanska länder och även i arabvärlden ?Jo för de annser att alla vita är förmögna och kan pressas på pengar .I mitt tycke är det inte så civiliserat !i mitt tycker är det mest ocivilicerat .

Argentina, bland annat.

CITAT (Rosrup @ 12-03-2013, 06:00) *
Speciellt som tjej lär du bli bjuden på många fester.

Även om de raggar mer på tjejer i de länderna, så är de fortfarande gästvänliga mot alla...
Gita
Ja, självklart, tror att det är väldigt utvecklande har minst tolv personer svarat.
Vilket cyniskt hycklande!
Vad i all världen är utvecklande i slumområden som Rosengård, Ronna i Södertälje eller kiknande?
Ingen har dock svarat att man bor i dessa områden, varför inte om man nu tycker att det skulle vara "utvecklande"?
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 13-03-2013, 18:37) *
Ja, självklart, tror att det är väldigt utvecklande har minst tolv personer svarat.
Vad i all världen är utvecklande i slumområden som Rosengård, Ronna i Södertälje eller kiknande?
Ingen har dock svarat att man bor i dessa områden, varför inte om man nu tycker att det skulle vara "utvecklande"?
Gita

Min erfarenhet är att de är personer som inte bor där själva eller ens har varit i närheten som har mest fördomar om de områdena. I media verkade hela Biskopsgården (Göteborg) vara rena vilda västern men när jag pratade med en kollega som bodde där så stortrivdes dom i sin bostadsrätt och stöket som media skrev om var lokaliserat till en o samma trappuppgång.
Jag skulle inte ha något emot att bo där själv.
Aqvakul
Det ideala är väl en lagom blandning. Men "slummen" har oftast en skönare atmosfär än "fina gatan". Jag har faktiskt inte bott på någotdera stället, men jobbat på båda...
Huggorm
Gita
Man kan ju se hur etniska svenskar tar sina barn bort från skolor där det blir för många invandrare. Man kan se dubbelmoral hos en ganska stor del av befolkningen.
Rebecca
Gita

Kan det inte vara utvecklande att se på ställen där det inte funkar - stor arbetslöshet, kriminalitet osv - för att kuna vara insatt i debatten? Segregation är ett jätteproblem. Jag bor idag i ett utsatt områder och jag har lärt mig extremt mycket av att bo här. Massor om segregation och utanförskap som kommer komma mig väl till pass i mitt yrkesliv. Så jo, det är visst utvecklande.
Motti
Men det där med segregation har väl alltid funnits i alla länder och i alla tider ! det är ju inget nytt påfund alls !
addo
Vad pratar vi om för typ av område millionprojekt eller villa område?
pejori
Nja skeptisk.
Gita
CITAT (Rebecca @ 13-03-2013, 20:32) *
Kan det inte vara utvecklande att se på ställen där det inte funkar - stor arbetslöshet, kriminalitet osv - för att kuna vara insatt i debatten? Segregation är ett jätteproblem. Jag bor idag i ett utsatt områder och jag har lärt mig extremt mycket av att bo här. Massor om segregation och utanförskap som kommer komma mig väl till pass i mitt yrkesliv. Så jo, det är visst utvecklande.

"för att kunna vara insatt i debatten", "kommer komma mig väl till pass i mitt yrkesliv" . Tycker du att det låter bra??? Du ser alltså på dina grannar som någon slags studiematerial?? Känner dina grannar till detta??
Gita

Rebecca
CITAT (Gita @ 14-03-2013, 18:21) *
"för att kunna vara insatt i debatten", "kommer komma mig väl till pass i mitt yrkesliv" . Tycker du att det låter bra??? Du ser alltså på dina grannar som någon slags studiematerial?? Känner dina grannar till detta??
Gita

Öh, nej - var har jag påstått att jag ser på mina grannar som studiematerial? Man lär väl sig av alla situationer man är med om, alla möten med människor man har osv.

Jag tycker absolut det låter bra, du har ingen aning om vad jag har kommer jobba med och hur det kan påverka samhället och dessa sk. problemområden. Men det märktes ju redan tidigt då du påstår att det inte kan vara utvecklande att bo som jag gör. Det verkar som att du är väldigt inskränkt i din egna bubbla. Håll dina tankar om vad du tror att andra människor gör och tycker för dig själv tack.
Pirum
CITAT (Huggorm @ 13-03-2013, 20:00) *
Man kan ju se hur etniska svenskar tar sina barn bort från skolor där det blir för många invandrare. Man kan se dubbelmoral hos en ganska stor del av befolkningen.

Man kan även se att många invandrare försöker få bort sina barn från skolor med "för många" invandrare. Generellt sett förlorar invandrare mest på segregeringen, tycks det, men bland förlorarna finns såklart även "svenskar" som av olika skäl hamnar på efterkälken i samhället. Lite grand som att landet Sverige tjänar ekonomiskt på invandringen - många företagare och arbetare tjänar på invandringen, men så finns det faktiskt en del som förlorar på invandringen (och försvinner i debatten) och det är bland dessa Sverigedemokraterna skördar röster antar jag. Svår problematik, segregeringen; den största segregeringen handlar dock om ekonomi och det talar vi för lite om i samhället. Ekonomiska klyftor föder problem, rasism och segregering.

(Sedan kan man såklart tala om en annan typ av segregering också, rikemansghetton, men det är väl en fråga för en annan tråd)

Piccante
CITAT (Pirum @ 14-03-2013, 22:23) *
Man kan även se att många invandrare försöker få bort sina barn från skolor med "för många" invandrare. Generellt sett förlorar invandrare mest på segregeringen, tycks det, men bland förlorarna finns såklart även "svenskar" som av olika skäl hamnar på efterkälken i samhället. Lite grand som att landet Sverige tjänar ekonomiskt på invandringen - många företagare och arbetare tjänar på invandringen, men så finns det faktiskt en del som förlorar på invandringen (och försvinner i debatten) och det är bland dessa Sverigedemokraterna skördar röster antar jag. Svår problematik, segregeringen; den största segregeringen handlar dock om ekonomi och det talar vi för lite om i samhället. Ekonomiska klyftor föder problem, rasism och segregering.
(Sedan kan man såklart tala om en annan typ av segregering också, rikemansghetton, men det är väl en fråga för en annan tråd)

Jag tror det är precis lika illa med rikemansgetton som med förorter med utanförskap.
Gita
CITAT (Rebecca @ 14-03-2013, 19:27) *
Öh, nej - var har jag påstått att jag ser på mina grannar som studiematerial? Man lär väl sig av alla situationer man är med om, alla möten med människor man har osv.

Jag tycker absolut det låter bra, du har ingen aning om vad jag har kommer jobba med och hur det kan påverka samhället och dessa sk. problemområden. Men det märktes ju redan tidigt då du påstår att det inte kan vara utvecklande att bo som jag gör. Det verkar som att du är väldigt inskränkt i din egna bubbla. Håll dina tankar om vad du tror att andra människor gör och tycker för dig själv tack.

Ojdå, du är väldigt ung eller hur? Du låter väldigt naiv.
Troligen har du inga barn, men om du hade det skulle du verkligen vilja att de växte upp i en miljö liknande tex Rosengård eller Ronna?
Gita
P.s Det fetmarkerade i ditt inlägg är så motsägelsefullt i sig självt och har väl dessutom inte med saken att göra så det bryr jag mig inte om att bemöta D.s
Rosrup
CITAT (Piccante @ 14-03-2013, 22:29) *
Jag tror det är precis lika illa med rikemansgetton som med förorter med utanförskap.

Det känns bättre att gråta i en Porsche än på bussen.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 14-03-2013, 22:29) *

På vilket sätt det illa? De som bor på sådana ställen verkar nöjda.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rosrup @ 15-03-2013, 06:10) *
Det känns bättre att gråta i en Porsche än på bussen.

Tycker inte jag.

Att sitta i en Prosche dubbelvikt och nästan på gatan vill jag inte. Då skulle jag hellre gråta i min gamal toyota
Och så får man Porschen ju aldrig ha i fred.....
Ugglemormor
Håller mig hellre i de större Mercedes vi har ---- bekväma och varma, gillar inte Borsche alls, för trång....

Men ser ingen anledning att gråta utan endast vara tacksam för det mesta och att även träningsvärken börjar ge med sig och tandhel...tet ska på plats om en timme...... och sedan frissan em.
Piccante
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 05:35) *
Troligen har du inga barn, men om du hade det skulle du verkligen vilja att de växte upp i en miljö liknande tex Rosengård eller Ronna?
Gita
P.s Det fetmarkerade i ditt inlägg är så motsägelsefullt i sig självt och har väl dessutom inte med saken att göra så det bryr jag mig inte om att bemöta D.s

Du verkar själv ha väldigt mycket åsikter om Rosengård fast du säkert inte har satt din fot där själv? Att poängtera folks ålder för att påpeka hur naiva dom är härskarteknik.
addo
Jag har bott granne med ett riktigt fattigt million projekts område med mestadels invandrare och dessutom vistats mycket där då jag hade vänner från skolan som bodde i området.
Nu bor jag i ett medelklass villaområde med ca 60% invandrare.

Jag tycker helt klart villaområdet är trevligare dels för att det var fler alkoholister, narkomaner mm i det fattiga området vilket gjorde mig ledsen då jag tyckte synd om dem. Sen var det också mycket mer brottslighet av alla typer i och framförallt omkring det fattiga området.

Det var någon som nämnde Sverige Demokraterna och var dom fiskar röster, Jag tror definitivt det är bland dom som bor i och kring det fattiga invandrartäta områdena. Och där röstar man inte på SD för att man är rasist (jag vet en del invandrare som röstat på SD) utan för att man är i desperat behov av att minska brottsligheten som till viss del beror på en misslyckad integration. Alla skulle självklart välja en fungerande integrationspolitik före att stoppa invandringen men efter som varken politikerna eller de själva har en aning om vad en sån politik skulle bygga på så blir det tyvär bara SD kvar.

Ps jag är Miljöpartist så tro inte att jag röstar på SD, jag berättar bara vad gamla skolkamrater mm som röstat på SD känner.
Jubbe063
WOW.

Hitintills hela 53,33% som svarar något av JA-alternativen. Inte illa. I och för sig inget stort underlag så statistisk säkerhet saknas. Men rätt kul att se att så många här inne i alla fall kan tänka sig det.

Tack för alla kommentarer som kommit in. Kul att se hur tankegången ligger hos er alla :-)
Rebecca
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 05:35) *
Gita

Fint att du bara antar massa saker om dig. Då gör jag detsamma. Jag tror inte du har vistats i något sådant område som diskuteras en längre stund, förmodligen känner du ingen som bor i ett sånt område heller. Din bild av utsatta områden har du fått av media, t ex tror du att Rosengård är Sveriges farligaste plats.

På vilket sätt är det du fetmarkerade motsägelsefullt? Och det har väl visst med saken att göra - du antar massa saker om mig som du inte har en aning om och du applicerar din bild på mig (som inte stämmer) och har det som utgångspunkt i diskussionen. Vadå inte relevant? Förmodligen blir du lite irriterad över att jag nu applicerade mina tankar om dig på denna diskussionen - så visst fasen är det relevant. Du har ingen aning om vad jag har för bakgrund och liv så anta inte en massa saker.

Och jo, jag hade absolut kunnat tänka mig att låta mina barn växa upp i Rosengård. Ronna har jag ingen uppfattning om eftersom jag aldrig varit där (eller ens hört speciellt mycket om det).
Rosrup
CITAT (Ugglemormor @ 15-03-2013, 10:00) *
Håller mig hellre i de större Mercedes vi har ---- bekväma och varma, gillar inte Borsche alls, för trång....

Men ser ingen anledning att gråta utan endast vara tacksam för det mesta och att även träningsvärken börjar ge med sig och tandhel...tet ska på plats om en timme...... och sedan frissan em.

Just Porsche var en metafor men trevligt att du har en stor Mercedes istället.
Antar att du ska till frissan i ett segregerad område och parkera en av de större Mercedesarna utanför?
Lycka till med tanden, den lät med lite segregerad wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon