Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag skulle ju bara köpa lunch, men så blev det istället buskar från Lidl...
          Jordgubbe
          Inlägg 04-04-2013, 07:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 03-04-2013, 07:39) *
          Jag planterade min buskar i krukor och ställde dem i grunden under huset. Det var nog bra att de planterades, för när jag tog bort plasten runt jordklumpen visade det sig att det var jord/lera "knådad" som en degklump runt plantan med dess rötter ihopvikta runt "sig själva". Och det var förstås inga "buskar" utan mer väl rotade sticklingar.

Så var det för mig också. Jag trodde att jorden skulle vara lös och lucker, men när jag drog ut den ur krukan var den kompakt och rötterna var snurrade. Rötterna gick inte att dra isär för hand så jag gjorde 8 st ytliga snitt och planterade dem i en kruka med surjord. Det kommer väl att ta ett par dagar innan nya rötter hittar ut men hoppas de tar sig.

Idag skulle Lidl få in träd. Jag hade iaf tänkt åka dit och titta.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-04-2013, 09:45
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag säger efter att ha varit på LIDL fruktträden är en väldigt stor chansning det står inte vilka sorter det är och inte vilken grundstam det är heller så jag skulle ju gissa det är nån slags överblivna holländska träd som de sålt ut billigt till LIDL och många holländska sorter är inte ens härdiga i skåne. Så runt 90kr för ett fruktträd kan låta billigt men om det bara överlever något/några år och aldrig hinner sätta frukt så tycker ju jag det är en dyr kostnad ändå. (+det var ju rätt små träd om man jämför med de som säljs i trädgårdsbutiken)

Pelargonerna 6st för 49.90 var dock väldigt prisvärda var rätt stora plantor + nerium, passaionsblomma, pepino mm. som kostade runt 25kr var ju väldigt prisvärda med. Kom hem med en pepinoplanta trots jag vet de väldigt lätt får spinn och jag inte hade tänkt odla spinnmagneter på min balkong iår men jag får väl driva upp den i kruka på balkongen och sedan kanske gräva ner hela krukan på min odlingslott när det blivit varmt.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 04-04-2013, 09:46

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 04-04-2013, 15:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Nej nu tar jag och flyger till Lidl den här gången!!

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Klint
          Inlägg 04-04-2013, 17:06
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jag trivs så bra här på landet,men ibland skulle man ändå vilja....Dahlior jag blir sick.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Peztis
          Inlägg 04-04-2013, 18:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Och inte hade de fått in några Datura så jag köpte ingen växt... Fast det var några andra jag stod och nöp i men jag sansade mig!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 04-04-2013, 18:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Jag såg Datura! Men det blev passionsblomma, nerium och diadembuske för min del. Tre helt nya godsaker att bita i!

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          malarmaster
          Inlägg 04-04-2013, 19:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

köpte stjärnöga idag på lidl men inga buskar,rosor m.m. ettåriga växter är väl okej men jag tvivlar på härdigheten på övrigt sortiment.
          en anekdot: jobbade hos en holländare i Älmhult,han hade köpt hus och renoverade det. till trädgården ville han ha massa thujor,barrväxter m.m(poppis i Holland) men då kostnadsläget i sverige var löjligt högt (enl. honom)köpte han ett lastbilslass från holland (han är snuskigt rik).
          tyvärr frös det mesta bort under vintern och jag förklarade för honom att importerade växter oftast inte klarar svensk vinter utan det är bäst att satsa på material uppväxt i sverige,trots högre pris.
          på våren kom ett nytt lass från holland,trädgårdskillarna slet hårt,sommaren blev bra och allt frodades.
          men även detta år kom en vinter och bruna barrväxter stod på parad framemot våren.
          tredje säsongen kom personal från en svensk plantskola,planterade E-plantor och numera är det en fröjd att köra förbi(om man nu gillar thujor o barr).
          min egen slutsats,lärd av många egna misstag är att står det inget om varken härdighet eller sort på förpackningen är det bäst att avstå,såvida man inte ser det som ettårigt . ulf

Citera
          Peztis
          Inlägg 04-04-2013, 21:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Fast datura, nerium osv är ju inte härdigt hos oss i alla fall... Vinterförvarar man dem frostfritt så kommer de vackert nästa år igen!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 09:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon