Glad Påsk på Er!
Snälla kom med lite råd

Vilken dag som helst (antagligen) ryker de här lagerhäggsbuskarna!
Har gått och funderat länge länge på om de ska väck eller ej.
Buskarnas stam är i storlek som ett mindre träd och rotsystemet sprider sig med stor kraft in under altanen och under trappen :/
Det positiva är att de är vintergröna, blommar fint och 'fyller upp' rabatten.
Vi kommer fixa altanen i vår, byta tak och ge den en mer modern look.
De svarvade spalje'brädorna' byts ut mot horisontella ribbor som vi har på övriga delar av huset.
Rabatten består idag av olika perenner, främst hosta/funkia. Även kaukasisk förgätmigej, alunrot, astillbe och hortensia.(osäker på om jag ska behålla hortensian här)
Närmast altanen vid de tre stolparna i mitten har jag satt tre klematis Etoile Violette. Blir stora i år! Finns även humle på kanterna som jag hoppas kommer sprida sig in under taket på altanen.
Då till själva frågan...
Vad ska jag sätta för att få lite höjd i planteringen? Tänker 'höjder' på två ställen i mitten.
Sten, två mindre träd, höga perenner, gräs, el nån ettåring?
Eller ska bara köra perenner i samma höjd och så får klematisx3 i bakgrunden stå för höjden?
Vill gärna inte ha för starka färger. Skalan går i lila-blått-vitt med fokus på mycket olika gröna färger på bladen och vitt!
Snälla kom med lite förslag, ni märker säkert hur jag velar

Vad blir snyggt? Förslag på växter?
Halvskuggig rabatt i östläge, zon 3!
Tack för din kommentar! Mvh Linda
Oj blev lite många bilder

(Glömde skriva att jag kommer också lägga om stenarna och mjuka upp den idag raka rabattkanten som angränsar gräsmattan)
Bifogade fil(er)
image.jpg ( 57.46k )
Antal nedladdningar: 36
image.jpg ( 91.68k )
Antal nedladdningar: 57
image.jpg ( 225.87k )
Antal nedladdningar: 32
image.jpg ( 91.68k )
Antal nedladdningar: 23
image.jpg ( 57.46k )
Antal nedladdningar: 34
image.jpg ( 57.46k )