Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 12:18
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Piccante @ 03-04-2013, 00:01) *
          Jag kan jobba med det jag är utbildad till men de stora arbetsgivarna inom den sektorn är offentliga myndigheter. Kommuner o landsting känner av den ekonomiska krisen o anställer sällan. Privata arbetsgivare är relativt få, eftersom många arbetar inom förvaltning o man inte kan lägga ut myndighetsjobb på konsulter hur som helst.
          Jag har också funderat på att vidareutbilda mig för att få dubbel kompetens. Med nuvarande a-kasseregler får man ju bara i undantagsfall studera med a-kassa. AF låter ingen studera med aktivitetsstöd om man inte ingår i något program. Man behöver väl hamna i fas2 först innan man kan beviljas något.
          Man borde göra en satsning på att låta fler kunna påbörja yrkeshögskola eller kunna studera på deltid för att kunna kvalificera sig till jobb.

Skulle det inte bli väldigt konstigt och orättvist om somliga kunde studera och leva på A-kassa medan de flesta andra måste ta studielån och sen betala av i stort sett hela livet för att kunna studera.?
          Gita

Citera
          Bengalow
          Inlägg 03-04-2013, 12:47
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det finns somliga som lever flott på A-kassemedlemmar. Jobbcoacher och privata "arbetsförmedlare" t.ex. Dom drar in enorma belopp för ingenting. Senast jag läste om dom, så var det nästan ingen som fått fast jobb. Det är uselt med resultaten därifrån, medan kostnaderna är flera hundra miljoner. "-Lite ull för mycket väsen!" som tanten sade när hon rakade grisen...

Citera
          Anma
          Inlägg 03-04-2013, 13:10
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 13:10) *
          Visst är utbildning bra och nödvändigt men hjälper inte särskilt mycket om jobben inte finns.
          Det som nog måste till är att skapa sådana villkor för företagen att de kan växa och få behov av att anställa, och då är det inte höjda skatter och avgifter med minskad köpkraft som är medicinen.
          Man lägger ju ner/flyttar ut företag på löpande band som t.ex har väl fyra eller fem pappersbruk lagts ner senaste åren,biltillverkningen har väl halverats, läkemedelsföretagen flyttats, någon elektronikindustri (radio, tv,telefoner m.m) finns inte heller.
          Varför? Jo, därför att det är alldeles för dyrt att tillverka i Sverige och det beror inte på ett allt för högt löneläge utan mera på för höga kringkostnader och skatter.
          Det som skapat nya jobb de senaste åren är ju skattelättnader, dvs. ROT och RUT.
          Gita

Min fetmarkering. Undrar vad regeringen tycker om löneläget, de vill ju dumpa lönerna och sänka villkoren för anställda. Undrar också varför företagen flyttar till låglöneländer om det nu inte är lönenivåerna som är problemet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-04-2013, 13:12
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 13:01) *
          Det var inte mycket till åsikt om hur arbetslösheten skall hanteras. Bättre kan du väl?
          Gita

Att göra som Borg gör och ge miljarder till arbetsförmedlingen som dom sen kan dela ut som vinst till företag de anlitar för att fixa det dom själva borde göra är väl ändå inte vidare smart... men typisk allianspolitik.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 13:27
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (Anma @ 03-04-2013, 14:10) *
          Min fetmarkering. Undrar vad regeringen tycker om löneläget, de vill ju dumpa lönerna och sänka villkoren för anställda. Undrar också varför företagen flyttar till låglöneländer om det nu inte är lönenivåerna som är problemet.

Det är väl så att lönerna inte är extremt höga (i alla fall inte den andel som löntagaren får i plånboken) i Sverige vilket däremot lönebikostnader och skatt på arbete, bolagsskatter m.m. är.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 13:32
          Länk hit: #166

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 14:12) *
          Att göra som Borg gör och ge miljarder till arbetsförmedlingen som dom sen kan dela ut som vinst till företag de anlitar för att fixa det dom själva borde göra är väl ändå inte vidare smart... men typisk allianspolitik.

Inte alls typisk allianspolitik, kanske typiskt svenskt däremot för det fanns en massa mystiska utbildningsföretag som tog hand om de arbetslösa i åtgärder redan på Perssons tid. Eductus, Lernia m.fl
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 03-04-2013, 13:35
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 14:27) *
          Det är väl så att lönerna inte är extremt höga (i alla fall inte den andel som löntagaren får i plånboken) i Sverige vilket däremot lönebikostnader och skatt på arbete, bolagsskatter m.m. är.
          Gita

Alliansen har ju knappast gjort det enklare eller billigare för företagarna. Det har trots allt haft 7 år på sig.
          En annan sak jag tänkt på, företagarna verkar inte heller lida så mycket av att få betala så mycket, jag till exempel kan anställas för ca halva totala lönekostanden i upp till 5 år, trots detta verkar intresset svalt till och med för att komma på intervju. Inget fel på mina ansökningar heller, tvärt om, enligt dessa dyrbara coacher på arbetsförmedlingen.
          Det där är helt OT, jag vet. Sorry.

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 14:32) *
          Inte alls typisk allianspolitik, kanske typiskt svenskt däremot för det fanns en massa mystiska utbildningsföretag som tog hand om de arbetslösa i åtgärder redan på Perssons tid. Eductus, Lernia m.fl
          Gita

Det är skillnad på att betala för utbildning och att betala för gratis arbetskraft och för att lära folk söka jobb (något AF borde klara av alldeles utmärkt själva), tycker jag i alla fall.

Redigerat av Anma: 03-04-2013, 13:33

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-04-2013, 14:02
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Bygg ut yrkeshögskolan och öka chanserna till omskolning genom att satsa på fler platser inom yrkesinriktad vuxenutbildning.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-04-2013, 16:33
          Länk hit: #169

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 03-04-2013, 15:02) *
          Bygg ut yrkeshögskolan och öka chanserna till omskolning genom att satsa på fler platser inom yrkesinriktad vuxenutbildning.

Kan detta vara ett sätt att attackera arbetslösheten, Gita?

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 17:28
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 03-04-2013, 17:33) *
          Kan detta vara ett sätt att attackera arbetslösheten, Gita?

Utbildning är inte fel men som jag sa tidigare det hjälper inte särskilt långt om inte behovet av arbetskraft finns.
          Vad får företag att vilja anställa?Jo, att man har ett arbete som behöver utföras, dvs. att man har avsättning för sina varor eller tjänster
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 17:38
          Länk hit: #171

Medlem

CITAT (Anma @ 03-04-2013, 14:35) *
          Alliansen har ju knappast gjort det enklare eller billigare för företagarna. Det har trots allt haft 7 år på sig.
          En annan sak jag tänkt på, företagarna verkar inte heller lida så mycket av att få betala så mycket, jag till exempel kan anställas för ca halva totala lönekostanden i upp till 5 år, trots detta verkar intresset svalt till och med för att komma på intervju. Inget fel på mina ansökningar heller, tvärt om, enligt dessa dyrbara coacher på arbetsförmedlingen.
          Det där är helt OT, jag vet. Sorry.
          Det är skillnad på att betala för utbildning och att betala för gratis arbetskraft och för att lära folk söka jobb (något AF borde klara av alldeles utmärkt själva), tycker jag i alla fall.

Halva lönen är väl tyvärr för mycket det också om man inte har jobb åt den anställde. Finns det inte arbete så räcker inga bidrag i världen till för att man skall anställa någon.
          För övrigt får man kanske 500 ( vilket inte alls är ovanligt), sökande till en tjänst och då så har man i allmänhet inte tid och råd att gå igenom alla handlingar. Det är en hantering som också kostar pengar så oftast nöjer man sig med att kanske titta närmre på ett tjugotal och sedan kanske kalla max fem till intervju (säger jag av erfarenhet av rekrytering)
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-04-2013, 17:56
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 18:28) *
          Utbildning är inte fel men som jag sa tidigare det hjälper inte särskilt långt om inte behovet av arbetskraft finns.
          Vad får företag att vilja anställa?Jo, att man har ett arbete som behöver utföras, dvs. att man har avsättning för sina varor eller tjänster
          Gita

Ändå sägs det att det finns många företag som söker arbetskraft men att det inte finns folk med rätt utbildning. T.o.m. företag som fått minska sina order p.g.a. detta. Är det då inte lämpligt att man ser till att det finns utbildningar till de yrkesområden där det efterfrågas arbetskraft. Och varför skulle man inte kunna få gå en utbildning med A-kassa om man nu måste omskola sig? Man kanske redan har höga studielån från tidigare utbildning.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 18:19
          Länk hit: #173

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 18:56) *
          Ändå sägs det att det finns många företag som söker arbetskraft men att det inte finns folk med rätt utbildning. T.o.m. företag som fått minska sina order p.g.a. detta. Är det då inte lämpligt att man ser till att det finns utbildningar till de yrkesområden där det efterfrågas arbetskraft. Och varför skulle man inte kunna få gå en utbildning med A-kassa om man nu måste omskola sig? Man kanske redan har höga studielån från tidigare utbildning.

Jomenvisst, det skulle det vara samhällsekonomiskt klokt att styra antal utbildningsplatser efter bristyrken.
          Man har t.ex under ett antal år utbildat ca 300 bibliotekarier per år fastän det tillkommit tre nya tjänster per år.
          Inte så klokt kan tyckas men samtidigt vill man ju kunna välja utbildning efter intresse.
          Bristyrken är väl främst läkare och civilingenjörer och det är ju en utbildning/yrke som många inte klarar av.
          Vissa avancerade verkstadsjobbare är det väl också brist på.

