| |
|
  |
Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende |
|
|
|
|
28-03-2013, 23:48
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
HAHA! Vad 17 ska vi som haft både fysiskt och Psykiskt tungt arbete leva av då?
Oss tänker då banne mig inte en enda en på! Men de flesta är ju Kvinnor så de är inte att tänka på öht!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 00:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
En lösning är väl att låta dom jobba som vill jobba så länge som möjligt ! som tex Forskare läkare osv ,att var och en får jobba så länge de vill och har lust !
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 00:05
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 28-03-2013, 23:21)  Stintan nu får du ge dig !hur kan du sitta här på internet och göra ner mig totalt ?du har ju inte en susning om hur mitt eller min mans liv varit och vad vi gåt igenom .Tycker synd om dig som är så bitter Stintan och inte ha gehör för andras liv ett dugg .Du bara bankar på !ledsamt . Jag har inte dragit ner dig någonstans och jag har fortfarande inget att vara bitter över. Du har ju knappast varit särskilt hemlighetsfull om ert liv och du får ha vilket liv du vill för mig men jag reagerade på den här meningen du skrev: " Alla har sina svackor i livet men man måste kämpa på ! ibland får man gå omvägar för att nå sitt mål det fick jag göra". Om du menar att det är en svacka att vara långtidssjukskriven, sjukpensionär eller ålderspensionär med garantipension, långtidsarbetslös eller utförsäkrad och att man då ska gå omvägar för att nå sitt mål så är du bra cynisk. Är du medveten om att vi i Sverige har hundratusentals människor i den situationen som kämpar varje dag för sin överlevnad. Är du medveten om vilken stor ungdomsarbetslöshet vi har och att många av dessa unga blir sjuka av sin situation och därför hamnar i en ond cirkel. Självklart reagerar jag när du gör jämförelser med ditt liv. Det får du faktiskt ta.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 00:22
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 23:44)  Både S o M vill höja pensionsåldern och då blir det säkert så. Ganska naturligt om vi vill få en pension värd namnet i framtiden. En flexibel lagstiftning som t.ex spänner mellan 65-75 år gör systemet mer anpassat till dagens krav. Går du tidigare får du mindre, går du senare får du mer. Där är nog S o M rörande överens när det gäller vår framtida pension. Privata pensionsförsäkringar kommer nog att spela en allt viktigare roll i framtiden. Redan nu kan det ju spela roll vad du skall leva på efter 65. Men så bra som dom flesta av dagens pensionärer har det tror jag inte kommande pensionärer får det. Ständig tillväxt i ekonomin är kanske inte helt realistiskt. Att man gör pensionsåldern mer flexibel tycker nog de flesta så att man kan jobba längre om man vill. Men skulle något parti gå till val på höjd pensionålder vete sjutton om dom skulle få så många röster. Folk orkar ju inte ens jobba till dom är 65. Tyckte jag hörde att medelåldern för när man går i pension är någonstans runt 61 år. Och hur ska man få ner ungdomsarbetslösheten om det aldrig lämnas nån plats till dom. Arbetslösheten är ju ett enda stort misslyckande.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 00:31
|

Moderator

|
Jag är snart 55 och skulle mer än gärna lämna plats i arbetslivet för min 27-åriga dotter!!!
Men så kan det inte bli!!
JAG VILL INTE JOBBA LÄNGRE ALLS!
Samtidigt finns en stor riska att inte nån finns där att hjälpa de yngre in i arbetet vad det än gäller för jobb!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 01:08
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 29-03-2013, 00:38)  alltså Stintan ?tror du jag lever i en bubbla och var har du fått ifrån att jag är totalt Puckad om allt som gäller livet ?som sakt alla har vi våra kors att bära och inget säger att du bär det tyngsta .Begriper mig inte på dina humörsvängningar alls  Men jösses..vem har sagt något om att du skulle vara puckad???? Inte har jag nåt särskilt tungt kors att bära heller. Förstår att det är svårt att begripa sig på något som inte finns så humörsvängningar får du leta efter någon annanstans.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 01:12
|

Moderator

|
Snälla rara!! Kan ni två försöka läsa vad den andra skriver och samtidigt förstå!!!!!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 07:34
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Klyftorna i det svenska samhället har ökat sedan i mitten på 70-talet, då vi var jämlikast...
Boregerliga regeringar och ekonomiska kriser verkar vara mest avgörande, men Perssons regering har också bidragit..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2013, 07:34)  Klyftorna i det svenska samhället har ökat sedan i mitten på 70-talet, då vi var jämlikast...
Boregerliga regeringar och ekonomiska kriser verkar vara mest avgörande, men Perssons regering har också bidragit.. Troligen har du rätt måste jag med lite svårighet erkänna.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 11:57
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 29-03-2013, 10:18)  Troligen har du rätt måste jag med lite svårighet erkänna.  Avgörande är tydligen vem som säger det
Redigerat av *Stintan*: 29-03-2013, 11:59
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 12:24
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Men, det är ju hela kontentan av borgerlig/moderat politik: Ge f-n i mina pengar, de är just det - mina! Att dela med sig av ett överskott har aldrig föresvävat dessa människor! När man införde inkomstskatt en gång i världen, så var det den tidens rika, som sa nej, och det gör man fortfarande. Nu för tiden gäller även, att pungslå staten, så att den allmänna kakan blir mindre och mindre. Låt klantskallarna, som inte sett fördelen i att lägga på hög, stå sitt eget kast! Solidaritet? Ja, om man får skatteavdrag! Borgs beröm från omvärlden gällde i en tid, då han satt på en penningpåse, skapad av en socialdemokratisk regering. När han nu fällt upp paraplyn i snålregnet, så visar det sig, att malen ätit upp tygstycket. Råttsvansen är dyngsur...och han har inte presenterat en enda lösning på hur det skall stabiliseras/förbättras.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 13:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Bengalow har du glömd att Sossarna på 90 talet stal våra pensionspengar (Göran P kallade det ett lån men dom ha<r aldrig kommit tillbaka) bara för att snygga till sina siffror
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 13:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 12:24)  Men, det är ju hela kontentan av borgerlig/moderat politik: Ge f-n i mina pengar, de är just det - mina! Att dela med sig av ett överskott har aldrig föresvävat dessa människor! När man införde inkomstskatt en gång i världen, så var det den tidens rika, som sa nej, och det gör man fortfarande. Nu för tiden gäller även, att pungslå staten, så att den allmänna kakan blir mindre och mindre. Låt klantskallarna, som inte sett fördelen i att lägga på hög, stå sitt eget kast! Solidaritet? Ja, om man får skatteavdrag! Borgs beröm från omvärlden gällde i en tid, då han satt på en penningpåse, skapad av en socialdemokratisk regering. När han nu fällt upp paraplyn i snålregnet, så visar det sig, att malen ätit upp tygstycket. Råttsvansen är dyngsur...och han har inte presenterat en enda lösning på hur det skall stabiliseras/förbättras. du har världens konstigaste verklighetsuppfattning,kolla statsbudgeten istället,bara plus,det är inte gamla pengar,varje budgetår börjar ju om. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 12:24)  .............Nu för tiden gäller även, att pungslå staten........... Skulle det vara något nytt???
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 14:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2013, 11:57)  Avgörande är tydligen vem som säger det  Inte Stintan. klyftorna har bevisligen ökat något, dom rikare har blivit rikare helt enkelt. Vem som sitter i regeringsställning är ovidkommande därvidlag. Men vi har inte blivit fattigare utan välståndet har ökat. Undantag finns alltid o har alltid funnits. Sverige är helt klart ett av dom bättre länderna att leva o åldras i.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 14:43
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Elisabet, ge mig en ledtråd till det du menar. Detta har jag faktiskt aldrig hört förr.
Och du, Ulf, är ju så rabiat, att du inte kan se att det går utför -det kallas fartblindhet. I din egen goda värld, där du inte ser, eller snarare bryr dig, om arbetslöshet, sjukdom eller andra hinder till livets uppehåll, så seglar man vidare på livets lugna flod. Grilla lite vid behov, sätta på sig skygglapparna, och tycka att livet är bra skönt. "-Jag har mitt på det torra, och det har jag fixat själv, alldeles själv!". ROT och RUT har ju gynnat dig alldeles för perfekt för att vara sant. Du har samlat pensionspoäng så det bara smäller om det. Jag hoppas bara, att inte lacknafta och thinner sätter stopp i förtid för ditt livsnjutande.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 17:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 14:43)  Elisabet, ge mig en ledtråd till det du menar. Detta har jag faktiskt aldrig hört förr.
Och du, Ulf, är ju så rabiat, att du inte kan se att det går utför -det kallas fartblindhet. I din egen goda värld, där du inte ser, eller snarare bryr dig, om arbetslöshet, sjukdom eller andra hinder till livets uppehåll, så seglar man vidare på livets lugna flod. Grilla lite vid behov, sätta på sig skygglapparna, och tycka att livet är bra skönt. "-Jag har mitt på det torra, och det har jag fixat själv, alldeles själv!". ROT och RUT har ju gynnat dig alldeles för perfekt för att vara sant. Du har samlat pensionspoäng så det bara smäller om det. Jag hoppas bara, att inte lacknafta och thinner sätter stopp i förtid för ditt livsnjutande. att arbetslösheten ökar,här och i omvärlden är jag högst medveten om,att sjuka och utförsäkrade har svårigheter med ekonomin är jag också högst medveten om då jag sitter i alvestas kommuns nämnd för just försörjningsstöd osv,det som förr kallades socialnämnden.men att det skulle gå utför ser jag inte,många familjer har fått det bättre och t.o.m genom olika åtgärder lyckats få arbete. långtidsarbetslösheten däremot har ökat men det beror ofta på att individen ifråga är svår att matcha mot lediga jobb(jo,det finns lediga jobb!!!).det beror oftast på att individen saknar utbildning och /eller kompetens.ibland saknas också det viktigaste,motivation att stärka sin kompetens.jag möter ofta individer som inte vill prova något nytt,skaffa sig en ny kunskap eller söka en ny inriktning på sitt yrkesliv. man vill ha kvar sitt gamla liv,men när förutsättningarna ändrats radikalt i vårt näringsliv måste man prova nya vägar. ROT/RUT har ju varit uppe förr i olika trådar så det enda jag säger om det är att det är tack vare de systemen som vi inte har än värre arbetslöshet.tjänstesektorn är den enda sektorn som växt i svensk ekonomi och som håller ställningarna. avseende lacknafta så behöver du inte oroa dig,produkterna med det innehållet är sedan många,många år i stort borta från yrkesmåleriet .jag är alltså inte dum i huvudet som du försöker antyda och avseende pension så lär jag få ungefär som de flesta medelinkomsttagare,dvs en låg pension.jag har några år till. nu återstår det att se om du kan hålla en hövlig ton i dina inlägg och undvika personangrepp,jag förstår att det är svårt med personer som vet mer än du. jag finner det dessutom anmärkningsvärt att du missat perssons pensionskonfiskation,det debatterades ju livligt på den tiden men sossarna brukar ju gilla att sno andras pengar. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Det man inte heller får glömma bort är det personliga ansvaret för sin situation oavsett regering. Visserligen bekvämt att lägga allt ansvar på det offentliga och förvänta sig att andra ska finansiera ens liv. Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall men rätt många litar blint på att någon annan ska ordna upp ens egna problem.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|