Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > konstig vitlök, vad göra?, bara blast, ingen lök, grön hela vintern
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-04-2004, 10:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

CITAT (MRLINDELL @ 03-04-2004, 21:02)
          Mycket utsäde till vitlök är små torra rackare. Knippsar man av 4-5 mm och lägger dem i vatten över natten är det bara hälften som lägger ut ca 2-3 mm skott, det är dessa man skall plantera.

Utsäde ifårn Törnvik och Åke T har så gott som 100% grobarhet. Nu sätter jag bara de största klyftorna ifrån varje lök, de små blir till 'blastodling' .
          De 'små torra' är typiskt gardencenter och byggmarknadspåsarna - undvik dem.....det skall bara va å trycka ner dem i backen åsså funkar det.
          Prova Törnvik eller Åke T för bra grejer :-D

Hälsar Ingrid

Citera
          Susanna
          Inlägg 04-04-2004, 12:30
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Jag har inte heller haft något problem med grobarhet, fast jag har bara prövat utsäde från Åke T. Jag delar bara klyftorna och sätter ner dem i jorden. Har aldrig varit strul utan alltid 100% som gror.

Håller med Ingrid om sorterna. Fast termidromen brukar bli stor men den är sämre vad gäller hållbarhet. Min börjar också ge upp nu. Förra året hade jag också Leningradjinski (eller vad den nu hette) och den är fin ännu.

Mvh
          Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 04-04-2004, 12:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Och hur många klyftor finns det på en normal vitlök, hur många vitlökar går det då åt till ett litet trädgårdsland? om man inte sätter vitlök på hela tomten förstås. Jag skulle tippa på att för de flesta räcker 2-3 vitlökar, om det skulle råka bli 4:a eller 5 som det ofta är i en påse, är problemet så väldans stort egentligen? Jag ser det inte ens som ett problem mera än att det går att skapa kaos från ingenting.

Citera
          Susanna
          Inlägg 04-04-2004, 12:57
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (MRLINDELL @ 04-04-2004, 13:50)
          Jag ser det inte ens som ett problem mera än att det går att skapa kaos från ingenting.

Hej MR Lindell.

Måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar. Det var väl grobarheten vi diskuterade? Då är det väl intressant att veta att det finns lökar med bättre grobarhet än 50%. Jag sätter 80-90 klyftor per år vilket är det jag förbrukar på ett år. Om bara hälften skulle gro så är det naturligtvis ett problem för mig eftersom skörden då bara skulle räcka halva året. Nu odlar jag kanske extremt mycket vitlök men jag gör utan problem av med minst 1-1½ vitlök per vecka.

Mvh Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-04-2004, 16:19
          Länk hit: #25

Medlem

Todeloo,

Jag sätter också väldans mycket i vitlöksväg - det var när jag ppptäckte hur gott och ganska så enkelt det var med de rätta sorterna och de rätta råden. Det är beklämmande att se den uschla kvalisorten som säljs emellanåt men men det finns ju lyckligtvis bra sorter med. De flesta jag känner som odlar vitlök odlar alltså en hel del :-) iofs i ett vanligt trädgårdsland men ändå.

Det är KUL med odling!

Hälsar Ingrid

PS Minimiordern ifrån Törnvik är 850 gram vilket oftast är mellan 3 till 4 utsädesvitlökar beoende på sort. Går man ihop med grannen/goda vänner kan man ha det väldigt kul med olika sorter. Åke T har ingen minimiorder!

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 05-04-2004, 19:11
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Angående grobarheten för Törneviks utsäde kan jag bara instämma i kören: bra grobarhet! Av alla jag satte i november (Törneviks minimiorder minus en hel lök jag gav bort) saknar jag bara en enda lökklyfta, och jag misstänker att någon (hare?) har knyckt den för jag minns inte att det var någon lucka alls i landet förra veckan.

Sorten är Thermidrome (tyvärr, säger jag nu när Ingrid sagt sitt).

Om grobarheten är sämre för utsäde man köper nu på våren är väl inte så konstigt, förresten? Det är ju inte lika färskt som höstlökarna.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 06-04-2004, 08:34
          Länk hit: #27

Medlem

Todeloo Susanne,

Vattna flitigt så blir det säkert bra :-)))

Hälsar Ingrid

Citera
          Susanna
          Inlägg 06-04-2004, 18:07
          Länk hit: #28

Medlem

Hej Susanne! (fint namn förresten!)

Det blir säkert bra med Termidromen. Jag odlar den varje år trots att jag även har andra sorter. Som Ingrid säger så är det viktigt att vattna den ordenligt, då kan man undvika stresstänglarna. Jag klarade mig undan dem förra året. Termidromen brukar bli ganska stor om allt går bra, och god är den också! smile.gif

Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 06-04-2004, 20:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Tack Ingrid och Susanna för uppmuntrande råd! Ja, vitlöken på kolonilotten kanske kommer att bli lite stressad i sommar, för ibland går det ett tag mellan vattningarna där, men den lök som hamnade i "lilla kökslandet" (en liten minilott mellan hyreshusen) kan jag se till desto bättre eftersom jag går förbi där varje dag.

Nu är det snart dags att montera min Sqare Foot Gardening-låda där! Ett par lager träolja till på delarna bara, kanske. Och så får det sluta regna! tongue.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 07-04-2004, 10:14
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Min vitlök har tittat upp ca 2 cm, alla hänger med upp, inte en enda som inte tagit. So far so good!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 12:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon