|
|
  |
Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende |
|
|
|
02-04-2013, 14:59
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Det är mest komik just nu, tycker jag.
|
|
|
|
|
02-04-2013, 15:15
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Ingela i Segersberg @ 02-04-2013, 15:27)  Men det är ju precis det du gör, Gita! Vilket behov tillfredställer det hos dig? Men det är ju precis samma sak du gör nu Ingela! Och att jag tycker att detta evinnerliga hackande som alltid riktas mot samma personer som vissa håller på mig är riktigt ynkligt, det är något jag står för. Gita
|
|
|
|
|
02-04-2013, 15:50
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 15:58)  Självhävdelsebehovet, såklart...om man röstar på moderaterna, så är man ju bäst i klassen, oavsett vad verklighet säger, som Mäster Borgs misslyckande t.ex. Hade det varit en socialdemokratisk ,minister som styrt över våra tillgångar, sa hade arbetslösheten varit halverad, de besuttna hade fått betala förstås, men det har dom råd till. I stället sitter dom och gnider över besparingar, som inte gör ett dugg nytta - jäkla fyle, om jag får säga min syn på saken... varför skulle arbetslösheten vara halverad om du tar in mer skatt från de "besuttna"? effekten brukar bli tvärtom med företagsflykt och kapital som försvinner utomlands. utveckla gärna med sakargument. ulf
|
|
|
|
|
02-04-2013, 15:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
till de i tråden som uppenbarligen måste träta om motdebattörens personlighet har jag en fråga: trådar låses numera när det blir OT. är det inte bättre att debattera trådens ämne och bortse från personliga "påhopp". risken är ju annars att de flesta trådar på småprat låses efter ett tag och ingen debatt kan föras. inga namn men det är den vanliga kärnan som "tjatar". det blir tråkigare o tråkigare på Odla. Ulf
|
|
|
|
|
02-04-2013, 16:43
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 15:58)  Självhävdelsebehovet, såklart...om man röstar på moderaterna, så är man ju bäst i klassen, oavsett vad verklighet säger, som Mäster Borgs misslyckande t.ex. Hade det varit en socialdemokratisk ,minister som styrt över våra tillgångar, sa hade arbetslösheten varit halverad, de besuttna hade fått betala förstås, men det har dom råd till. I stället sitter dom och gnider över besparingar, som inte gör ett dugg nytta - jäkla fyle, om jag får säga min syn på saken... Om jag bortser från det som är rena dumheter i inlägget ovan så skulle det vara väldigt intressant att få veta vad du anser att en s-regering skulle kunna göra för att minska arbetslösheten. Så utveckla gärna lite mer"! Gita CITAT (Aqvakul @ 02-04-2013, 09:07)  Angående Borg, så har han hittils ägnat sig åt skattesänkningar och nedskärningar, vilket skapat en dynamisk ekonomi för de redan välmående. Han har dock inte förmått att hantera arbetslöshet och utanförskap... Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att få veta hur du anser att arbetslösheten, som ju faktiskt är ett stort problem, skall hanteras. Vad är dina idéer om detta? Gita
|
|
|
|
|
02-04-2013, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (malarmaster @ 02-04-2013, 16:50)  varför skulle arbetslösheten vara halverad om du tar in mer skatt från de "besuttna"? effekten brukar bli tvärtom med företagsflykt och kapital som försvinner utomlands. utveckla gärna med sakargument. ulf Oavsett regering så får dom "besuttna" aldrig betala. Dom rika lever precis lika gott oavsett regering. Pengarna som behövs måste alltid tas från den arbetande svensken om det skall bli några belopp att tala om. Skattehöjningar mm. Gårdagens politiska slagord klingar lite falskt i dagens samhälle. Ett bra o mänskligt samhälle har ju inte helt med politiken att göra.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
02-04-2013, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 02:21)  Det är inte smidigt att vara Moderat på detta forumet ! då de flesta röstar vänster här .Jag tror att jag just nu är för trött för att angarera mig i djupa diskutioner då klockan är sent och vi har haft lite fest här med mycket folk .Ha det gott och ha en bra helg . Spelar ingen roll för du tjatar bara om samma sak hela tiden..... CITAT (Gita @ 02-04-2013, 16:15)  ................jag tycker att detta evinnerliga hackande som alltid riktas mot samma personer som vissa håller på mig är riktigt ynkligt............ Menar du som att du kastar dig över Aqvakul och Stintan vad dom än säger?????? Gita och Bengalow, ni två har verkligen en förmåga att lägga en bra diskussion på en lägre nivå.....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
02-04-2013, 19:21
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 02-04-2013, 19:58)  Spelar ingen roll för du tjatar bara om samma sak hela tiden..... Menar du som att du kastar dig över Aqvakul och Stintan vad dom än säger??????
Gita och Bengalow, ni två har verkligen en förmåga att lägga en bra diskussion på en lägre nivå..... Varför tror du att jag menar just Stintan och Aqva ? Och Anki, det där med sten i glashus är kanske något du borde tänka på......., varför tjatar du om att Motti tjatar om samma sak hela tiden? Och det här med nivån på diskussionerna, tycker du verkligen att du själv bidrar till en högre nivå på något sätt....? Asch, never mind, just nu tycker jag det vore betydligt intressantare att diskutera arbetslösheten och få veta vad Aqva och Bengalow har att komma med i frågan. Har du något konstruktivt att bidra med i den frågan så får du gärna göra det. Gita
Redigerat av Gita: 02-04-2013, 19:34
|
|
|
|
|
02-04-2013, 19:38
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Återgå till Trådens ämne! / Moderator
|
|
|
|
|
02-04-2013, 21:10
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Anders Borg borde byta namn - Anders Anka passar väl...
|
|
|
|
|
02-04-2013, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Ett föränderligt arbetsliv kräver stora utbildningsinsatser, inte att försöka skrämma skiten ur de arbetslösa med hot om utförsäkring och urusla villkor.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
02-04-2013, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2013, 22:56)  Ett föränderligt arbetsliv kräver stora utbildningsinsatser, inte att försöka skrämma skiten ur de arbetslösa med hot om utförsäkring och urusla villkor. Sen ska man i ärlighetens namn säga att sossarna inte heller har varit speciellt förutseende när det gäller utbildning. Kommunaliseringen av skolan och införandet av fria skolvalet tror jag var ett stort misstag. Men alliansen har haft snart 7 år på sig att vända läget och de har heller inte satsat på utbildning. Vuxenutbildningen och yrkeshögskolan borde stärkas så man kan vidareutbilda sig och bli mer kvalificerad.
--------------------
|
|
|
|
|
02-04-2013, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Piccante @ 02-04-2013, 23:16)  Sen ska man i ärlighetens namn säga att sossarna inte heller har varit speciellt förutseende när det gäller utbildning. Kommunaliseringen av skolan och införandet av fria skolvalet tror jag var ett stort misstag. Men alliansen har haft snart 7 år på sig att vända läget och de har heller inte satsat på utbildning. Vuxenutbildningen och yrkeshögskolan borde stärkas så man kan vidareutbilda sig och bli mer kvalificerad.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
02-04-2013, 22:23
|

Moderator

|
Ja jo! Men som arbetslös har jag vid flera tillfällen försökt få en utbildningen men icke då!!
Varför kan man ju undra? Jag vet vet iofs varför men vet ni?
Klarar inte att jobba med det jag är utbildad till!
|
|
|
|
|
02-04-2013, 23:01
|

Medlem

|
CITAT (hattstugan @ 02-04-2013, 23:23)  Ja jo! Men som arbetslös har jag vid flera tillfällen försökt få en utbildningen men icke då!!
Varför kan man ju undra? Jag vet vet iofs varför men vet ni?
Klarar inte att jobba med det jag är utbildad till! Jag kan jobba med det jag är utbildad till men de stora arbetsgivarna inom den sektorn är offentliga myndigheter. Kommuner o landsting känner av den ekonomiska krisen o anställer sällan. Privata arbetsgivare är relativt få, eftersom många arbetar inom förvaltning o man inte kan lägga ut myndighetsjobb på konsulter hur som helst. Jag har också funderat på att vidareutbilda mig för att få dubbel kompetens. Med nuvarande a-kasseregler får man ju bara i undantagsfall studera med a-kassa. AF låter ingen studera med aktivitetsstöd om man inte ingår i något program. Man behöver väl hamna i fas2 först innan man kan beviljas något. Man borde göra en satsning på att låta fler kunna påbörja yrkeshögskola eller kunna studera på deltid för att kunna kvalificera sig till jobb.
--------------------
|
|
|
|
|
02-04-2013, 23:06
|

Moderator

|
Delvis sant! Jag uppbär ingen A-kassa utan har försörjningsstöd + lön från div Tim-anställningar!
Men jag tillhör ingen Prioriterad Grupp!!! Vad det är vet jag också!!!
Men med nuvarande Politik så kommer jag att få fortsätta som tidigare tills jag Äntligen får Folkpension!
|
|
|
|
|
03-04-2013, 00:53
|

Medlem

|
CITAT (hattstugan @ 03-04-2013, 00:06)  Delvis sant! Jag uppbär ingen A-kassa utan har försörjningsstöd + lön från div Tim-anställningar!
Men jag tillhör ingen Prioriterad Grupp!!! Vad det är vet jag också!!!
Men med nuvarande Politik så kommer jag att få fortsätta som tidigare tills jag Äntligen får Folkpension! Det borde ju vara en prioriterad grupp om något! Försörjningsstöd ska vara en sista utväg och inget man ska tvingas leva på. Men det är klart att försörjningsstöd belastar kommunens budget o då finns det ändå utrymme i statsbudgeten för fler jobbskatteavdrag som främst går till höginkomsttagare = alliansregeringens väljare... Borde vara självklart att fokus är att personer med låg a-kassa eller de som står utanför ska prioriteras för att hamna i sysselsättning.
--------------------
|
|
|
|
|
03-04-2013, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Lövfen har ett hästarbete framför sig verkar det som. Kritiken från dom egna leden är ju inte nådig. Han måste ju till slut tala om var han står i politiken. S har ju inte rosat marknaden med konkreta besked om politiken. Vågar man bjuda in V igen utan att väljarna flyr fältet. Ligger man för nära regeringen i många frågor så vinner man knappt några väljare. Och kan Löfven styra över ett parti om han blir överkörd gång på gång. Lövfen är ju en typisk högersosse där verkligheten är viktigare än ideologin. S i en minoritetsregering får ju samma problem som alliansen har nu. Tror att alla får tänka nytt. Att gå i gamla hjulspår är förödande. Men visst sker förändringar så sakteliga. Dominansen i svensk politik är ju bruten sedan många år o partierna har förändrats rejält sedan Erlanders tid.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
03-04-2013, 12:01
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 22:10)  Anders Borg borde byta namn - Anders Anka passar väl... Det var inte mycket till åsikt om hur arbetslösheten skall hanteras. Bättre kan du väl? Gita
|
|
|
|
|
03-04-2013, 12:10
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2013, 22:56)  Ett föränderligt arbetsliv kräver stora utbildningsinsatser, inte att försöka skrämma skiten ur de arbetslösa med hot om utförsäkring och urusla villkor. Visst är utbildning bra och nödvändigt men hjälper inte särskilt mycket om jobben inte finns. Det som nog måste till är att skapa sådana villkor för företagen att de kan växa och få behov av att anställa, och då är det inte höjda skatter och avgifter med minskad köpkraft som är medicinen. Man lägger ju ner/flyttar ut företag på löpande band som t.ex har väl fyra eller fem pappersbruk lagts ner senaste åren,biltillverkningen har väl halverats, läkemedelsföretagen flyttats, någon elektronikindustri (radio, tv,telefoner m.m) finns inte heller. Varför? Jo, därför att det är alldeles för dyrt att tillverka i Sverige och det beror inte på ett allt för högt löneläge utan mera på för höga kringkostnader och skatter. Det som skapat nya jobb de senaste åren är ju skattelättnader, dvs. ROT och RUT. Gita
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|