|
-Linda-
28-03-2013, 12:42
Glad Påsk på Er! Snälla kom med lite råd  Vilken dag som helst (antagligen) ryker de här lagerhäggsbuskarna! Har gått och funderat länge länge på om de ska väck eller ej. Buskarnas stam är i storlek som ett mindre träd och rotsystemet sprider sig med stor kraft in under altanen och under trappen :/ Det positiva är att de är vintergröna, blommar fint och 'fyller upp' rabatten. Vi kommer fixa altanen i vår, byta tak och ge den en mer modern look. De svarvade spalje'brädorna' byts ut mot horisontella ribbor som vi har på övriga delar av huset. Rabatten består idag av olika perenner, främst hosta/funkia. Även kaukasisk förgätmigej, alunrot, astillbe och hortensia.(osäker på om jag ska behålla hortensian här) Närmast altanen vid de tre stolparna i mitten har jag satt tre klematis Etoile Violette. Blir stora i år! Finns även humle på kanterna som jag hoppas kommer sprida sig in under taket på altanen. Då till själva frågan... Vad ska jag sätta för att få lite höjd i planteringen? Tänker 'höjder' på två ställen i mitten. Sten, två mindre träd, höga perenner, gräs, el nån ettåring? Eller ska bara köra perenner i samma höjd och så får klematisx3 i bakgrunden stå för höjden? Vill gärna inte ha för starka färger. Skalan går i lila-blått-vitt med fokus på mycket olika gröna färger på bladen och vitt! Snälla kom med lite förslag, ni märker säkert hur jag velar  Vad blir snyggt? Förslag på växter? Halvskuggig rabatt i östläge, zon 3! Tack för din kommentar! Mvh Linda Oj blev lite många bilder  (Glömde skriva att jag kommer också lägga om stenarna och mjuka upp den idag raka rabattkanten som angränsar gräsmattan)
Glad Påsk! Jag tycker det vore snyggt med något vitt hmmmm,vitlysing,kransveronika eller kanske nåt litet silverpäron? vad är det för hortensia du har? Jag är inte så bra på det här,men du får snart fler svar!
-Linda-
28-03-2013, 16:28
Hej Klint! Tack för svaret Kransveronika var tjusig, den ska jag kolla närmare på! Tack för tipset! På bilderna är det ju höst, så rabatten är inte i full prakt direkt, hoppas någon mer "ser helheten" och kommer med något klokt! Är alltid kul att höra med andra för att vidga sina vyer lite! Har funderat på något slags gräs också, vilket jag är löjligt förtjust i.... Jag har fyra/fem hortensior där, forever and ever och någon "bla bold" bla Hortensia är min absoluta favorit tillsammans med klematis såklart Mvh Linda
-Linda-
31-03-2013, 20:40
Puff!!!
93 visningar och ett svar..!
CITAT (-Linda- @ 31-03-2013, 21:40)  Puff!!!
93 visningar och ett svar..! Visst är det trist, många som läser men ingen som vågar tycka något... Jag har inte så mycket att tillföra, satt mest och funderade på vad du hade runt knuten? Skulle det bli fint med något där med lite höjd, tro...  Håller också med om något med lite höjd och gärna något som är städsegrönt. Skulle dock inte sätta dem så där tre på rad. Och det ska ju inte bli något som blir så högt att det växer upp och över altanutsikten. Om du inte får några bra tips så råder jag dig i alla fall att inte bara gå och köpa någon stor buske för att fylla upp. Sätt i så fall någon ettåring som blir hög i väntan på att du får en bra idé eller tips av någon.
kerstin z5-6
31-03-2013, 21:51
Något för höst kanske? Rosenflockel? För mer höjd rek jag Delpinium millenniumserien i valfri färg, riddarsporre alltså.Några fina stockrosor kanske? du kan ha en hel del där
Gillenia i vitt högsommar binder ihop" vilken rabatt som helst.
-Linda-
02-04-2013, 21:24
CITAT (Peztis @ 31-03-2013, 22:30)  Visst är det trist, många som läser men ingen som vågar tycka något... Jag har inte så mycket att tillföra, satt mest och funderade på vad du hade runt knuten? Skulle det bli fint med något där med lite höjd, tro...  Håller också med om något med lite höjd och gärna något som är städsegrönt. Skulle dock inte sätta dem så där tre på rad. Och det ska ju inte bli något som blir så högt att det växer upp och över altanutsikten. Om du inte får några bra tips så råder jag dig i alla fall att inte bara gå och köpa någon stor buske för att fylla upp. Sätt i så fall någon ettåring som blir hög i väntan på att du får en bra idé eller tips av någon. Tack för svaret Runt knuten? Vilken av dem? Jag tar mycket tacksamt emot förslag, har förvisso bara bott här i två år men ändå kan det vara svårt att "tänka utanför boxen"! Till vänster längs med stentrappen upp är det åtta stora pionbuskar, så trappdelen blir ju lite mer inramad då det grönskar. Finns även en rabatt till hö om stentrappen också (blodfläder, spetsmössa, blåöga, kärleksört och klematis bla.) Längs med baksidan på carporten finns rhodosendronbuskar (som jag aldrig hade valt för jag tycker de är SÅ tråkiga) men förra året planterade jag fyra 'Ville de Lyon' klematis där, håller på att klä in cementväggen med nät i detta nu! Satte klätterhortensia först men hunden gick loss på dem :/ Så nu i år hoppas jag på lite färg där! Hitom sandlådan vill jag ha en U-formad sittplats inramad av en halvhög grön vägg + rabatt och en ringlande stengång från huset, men det är en annan historia och ett annat år! Nä jag gillar inte heller "tre i rad" blir inget buskinköp här!! Blir höga perenner/ettåringar (som du skrev!)i de två fd mellanrummen mellan buskarna. Får nog inte bort hela rotsystemet fr lagerhäggarna utan de får naturen ta hand om inom sin tid. Just nu har jag kärat ner mig i kransveronka och framförallt bolltistel. Skulle kanske bli snyggt med någon "boll" som bryter av, kanske allium el afrikas blå lilja? Jakten fortsätter! Vill gärna ha något som tar höjd snabbt och såklart vintergrönt. Gräs är ju fantastiskt snyggt också...  Mvh Linda
-Linda-
02-04-2013, 21:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-03-2013, 22:51)  Något för höst kanske? Rosenflockel? För mer höjd rek jag Delpinium millenniumserien i valfri färg, riddarsporre alltså.Några fina stockrosor kanske? du kan ha en hel del där
Gillenia i vitt högsommar binder ihop" vilken rabatt som helst. Tack för svaret Kerstin. Riddarsporren är tjusig, men då det finns två småbarn i familjen är den inte ett alternativ tyvärr. Stockrosem är vacker, men jag tror den blir hög och lite spretig just här. Gillenia var en ny bekantskap, ska titta närmare på den! Mvh Linda
hattstugan
02-04-2013, 23:13
Aklejruta för höjd kanske? Är ju Perenn! Lätt att driva upp från frö så man kan få måååånga!
Dahlior som 1-åringar de kan bli långt över metern men finns även de som blir 30-50 cm höga! Finns i en uppsjö av färger och är vackra att plocka in som snitt också!
Har lite med att göra vad för färger man tycker om! Själv vill jag ha starka färger i Rött, Gult och Orange!
-Linda-
03-04-2013, 10:03
CITAT (hattstugan @ 03-04-2013, 00:13)  Aklejruta för höjd kanske? Är ju Perenn! Lätt att driva upp från frö så man kan få måååånga!
Dahlior som 1-åringar de kan bli långt över metern men finns även de som blir 30-50 cm höga! Finns i en uppsjö av färger och är vackra att plocka in som snitt också!
Har lite med att göra vad för färger man tycker om! Själv vill jag ha starka färger i Rött, Gult och Orange! Tack för svaret Har köpt några Dahlia knölar faktiskt, de blir ca110cm står det! Dahlior är fantastiskt vackra  Har inte bestämt plats för dem än dock! Är ju lite boll-liknande de också, iaf den sorten jag köpt! Rött gult och orange är härligt färgsprakande  vem kan inte gilla det liksom?! Hur mycket blommor/hur stor planta kan man förvänta sig av en knöl? Dvs hur många knölar behöver jag för att få en rejäl 'tuva'? Planteringsavståndet är 45cm, kan man då förvänta sig att den breder ut sig ca 45cm? Kanske är det Dahlior som ska få ta höjd!!
kerstin z5-6
03-04-2013, 12:02
Jag tror inte du ska vara så orolig för "giftiga" trädgårdsväxter. I Sverige har inget barn dött de senaste 100 åren pga växtförgiftning. Många giftiga växter smakar dessutom mycket illa ,så att få i sig tillräckligt mycket är svårt.
Däremot blir många barn svårt skadade av maskindiskmedel och andra kemikalier i hemmet.
Idegran är nog det enda jag skulle undvika.
Alltid visa innan du smakar på något ute " är bättre .Barn som är mindre än så måste man ju ändå ha ögon på hela tiden.
Ska du sortera bort alla mer eller mindre giftiga prydnads växter blir det ju inte mycket urval kvar ?
Håller helt med kerstin. Däremot har jag en stoooor idegran, den är så vacker så jag vill inte ta bort den. Har heller aldrig låtit sonen springa runt själv ute (är en riktig hönsmamma) och poängterar alltid att han inte får stoppa in i munnen, svampar är titta men absolut inte röra osv. Tackar dock gudarna för att han aldrig har varit sådan att saker per automatik åker in i munnen för undersökning. Puh vad det måste vara jobbigt! "Runt hörnet" var vad du hade till vänster om rabatten och upp där.  Får jag fråga, måste du ta bort alla tre buskar? För jag tycker faktiskt att de är fina. Du kanske kunde spara en...? Bolltistel växer fort, blir hur hög som helst, är perenn och sprider sig duktigt. Har hela förbenade trädgården full med dem. Dock är det inte den riktigt blå sorten, mina är lite mer grå. Hade det inte varit fruset i marken eller snö på densamma hade jag tagit en spade på en gång och skickat dig! Inte spaden, plantor alltså...
-Linda-
04-04-2013, 22:12
CITAT (Peztis @ 03-04-2013, 20:43)  Håller helt med kerstin. Däremot har jag en stoooor idegran, den är så vacker så jag vill inte ta bort den. Har heller aldrig låtit sonen springa runt själv ute (är en riktig hönsmamma) och poängterar alltid att han inte får stoppa in i munnen, svampar är titta men absolut inte röra osv. Tackar dock gudarna för att han aldrig har varit sådan att saker per automatik åker in i munnen för undersökning. Puh vad det måste vara jobbigt! "Runt hörnet" var vad du hade till vänster om rabatten och upp där.  Får jag fråga, måste du ta bort alla tre buskar? För jag tycker faktiskt att de är fina. Du kanske kunde spara en...? Bolltistel växer fort, blir hur hög som helst, är perenn och sprider sig duktigt. Har hela förbenade trädgården full med dem. Dock är det inte den riktigt blå sorten, mina är lite mer grå. Hade det inte varit fruset i marken eller snö på densamma hade jag tagit en spade på en gång och skickat dig! Inte spaden, plantor alltså...  Du är för rolig! Spadar har jag så det räcker Jag tycker bolltisteln är vacker och jag har för mig att de står fint över vintern också! Mindre exotisk om den finns överallt kan jag tänka mig. Vi får se om de får en plats i min rabatt, isf blir det den grå/blå varianten som blir ca 1m. Jag sätter nog ettåringar för höjd, kanske kan man ha det så och variera sig från år till år istället  Jag vet inte om jag vill spara en lagerhägg, isf den i mitten?! De är så stora, när vi flyttade hit täckte de tre "buskarna" hela rabatten... är ju mer el mindre trädliknande :/ Nåja, jag tar ditt råd, sågar ner de två på sidorna först och känner mig fram lite! Ja fy för att ha ungar som stoppar allt i munnen, verkar inte kul alls! Jag planterar inget som är mer giftigt eller som tex riddarsporren benämms "bör inte finnas där barn vistas", känns onödigt! Finns ju så mycket annat fint som är mindre giftigt! Finns ju både grannens ungar, hund och katt att tänka på också! (och näää det är såklart bara hunden som springer själv lös på tomten, för den sakens skull är man ingen hönsmamma!  Tack för dina råd, ha en fin helg!
kerstin z5-6
04-04-2013, 22:55
Detsamma gäller rabarber och potatis ..för att inte tala om vissa perenner. Överdriven oro. För något man förvisso kan ha kontroll över, men vad det gäller barn, har man sällan kontroll. Och de dör eller skadas sällan av giftiga växter.
-Linda-
05-04-2013, 09:31
Tack till er som gett konstruktiva svar och ideer! Det blir den icke giftiga vita Dahlian som får ta höjd i år  Lovely Dess rötter är tom. ätbara har jag hört!
lottapotta
06-04-2013, 08:40
Du har säkert tänkt på allt detta redan, men jag skriver det ändå... Olika perenner gillar olika förutsättningar - jord, sol, blomningstid, torrt/fuktigt osv. Om du köper växter är det bra att ha koll på det så växterna överlever och trivs. Annars blir det snabbt dyrt... En av mina absoluta favoriter av perennerna är höstanemoner. Särskilt då den stora höstanemonen (Anemone x hybrida) 'Honorine Jobert' som är vit, och den silvriga höstanemonen (Anemone tomentosa) 'Robustissima' som är silvrigt rosa. Till dessa kan det bli mycket snyggt med rödkvanne (Angelica gigas) och stjärnflocka (Astrantia major). Om du gillar rosor är höstanemoner bra eftersom de är fylliga nertill och täcker de lite kala rosorna. Höstsilverax (Actea simplex) 'Atropurpurea' och 'Brunette' är också snygga och ger höjd. Perovskia, höstflox, någon jättevallmo ex Mrs. Perry eller Choir Boy, och förstås dagliljor (Hemerocallis) som ju också har snygga gräsliknande tuvor. Sätter du också några julrosor så har du tidig, vacker blomning. Jag gillar också kransveronika,violrutorna och gillenia som de andra redan nämnt. Vita dahlior låter underbart! Lycka till med din rabatt!  Edit: NU såg jag att du efterlyst blåa, lila och vita blommor...  Några av de jag föreslagit är mjukrosa, snyggt till tycker jag, men kanske inte alls det du vill ha... Jaja, lite fler förslag fick du i alla fall.
-Linda-
07-04-2013, 20:15
Hej Lottapotta! Trevligt att få svar av dig! Laddat med positiv energi, precis som det ska vara och vad jag behövde! Många bra förslag och klokheter! Höstanemoner har jag aldrig ens tänkt på, de ser trevliga ut! Ja det finns lite små rosa element i rabatten också, så stenhård kan jag inte vara!  finns många snyggingar i rosa! Jag gillar rosor men har inga alls faktiskt, funderar på att köpa min första fast den vill jag ha på andra sida huset! Stjärnflocka är en riktig höjdare, någon sådan blir det garanterat, tack för det Höstsilverax har jag stått och hållt i flera gånger, men jag tror jag valde bort den då den kunde bli upptill 2m om jag inte minns fel!? Hmm ja den står fortfarande på väntelistan, kanske dags att få komma in i finrummet! Daglilja är kul, jag har ett gäng med årets perenn nu, tänkte googla runt liye efter fin sort! Tack återigen för ditt positiva svar, made my day! Tjusig hund har du också  Mvh Linda
-Linda-
07-04-2013, 20:24
Jag är inte alls orolig! Men om jag har möjlighet att välja mellan en mer giftig växt eller en mindre ciftig/irriterande växt så väljer jag självfallet den mindre giftiga! Jag skulle aldrig sätta tex fingerborgsblomma, gullregn, riddarsporre osv!
kerstin z5-6
07-04-2013, 20:52
Då bör du undvika Cimicifuga racemosa (höstsilverax) som är mkt giftig, Vallmo minst lika giftig, faktiskt giftigare än riddarsporre..
Vad jag menar är att ska du vara rädd för giftiga växter får det lov att vara en viss konsekvens i dina val..har du prickblad som krukväxt? ta genast bort dem, mjölksaften ger förfärliga brännsår.
jimvidar
08-04-2013, 12:04
Hur halvskuggig är den där rabatten egentligen?? Orsaken till frågan är att så vackra lagerhäggar ser man sällan i soligt läge? Utomlands används Lager ofta som klippt häck eller som formklippta klot, det kanske skulle vara ett alternativ för dig att spara dem? Om inte så skulle ett vackert prydnadsgräs passa till det nya moderna planket. Min personliga favorit heter Miscantus Sinesis "strictus" Gräset är randigt på tvären och har snygga vippor.
-Linda-
09-04-2013, 20:02
Hej jimvidar! Det är sol från morgonen fram till 13 ca, med några björkar i vägen som silar strålarna! Från 14.30 ca är det skugga. Vi kommer såga ner några av björkarna, så det kommer bli aningen mer sol där framöver. Jotack vet inte om jag skrev det innan men när vi flyttade hit var hela rabatten bara lagerhägg, de där buskarna är gigantiska, trädliknande. Tror stammen på iaf två av dem är uppemot 20cm, vissa grenar som en överarm så jag tror det blir en utmaning att formklippa dem Bra ide annars! Jaa! Det där vackra gräset har jag sett någonstans förut! Zebragräs?! Det tvärrandiga bryter av väldigt snyggt! Är det snabbväxande och sprider det sig villigt? Ska googla lite men det är roligare och intressantare att höra om du har erfarenheter?!! Tackar och bockar för svaret Mvh Linda
Jag tänker svara på något du inte bett om =) Jag tror att det blir svårt att få till den ytan med perenner. Om ni trivs med räcket hade jag nog kört ett gäng runda bollar och koner i vintergrönt, något brytande med gräs och anemoner. Mjukt och runt för att det inte ska kännas som ett fort. Vitbrokiga eller gulgröna hostor för att få det ljusare. Du har fantastiska höjdskillnader som man kan göra mycket roligt med, men jag skulle vilja terrasserat det lite. Antingen att man bygger en "mur" runt rabatten till halva höjden, eller trappsteg ner från verandan, gärna både och, så fint med slingrande trappsteg ner i en rabatt. Tänker att rabatten borde gå ut åt högra sidan och omsluta den befintliga stentrappan. kanske det hade kunnat vara en paus i trappan med en avsats för en stol? tre trappsteg i taget är ganska lagom. EN bildsökning på google för att lite ideer.
-Linda-
12-04-2013, 22:31
Ohh härligt! Tack för kommentaren  Kul! Jag har ett gäng olika hostor samt kaukasiskt förgätmigej Jack frost som ljusar upp en hel del! Bilderna är som sagt tagna på en trött höstrabatt (planterad samma år) Men mjukt och runt och ljust är taget! Ska försöka tänka i de banorna! Häromdagen hittade jag en massa fin sten för halva priset så jag impulshandlade en hel del. Så jag har lite att bygga med i sommar! Med "trappsteg ner från verandan" menar du ny "trapp" i mitten då? Jag har funderat lite på att öppna upp och bygga en trapp ner i mitten av rabatten men inget bestämt än. Är det så du menar? Trätrappen till hö på bilden ör ju inte så upphetsande Jag är verkligen glad över att du delar dina tankar  (Mannen min kläckte en ide igår om att glasa in rubbet och göra en stor vinterträdgård till mig men jag tror det blir lite väl bra faktiskt!) Du skriver om "pausen i trappan med en stol" det är en gör bra ide men vilken trapp tänker du då? Den långa trappan till vä på bilden är en gjuten trappa så den sitter liksom där den sitter! (Till hö om den finns en halvhalt/platå med en liten rabatt som inte syns på bilderna) Jag gillar verkligen den avsatsen där, solen ligger på fint och vi kommer sätta skjutdörrar i glas på hela den kortsidan av altanen för att kunna öppna upp! (Lägger in bild imorgon på det) Stenfallet som jag kallar det vill jag på sikt ta bort! Att låta rabatten fortsätta där och gå fram till stentrappen skulle mjuka upp de idag stela formerna lite, tack för tipset Skriv gärna mer jag är idel öra för dina goda råd och ideer!! Mvh Linda
-Linda-
19-04-2013, 21:34
Haft lite strul m internet så det blev inga bilder just nu! Tack för alla positiva svar! Altanen är ombyggd och lagerhäggarna borta! Äntligen, nu känns det som om man kan andas igen  Snart påbörjas trädäck modell större  Många av ettåringarna tittar upp ur sina krukor här hemma, härligt!
Rosmarin
20-04-2013, 10:08
Hej Linda,
Du har fått många bra svar och trevliga idéer redan tycker jag.
Jag tycker att det är bra att plantera ettåriga växter nâr man inte är riktigt säker och vill känna sig för. Som t.ex att plantera en ettårig rosenskära med vita blommor och sedan året därpå hitta en perenn ersättare t.ex en vit rosenmalva kanske, som påminner om denna om man tycker att den kändes rätt och på sin plats där man satte den på prov.
Dessa två gillar jag. Sedan tänker jag på "Sommarljuset", Gaura Lindheimeri som är en favorit hos mig. Finns alldeles säkert att köpa som planta om du tycker det är för sent att så nu.
Till de vita blommorna kan det vara fint med mörka bladverk som kontrast. Finns ju massor av olika växter att välja på här. Rödbladig salvia (som Salvia lyrata "Purple volcano" t.ex), Perilla, Rödbladigt hundkäx (Anthriscus "Ravenswing"), eller olika prydnadsgräs som kan bidra med färgnyanser och struktur "Festuca glauca" (silver) , Rödbladig Hirs Panicum miliaceum, Svartkål "Nero di Toscana" som är jättefin som rabattväxt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|