| |
|
  |
Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende |
|
|
|
|
29-03-2013, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jubbe063 @ 29-03-2013, 18:04)  Det man inte heller får glömma bort är det personliga ansvaret för sin situation oavsett regering. Visserligen bekvämt att lägga allt ansvar på det offentliga och förvänta sig att andra ska finansiera ens liv. Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall men rätt många litar blint på att någon annan ska ordna upp ens egna problem. Vilka är de där "rätt många" och hur många är dom?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2013, 18:26)  Vilka är de där "rätt många" och hur många är dom? Många arbetslösa, slarviga, lata, bekväma människor man läser om, träffar på i min vardag, ser på Tvs olika debattprogram, i olika diskussionsgrupper och annorstädes. Hur så?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jubbe du har också åsikter.........
Du tycker also att om jag betalar in till min pension under alla år man har jobbat så kan staten ta mina pengar och ja<g år skylla mig själv. Är jag då slarvig eller lat??????
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:42
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-03-2013, 18:36)  Jubbe du har också åsikter.........
Du tycker also att om jag betalar in till min pension under alla år man har jobbat så kan staten ta mina pengar och ja<g år skylla mig själv. Är jag då slarvig eller lat?????? Hmm, du verkar inte ha läst det jag skrev, så bifogar det igen nedan. Kan inte se att din fråga har något samband med det jag skrev, för du såg väl att jag skrev " Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall"? CITAT (Jubbe063 @ 29-03-2013, 18:04)  Det man inte heller får glömma bort är det personliga ansvaret för sin situation oavsett regering. Visserligen bekvämt att lägga allt ansvar på det offentliga och förvänta sig att andra ska finansiera ens liv. Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall men rätt många litar blint på att någon annan ska ordna upp ens egna problem.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Tyckte det lät som en trist människosyn. Jag tror nämligen att de allra flesta vill göra rätt för sig och försörja sig själva om de har möjlighet. Man kan aldrig veta vad som ligger bakom att folk är som dom är. Dessutom finns det väl dom som är slarviga, lata och bekväma även bland människor som "arbetar" ovc inte förväntar sig att bli försörjda av andra.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det finns ingen som tagit "dina" pengar, Elisabeth! Dom finns på ditt PPM-konto. Det som gällde en gång var, att betala in till Statskassan, där pengarna förvarades intill fördelning. Att sedan "Pälsdjursföreningen" (SPRF) gjort det till en affär, är märkligt, då pengarna inte ens var öronmärkta. Dom fanns i ATP-fonderna, som regeringen har rätt att disponera. I detta fallet till kanske arbetslösa, sjuka, eller investeringar. Det har säkert kommit dig till nytta i någon annan form, kanske en sjukhusutbyggnad eller så...jag tror inte i min vildaste fantasi, att du har betalt mer till staten, än vad den har gett dig tillbaka i form av service, vad det än gäller...vägar, skolor, sjukhusvistelse, pension, barnavård m.m. Jämför med privata alternativ, som ändå har ersättning från staten.
Redigerat av Bengalow: 29-03-2013, 18:53
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:48
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2013, 18:43)  Tyckte det lät som en trist människosyn. Jag tror nämligen att de allra flesta vill göra rätt för sig och försörja sig själva om de har möjlighet. Man kan aldrig veta vad som ligger bakom att folk är som dom är. Dessutom finns det väl dom som är slarviga, lata och bekväma även bland människor som "arbetar" ovc inte förväntar sig att bli försörjda av andra. Visst är det så. Men det är väl ingen trist människosyn att konstatera att det finns många varianter av människor i vår herres hage. Det är ytterligare en aspekt på det hela bara. Hur gott man än tror om sina medmänniskor finns det alltid de som utnytjar systemen fel, de som av bekvämlighet inte vill anstränga sig, de som skiter i att alla måste bidra efter förmåga utan hellre bara tänker på att få största nytta själv med minsta ansträngning möjligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:56
|
Medlem

|
Du tänker förstås på dem som sitter och räknar ränta, skatteavdrag, utlandsplacering, aktieinnehav och avkastning, kan jag se på beskrivningen...
Redigerat av Bengalow: 29-03-2013, 18:57
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Det kommer nog alltid att finnas spara o slösa-typer i samhället. Vi är ju olika. Däremot tror jag att slösa kommer att få det tuffare framöver jämfört med spara. Samhället har blivit tuffare o hårdare med trygghetssystem som inte är lika kompakta som förr. En grundläggande välfärd är nog vad framtidens samhälle kan erbjuda. Dagens välfärd tror jag inte kommer att kunna behållas fullt ut.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 19:00
|

Medlem

|
Bengalow dom har tagit pensionskassa för att fylla sina andra hål och när det nu finns för lite pengar så sänks vår pension ytterligare. Sen skyller man på nuvarande regering, skall dom trolla fram dessa pengar?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 19:14
|
Medlem

|
Nej, det fanns pengar till pensionen, men man valde att ge det till andra kategorier, t.ex. dom som redan har jobb och tjänar bra. Det kallas "jobbskatteavdrag" och har sänkt skatten 5 ggr för dom, och beträffande det "lånade" beloppet, så har det 30-dubblats till avdrag för de redan gynnade. Hur många gånger har du fått din skatt sänkt som pensionär? Löftet från moderaterna var "nästa gång är det pensionärernas tur"...Blaha blaha. Dom kunde lika gärna ta sagan om Rödluvan och vargen...Snacka om lata, ovilliga, slarviga, bekväma pensionärer. Hade du varit i närheten Jubbe63, så hade jag garanterat dig en pungspark, fastän oförmögen till en sådan rörelse...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 20:13
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Borg har säkert gjort ett bra jobb rent ekonomiskt, det visar sig i långa loppet. Men i vilket fall har han och regeringen prioriterat fel. Jobbskatteavdraget borde haft ett tak och de pengar som då funnits kvar i kassan skulle gått till vård och omsorg och rehabilitering.
Redigerat av Anma: 29-03-2013, 20:14
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 20:22
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 19:14)  Nej, det fanns pengar till pensionen, men man valde att ge det till andra kategorier, t.ex. dom som redan har jobb och tjänar bra. Det kallas "jobbskatteavdrag" och har sänkt skatten 5 ggr för dom, och beträffande det "lånade" beloppet, så har det 30-dubblats till avdrag för de redan gynnade. Hur många gånger har du fått din skatt sänkt som pensionär? Löftet från moderaterna var "nästa gång är det pensionärernas tur"...Blaha blaha. Dom kunde lika gärna ta sagan om Rödluvan och vargen...Snacka om lata, ovilliga, slarviga, bekväma pensionärer. Hade du varit i närheten Jubbe63, så hade jag garanterat dig en pungspark, fastän oförmögen till en sådan rörelse... Varför skall du bara försöka att prata bort allt och blanda in allt annat. Va har dom jobbskatteavdrag att göra med dom stulna/lånade pengar? Inte något. Klart att jag också gärna skulle ha skattesänkning
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 21:34
|
Medlem

|
Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2013, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Men om nu så många röstat Borgeligt i så många år så måste det väl vara så att majoriteten vill ha en borgelig regering !Många vägrar att gå och rösta ju för de ids inte angagera sig i politiken säger de ,gå och rösta för sjutton ,om man inte röstar så kan man heller inte gnälla !.det finns jobb att få om man vill ,men många ungdomar specialliserar sig på ett område och vill gärna gå in i den jobbsituationen direkt de vill gärna inte stå och diska om de nu läst till IT ingengör tex ,men om man nu får diska eller packa pinaler ett år medans man söker jobb kan väl inte vara så hemskt !dessutom läggs det ju till din arbetsmerit och din vilja att jobba .
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2013, 00:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 21:34)  Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna... är det någon mening att bemöta? meningen med jobbskatteavdraget är det inte särskilt många som satt sig in i hur det fungerar och hur utfallet har blivit.det har blivit en stor framgång då de flesta låg o medelinkomsttagare fått en extra månadslön i form av sänkt skatt,dessa pengar har de flesta använt till konsumtion i olika former vilket gynnat handel o tjänstesektorn o därmed har den sektorn växt o genererat nya jobb.tillsammans med ROT/RUT har det enligt statistiken gett 400000 nya jobb,det är bara att titta i tabellen.det var detta som var avsikten med jobbskatteavdraget och ROT/RUT. angående pensioner så finns det ingen stor kassa till dem,pensioner betalas löpande,mina pensionsinbetalningar används till att betala dagens pensionärer.de enda pengar som är öronmärkta är PPM-fonderna och de är bara korvören i sammanhanget. statskassan har på intet sätt fått mindre inkomster,man kan följa budgetåren och se en stadig ökning TROTS jobbskatteavdrag o ROT/RUT. hur är det möjligt,jo genom att sysselsättningen ökat inom tjänstesektorn och att svartarbeten blivit vita.skatteinbetalningarna blir därmed högre och systemet blir självfinansierat. jag förstår att pensionärerna kan känna sig förfördelade men då de avslutat sina karriärer och alltså inte behöver stimuleras till arbete är de inte prioriterade på skattesänkningar,de har fått ett par mindre sådana och skattenivån är ju faktiskt lägre än under Persson,och då var det inga klagomål. demografin i pensionssystemet innebär att framtidens skattebetalare kommer att få det tungt,det blir fler o fler pensionärer som skall försörjas av allt färre i aktiv arbetsålder.Pensionsnivåerna kommer därmed att sjunka i framtiden om inte fler jobbar längre. kanske det är någon här i tråden som förstår,jag inser med ditt resonemang ,Bengalow att du inte vill förstå.det viktigaste är att skälla på alliansen,inte att sätta sig in i hur det funkar. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2013, 01:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Man skulle önska att inläggen var hälften så långa !
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2013, 05:45
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Jubbe063 @ 29-03-2013, 18:04)  Det man inte heller får glömma bort är det personliga ansvaret för sin situation oavsett regering. Visserligen bekvämt att lägga allt ansvar på det offentliga och förvänta sig att andra ska finansiera ens liv. Nu är ju inte detta görligt i samtliga fall men rätt många litar blint på att någon annan ska ordna upp ens egna problem. Just det där att lägga ansvaret på någon annan brukar man kalla den svenska "kompensationskulturen", dvs. det är alltid någon annans fel därför skall alltid någon annan betala. Det fungerar till en viss gräns men om allt för många anser sig ha rätten att "bli kompenserad" så brakar hela samhällsstrukturen. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2013, 07:12
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 21:34)  Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna... Undrar vem som inte förstår eller inte vill förstå?????? Att diskutera gör du ju bara när du kan bli otrevlig. Försök en gång i normal tonläge ifall du kan.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2013, 08:24
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 21:34)  Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna... Du förstår verkligen inte, eller hur? Inte ens om samhällsekonomin vore ett nollsummespel vilket den ju inte är så skulle dina teorier stämma. Lite trist också att du inte kan hålla dina kräkmuskler i styr när sakargumenten tryter, det är väl inte särskilt konstruktivt att spy galla över alla som inte delar dina något märkliga värderingar och ekonomiska okunskap. Gita
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|