För övrigt har Löfven visst idag sagt att Sverige inom sex år skall ha EU:s lägsta arbetslöshet, intressant hade det blivit om han också antytt hur detta skall gå till. Trovärdigheten hade väl också ökat om han talat om hur.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 18:19
          Länk hit: #174

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 18:56) *

Jomenvisst, det skulle det vara samhällsekonomiskt klokt att styra antal utbildningsplatser efter bristyrken.
          Man har t.ex under ett antal år utbildat ca 300 bibliotekarier per år fastän det tillkommit tre nya tjänster per år.
          Inte så klokt kan tyckas men samtidigt vill man ju kunna välja utbildning efter intresse.
          Bristyrken är väl främst läkare och civilingenjörer och det är ju en utbildning/yrke som många inte klarar av.
          Vissa avancerade verkstadsjobbare är det väl också brist på.

För övrigt har Löfven visst idag sagt att Sverige inom sex år skall ha EU:s lägsta arbetslöshet, intressant hade det blivit om han också antytt hur detta skall gå till. Trovärdigheten hade väl också ökat om han talat om hur.
          Gita

Citera
          Bengalow
          Inlägg 03-04-2013, 18:31
          Länk hit: #175

Medlem

Även om han talat om hur, så skulle du ändå inte tro det, Gita! Du är så sällsamt inställd på moderata ideer, så allt som inte kommer från Reinfeldts mun är ju lögn, eller hur? Varför skulle Stefan Lövden sända stekta sparvar i munnen på Reinfeldt? Han kan väl ta tag i problemet själv...om han nu har den förmågan/viljan som du tillskriver honom?

Redigerat av Bengalow: 03-04-2013, 18:33

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 18:33
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 22:10) *
          Anders Borg borde byta namn - Anders Anka passar väl...

Du får en chans till, så kom igen! Du är ju snabb med att nedgöra alla med värderingar olika dina egna. Alliansanhängare, moderater, Anders Borg, mig m.fl. Så varsågoda, kan du utveckla vad som enligt dig skulle vara det bästa receptet mot arbetslöshet.
          Git

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-04-2013, 18:39
          Länk hit: #177

Medlem

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 18:28) *
          Gita

Om jag berättar att detta var ett direkt citat från Svenskt Näringslivs hemsida, hade du svarat annorlunda då kanske?

Läs här

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-04-2013, 18:40
          Länk hit: #178

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gita @ 03-04-2013, 19:19) *
          Gita

Det finns bara ett sätt att göra då, och det är att minska invandringen. Man måste välja, antingen har man en låg arbetslöshet eller så har man en hög invandring. Ifjol delades 111000 uppehållstillstånd ut, det är helt omöjligt att hålla jämn takt med att skapa nya arbetstillfällen i de extrema mängderna. Så om vi skall fortsätta den solidariska linjen blir vi tvungna att räkna med en hög arbetslöshet.

Citera
          Gita
          Inlägg 03-04-2013, 18:49
          Länk hit: #179

Medlem

CITAT (Bengalow @ 03-04-2013, 19:31) *
          Även om han talat om hur, så skulle du ändå inte tro det, Gita! Du är så sällsamt inställd på moderata ideer, så allt som inte kommer från Reinfeldts mun är ju lögn, eller hur? Varför skulle Stefan Lövden sända stekta sparvar i munnen på Reinfeldt? Han kan väl ta tag i problemet själv...om han nu har den förmågan/viljan som du tillskriver honom?

Men nu talar han inte om hur, och det är inte så bra för hans trovärdighet. Det blir lite Juholt över det hela!
          För övrigt väntar jag fortfarande på dina åsikter hur man skall komma tillrätta med just arbetslösheten.
          Kom igen, vilka åtgärder skulle minska arbetslösheten? Också en fråga om trovärdighet.
          GITA

Citera
          Bengalow
          Inlägg 03-04-2013, 18:51
          Länk hit: #180

Medlem

Skaffa fram rejäla arbeten! Varför skall en bilmekaniker skämmas för sitt yrke, snickaren, svetsaren, skolläraren och andra hederliga yrkesgrupper. Nu skall alla bli egenföretagare med nageluppbyggnad, modedesign, stylister, fastighetsmäklare, hundtrimmare m.m. flumjobb, som inte bidrar för fem öre till det vi en gång kallade nationalbruttoprodukten, och var en värdemätare. Byggindustrin går i botten, för att värdegrunden på nybyggnad inte längre är en stabil grund - det är idag enbart ansett som kortfristig investering - att tjäna grova pengar på människors behov av en bostad är det smutsigaste jag vet, liksom den "äldrevård" som bedrivs av Jersey- och Bahamasföretag. Ut med dom, en gång för alla. Moderaternas syn på samhälles hela struktur håller på att störta allt i gruset. Snabba cash är det som gäller - fy för den lede...Och råttsvansen håller i taktpinnen. Det vi en gång var kända för i Sverige har förändrats till "finkostym" och Stureplansmanér, svågerpolitik och andra smygvägar i karriären. Ocvh samhället betalar. Dubbla straffsatserna för brott mot allas vår egendom - samhället!

Citera

12 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 03:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon