Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 21:36
          Länk hit: #41

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Inte köper jag nåt onödigt jag heller! Men finns det inte pengar så gör det inte!

Det enda jag köpt på avbetalning är nya Glasögon som är ett måste!

Men många bara måste ha det senaste inom elektronik och bara måste åka utomlands flera ggr/år utan att ha råd!

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 21:45
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi brukar titta på Lyxfällan ! och man kan inte sluta att fundera över hur fan folk tänker när de bara handlar på kreditkort hämningslöst !man undrar vem som ska betala eftersom de inte kan betala själva ?och så undrar man vem som lärt dom det betendet att låna till lyxpryllar och mobiler utan att ta ansvar för återbetalning ?
          Att sätta sig i skuld bara för krimskrams på en kvarts million verkar sjukt !och en del sätter sig i skulld för att det ska se bra ut utåt lyxbåtar lyxbilar designersmycken osv allt på kredit !
          Jag lärde mig att ! har du inte råd att spara så har du heller inte råd att handla på kredit !

Redigerat av Motti: 28-03-2013, 21:49

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-03-2013, 21:50
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 21:13) *
          Tja!! Ökade fackavgifter för arbetslösa är en av de extra utgifterna som skaffats till de som redan har det tufft! Samtidigt som det sänktes i A-kassan!

Lev på 80% av lönen med lika mycket i utgifter som innan så får du de rätta siffrorna på fattigdomen i Sverige!!!

Aldrig mera borgeligt här inte!

Hatt sugan jag skulle vara lyckligt om jag fick 80% av min senaste lön i pension.....

Jag behöver, liksom du, mat, kläder och boende. Ingenting blir billigare för mig bara av att jag blev pensionär

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 21:55
          Länk hit: #44

Moderator

Inget blir billigare! Vare sig du är sjuk, arbetslös eller pensionär!

Men se det tror de välavlönade Riksdagsmännen!

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 22:01
          Länk hit: #45

Medlem

Om man ska vara helt ärlig så har vi det förbaskat bra här i Sverige om man nu ska gämföra med andra länder ! Utomlands så kallas vi för gnäll Sverige ! I alla tider har det varit olika hur bra vi har det och tyvär så kommer det så att förbli ! Sedan kan man välja att vara solidarisk och hjälpa dom som har det riktigt svårt .

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 22:04
          Länk hit: #46

Moderator

Jo visst har vi det bra!

När sjuka inte har råd att hämta ut sin medicin tex!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 22:06
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 28-03-2013, 21:26) *
          Problem att få pengarna att räcka handlar enbart om att man dragit på sig större utgifter än man klarar av. Ett för stort och dyrt boende, en bil med dyra reparationer och avbetalningar, massa hemelektronik som varje år behöver uppdateras för att hänga med, ständigt nya kläder utan att någonsin slita ut något plagg, semesterresor och så vidare. Folk måste sluta att blint följa den konsumtionshysteri som dagens degenererade media hela tiden matar dem med. Man måste börja tänka själv, lägga upp en budget och rätta mun efter matsäck.

Borg ser till att Sveriges finanser är välskötta men alltihop bygger på ett ständigt ökande konsumerande. Det är inte hållbart i längden, det tror jag även Borg förstår men hans regeringstid är på sin höjd några få år till.

Inget av det där stämmer in på fattigpensionärer.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-03-2013, 22:32
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men fattigpensionärer är väl en utrotningshotat art så att säga. Blir färre för varje år som går. Själv får jag säkert mindre i plånboken när det blir dags att byta sjukpensionen för ålderspensionen. Är inte särskilt dyr i drift av mig tack o lov. Hade jag dessutom haft vett att odla maten så hade det blivit billigt matkonto. Tyvärr är just matkontot som så lätt sticker i väg när man handlar. Men den dagen jag snålar med maten, ja då är jag faktiskt fattig. Men delikatessdisken får inte besök av mig alltför ofta, det medges.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 22:35
          Länk hit: #49

Medlem

Jag är en fattigpensionär !när jag får pension så får jag ut lite över 4000 i månaden ! Som tur är har jag en man som stöttar mig ekonomiskt .

Citera
          Anma
          Inlägg 28-03-2013, 22:38
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 21:13) *
          Tja!! Ökade fackavgifter för arbetslösa är en av de extra utgifterna som skaffats till de som redan har det tufft! Samtidigt som det sänktes i A-kassan!

Lev på 80% av lönen med lika mycket i utgifter som innan så får du de rätta siffrorna på fattigdomen i Sverige!!!

Aldrig mera borgeligt här inte!

Det är inte särskilt många som får 80% i a-kassa, de flesta får mindre.

A-kassan är maximalt 680:-/dag brutto, 5 dagar i veckan.
          Det betyder att om man har haft en inkomst över 18700:- /mån brutto så får man mindre än 80%.
          Jag till exempel förlorar ca 7000:-/mån netto på att ha blivit först utförsäkrad som sjuk (förlorade livräntan då) sedan frisk och arbetslös.

Borg med regeringen har sett till att a-kassan inte har höjts vilket betyder att de arbetslösa bara blir fattigare och fattigare. För det är ju inte så att resten av världen stannar. Hyrorna höjs och maten blir dyrare.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 22:50
          Länk hit: #51

Moderator

Jag får i Försörjningsbidrag max 7600 kr då ska hyra betalas och allt annat!!!
          Får jag lön utöver det avräknas det nästa månad!

Men samtidigt får jag absolut inte ha något sparat!!!
          Försöker få extra inkomst genom hemförsäljning men då får jag inte utnyttja Internetbank! Då räknas det som inkomst!!
          MEN det är inte mina pengar! Men se det bryr sig icke Soc om!! Hur mycket jag än bedyrar det!
          Försök inte bli självförsörjande då inte!!

Tänk på det ni som har liiite mer!!

Inte ni som redan sitter i samma sits!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 22:52
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 22:32) *
          Men fattigpensionärer är väl en utrotningshotat art så att säga. Blir färre för varje år som går. Själv får jag säkert mindre i plånboken när det blir dags att byta sjukpensionen för ålderspensionen. Är inte särskilt dyr i drift av mig tack o lov. Hade jag dessutom haft vett att odla maten så hade det blivit billigt matkonto. Tyvärr är just matkontot som så lätt sticker i väg när man handlar. Men den dagen jag snålar med maten, ja då är jag faktiskt fattig. Men delikatessdisken får inte besök av mig alltför ofta, det medges.

Tvärtom gnon, antalet pensionärer kommer ju att öka massor nu när alla födda på 49- talister går i pension och snart kommer 50-talisterna. Eftersom vi blir allt äldre så lär antalet öka ganska rejält. Finns inget som säger att antalet fattigpensionärer då skulle sjunka. I alla fall inte om inte lägstanivån på pensionerna höjs rejält. Det är ju p.g.a. den ökningen av antalet pensionärer som Alliansen vill höja pensionsåldern.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 22:54
          Länk hit: #53

Medlem

Men visst har det alltid varit så ? ingen är nöjd . Vi har det väldigt bra i dag min man och jag men det har inte alltid varit så ,man är sin egen lyckas smed det är bara att kämpa på så har vi fått göra inget har varit gratis för oss !1972 flyttade jag till Nässjö då jag fick ett vickariat som frisör hade betalat hyran på 275 kr men hade inte en krona att leva på så jag fick gå till soss och fick 75 kr som jag skulle leva på en vecka tills jag fick lön !ja det bara fick gå och det gjorde det också men tufft som fan var det . Alla har sina svackor i livet men man måste kämpa på ! ibland får man gå omvägar för att nå sitt mål det fick jag göra !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 22:56
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Motti @ 28-03-2013, 22:35) *
          Jag är en fattigpensionär !när jag får pension så får jag ut lite över 4000 i månaden ! Som tur är har jag en man som stöttar mig ekonomiskt .

Du får väl skylla på din man som inte avsatt pengar i ett pensionssparande åt dig så att du får en ordentlig pension.

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 23:02
          Länk hit: #55

Moderator

Har jobbat i snart 40 år! Fyller om en dryg månad 55! Får regeringen som den vill dör jag på min post!
          Jag svälter nog ihjäl förr än jag dör på post sas!
          Har nämligen inte jobbat heltis och dessutom inom vården så min pension blir noil och intet!

Vill inte jobba längre alls! Medan jag orkar och kan vill jag umgås med mina barnbarn!

Men så 17 heller! Ska helst plikta med mitt liv för att de gubbarna i Riksdagen ska kunna sitta hemma och lyfta ¨lön samt arvoden och Gud vet vad!

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 23:05
          Länk hit: #56

Medlem

Han har ett väldigt bra pensionsparande två sådana plus att han har företaget så vi klarar oss bra !Finns det ett pris på att välja att vara hemma och ta hand om sina barn när de är små ? i så fall så är det värt varje pris .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 23:10
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Motti @ 28-03-2013, 22:54) *
          Men visst har det alltid varit så ? ingen är nöjd . Vi har det väldigt bra i dag min man och jag men det har inte alltid varit så ,man är sin egen lyckas smed det är bara att kämpa på så har vi fått göra inget har varit gratis för oss !1972 flyttade jag till Nässjö då jag fick ett vickariat som frisör hade betalat hyran på 275 kr men hade inte en krona att leva på så jag fick gå till soss och fick 75 kr som jag skulle leva på en vecka tills jag fick lön !ja det bara fick gå och det gjorde det också men tufft som fan var det . Alla har sina svackor i livet men man måste kämpa på ! ibland får man gå omvägar för att nå sitt mål det fick jag göra !

Du babblar ju mot bättre vetande. De flesta äldre här har nog haft det betydligt tuffare och dragit betydligt fler strån till stacken än vad du nånsin har gjort. Du har inte en susning om hur det är att tvingas leva på existensminimum år ut och år in.

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 23:16
          Länk hit: #58

Moderator

Tror nog att många av oss har gjort det medvetet!

Gjorde så jag med med! Var hemma med barnen när de var små! Men jobbade på nätterna!!

Men det ger mig icke några + poäng sas!

Trots allt är jag ju av det "yngre" gardet så det räknas kanske inte här?

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 23:21
          Länk hit: #59

Medlem

Stintan nu får du ge dig !hur kan du sitta här på internet och göra ner mig totalt ?du har ju inte en susning om hur mitt eller min mans liv varit och vad vi gåt igenom .Tycker synd om dig som är så bitter Stintan och inte ha gehör för andras liv ett dugg .Du bara bankar på !ledsamt .

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-03-2013, 23:44
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 22:52) *
          Tvärtom gnon, antalet pensionärer kommer ju att öka massor nu när alla födda på 49- talister går i pension och snart kommer 50-talisterna. Eftersom vi blir allt äldre så lär antalet öka ganska rejält. Finns inget som säger att antalet fattigpensionärer då skulle sjunka. I alla fall inte om inte lägstanivån på pensionerna höjs rejält. Det är ju p.g.a. den ökningen av antalet pensionärer som Alliansen vill höja pensionsåldern.

Både S o M vill höja pensionsåldern och då blir det säkert så. Ganska naturligt om vi vill få en pension värd namnet i framtiden. En flexibel lagstiftning som t.ex spänner mellan 65-75 år gör systemet mer anpassat till dagens krav. Går du tidigare får du mindre, går du senare får du mer. Där är nog S o M rörande överens när det gäller vår framtida pension. Privata pensionsförsäkringar kommer nog att spela en allt viktigare roll i framtiden. Redan nu kan det ju spela roll vad du skall leva på efter 65. Men så bra som dom flesta av dagens pensionärer har det tror jag inte kommande pensionärer får det. Ständig tillväxt i ekonomin är kanske inte helt realistiskt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 17:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon